Jump to content

Recommended Posts

Posted

Var på en trevlig tillställning på Ljudmakarn igår (11/11) och lyssnade på ettor och nollor. Temat var framtid och uppspelning från dator/hårddisk via DAC. Vi lyssnade via Audio Physics Avanti V, Krell EVOlution modell STOR, ARC DAC7, ARC REF3 samt ett knippe dyrkablar från Nordost.

Vi gick igenom allt möjligt från upplösning till kablar. Det jag inte fortfarande riktigt förstår är varför processen att skicka ettorna och nollorna från hårddisken till DAC:en är ganska okänslig för kabelkvalitét. Alla "experter" jag pratat med säger ungefär samma sak fast ingen har riktigt kunna förklara varför. Man försöker ju hitta alla vägar som finns för att öka ljudupplevelsen och jag tror att kabelkvalitét är en del i kedjan...

Kan någon kunnig medlem av detta forum bringa lite ljus i denna fråga vore jag tacksam

Mr T

Posted
Är kvalitén på USBkabeln mindre viktig än andra kablar?

Hur viktig den är i förhållande till andra kablar vet jag inte men när jag var i Schweiz i somras och hälsade på min handlare så visade han på en hel hög av USB-kablar som han prövat och den han fastnat för kommer från tyska Oelbach :)

//Eliot

Posted

USB är ett relativt känsligt protokoll i botten. I fordonsmiljö tex. kan man få stora problem med dataförluster vid längre kabellängder. Detta kan förståss hanteras i högre protokoll/profiler och i exemplet som nämns kan man anta att den mottagande DACen buffrar och klockar om datan på något sätt.

Posted
Var på en trevlig tillställning på Ljudmakarn igår (11/11) och lyssnade på ettor och nollor. Temat var framtid och uppspelning från dator/hårddisk via DAC. Vi lyssnade via Audio Physics Avanti V, Krell EVOlution modell STOR, ARC DAC7, ARC REF3 samt ett knippe dyrkablar från Nordost.

Mr T

Hej

jag hade tänkt gå på denna demo men tyvärr kan jag inte hålla reda på datum, jag undrar om du skulle kunna berätta lite mera om de intryck du fick från tillställningen?

mvh tommy

Posted
Hej

jag hade tänkt gå på denna demo men tyvärr kan jag inte hålla reda på datum, jag undrar om du skulle kunna berätta lite mera om de intryck du fick från tillställningen?

mvh tommy

Jag tycker att den största behållningen var diskussionerna (!) faktiskt. Ludwig från Audionord och Jonas från Ljudmakarn är duktiga och kompetenta, dessutom kan de förklara så att även en lekman förstår. Det fanns även några kunniga besökare som fyllde på. Egentligen är det inte så komplicerat men det är ju alltid skönt att gå igenom saker och ting ordentligt.

Den främsta anledningen till att lyssnandet inte blev huvudnumret tycker jag var att det spelades olika musikstycken med olika kvalitet. D.v.s, jag tycker man skulle spelat samma musikstycke med olika kvalitet, på så sätt skulle man kunna höra skillnad (bättre). Nu gick det inte på samma sätt att höra skillnad på rippad CD och tex den nya "superformatet" HRx (a´500 pix/skivan i Sverige). Tex spelades Symphonic Dance No. 1 med Minnesota Orchestra vilket lät mkt bra i HRx, stort och öppet. Samtidigt har jag den låten hemma på plattan "This is K2 HD Sound", jag satte på den när jag kom hem och jag tycker att den låter lika bra där... hemma bäst hehe...

Skämt åsido; min poäng är att det var svårt att höra skillnaderna när man inte lyssnar på samma låtar. Dessutom är det ju det där med att systemet inte är känt av mig, rummet likaså. Men jag fattar ju att högre "kbps" ska ju ge högre kvalitét på ljudet.

Jag lyssnade endast på premiumuppsättningen i källaren, Benchmarken och Heed dacen spelades det på i butiken men jag hade inte tid att lyssna på dessa uppsättningar.

Jag gillar ju att gå på dessa tillställningar, man tar lite intryck här och där, framtida inköp planeras, ny intressant musik dyker upp, lite diskussioner med likasinnade osv. Så mer av dessa initiativ.

Mr T

• 5 weeks later...
Posted
Hur viktig den är i förhållande till andra kablar vet jag inte men när jag var i Schweiz i somras och hälsade på min handlare så visade han på en hel hög av USB-kablar som han prövat och den han fastnat för kommer från tyska Oelbach :)

//Eliot

Nej svammel i nattmösan av analogromantiker. Så länge du har tillräcklig bandbredd i överföringen så du har "head room" för din signal så kommer 100% fram i rätt ordning. USB2 har väldigt hög bandbredd så om de inte sätter ihop väldigt långa kablar eller gör något skumt så är det ren placebo.

Posted

Är detta placebo :?:

....

Datorn är ansluten till Pop Pulse transport med en USB Discover-kabel från Entreq.

Denna kabel är lite av tricket måste jag säga. Jag vet inte hur den är uppbyggd, mer än att den är jordad och bygger på EEDS som de andra Crosswordkablarna.

Transporten är ansluten till Northstar DAC med en kort koaxial S/PDIF-kabel.

....

Detta är första gången armhåren har rest sig i mina digitala front-end-övningar. Jag sneglar från och till på Kuzman för att säkerställa att det inte är den som spelar.

- men det är väl bra att Calle och jag inte vet att kabeln inte gör någon skillnad :D

//Eliot

Posted

Det kan höras skillnad på USB-kablar också - men då är det sannolikt en sekundär effekt, t ex att en jordslinga uppstår mellan dator och DAC där störningar plockas upp av analogdelen i DAC:en. De digitala signalerna som sådana är okänsliga för rätt stora störningar. Egentligen behöver man inte kosta på sig några dyra USB-kablar. Det är viktigare att kolla upp hur DAC:en är konstruerad så att den inte är mottaglig för yttre störningar. Tyvärr är det säkert information som tillverkaren vägrar lämna ut ...

Posted
Det kan höras skillnad på USB-kablar också - men då är det sannolikt en sekundär effekt, t ex att en jordslinga uppstår mellan dator och DAC där störningar plockas upp av analogdelen i DAC:en. De digitala signalerna som sådana är okänsliga för rätt stora störningar. Egentligen behöver man inte kosta på sig några dyra USB-kablar. Det är viktigare att kolla upp hur DAC:en är konstruerad så att den inte är mottaglig för yttre störningar. Tyvärr är det säkert information som tillverkaren vägrar lämna ut ...

När jag styckat USBkablar i hopp om att göra en DIY-USB så har jag slagits av hur enormt tunna ledare det är i dessa kablar. Kan tänka mej att de ledare jag provskalade knappt kan leverera de fem volt som krävs för att driva en USB-pryl. På USB-kabel-konstruktions-avdelningen i Kina sitter det ekonomer inte ingengörer och att lämna så lite headroom som möjligt är ju vad man tjänar pengar på är det ska massproduceras.

Som vanligt så finns det saker som tar återginingen till nya höjder, men kan inte förklaras. Och saker som teoretiskt borde vara mitt i hifi-nirvana men som inte låter roligt alls.

Posted
När jag styckat USBkablar i hopp om att göra en DIY-USB så har jag slagits av hur enormt tunna ledare det är i dessa kablar. Kan tänka mej att de ledare jag provskalade knappt kan leverera de fem volt som krävs för att driva en USB-pryl. På USB-kabel-konstruktions-avdelningen i Kina sitter det ekonomer inte ingengörer och att lämna så lite headroom som möjligt är ju vad man tjänar pengar på är det ska massproduceras.

Hehe, jo, ekonomerna är allt inblandade. Du skulle bara se hur liten tvärsnittsarea ledarna på kretskorten har i ett försteg eller ett RIAA. Det är visserligen korta avstånd men ändå .. annat var det i gamla rörförstärkare där kretskortet var ett par lödplintar och ledarna var 1,5mm2 :) !

Sedan är det inga som helst problem att överföra en digital 5V signal på ett ledarpar man knappt ser med blotta ögat. Strömstyrkan är normalt ganska låg.

Posted
svammel i nattmösan av analogromantiker.

Hehe, jag har sällan skådat en så känslig koppling som jag experimenterat med här hemma under hösten. Då menar jag inte usb-kabel utan hela kopplingen pc - mjukvara - usb - transport - kabel - dac.

Och val av usb-kabel är bara en av delarna som kan rasera ljudkvalitén. Men det var i samband med byte av usb-kabel som jag fick mitt digital-ljud på rätt håll.

Jag har testat fyra usb-kablar - en funkade inte alls, en funkade dåligt, en funkade bra och en skitbra.

Å andra sidan har jag gjort en hel del skumt, så där kan du ha en poäng; det kan ha varit andra saker som påverkat åt ett eller annat håll.

Menar du alltså att om man bara har bra överföringsförutsättningar, så spelar inte själva usb-kabelns kvalité någon roll?

Det är ju fyra ganska känsliga signaler som ska skickas i kabeln.

Det låter lite märkligt att det bara skulle vara bandbredden i överföringen som spelar roll vad gäller signalkvalité.

Jag lever annars i tron att usb inte alls är en optimal standard för överföring av ljud.

Posted
Menar du alltså att om man bara har bra överföringsförutsättningar, så spelar inte själva usb-kabelns kvalité någon roll?

Det är ju fyra ganska känsliga signaler som ska skickas i kabeln.

Det låter lite märkligt att det bara skulle vara bandbredden i överföringen som spelar roll vad gäller signalkvalité.

Jag lever annars i tron att usb inte alls är en optimal standard för överföring av ljud.

Jo, man kan säga att det är bandbredden som är det viktiga men det är inte helt sant. Om det är så att tidsjittret är för stort så kommer data att tolkas fel - men i den digitala världen skulle det innebära knäpp, ljudavbrott (hackande) eller inget ljud alls. Det är lite "på" eller "av" kan man säga.

Då audio som mest kommer upp i 10Mbit/s för en 192kHz, 24-bit, stereo och USB klarar upp till 480Mbit/s eller 48 samtidiga audioströmmar ... teoretiskt i alla fall. Däremot är det tveksamt om en Windowsburk klarar att leverera kontinuerligt 10Mbit/s utan att storkna på några sampel i alla fall ... kanske är realtidsstödet bättre nuförtiden?