ingemar Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Hejs på er. Står i valet å kvalet vilken väg jag ska ta,ganska trevligt dilemma egentligen.Men vad (tjänar)jag mest på tror ni, byta ut mina dynaudio 3,4s eller min arc ls 15? Mvh/ Quote
Engelholm Audio Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Hejs på er. Står i valet å kvalet vilken väg jag ska ta,ganska trevligt dilemma egentligen.Men vad (tjänar)jag mest på tror ni, byta ut mina dynaudio 3,4s eller min arc ls 15? Mvh/ Ett förstegs inverkan på ljudkvaliten skall inte förringas, men jag är rätt starkt övertygad om att högtalarna kan ge större karaktärspåverkan av ljudet! Frågan är väl som vanligt - vart du vill? Ett litet steg med härliga nyanser bättre, eller ett avsteg från DynAudio's ljudfilosofi? Quote
ingemar Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Vill ha mer av allt jag redan har,så att säga.Dynaudios filosofi av ljud funkar bra för mig,men som sagt mer av det hela hade inte varit dumt. Quote
Mr T Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Tror jag förstår ditt dilemma, har själv spenderat ca ett år för att hamna i någon slags lugn. Har provat ett 20 tal olika uppsättningar under tiden och min slutsats är att allt börjar och slutar med högtalarna. Högtalarna sätter gränserna för vad som är möjligt. När man har funnit rätt högtalare så kan man bara försöka ösa på så mkt man kan med källa, försteg och slutsteg (och tyvärr även kablar...). Din fråga är tudelad 1/ 3.4 och C2 finns fortfarande i produktion och är olika modell serier. Prisskillnad 50 000 kr... 2/ LS 15 introducerades 1995 (togs bort 1999 till förmån för LS 16)LS 17 är hyfsat nyligen introducerad. Samtidigt är både LS15 och LS17 instegsmodeller. Jag tror att om plånbok och rum tillåter C2 så skulle jag definitivt välja den lösningen. Är själv på jakt efter försteg i 50 000 kr klassen och jag står och spanar på Audio Research, MBL och Leben. Lycka till / Mr T PS Jag vet att det står (iaf den 22/10) ett par beggade C4:or på Audio Concept...DS Quote
ingemar Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Tack för svaret,tja bäst hade ju varit om jag kunde få igång sedelpressen som samlar damm:)och köpt båda.Men jag har också haft mina funderingar kring högtalarna,kablage tja för tillfället kör jag med signal cables"silver resolution" hela vägen som jag tycker är helt ok kablar,har haft några dyrkablar hemma å testat men tycker inte att dom har presterat såpass att det har givit mig ngn anledning att byta mina. Mvh/ Quote
Kent_n Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Jag har haft Dynaudio 3,2 och C2, anser att båda är bland det bästa som finns i den prisklass dom ligger i. Jag har redan skrivit vad jag tycker om ljudbilden, så det känns onödigt att skriva det en gång till. Om du trotts detta vill veta kan du se på min sida. Kent_n stereo utveckling under HiFi forum. Quote
Engelholm Audio Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Vill ha mer av allt jag redan har,så att säga.Dynaudios filosofi av ljud funkar bra för mig,men som sagt mer av det hela hade inte varit dumt. Ditt svar i sig kanske är svaret på att du bör fokusera på att skämma bort högtalarna så mycket du bara kan!?! Quote
gcs Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Är det ingen här på forumet som lyssnat på Dynaudio "Air" serien? Det finns tre modeller Air 15, 20 & 25. Quote
plundin™ Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Är det ingen här på forumet som lyssnat på Dynaudio "Air" serien? Det finns tre modeller Air 15, 20 & 25. Jag har lyssnat på dom två största och är inte särskillt imponerad! Deras digitala kontrollyta upplevde jag som ganska råddig, och tonkurvan som allt annat än "neutral"... Absolut inga högtalare (dom är ju studiomonitorer) som jag skulle rekomendera någon att använda hemma! Mina ATC SCM 20ASL är bättre på alla dimensioner! ATC gör bättre studiomonitorer än Dynaudio! Står i valet å kvalet vilken väg jag ska ta,ganska trevligt dilemma egentligen.Men vad (tjänar)jag mest på tror ni, byta ut mina dynaudio 3,4s eller min arc ls 15? Vad driver du 3.4orna med? Min erfarenhet är att dynaudios högtalare behöver mycket högkvalitativ kraft! Det är kasnke slutsteget du skall uppgradera..? /ptr Quote
ingemar Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Kör med ett krell ksa 200 b,så det bör nog räcka till tror jag. Quote
plundin™ Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Kör med ett krell ksa 200 b,så det bör nog räcka till tror jag. Man vill ju gärna tro det! Jag har för lite erfarenhet om det finns synergiproblem mellan Krell och Dynuadio... Det kanske är en "match made in Heaven" .. har du testat nått annat? Min erfarenhet av Krell är att det ofta finns kraft och kontroll, men att dom saknar den där musikaliska skirheten, något du "kanske" försöker kompensera med ditt LS15?... Man skall kanske inte tala om skirhet och Krell i samma mening... (Förlåt att jag låter så negativ Ekman! Det gäller mest gammalkrell, för jag har hört för lite av Evo-serien!) För mej, så hänger ett beslut på att skaffa "mer" högtalare uteslutande på om rummet klarar av det eller inte! Jag tror mer på att fundera på synergin (jag måste hitta en synonym!) mellan KSA't och LS15... Vart man bör vända sig är jag mer osäker på, förmodligen får man börja prova förutsättningslöst! /ptr Quote
Kent_n Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Vad driver du 3.4orna med? Min erfarenhet är att dynaudios högtalare behöver mycket högkvalitativ kraft! Det är kasnke slutsteget du skall uppgradera..? Som gammal Dynaudio kille anser jag att högtalarma behöver förstärkare som ger en liten varamare ljudbild, Dynaudio är väldigt neutrala i mina öron och fungerar kanon med McIntosh eller Musical Fidelity bättre förstärkare som exempel. Själv har jag använt båda dessa förstärkare o det absolut bästa var med McIntoshen,,,Överlägset, fick då ett oslagbart ljud i mina öron. Värt att lyssna på i alla fall Quote
ingemar Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Tja jag vet inte riktigt om jag håller med vad gällande "skirhet"tycker allt att det låter helt ok,anledningen att jag bytte från att åkt med krell försteg innan var helt enkelt att jag tyckte att rörsteget gav så mycket mer vad gällande 3d,rumkänsla+en del till,så det är inte för att kompensera hit eller dit.Men jag får se hur jag gör,det får väl bli trial and error varianten:)Men å andra sidan så tycker ju dom stora pojkarna på andra sidan havet att dynaudio med krell är match i himmlen! Quote
new order Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 McIntosh kan vara ett alternativ.Riktigt trevliga och med en kanske annan klangkaraktär än Krell?Men annars så är jag oxå inne på den linjen som håller högtalaren som den viktigaste komponenten om man ska hårddra det hela.Men det kan ske dramatiska förändringar med annat förstärkeri och signalkälla.Svåra val som jag är glad för att jag slipper ta,även om det kan finnas en tjusning i detta också.Lycka till! /n.o Quote
gcs Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Jag har lyssnat på dom två största och är inte särskillt imponerad! Deras digitala kontrollyta upplevde jag som ganska råddig, och tonkurvan som allt annat än "neutral"... Absolut inga högtalare (dom är ju studiomonitorer) som jag skulle rekomendera någon att använda hemma! Mina ATC SCM 20ASL är bättre på alla dimensioner! ATC gör bättre studiomonitorer än Dynaudio! /ptr Vi var flera som lyssnade på de två största Air 20&25 som vi jämförde vid samma tillfälle och i samma rum med några andra studiomonitorer. Vi alla som var där tyckte att Air var mycket bra högtalare som låter fantastiskt bra också på röster. Air är ett samarbete med TC elektronik men elementen i lådan är Dynaudio. Jag kan ju säga dig det att mina studiomonitorer som jag själv har låter bättre än allt jag hittills hört och då har jag också jämfört med sådana som Everest och Tannoy oavsett pris. Musik ska spelas med stora aktivt delade högtalare om man vill ha stor dynamik....så är det bara. Quote
Alfa Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Hejs på er. Står i valet å kvalet vilken väg jag ska ta,ganska trevligt dilemma egentligen.Men vad (tjänar)jag mest på tror ni, byta ut mina dynaudio 3,4s eller min arc ls 15? Mvh/ Hej, Jag har själv ett ARC LS15 som jag valt att uppdatera enligt beskrivning från SACD MODS på nätet: http://www.sacdmods.com/ARCMODS.htm Genomförde det i två steg där just bytet av likriktardioder till IXYS fast recovery dioder blev ett rejält kliv uppåt. LS15 är ett mycket bra försteg i originalutförande och det kan alltså bli än bättre genom en relativ enkel modifiering. Det är totalt 12 dioder som byts ut. Skillnaden är tydligare detaljer i de övre registren och mer djup i ljudbilden. För mig uppstod behovet av ökad detaljskärpa från försteget under utvecklingen av signalkablarna Solid Link Audio. Mitt LS15 driver ett Mark Levinson ML23. MVH Alfa Quote
ingemar Posted November 13, 2008 Author Posted November 13, 2008 Följde Herr Alfas råd och bytte ut likriktardioderna+lite kondingar och vips så va jag nöjd,nu väntar jag bara på c2orna som landar på onsdag. Tack för alla ideer och tips och ett stort tack till Alfa Quote
wulfman77 Posted November 15, 2008 Posted November 15, 2008 Se där ingemar det blev nya högtalare grattis. mvh magnus Quote
Alfa Posted November 15, 2008 Posted November 15, 2008 Följde Herr Alfas råd och bytte ut likriktardioderna+lite kondingar och vips så va jag nöjd,nu väntar jag bara på c2orna som landar på onsdag. Tack för alla ideer och tips och ett stort tack till Alfa Tack Ingemar, det var roligt att kunna hjälpa till. Lycka till med nya högtalarna. /Alfa Quote
ingemar Posted November 21, 2008 Author Posted November 21, 2008 Tja då har c2orna landat,trodde nog att dom skulle "göra åttor"runt 3,4orna men det här helt otroligt.Vilket lungn,bas och upplösning dom spelar med,höll på att ramla ner i ett orkesterdike igår kväll:)Rekommenderas å det varmaste,är supernöjd!!! Quote
Alfa Posted November 21, 2008 Posted November 21, 2008 Tja då har c2orna landat,trodde nog att dom skulle "göra åttor"runt 3,4orna men det här helt otroligt.Vilket lungn,bas och upplösning dom spelar med,höll på att ramla ner i ett orkesterdike igår kväll:)Rekommenderas å det varmaste,är supernöjd!!! Hej Ingemar, Kul att du är nöjd med nya högtalarna! mvh Alfa Quote
Recommended Posts