Audiophile74 Posted November 12, 2008 Posted November 12, 2008 Hejsan! Är ny här på forumet och tänkte göra mitt första inlägg här,problemet jag funderar på är hur jag skall kunna ersätta kabeln som går mellan nätdelen och min hörlursförstärkare. Mellan dessa två går det en helt vanlig eliminatorkabel med DC-kontakter i båda ändar och denna är av absolut billigaste slag,ledarna inuti är tunna som sytråd,känns som att detta borde vara en flaskhals som begränsar tex dynamiken och slagkraften i ljudet eller vad tror ni??. I övrigt så har jag rätt fina grejor rakt igenom med tex skärmade nätkablar,skärmad grendosa,signalkabel av bra kvalitet det är endast denna lilla kabel som håller leksakskvalitet och det gnager såklart i en då man är audiofil. Problemet är att jag ingenstans sett eller hört talas om att det finns bättre kablar att köpa av denna typ,återstår då endast att köpa två lösa dc-kontakter och hitta nån typ av kabel man kan löda dit som håller lite bättre kvalitet. Skulle man kunna använda nån slags högtalarkabel för tex bil ljud då spänningen mellan nätdel och förstärkare är 24V/DC?? Tack för mig så länge hoppas på några tips! Quote
Timbre™ Posted November 12, 2008 Posted November 12, 2008 Vissa försteg med separat nätdel är ibland utrustade med DC-kabel av det mer solida slaget och det kan kanske vara värt att kika bland dessa sortiment. Classé hade en tygöverdragen variant på tidigare modeller men jag vet inte om den finns att få tag på i dessa dagar. Allra bäst är kanske att sätta ihop en egen efter tycke och smak... Quote
Audiophile74 Posted November 12, 2008 Author Posted November 12, 2008 Okej tack för svaret,skall göra ett försök att hitta någon passande kabel i dessa sortiment annars får man helt enkelt fixa en själv,för ordna detta måste jag ....kommer inte att kunna slappna av annars om jag inte vet att det sitter bra kablar hela vägen i ljudkedjan från vägguttag till elementen i hörlurarna. Quote
Recommended Posts