Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Hur tänker ni när ni tar bort reflexer i tak?

Jag har sett en del som sätter dämpskiva ovanför högtalarna.

en del sätter den ovanför lyssningsplatsen o en del mittimellan dvs första reflexen.

Skulle gärna vilja höra erfarenheter ni har om dessa förfaringssätt.

Givetvis så gäller det oxå tankar om diffusering.

Patrik

Posted

Jag har sedan en tid haft dämplattor i taket ovan högtalarna.

Eftersom jag har en spänd projectorduk i taket som jag fäller ner när det är bio har jag fäst dämplattorna på dukens baksida. Denna sida hänger alltså nedåt.

Jag har fått positiva akustiska effekter av detta. Eftersom jag hade förstärkningar vid ca 1,2 och 4 khz har detta blivit mycket bättre.

I tråden om Usherhögtalare finns bilder på detta.

Calle B

Posted

Jag har en Golden Horn-konstruktion satt i hela taket.

Den dämpar inte bara första reflexen utan diffuserar brett uppe i hela taket.

Du kan gå in på min tråd här på forumet och kolla några bilder.

Effekten för rummet när jag satte upp taket upplevdes som större än diffuseringen runt väggarna... Allt blev klarare och renare.

Posted

Hej!

Så här ser det ut i mitt tak. Ovanför lyssningspositionen sitter en tygklädd absorbent av tung glasull. Sådana används för att avgränsa arbetsplater i öppna kontorslandskap. Den är lite modifierad för att kunna hängas i taket istället. Framför absorbenten hänger en hembyggs diffusor. Jag har inte gjort några mätningar i rummet så jag vet inte hur det fungerar. Jag upplerver rummet som lugnare, man hör hur sin egen röst låter. Är man många som pratar i rummet blir det inte bullrigt. När man lyssnar på musik så upplever jag att man får mer rumsinformation.

Edit: Eter att jag läst på ett annat forum fick jag för mig att byta plats på absorbenten och min egenbyggda diffusor, då föll det mesta på plats. Djupet och bredden i stereobilden blev bättre, jag upplever större skillnad mellan olika inspelningar. Rumsinformationen blev tydligare, naturligt eller pålagt eko hörs direkt. Inspelningsrummets storlek blev också mycket tydligare.

7a3190df.jpg

MVH Jonas

Posted

Hej,

Jag har kört med GH-moduler och andra diffuserande ytor (AD40) ovanför lyssningsplatsen. I främre delen av rummet har jag en nedsänkt konstruktion som består av ca. 60% QRD-diffusor med max. 15cm djup och ca. 40% absorberande yta bestående av Gyptone-skivor (med springor) som täcker ett utrymme fyllt med mineralull. Detta enligt SMT:s rekommendation om 50/50 fördelning av diffusion och absorption i taket. Ville dock inte dämpa för mycket, därav betoningen av diffusion i detta fall.

Taket finns att åskåda under min rumstråd: Rumsbygge

Upplever att diffusionen får rummet att låta betydligt "större". I kombination med absorption tar det bort onödigt eko vilket ger en mycket mer fokuserad stereobild gällande både höjd, djup och bredd. Man blir liksom av med "skrikigheten" i ljudet jämfört med bara ytor.

Mvh,

RKL

Posted

Länka gärna till trådar ni refererar till så vi kan spara värdefull energi genom att slippa sökande! ;)

Själv kör jag på en "light-lösning" som består av att det mesta av taket är behandlat med något som heter Sidacoustic - en cellulosabaserad massa som absorberar dugligt upp över frekvensregistret. Påtaglig förbättring av reducerat bakgrundsljud, konturskärpa och lugn.

Kanske inte vad jag skulle satsat på idag, det hade blivit en mer hardcore-lösning med växelvis absorbenter och diffusorer men detta ovan är tveklöst med WAF och väcker ingen som helst uppmärksamhet hos andra - som inte är hifinördar - annat än att det upplevs som "designat" och "snygg".

>>> Hemma hos mig

Posted
Länka gärna till trådar ni refererar till så vi kan spara värdefull energi genom att slippa sökande! ;)

Själv kör jag på en "light-lösning" som består av att det mesta av taket är behandlat med något som heter Sidacoustic - en cellulosabaserad massa som absorberar dugligt upp över frekvensregistret. Påtaglig förbättring av reducerat bakgrundsljud, konturskärpa och lugn.

Kanske inte vad jag skulle satsat på idag, det hade blivit en mer hardcore-lösning med växelvis absorbenter och diffusorer men detta ovan är tveklöst med WAF och väcker ingen som helst uppmärksamhet hos andra - som inte är hifinördar - annat än att det upplevs som "designat" och "snygg".

>>> Hemma hos mig

Mkt trevligt rum, varmt o läckert..grattis

• 1 month later...
Posted

IMG_3324.jpg

Jag tror man kan göra för stora misstag om man inte kan akustikreglering fult ut och i slutändan kanske några tusen kr fattigare

plus dom timmar man lagt ner.

Jag tog hjälp av en kunnig på sådant Claes Olsson på EORA. Han gör hemmbesök och mäter upp dit rum och talar om vad och var

du ska sätta in dina åtgärder. Han är inte specielt dyr, och du får en väldigt trevlig pratstund med honom.

skickar en vy över mitt rum.