Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja,

Så var det då dags att testa: Om man tar en fotografi-ignoramus och utrustar honom med en hyfsad kamera (Nikon D60) och en mängd råd från fo´tokunniga; får man då en fotograf - eller något som hjälpligt kan liknas vid detta?

Vi får väl se. Jag har nu tillbringat en söndagseftermiddag med att krypa omkring och rigga upp kameran på diverse föremål (har inget stativ!). Jag har nogsamt fljt rådet att jobba med ISO200, bländarstyrd automatik och i möjligaste mån utan blixt.

Skall själva anläggningen presenteras börjar man väl vid signalkällan. Eftersom vinylspelaren är nyast i samlingen börjar vi väl där. Första anhalten här är väl denna:

DSC_0037.jpg

Förutom själva strömbrytaren i ser vi två av de tre tweaks som dogman föreskriver för denna spelare: bort med bottenplattan och dit med en ny av MDF och nya fötter (Novibra). Plattan skall skruvas med strängar av häftlera runt hela den frästa kanten. Härutöver har jag förståss satt dämpmatta (Antiphon) på den upphängda basplattan för talriken och på tonarmsplattan, dvs den tredje tweaken.

Spelaren (inhandlad bättre beg från Veteran HIFI) kom monterad med denna tonarm och förtjänstfullt monterad och inställd pickup (tack Mirre!), både snygg och bra vad jag kan bedöma så här långt. Akryltalriken vär även den ett skäl till att jag valde denna spelare. Har knappt spelat in pickupen än men det känns bra :D:D

DSC_0098.jpg

Tack vare F33 och slutartid 18 sekunder fick jag med att armen kom med ändstycke och motvikt från Clearaudio. Rätt nöjd med den bilden :app:

Så här ser den ut i helfigur:

DSC_0039.jpg

Här ser man också hyllplanet, som även det är ett hemmatweak. Byggt av två lager MDF ihopsatta med silikonsträngar så att det blir en luftspalt och upphängt på tre små klumpar häftlera. Känns stabilt.

Avslutar med en bild med F5 och som därför får kort skärpedjup.

DSC_0053.jpg

Kul att kunna kostatera - man är ju inte nörd för intet!

Återkommer i del två med CD:n

Lyssna lugnt

Toobs

Posted

Kul!

Jag gillar den sista bilden bäst.

Jag skulle (såklart :clown: ) tagit den annorlunda, men mångfald förgyller. Skulle flyttat mig lite åt vänster och riktat linsen rakt mot puppan och sett till så att hela fingerklykan kom med.

Jag brukar ta samma motiv både med hög och låg bländare. Om bakgrunden har störande objekt är låg bländare att föredra.

Trevlig spelare och intressanta tweaks.

Posted
Kul!

Jag gillar den sista bilden bäst.

Jag skulle (såklart :clown: ) tagit den annorlunda, men mångfald förgyller. Skulle flyttat mig lite åt vänster och riktat linsen rakt mot puppan och sett till så att hela fingerklykan kom med.

Jag brukar ta samma motiv både med hög och låg bländare. Om bakgrunden har störande objekt är låg bländare att föredra.

Trevlig spelare och intressanta tweaks.

Tackar,

Jo detta med komposition är ju något man får jobba med.

Blir nog lättare med stativ. Dessa bilder är tagna med kameran stående på en barnstol från Stokke med mig slingrande runt för att få grepp om kameran och samtidigt kunna titta i sökaren. När man sedan skall ställa utlösaren, slingra sig ut och vänta, sedan kolla bilden och försöka igen så orkar man inte så många. Sensmoral: köp stativ! Några av bilderna som kommer senare är tagna på fri hand, vilket nog syns :blush

Toobs

Posted

Jag upplever utifrån dina bilder att du behärskar tekniken tillräckligt bra. Skärpa, skärpedjup, fokus, etc.

Samtidigt upplever jag att det är bildkomposition du skall träna på, utifrån dessa bilder. Med komposition menar jag placering av motiv i bild men också ljussättningen.

:)

Träning ger färdighet!

Posted
Jag upplever utifrån dina bilder att du behärskar tekniken tillräckligt bra. Skärpa, skärpedjup, fokus, etc.

Samtidigt upplever jag att det är bildkomposition du skall träna på, utifrån dessa bilder. Med komposition menar jag placering av motiv i bild men också ljussättningen.

:)

Träning ger färdighet!

Jo,

Där för man ju en ojämn kamp mot reflektieonerna, som kommer att visas på en del av kommande bilder.......

Detta skall dock bli ett tidsdokument av hur långt man kommer på en dag från noll........

Sen är jag ju ändå rätt stolt över en del av bilderna :blush

Min fru har alltid sagt att jag är kass på att fotografera och aldrig får med något intressant på bilderna - det lär hon nog fortsätta att hävda, med kvinnors typiska oförstående för mäns kärlek till döda materiela ting.... :D

Toobs

Posted

En stark inledning på fotokarriären, helt klart!

Det man kan säga är att man blir jämnare och jämnare i sin fotografi med åren och med erfarenheten av att ha tagit många fotografier. I början blir det många tveksamma bilder men också några riktiga höjdare. Med tiden inser man att höjdarna inte blir fler, bara att man blir bättre på att undvika de tveksamma bilderna. Sedan höjer man förstås självkritiknivån också ...

Skärpedjupet är intressant att jobba med och ofta blir bilderna bättre med kort skärpedjup eftersom ögat vill se skarpa saker och därmed flyttas fokus till huvudmotivet, som ska vara skarpt naturligtvis.

Att se upp med är "saker" som sticker iväg utanför bild (klykan), en bakgrund med större mörka eller ljusa ytor mm. Sedan brukar gyllene snittet dyka upp i kompositionssammanhang och det kan väl vara fint att lägga huvudmotivet där - men jag gillar mest när motivet är centrerat eller någon annanstans än detta snitt. :)

Lycka till!

Posted

Det kommer mera:

Nå då var det dags för källa två. Om jag tyckte det var rätt ok att fota trädetaljer blev det en helt annan femma att få till aluminium; reflektioner, reflektioner.........

Efter många försök på fri hand (fanns inget tillräckligt högt att ställa kameran på) nöjde jag mig med denna rätt "intetsägande" bild

DSC_0120.jpg

Lite kul var det förståss med reflektionen i firmaloggan, men ändå. Jag har redan redovisat miraklet med Antiphonmatta under hela bottnen och Novibra-fötterna på annat ställe. Dock är jag så frälst av det att jag tjatar om det. Härutöver står ju spelaren på en glasskiva ned blygummimatta (egentligen avsedd för motorhuvar) på lerpluttar på enkel MDF-platta som vilar på lerpluttar. På bilden skymtar även I-poden (kallas visst glossy av dem som säljer såna begade)

Nå Över direkt då till något roligare: nämligen hur en förstärkare enligt min nyfrälsta världsbild skall se ut:

DSC_0078.jpg

Rör skall det vara. Nu blev bilden bättre med liten bländare på stöd och med självutlösare utan blixt. Inget orange ludd här inte. Den observante noterar att effektrören är utbytta mot 6550-rör. Sedan en timme är även smårören bytta mot TAD High Grade. Skall bli spännande att se vad det ger :mm:

Det där med detaljskärpa har ju då också sina sidor i form att man får skämmas för dammet---- :blush

Del två i hur en förstärkare skall vara illustreras av denna bild:

DSC_0069.jpg

Det ska va vippströmbrytare! Och det skal säga klunk när man flippar över som eller vrider på en ratt! Inga touchkontroller eller annat bjäfs!

Bilden blev inte så dum.... Mycket lättare att få kontroll på ljusinsläppet när man kan fimpa blixten och slipper försöka hålla kameran still.

Tittar man noga ser man aluminiumplåten (5mm) som limmats med silikonsträngar i botten på skåpet. På den står glas/blygummi-komposit i fyra lager på...(ständigt denna häftlera). Fötterna på Audio Space-förstärkarna skall visst vara så pass bra att man kan behålla dem.

Tja detta utvecklar ju sig till lika mycket show and tell över anläggningen som foto-snack - men ni är väl blandmissbrukare i alla fall :D

Det var allt för idag. har ni tålamod med mig blir det högtalare imorgon.

Ha de'

Toobs

Posted
Det där med detaljskärpa har ju då också sina sidor i form att man får skämmas för dammet---- :blush

Damm har ju den egenskapen att det går mycket fortare att få bort IRL innan man knäpper än att handplocka med t.ex. Nikon FotoStation. Det gäller bara att komma ihåg det vilket är lättare sagt än gjort. Egentligen skulle man kanske bereda plats för en strutsvippa i kameraväskan... :?::)

Fint ljusspel bland Audio Space-reglagen... :cool:

Posted
Damm har ju den egenskapen att det går mycket fortare att få bort IRL innan man knäpper än att handplocka med t.ex. Nikon FotoStation. Det gäller bara att komma ihåg det vilket är lättare sagt än gjort. Egentligen skulle man kanske bereda plats för en strutsvippa i kameraväskan... :?::)

Fint ljusspel bland Audio Space-reglagen... :cool:

Tackar!

Var nog den bild jag var mest nöjd med. Måste nog dock gå på strutsjakt. Någon som vet var man hittar dom?

Toobs

Posted

sista delen då:

Denna fick jag lov att ta på fri hand:

DSC_0122.jpg

Inte jätteskarpt men ganska nöjd med att tavelglaset inte blänkte, vilket inte var aldeles lätt att få till.

Härnäst stötte bild med högtalarna, vars bästa egenskap enligt min fru är att de är tunna..... I övrigt hänvisar hon till dem som "monoliterna"

DSC_0125.jpg

Subben skymtar möjligen i hörnet, men den gick inte att få någon anständig bild då ljuset inte räckte för att ta utan blixt - i alla fall inte utan stativ....

För att få en bättre översikt över lyssningsrummet - som inte är särskillt dedikerat - tog jag denna. Högsta bländarvärde (22 tror jag) och ca 8 s slutartid.

DSC_0155.jpg

Ser nog faktiskt ut så IRL när man tittar också........

Avslutningsvis en bild åt andra hållet för fullständig uppfattning om rummet. Denna knäppt på frihand med lägre slutarvärde då förståss - vilket syns.

DSC_0166.jpg

Som synes är det inte direkt dämpat och akustikfixat - vilket dock är en förutsättning för att kunna hålla på. Känner dock att jag får till ett mycket anständigt ljud ändå - även om basen inte är jättetajt och homogen i alla register, och ljudbilden med vissa inspelningar blir rätt lattjo.

Tackar för denna gång och hoppas att detta tillfört något.

Lev väl!

Toobs

Posted

Intressant tråd och du verkar ha valt ungefär samma väg som jag. Efter rådgivning från fotokunniga och obligatorisk lusläsning av tester och fototrådar föll valet av kamera till slut på en Nikon D90. Mina tidigare erfarenheter av fotografering är ytterst bristfälliga men nyfikenhet driver en långt och jag har lyckats ta några bilder som inte behöver skämmas för sig. Stativ saknar jag än så länge och det gick tidigt upp för mig att det är ett av fotografens bästa hjälpmedel för skarpa bilder. Du har dock lyckats bra efter givna förutsättningar. Ett annat konstaterande är nyttan i att ta många bilder, gärna i flera vinklar och med flera inställningar. Bländarstyrd automatik och lågt isotal är för övrigt samma modell som jag går efter. Vad har du för objektiv förresten?

Som sagt fina bilder men ett tips är att prova lite olika vitbalanser om du vill ha lite varmare ton i bilderna. Det är i mångt och mycket en smaksak vad man gillar men prova gärna.

Mvh Erik N

Posted
Intressant tråd och du verkar ha valt ungefär samma väg som jag. Efter rådgivning från fotokunniga och obligatorisk lusläsning av tester och fototrådar föll valet av kamera till slut på en Nikon D90. Mina tidigare erfarenheter av fotografering är ytterst bristfälliga men nyfikenhet driver en långt och jag har lyckats ta några bilder som inte behöver skämmas för sig. Stativ saknar jag än så länge och det gick tidigt upp för mig att det är ett av fotografens bästa hjälpmedel för skarpa bilder. Du har dock lyckats bra efter givna förutsättningar. Ett annat konstaterande är nyttan i att ta många bilder, gärna i flera vinklar och med flera inställningar. Bländarstyrd automatik och lågt isotal är för övrigt samma modell som jag går efter. Vad har du för objektiv förresten?

Som sagt fina bilder men ett tips är att prova lite olika vitbalanser om du vill ha lite varmare ton i bilderna. Det är i mångt och mycket en smaksak vad man gillar men prova gärna.

Mvh Erik N

Tackar,

jag har bara standardobjektivet som medföljde - och ett äldre tele som följde med till gamla F60:an vi hade sedan tidigare. Lite sugen på att leta något gammalt makroobjektiv att köpa - plåta några skalbaggar och sådär :)

Har hittills varit lite nervös för att rodda med vitbalansen - det går nog över :D

Förutom att köpa stativ kommer en riktbar blixt därnäst på listan. Då dj....r :app:

Toobs

Posted
Förutom att köpa stativ kommer en riktbar blixt därnäst på listan. Då dj....r :app:

Här finns ju redan ett par läckra bilder (som t.ex. rörbilden) men reflekterad blixt och stativ öppnar tveklöst nya dörrar till inomhusfotografering.

Posted
Här finns ju redan ett par läckra bilder (som t.ex. rörbilden) men reflekterad blixt och stativ öppnar tveklöst nya dörrar till inomhusfotografering.

Precis,

Om än jag tror att blixtlös fotografering generellt sett ger bättre / naturligare ljus.

Dessutom över till någonting helt annat - och självklart: Alla ni som råkar ha vägarna förbi Sundsvall är jättevälkomna att komma förbi och provlyssna lite trevliga plattor. I vart fall inom min egen musiksmak tror jag mig inte behöva skämmas särskilt för ljudet :app:

Ha dé

Toobs

Posted

"Om än jag tror att blixtlös fotografering generellt sett ger bättre/naturligare ljus".

Blixtljus kan göra underverk om det används med förstånd. Pang på objektet ger sällan ett fint ljus utom möjligt som upplättande vid motljus och i dåligt dagsljus.

Reflekterande blixtljus som får studsa i taket, väggen eller golvet, kan ge det mjuka intrycket som fotografen eftersträvar eller bruk av en diffusor.

En blixt ska agera lite som en subwoofern, alltså inte märkas att den finns, men saknas om man tar bort den, och får aldrig dominera ljussättningen. En reflekterande yta som en vit eller folieklädd kartongbit kan lätta upp skuggsidor på ett bra sätt om den placeras nära objektet men naturligtvis utanför bild.

Photoshop är ett bra verktyg att bl.a. hjälpa att räta upp störtande linjer som oftast uppstår vid en ojämn kameravinkel.

Onödiga inslag i bilden kan raderas för en lugnare resultat och lägger betraktarens fokus på det väsentliga.

Skärpedjupet kan ge en fin möjlighet att framhäva detaljer som ska prioriteras och undertrycka det mindre viktiga.

Bildbeskärning är A&O för ett lyckat resultat och ska om möjligt ske i fotograferingsögonblicket.

Lycka till!