Jump to content

Recommended Posts

Posted

Oönskade vibrationer kan ställa till det och det moderna hifisamhällets motdrag är många och varierande.

Här startar en japansk tweakarresa där calle_jr konsekvent tar sig fram via hyllplan, vinylsvarv och elektronik. Allt kryddat med en övning där även mjukvaran får sin beskärda del... ;) Det handlar om tweaks från den uppgående solens land med beteckningar som väcker nyfikenhet. Dags för calle_jr att prova vitt skilda produkter från fo.Q. Euphonias Artikelträd fick därmed ännu en gren så missa inte vår senaste artikel, fo.Q - japanska dämpmaterial

Ett genomgripande hifipyssel när det blå höstmörkret faller på... ;) :cool:

DSC_1276.JPG

Posted
Frågor, reaktioner :), reflektioner och eventuella förtydliganden passar utmärkt i denna tråd. ;)

Det där med "dämpfärg" fanns inom bilstereo för 15 år sen,, Man målade på det på plåten och vibrationerna i plåten övergick till värme.

Tror det var en svensk produkt. "Noisekiller" eller nåt liknande hette det. Man penslade på eller kunde köra med tryckluftsspruta

Fungerade bra på dåligt dämpade bildörrar minns jag.

Posted

Synnerligen intressant tråd om tweaks calle! :)

Alltid intressant med lite mer vetenskapliga teorier kring dämpning och dess effekter.

Med hänsyn till priset för investeringen som är lågt så blir effekten ofta god är min erfarenhet.

Men som vanligt tycks testa och lyssna ge det bästa resultatet och kanske en del oväntade effekter?

Tack för trevliga bilder! Som vanligt får man tillägga!

Calm

Posted
som vanligt tycks testa och lyssna ge det bästa resultatet och kanske en del oväntade effekter?

Jag tänker såhär;

Anta att rummet är perfekt utformat, och endast apparaterna och hur de är uppställda varieras.

Man kan tänka sig en systemuppställning med helt odämpade apparater, men då ska man antingen ha en himla tur eller tillämpa någon slags utfasning (exvis FE)

Jag är därför inne på en dämpningsstrategi enkelt formulerat i tre frågor;

Q1. Hur låter systemet om det är underdämpat?

A1. Stressat, påträngande och anemiskt.

Q2. Hur låter systemet om det är överdämpat?

A2. Murrigt, odefinierat och dynamikbegränsat.

Q3. Vilken dämpning ska jag då eftersträva?

A3. Kritisk dämpning!

Posted

Skulle lägga till ett stadie till; Ojämn dämpning.

Murrigt, bullrigt och ekande och alla möjliga fel trots att man har fixat en del.

Testa testa och testa och gärna mäta lite också så man vet vart man är på väg.

mvh/Harry

Posted

Mycket bra. Jag tycker det stämmer.

Det är bara problemfrekvenserna man vill dämpa.

Jag har inte gjort någon mätning. Jag gjorde en del beräkningar på ett rack men då koncentrerade jag mig på de lägre frekvenserna och att inte få resonans med skivspelaren.

Man kan tänka sig mäta rörelsen i racket vid olika frekvenser om man spelar ett frekvenssvep.

Här är ett illustrativt exempel där Fachhochschule Dortmund gjort jämförande tester mellan Finite Elemente och andra produkter:

fe_pagode_test.jpg

Illustration: Finite Elemente

Problemet med en sådan test, tror jag, är att ett överdämpat system skulle ge det bästa mätresultatet.

Eller?

Posted
Problemet med en sådan test, tror jag, är att ett överdämpat system skulle ge det bästa mätresultatet.

Eller?

Skulle det då kunna skapa ett motsatsförhållande mellan testresultat och lyssningsupplevelse... :?:

Posted
Skulle det då kunna skapa ett motsatsförhållande mellan testresultat och lyssningsupplevelse... :?:

Exakt. Det mäter bra, men låter murrigt, odefinierat och har ofta en begränsad dynamikåtergivning. Jag har hört uttrycket fegissetup :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...