new order Posted June 10, 2004 Posted June 10, 2004 Jag fick det här tipset av Hazards sambo. Alla har vi väl cd-skivor med en massa klisterlappar eller "stickers",försöker man klösa bort dessa så brukar det sluta med att halva lappen sitter kvar på fodralet och det ser alldeles fördj##ligt ut!Hur ska man då göra för att få bort eländet?Jo använd detta medel eller något i samma stil! Vad är då detta frågar ni er?Jo,håll i er nu....make-up borttagningsvätska Jag var djupt skeptisk tills jag med egna ögon såg så bra det gick att gnugga bort överblivet klister från sådanadär lappar.Och inte ett märke eller någon anna slags åverkan på fodralet.Tror ni mig inte så är det bara att plundra sambo/fru/flickvännens sminklåda och testa själva! Quote
Timbre™ Posted June 10, 2004 Posted June 10, 2004 Årets tips! Tänk så mycket tid som hade sparats om man bara hade vågat sig in i dessa territorium... Quote
Guest Zalve Posted June 10, 2004 Posted June 10, 2004 eller hur mycket tid du hade tappat varje morgon när du skulle göra "Make'n". Måste kollas upp... Kanske får fråga experten om det finns nåt hemma i huset. Quote
Mattias Posted June 10, 2004 Posted June 10, 2004 Sådanahär tips e bra Fick höra här att det finns småflaskor med rengörande "bensinliknande" innehåll. Det skall också råda bot på kladdiga klisterrester. Mvh Mattias Quote
sampix Posted June 11, 2004 Posted June 11, 2004 Mycket bra tips! Använde "någon flaska" ur flickvännens skåp för att rengöra mina Pulsar points. Men se till att använde dessa exotiska flaskor på en väl ventilerad plats. Det tar inte många minuter innan huvudet börjar snurra Quote
Timbre™ Posted June 11, 2004 Posted June 11, 2004 Har försökt med T-Röd men det går ju inte... Thinner och liknande lösningsmedel kan sätta fläckar i plasten plus att det luktar färgfabrik om CD-fodralet. Detta ser ut att vara lösningen... Quote
Kero Posted June 11, 2004 Posted June 11, 2004 Bra tips... men om man inte har en flickvän, hur gör man då ? Jo man går in på affären, tar en flaska av lämpligt sminkborttagnings medel och säger i kassan "Det är en present, kan du slå in den ?" Annars kanske dom tror nåt... Quote
Timbre™ Posted June 11, 2004 Posted June 11, 2004 Verkar långsökt... Förmodligen åker du på ett mascarapaket också... :clown: Quote
new order Posted June 11, 2004 Author Posted June 11, 2004 Bra tips... men om man inte har en flickvän, hur gör man då ? Jo man går in på affären, tar en flaska av lämpligt sminkborttagnings medel och säger i kassan "Det är en present, kan du slå in den ?" Annars kanske dom tror nåt... Jag har samma problem som du Men Hazards sambo är representant för ett sminkmärke så jag kunde köpa en sådan flaska av henne och smuggla hem den... Annars så var din ursäkt klockren,Kero!! Quote
Kero Posted June 11, 2004 Posted June 11, 2004 Hazards sambo representant för ett sminkmärke.. börjar lukta Power Buy här !! Quote
sampix Posted June 11, 2004 Posted June 11, 2004 vad säger policyn för detta forum om gruppköp? låt oss säga,...ehm ..sminkborttagningsmedel..eller dylikt. här har vi en chans att få våra flickvänner/fruar mer hifi-intresserade Quote
Timbre™ Posted June 12, 2004 Posted June 12, 2004 Vi kanske kan få Euphoniarabatt via Hazards sambo... Ett Euphoniatest hade ju också passat bra. Quote
Timbre™ Posted June 12, 2004 Posted June 12, 2004 Dom där NICE PRICE brukar va´ lätta att få bort. Värre blir det om dom suttit kvar några år... CONTAINS THE HITSINGLE osv. är något jobbigare... PLAYS ON ALL SACD & CD PLAYERS börjar bli riktigt påfrestande och eländigast är stöldskyddsmärkningen man brukar få med i köpet av USA-importer... Quote
Neodynium Posted June 12, 2004 Posted June 12, 2004 Yep... vi får allt deklarera krig mot dessa tråkiga lappar!! Någon som kör ett test med bilder? Quote
Lurman Posted June 12, 2004 Posted June 12, 2004 Om man inte vill göra på bort sig på sminkavdelningen på Åhlens, kan man ju alltid gå in i färgaffären och köpa en flaska kemiskt ren bensin. Borde stå någonstans vid aceton och symaskinsoljan... En ca decimeterhög flaska med genomskinligt innehåll. Funkar alldeles utmärkt till det mesta i klisterväg (CD-etiketter, gammal tejp på skåp osv), men inte tillräckligt "frätande" (egentligen är det väl upplösningsförmågan som är för dålig ) för att göra märkbara skador på plast eller vanliga färger. Su upp dock för aceton och andra liknande starka saker (nagellacksborttagare...). /Lurman Quote
new order Posted June 12, 2004 Author Posted June 12, 2004 Jag och Hazard ska försöka hitta oss en skiva som har en gammal intorkad klisterlapp och ta en före-mitt under-efter bild så får ni förhoppningsvis se hur det funkar.Ha tålamod dock,det blir inte på direkten,det är ju EM.... Quote
Timbre™ Posted June 12, 2004 Posted June 12, 2004 Ja, aceton skall man passa sig för. Trodde faktiskt att jag var ensam om att ta bort allt påklistrat () men känner mig just nu helt normal. Trevlig känsla... Quote
K-man Posted June 12, 2004 Posted June 12, 2004 "Ha tålamod dock,det blir inte på direkten,det är ju EM.... " Minsann, du är med i EM...det är ju inte alla.....för är man inte med, tar det väl ingen tid? .....härligt EM-friad... \\K-man Quote
Tux Posted June 12, 2004 Posted June 12, 2004 Då jag jobbar med just tejp så delar jag med mig av hemligheten att få bort kletrester som används när vi rengör maskiner och liknande. Tröd är oftast mycket effektivt om det bara är flödigt och får dra ett par minuter. Om Tröd går bet på kletet brukar vanlig lampolja (parafinolja) vara ett mycket effektivt medel. Det dödar adhesivet och gör det väldigt lätt att pilla bort. Givetvis måste man hålla konvolut och liknande lååångt borta då det lätt blir flottiga fläckar annars... /Pontus Quote
new order Posted June 12, 2004 Author Posted June 12, 2004 "Ha tålamod dock,det blir inte på direkten,det är ju EM.... " Minsann, du är med i EM...det är ju inte alla.....för är man inte med, tar det väl ingen tid? .....härligt EM-friad... \\K-man Jag är bara fotbollsfantast vartannat år...vid EM och VM... Hälsningar New Order Quote
stargazer Posted June 12, 2004 Posted June 12, 2004 var hos new order i går, och bevittnade makeup-tricket IRL. Det funkar Quote
Björn-Ola Posted June 16, 2004 Posted June 16, 2004 Make-upborttagningsvätska? Skäms på er! Riktiga karlar använder stämjärn och hammare när dom tar bort etiketter från fodralen! Quote
plundin™ Posted June 18, 2004 Posted June 18, 2004 Riktiga karlar använder stämjärn och hammare när dom tar bort etiketter från fodralen! Eller i varje fall SPRIT, jag har i många år använt isopropylalkohol (tror jag fick det rätt, inhandlas på apoteket, minns jag rätt ca 25pix för 100ml, vilket räcker i minst ett år för mej) och funkar bra på allt från tonhuven till borttagning av klisterlapparnas lim. Tror till och med att det är del ingrediens i några LP rengörings vätskor jag sett recept på.. -- fast en anna kör ju Linn metoden /ptr Quote
Timbre™ Posted June 18, 2004 Posted June 18, 2004 Spriten biter tyvärr inte på de värsta avarterna av märketiketter. Har försökt men fick ge upp... Quote
sampix Posted June 19, 2004 Posted June 19, 2004 Riktiga karlar använder stämjärn och hammare när dom tar bort etiketter från fodralen! Helst iförd nätbrunja och 3 dagars skäggstubb. Quote
Roq Posted July 3, 2004 Posted July 3, 2004 Som sagt, bensin brukar räcka till för att få bort klisterrester på CD-fodralen. Aceton - Se upp! - Plasten blir omedelbart grå och icke-transparent och detta går inte att reparera. Jag har ett tips att dela med mig av på området. Jag skulle ta bort toningen på bilrutorna - dessa är ju egentligen bara tonade klistermärken. Slet bort dessa men kvar på bilrutan blev mängder av klister som var otroligt jobbig att få bort. Började med lack-nafta men detta gjorde inte jobbet något vidare. Bytte sedan till bensin som fungerade något bättre med klistret var fortfarande segt och tog en otrolig tid att få bort. Jag vågade inte ge mig på Aceton då jag tänkte att spill på inre vinyldetaljer kunde vara förödande. Av en bilintresserade kompis fick jag då tipset: Använd "Turtle Wax lackrengöringsmedel" - "det får klistret att stelna och bli lätt att skrapa bort". Skeptiskt köpte jag dock en burk och prövade och detta funkade alldeles utmärkt. Inget som man kommit på själv direkt! Om nån skulle behöva rengöra större ytor (större än CD-fodral) så rekommenderar jag att pröva detta. Quote
Recommended Posts