Sanfrid Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Tänkte höra efter om det är någon som provat dessa: http://www.akuart.dk/ Om så fungerar dom eller är det mer konst än akustik? Snygga är en del av tavlorna iaf. Quote
calle_jr Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Snyggt! Har aldrig sett dem, men de verkar ha ungefär samma absorptionsegenskaper som exvis 40mm Ecophon med störst effektivitet i mellanregistret. Quote
Guest Audio Concept Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Sanfrid, Akuart har vi i butiken och kundernas respons är mycket positiv. Produkten är utmärkt om man vill kombinera det estetiska med akustikåtgärder. Stora akustiska ingrepp är som bekant inte alltid så populära i hemmiljön. Akuart levereras också med egna motiv (egna bilder), om man inte hittar några färdiga motiv hos leverantören - och kan t.ex. ersätta en tavla. Det går att dela upp en bild i t.ex. 3 delar (triptyk) vilket gör bilden bredare på väggen. Akuart passar som sagt bäst där det i större grad finns estetiska krav som i vardagsrum mm. Har man ett dedicerat ljudrum där det inte finns synpunkter på utförandet, är det effektivare med typiska akustikprodukter som t.ex. Svanå. Valet hänger på var det är och vad man vill uppnå. Mvh, Audio Concept Quote
Hasse Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Intressant, reducerar de här tavlorna klappeko tro Efter en omtapetsering/ommöblering blev vardagsrummet kalare vilket alla seriöst ljudintresserade vet inte direkt gynnar akustiken så nå´t som tar bort lite eko skulle inte vara helt fel. Vill dock till att de gör någon nytta då även priset (som vanligt när man hittar nå´t lämpligt ) är i high-endklass. Svanåprylar är nog som sagt bra men skulle nog inte direkt uppskattas här hemma Quote
Käera Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Tygdrapperier,tavlor med tyg etc motverkar klappeko,åtminstonde här hemma men precis som du säger ett kalt möblerat rum kräver annat i stället,själv tog jag till tygdrapperi men har funderat i dessa banor med ex.dessa. Länk Akustikmiljö Troligtvis kommer jag att flytta in bokhyllan igen,men mer för att täcka upp väggen mot grannen.... nä nä...det är jag som vill slippa höra dom.. tystnad är Hifi`ns bästa vän.. Quote
Engelholm Audio Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Klapp-eko är rätt lättfixat och görs med nästan vad som helst! Böcker, tavlor, tygdraperier, cdhyllor, etc I mitt rum (version 1.0) använde jag först hyllor med en blandning av böcker, tavlor och skivor! Gav ett prisvärt resultat! Quote
Recommended Posts