Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Det har skrivits väldigt mycket om alla möjliga högtalare på forumet. Dock har jag inte sett mycket om

QRS Supernova Elit. Vore trevligt att få lite synpunkter om denna.

När jag var på Hificonsult och lyssnade på flera olika högtalare så var det denna som låg närmast vad jag har nu (Cremona golvare) förutom att Supernova hade mycket mer att ge i basen.

Andreas Jägerhag

Posted

Som ägare av ett par Supernova Elite sedan april iår så tänkte jag dela med mig av mina åsikter.

Jag har endast hört Cremona i butik vid ett par tillfällen så jag kan inte dra några direkta jämförelser med den.

Jag tycker dock att Supernova har en trevlig gemensam nämnare med Cremona. Den är lätt att tycka om!

Vad det gäller basen på är det en av de stora anledningar till att jag föll för supernova från första början.

Den är riktigt kul, kanske inte alltid 100% korrekt, men rolig! Jag värdesätter det högre än en spikrak kurva.

Dynamik är kul, och av den varan finns det mycket av hos eliten. Jag tycker inte att supernova sticker ut med att

favorisera någon speciell musikstil utan den funkar med det mesta. Jag lyssnar på allt från hårdrock, pop, americana till jazz och klassiskt.

Den nya diskanten gjorde att den lyfte från en riktigt bra högtalare till något jag faktiskt köpte själv. Jag tycker att den förändrade hela högtalaren.

Den sträcker ut utan att bli jobbig.

Jag spelar i ett relativt litet rum. Ca 18kvm. Har jobbat en hel del med placeringen och med ett rum på 3,75x5m så är det bredden

som begränsar mest hos mig.

Jag har efter mycket testande placerat ganska nära sidovägg och ca 70 cm till bakvägg. Varje cm i bredd gör mycket för hela ljudbilden.

Den är förhållandevis lätt att få att försvinna bra även i ett litet rum. Den placerar bra både i bredd och höjd men hos är det nog djupet som imponerar mest med tanke på mitt förhållandevis lilla rum.

Vad det gäller elektronik ska man väl inte sticka under stol att supernovan mår bra av lite pulver men jag upplever att det är kvalité före kvantitet som ger bäst resultat.

Jag är mycket nöjd med mitt köp och det kommer att krävas något riktigt speciellt för att ge upp alla de egenskaper som jag uppskattar hos supernovan

Posted

Jag har ägt Supernova i ..hmmm iallafall 2-3 år och tycker det är en fantastisk högtalare. Det var denna som satte punkt för min uppgraderingsdjävul som härjat fritt förut.

Med Supernova Elite så rättas dock några små men ack så viktiga "fel" till som jag ser det. Diskanten låter mer utsträckt men lenare samt att övergången mellan basen och mellanregistret nu är så gott som sömlös.

Supernova i all ära, men Eliten är en klockren högtalare.

Jag spelar i ett rum på 25kvm och har ett Burmester 956 mkII som matar högtalarna.

Nu sitter jag bara och väntar på att någonstans efter de senaste utgifterna för huset, barnet, bröllopet, kameran samt den nya bilen kanske ska finnas lite kapital över för en uppgradering av mina Supernovor till Elite-nivå :)

// Jonas

.

Posted

Jag har haft hemma Supernova Elite och testat, och de var det verkligen inget fel på i min setup! Hade lätt kunnat leva med dem, de spelade all musik med bravur...och det växer med kraftiga/krämiga slutsteg.

\\K-man

Posted

Jag sitter med Supernova Elite och är också väldigt nöjd. Tycker uppgraderingen från Supernova var väldigt lyckad och de känns färdiga som konstruktion. Man blir inte lyssningstrött vilket jag kunde bli tidigare. Grymt mellanregister och bra botten från rimligt små lådor. Inte världens enklaste last så väl konstruerad stärkare är ett måste, men när de matas med bra signal så skulle jag tro att deras ljudkaraktär går hem hos de flesta!

Posted

Jag är också en lycklig ägare till ett par Supernova Elite. Det är en högtalare som är helt i min smak. Supernovan låter musiken tala och gör att jag vill lyssna mer och mer. Ljudet fömedlas från botten till toppen, men framförallt i mellanregistret öppnar den upp och förmedlar en närhet och närvaro i musiken. I toppen är den mjukt avrundad och presnterar musikens detaljer utan att vara stickig och analytisk. Pop, rock, klassiskt, jazz eller vad du vill, det fixar Supernovan.

//Thomas