Guest Jonne Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Rent utseendemässigt handlar det nog mycket om hur omvandlaren fungerar ihop med övrig inredning. Så länge designen bygger på återgivningsmässigt genomtänkta beslut är den ju berättigad och vi får hoppas att detta gäller de flesta av marknadens högtalare. Vivid Audio V1.5 är ingen bjässe i högtalarvärlden men redan vid injusteringen fick jag intryck av att modellen skulle komma att fungera i Akkelis lyssningsrum. Under en kort stund i sweetspot var det kraftfull klassisk musik ur plundins sortiment som spelades på ganska hög volym och varken elektronik eller högtalare sände några som helst signaler om stress. Mycket välkontrollerat och högtalarna lät helt enkelt betydligt större än den tvåvägare de faktiskt är. Någon närvarande som upplevde samma sak i detta rum eller kanske rent av motsatta intryck... Ser riktigt trevligt ut, jag gillar designen. Quote
Matrixen Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 hahaha, ja det har du rätt i särskrivnings Patrik slår till Men den är rätt "barock" den tolkningen av Vivaldi årstiderna av L'Europa Galante ledda av Fabio Biondi. Har en av Il Giardino Armonico som är otroligt märklig, våren speciellt, stråkarna låter som fågelkvitter på ngt vis. Ska försöka skärpa mig Patrik Jag tror det var den du spelade på en Malmömässa för några år sedan som jag blev så förtjust i! Särskrivning, förutom att ge ett korkat intryck, kan ju ge en del förvirrande och lustiga betydelser man inte tänkt sig. Jag kommer på mig själv oftare och oftare och jag tror det är all Engelska som korrumperar vårt beteende. Quote
vovven Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 (Själv tyckte jag att det vid 14 tiden började att låta bra, Trigon behövde värmas upp, som alla trissor) MVH Patrik Jag delar denna uppfattning. Det var först ett stycke efter lunch som elektroniken började leverera. Det är ju en nackdel med transtorelektronik att den relativt rörelektronik behöver lång uppvärmning. Nu är det är väl framför allt digital elektronik som lider av detta, förstärkare tenderar av förklarliga skäl värmas upp fortare. Även RIAA-steg bör stå på en längre tid innan det händer saker. I Lördags när jag styrde kosan mot göteborg var det 5 minusgrader i bilen så elektroniken blev riktigt kall. När väl enheterna nått sin rätta driftstemperatur börjar Trigon dock leverera på allvar. Ljudkaraktären brukar oftast beskrivas som varm. Patrik Caesar (känd från Arken iförd peruk) Direktör Stefan till höger samt en allvarligt lyssnande Herre vars namn jag inte vet. Vacker och välspelande högtalare samt idel ädel analogteknik Stilig möbel, befriande att inte alltid se elektroniken monterad på esoteriska specialmöbler med kryptoniteloxerade specialfodringar, och med hyllor upphängda i Vitonringar som värmehärdats i kokande tallbäcksolja. (ironi) Quote
plundin™ Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Hmmm, intressanta kommentarer om utseendet! Själv håller jag mej åt det neutrala hållet! "Äggformen" tilltalar mej å ena sidan, men jag är mer tveksam till det integrerade (?) stativet! Om dom passar eller inte hänger ju mycket på hur man har möblerat i övrigt, jag kan tycka att det det är trevligt med högtalare som "sticker ut" och mitt grundläggande förhållningsätt är att det som bryter från den gängse normen ("likkistor" som Patrik skriver) ofta tillalar mej mer! Det var mitt första "riktiga" lyssningsmöte med både Vivid och Trigon. De spår jag spelade med öronen i lyssningsposition, gav vid handen är det hela spelade korrekt, om än åt det slankare hållet! V1.5 har många av dom färdigheter jag gillar hos modernare B&W-högtalare, och framförallt transiettsnabbheten är påtaglig, dessutom målar dom upp ett bra bredd- och djupperpektiv (utan att vi gjort mycket mer än att ställa upp dom nått sånär symetriskt!). Slankheten märks ju mest när man spelar basintensiv musik, jag brukar spela ett spår med basklarinett och två grand cassa (stora bastrummor, musik av finnen Magnus Lindberg som heter "Ablauf" .. har funnits utgiven på CD av Finlandia Records) och där märktes tydligt avsaknaden av botten (och det kan man kanske inte begära av en sån här "liten" högtalare"!! ) .. På frågan om det är en högtalare om det är en högtalare för mej? Så måste jag nog svara "tveksammt", i alla fall inte utan ett rejält tillägg av subwoofers! .. annars, det den gör, gör den på ett mycket tilltalande sätt!! Eftersom Trigonelektroniken, med Björns ord; inte var "riktigt uppvärmd" när jag lyssnade, fördjupar jag mej inte i den. Hur som helst, jag kunde inte märka att den bidrog med annat än kraft (dvs. var neutral), så den gör nog vad den skall! ... Sen kan man ju ha synpunkter på Trigons "konservativa" design (tar inte många poäng hos mej), men det är ju en fråga om tycke & smak och i den frågan delar vi ju oss ofta här på Euphonia! :cool: :cool: Så även jag får tacka Patrik, Björn och Stefan för en trevlig förmiddag! /ptr Quote
plundin™ Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Man kan se från mitt smil på Peters bild att det lät rätt bra på förmiddagen oxå! /ptr Quote
Timbre™ Posted November 3, 2008 Author Posted November 3, 2008 Det här blev ju en rejäl bildtråd och jag som först kände att det var lite tunt på minneskortet. Kul med bilder på lyssnare. Diana Krall fick spela en avsides roll denna gång men drogs ändå in i handlingen på slutet. Detta är inte någon dämpanordning i kampen mot chassiburna vibrationer utan det handlar om en Klangverbesserer für CDs und DVDs. Samma liga som Bedini Compact Disc Clarifier eller Machina Dynamica Golden Sound Intelligent Chip och creaktiv har även en trio Perfect Sound Tuning Chips på sitt program. För övrigt tillverkas hifimöbler, komponenthyllor, kablar och diverse tillbehör i hobbyutövandets tjänst. Quote
Guest patrikcaesar Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Jag tror det var den du spelade på en Malmömässa för några år sedan som jag blev så förtjust i! Särskrivning, förutom att ge ett korkat intryck, kan ju ge en del förvirrande och lustiga betydelser man inte tänkt sig. Jag kommer på mig själv oftare och oftare och jag tror det är all Engelska som korrumperar vårt beteende. Ja, man blir lätt korkad sent på natten, jag ger kanske ett korkat intryck och det är dels på grund utav det du säger med Engelskan Engelskan är ett språk jag använder mig av mycket och jag blir således "färgad" av detsamma. Nja, jag spelade Il Giardino Armonico på den mässan, här var det Fabio. Slankheten är dels storleksrelaterat och har ju även med "snabbhet" att göra. K1 har en helt annan botten, fast med samma "snabbhet". Detta ställer krav på uppställning, jag får tacka Plundin för hjälpen, en konstant snuvig person som jag har svårt ibland att avgöra om det är rätt eller ej. Vi höll inte på så länge med detta, men det vi gjorde förbättrade rejält fokus m.m. Patrik Quote
Timbre™ Posted November 3, 2008 Author Posted November 3, 2008 Ett perfekt blindtestobjekt med andra ord och man behöver endast placera silverskivan ovanpå sin CD Optimizer i några sekunder för att uppnå önskade resultat. För vinylvänner finns även en LP Optimizer vilken då blir betydligt större i omfång. Tillverkarens tankar kring funktion och teknik finns samlade i detta dokument. Quote
Timbre™ Posted November 3, 2008 Author Posted November 3, 2008 Detta inslag om Creaktiv Systems var således en parentes i lördagsrapporten och har ingen koppling till dagens övningar utan här var det kablage från Real Cable som gällde. Firman tillverkar det mesta i kabelväg för hemelektronik och har även ett stort utbud av kontakter, adapters och tillbehör. Här skymtar två djupblå modeller av RCA interconnects. Master Range Topaze och Master Range CA OCC 90. Quote
calle_jr Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Vilken kul sammankomst med många kända ansikten t.o.m fångade på bild! Min lilla erfarenhet av Vivid är att de talar förstärkarens dialekt. Det stämmer kanske inte helt vad gäller tonalitet och Vivid V1.5, men jag skulle inte vara säker. Ni testade inte med något av Akkelis' alla rörgrejer? Att Creaktiv även gör sådant! Måste kollas upp. Edit: Min sambo är luttrad vad gäller alla tweaks och konstiga ide'er. Men om jag hade ställt upp en LP Optimizer, så hade hon nog lyft luren... CD Optimizer var betydligt mer diskret. Quote
vovven Posted November 4, 2008 Posted November 4, 2008 Att Creaktiv även gör sådant! Måste kollas upp. Edit: Min sambo är luttrad vad gäller alla tweaks och konstiga ide'er. Men om jag hade ställt upp en LP Optimizer, så hade hon nog lyft luren... CD Optimizer var betydligt mer diskret. Jag har försökt hitta vad det handlar om men finner inget, min Tyska är dock inget vidare. Hur går det för Dig? När Du vet får Du gärna göra en utläggning. Quote
Timbre™ Posted November 4, 2008 Author Posted November 4, 2008 Min sambo är luttrad vad gäller alla tweaks och konstiga ide'er. Men om jag hade ställt upp en LP Optimizer, så hade hon nog lyft luren... I samspråk med oinvigda kan man ju alltid presentera dessa optimizers som avlastningsytor vid skivbyten men då gäller det att ha koll på manualen. Quote
iroise Posted November 4, 2008 Posted November 4, 2008 Vilken kul sammankomst med många kända ansikten t.o.m fångade på bild! Min lilla erfarenhet av Vivid är att de talar förstärkarens dialekt. Det stämmer kanske inte helt vad gäller tonalitet och Vivid V1.5, men jag skulle inte vara säker. Ni testade inte med något av Akkelis' alla rörgrejer? Att Creaktiv även gör sådant! Måste kollas upp. Edit: Min sambo är luttrad vad gäller alla tweaks och konstiga ide'er. Men om jag hade ställt upp en LP Optimizer, så hade hon nog lyft luren... CD Optimizer var betydligt mer diskret. Vad hade hon då ringt för, en beställning!? Quote
calle_jr Posted November 4, 2008 Posted November 4, 2008 Vad hade hon då ringt för, en beställning!? Exakt, en styck undersökning om sjukdomstillstånd ovan hals, tack. Men avlastningsyta skulle kunna funka. Hmm... Quote
Timbre™ Posted November 4, 2008 Author Posted November 4, 2008 LP-Optimizern skulle kanske passa bra vid sidan av denna Goldmund Studietto som var uppkopplad för dagens lyssning. Knappast någon i bekantskapskretsen skulle väl misstänka vad det egentligen handlar om... Den slimmade tonarmen kommer från Danmark och är en Mørch DP-6. Quote
Timbre™ Posted November 4, 2008 Author Posted November 4, 2008 Stefan har en del vinylsvarvar i butiken och Patrik laddar upp inför lördagens första demo. Som sagt, det fylldes snabbt på med folk och de första besökarna dök upp redan före klockan elva... Quote
Timbre™ Posted November 4, 2008 Author Posted November 4, 2008 Ett tack till alla inblandade och plundins musiktillgångar är förmodligen mer omfattande än jag någonsin kunnat ana... Alltid kul att smaka på inspelningar som annars går öronen förbi när man har nischade lyssningsvanor. Vi avrundar som sig bör med en Halloween-klurighet :clown: och vad är nu detta... VIVID audio Sverige Trigon Audio Real Cable Akkelis Audio Quote
plind Posted November 4, 2008 Posted November 4, 2008 Då bockar och bugar vi för denna fina rapport och jag kompletterar med ytterligare några bilder 1+1 är väl 2.. Headbang till klassiskt??... :clown: Tro inte allt ni ser Quote
Timbre™ Posted November 4, 2008 Author Posted November 4, 2008 Tro inte allt ni ser Tack för alla bilder :cool: och plind får naturligtvis inte svara på dagens Halloweenuppgift... Quote
plind Posted November 4, 2008 Posted November 4, 2008 Tack för alla bilder och plind får naturligtvis inte svara på dagens Halloweenuppgift... Har faktiskt inte en susning om vad det är Quote
conan Posted November 4, 2008 Posted November 4, 2008 CD Optimizer var betydligt mer diskret. ... undrar om det går lika bra med svensk granit? fast det kanske Creaktiv hifi konstaterat inte kommer att fungera ... Det finns nog hundratals andra tweaks som gör bättre nytta och är billigare än den norska graniten. Quote
plind Posted November 21, 2008 Posted November 21, 2008 Ett tack till alla inblandade och plundins musiktillgångar är förmodligen mer omfattande än jag någonsin kunnat ana... Alltid kul att smaka på inspelningar som annars går öronen förbi när man har nischade lyssningsvanor. Vi avrundar som sig bör med en Halloween-klurighet :clown: och vad är nu detta... VIVID audio Sverige Trigon Audio Real Cable Akkelis Audio När får vi veta svaret? Quote
Timbre™ Posted November 21, 2008 Author Posted November 21, 2008 När får vi veta svaret? Det ligger en viss uppgivenhet i den frågan... Den vita cirkeln med inbyggt V står för Vivid och alla som var där kunde spegla sig i glansen... Det är stativfoten med tillhörande reflexer. Quote
Recommended Posts