Timbre™ Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Lördag morgon och snart dags att bänka sig igen... Krall-lunden i arla morgonstund och plundin hade tagit en tidig vagn till Härlanda. Väskan såg välfylld ut och som lördagens besökare på Akkelis Audio snart skulle upptäcka fanns det musik i bagaget. Lyssningsrummet fylldes snabbt och här kommer några bilder från dagens allra första övningar. Quote
Timbre™ Posted November 1, 2008 Author Posted November 1, 2008 Fortfarande lugnt på Sofiagatan... :cool: Quote
Timbre™ Posted November 1, 2008 Author Posted November 1, 2008 Plötsligt blir det full fart och ser det inte ut som en rockgitarrist på väg upp mot Strömmensberg... Dags för högtalare från Vivid Audio drivna av Bundeselektronik från Trigon Audio sammankopplat med kablage från Guillerval och franska Real Cable som har sin tillverkning förlagd halvvägs mellan Orléans och Paris. På denna breddgrad är det lätt att köra vilse om man råkar slinka av A10... :clown: Quote
Guest asimov66 Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Spännande att se om det finns ett tema denna gången med...(förklarat: PC brukar ha roliga framförande med musik+kläder som gör att det blir trevligt på ett avslappnat sätt) Quote
Timbre™ Posted November 1, 2008 Author Posted November 1, 2008 Spännande att se om det finns ett tema denna gången med...(förklarat: PC brukar ha roliga framförande med musik+kläder som gör att det blir trevligt på ett avslappnat sätt) Ja, man kan ju undra vad Patrik har i kikarn den här gången... :cool: Den stunden jag var med bjöds det klassiska tongångar av god inspelningskvalitet. Var tvungen att droppa av vid lunchtid så kan någon fylla på med eftermiddagens musikprogram vore det väldigt bra. Quote
Guest patrikcaesar Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Ja, man kan ju undra vad Patrik har i kikarn den här gången... :cool: Den stunden jag var med bjöds det klassiska tongångar av god inspelningskvalitet. Var tvungen att droppa av vid lunchtid så kan någon fylla på med eftermiddagens musikprogram vore det väldigt bra. Snacka om att man fick gå upp i arla morgonstund. Tog med en bänk från Entreq, så innan jag körde vidare tog jag de här bilderna för att bevisa att jag minsann kan gå upp tidigt jag med Stefan ser ju förälskad ut, väntar bara på att han ska kyssa högtalaren Nu får käre Timbre fortsätta, Patrik Quote
Timbre™ Posted November 2, 2008 Author Posted November 2, 2008 Även tjugotre kilo tynger efter en stund, rockgitarristen vill nog helst komma uppför trappan men här sluts morgoncirkeln och Björn, alias vovven från IMPROVED audio har anslutit sig och poserar i novembersolen. Det skall snart lyftas in elektronik från Trigon Audio och då det inte handlar om några ryggskottskonstruktioner är det lättare att hålla morgonhumöret uppe. Quote
Timbre™ Posted November 2, 2008 Author Posted November 2, 2008 Stefan har fått den första V-skapelsen på plats och det handlar vare sig om skrämselhicka eller halloweenångest utan om en framåtriktad och specialutvecklad basreflexport som skiljer sig från de flesta rör vi brukar träffa på. Vivid Audio loudspeakers feature bass ports with gentle flares at both the outside and inside ends and delivers a bass performance that far surpasses any simple tube. All of these features deserve an equally prestigious cabinet and the curvaceous nature of all the components lead naturally to the final VIVID AUDIO enclosure design. Quote
Timbre™ Posted November 2, 2008 Author Posted November 2, 2008 Även resten av kabinettet bjuder på mjuka kurvor och det är inte bara för ögats fröjd utan strategin ingår i konstruktörens mångåriga strävan att undvika raka kanter och räta vinklar i högtalarlådor. The way in which these waves interact with their surroundings is not always intuitive and one of the most difficult ideas to grasp is why a wave radiating from a loudspeaker is reflected by a sharp cabinet edge. We're all familiar enough with sound bouncing off a hard surface, that's the echo you hear if you shout at a smooth wall. Imagine putting two flat boards either side of the tweeter. The sound bounces off the walls like ripples in a pond. Quote
Guest om.s Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Stefan har fått den första V-skapelsen på plats och det handlar vare sig om skrämselhicka eller halloweenångest utan om en framåtriktad och specialutvecklad basreflexport som skiljer sig från de flesta rör vi brukar träffa på. Dette gir meg assosiasjoner på en audiophile variant av Munch´s "skriket" ..... mvh Quote
calm Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Dette gir meg assosiasjoner på en audiophile variant av Munch´s "skriket" ..... mvh Ja det är inte utan att jag också ser likheten Calm Quote
Timbre™ Posted November 2, 2008 Author Posted November 2, 2008 Dette gir meg assosiasjoner på en audiophile variant av Munch´s "skriket" ..... Man kan kan komma att tänka på lite av varje så här tidigt på morgonen :cool: och ägget är ju en produkt av naturens eget formspråk. Funktion styr form och här handlar det om diffraktionsmönster i kampen mot oönskade interferenser. Det finns en gemensam historia med Bowers & Wilkins och även ett utplockat diskantelement ger associationer. Quote
Guest om.s Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Skulle vært meget spennende å legge ørene til disse skapelsene engang ..... mvh Quote
Guest BTS Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Man kan kan komma att tänka på lite av varje så här tidigt på morgonen http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/n...alloween046.JPG Synd att de är så ohyggligt fula :evil: , direkt motbjudande i mina ögon Hoppas de kan leverera... Quote
eliot Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Synd att de är så ohyggligt fula :evil: , direkt motbjudande i mina ögon Hoppas de kan leverera... Det är väl inte utseendet som är avgörande för inte tror jag att du valde Avantgarde Duo Mezzo över Sonus Faber Stradivari för utseendets skull. - Tyvärr hamnar vi ibland i konflikt där den högtalare som vi gillar utseendemässigt i våra öron inte låter lika bra som en högtalare vars utseende kräver tillvänjning En bild från en anläggning i Malmö som visar att man kan få det mycket snyggt med dessa högtalare som även är "snygga" bakifrån: Quote
Guest BTS Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Det är väl inte utseendet som är avgörande för inte tror jag att du valde Avantgarde Duo Mezzo över Sonus Faber Stradivari för utseendets skull. Talar vi om utseende på en högtalare så får den för min del antingen vara vacker eller häftig eller bådadera, det som är fult i mina ögon kommer inte över tröskeln hur bra det än låter Quote
Tompa Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Det är väl inte utseendet som är avgörande för inte tror jag att du valde Avantgarde Duo Mezzo över Sonus Faber Stradivari för utseendets skull. - Tyvärr hamnar vi ibland i konflikt där den högtalare som vi gillar utseendemässigt i våra öron inte låter lika bra som en högtalare vars utseende kräver tillvänjning En bild från en anläggning i Malmö som visar att man kan få det mycket snyggt med dessa högtalare som även är "snygga" bakifrån: Och vad det gäller just denna Malmö anläggning, så spelar den dessutom förbaskat trevligt Känns som att just utseendet på dessa högtalare har två distinkta läger, antingen så gillar man dom eller så inte Utseendemässigt så är dom inte alls i min smak, men ljudmässigt så är dom mycket trevliga och härligt spelandes //-- Tompa -- Quote
hellbit Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Och vad det gäller just denna Malmö anläggning, så spelar den dessutom förbaskat trevligt Känns som att just utseendet på dessa högtalare har två distinkta läger, antingen så gillar man dom eller så inte Utseendemässigt så är dom inte alls i min smak, men ljudmässigt så är dom mycket trevliga och härligt spelandes //-- Tompa -- Även jag kan intyga att vivid låter helt fantastikt bra. Angående utseendet så tycker jag de är riktigt snygga. Speciellt i ett modernt hem med mycket konst och stora ytor då är enligt min mening vivid en av de högtalare som passar bäst in Förresten Patrik dina bilder var urskarpa, du börjar bli riktigt vass på det där med foto Quote
vovven Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Tack Stefan för en berikande dag. Det var glädjande att så många trotsade det vackra vädret och spenderade några timmar i denna trevliga busik. Under den sena hemresan tillbaka till Jönköping kunde jag reflektera över vad mycket musik som finns att upptäcka. Väl mött igen Hälsningar Quote
Timbre™ Posted November 2, 2008 Author Posted November 2, 2008 Rent utseendemässigt handlar det nog mycket om hur omvandlaren fungerar ihop med övrig inredning. Så länge designen bygger på återgivningsmässigt genomtänkta beslut är den ju berättigad och vi får hoppas att detta gäller de flesta av marknadens högtalare. Vivid Audio V1.5 är ingen bjässe i högtalarvärlden men redan vid injusteringen fick jag intryck av att modellen skulle komma att fungera i Akkelis lyssningsrum. Under en kort stund i sweetspot var det kraftfull klassisk musik ur plundins sortiment som spelades på ganska hög volym och varken elektronik eller högtalare sände några som helst signaler om stress. Mycket välkontrollerat och högtalarna lät helt enkelt betydligt större än den tvåvägare de faktiskt är. Någon närvarande som upplevde samma sak i detta rum eller kanske rent av motsatta intryck... Quote
plind Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Nej jag har inget att invända mot den beskrivningen av ljudupplevelsen Läckra bilder Timbre Quote
Timbre™ Posted November 2, 2008 Author Posted November 2, 2008 Detta integrerade energiknippe från Kassel (ungefär halvvägs mellan Hannover och Frankfurt... ) har en nominell impedans på 4 ohm att jobba med och högtaleriets verkningsgrad ligger på 89 dB enligt specifikationerna. Det gjorde Trigon Audio Energy utan att till synes lyfta på ögonbrynen. En nätt och stilren skapelse med den lätthanterliga vikten på 11 kg och tillgång till 2 x 100W i 4 ohm. Kanske en väg att starta dagen på rätt sätt... :cool: Quote
Timbre™ Posted November 2, 2008 Author Posted November 2, 2008 Nej jag har inget att invända mot den beskrivningen av ljudupplevelsen Läckra bilder Timbre Tack! Vi plåtade ju en del men Ångestbilden :cool: blir nog svårslagen även denna gång... Quote
Guest patrikcaesar Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Även jag kan intyga att vivid låter helt fantastikt bra. Angående utseendet så tycker jag de är riktigt snygga. Speciellt i ett modernt hem med mycket konst och stora ytor då är enligt min mening vivid en av de högtalare som passar bäst in Förresten Patrik dina bilder var urskarpa, du börjar bli riktigt vass på det där med foto Kul att du gillade mina morgonfoto, fast det var mer tur än skicklighet, min "Lidl kamera" (jo den köptes därifrån) lever ett liv för sig själv. När man ser proffsen igång så fattar man att det inte bara är att välja ut ett motiv och hoppas på det bästa, men även en blind....... Utseende....märkligt att detta tycks vara en så stor stötesten, eftersom de flesta män ändå inte verkar ha mycket att säga till om när det gäller inredning. På i Arkenmässan i Göteborg i år frågade vi de 50 talet kvinnor om deras åsikt, 90% gillade dem och uttryckte sitt ogillande mot de konservativt likkisteformer man oftast ser i vår branch. När man sedan förklarade för dessa kvinnor att utseendet inte hade något annan fuktion än att främja ljudet, fick vi allt som ofta som svar -"varför gör inte alla detta" En kvinna sa -"Vad smart och vad dumt det verkar att bygga en låda, fast det är väl billigt. Men de flesta högtalare här på mässan är ju svindyra, så varför är de flesta fyrkantiga?" Kul att få höra mer lyssningsintryck, för det verkar ju vara synintryck som styr, vilket inte är det av mina 5 sinnen jag lyssnar med i alla fall Patrik Quote
Timbre™ Posted November 2, 2008 Author Posted November 2, 2008 Från en integrerad Energy förstärkare till en integrerad Recall Cd-spelare och till höger har vi ett RIAA-steg för MM- och MC-pickuper. Vanguard II är till det yttre förvillande lik sin egen strömförsörjning Volcano II om man vill frikoppla sig från nätet och köra på ackumulatorlevererad energi. Ovanpå Recall står stenplattan creaktiv, ytterligare ett bevis på att hifitweaks inte alltid är vad de ser ut att vara. Säkert mycket eftertraktad i LTS-lägret och vi återkommer till den. Quote
JonasR Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Jag tittade in på eftermiddan och hade från början tänkt stanna en kort stund. Men jag blev kvar i ca två timmar. Pratade en del med Patrik om formen på högtalarna, att det för tankarna till kroppen på ett akustiskt instrument där man vill ha ljud över ett brett frekvensområde och inga smala resonanser. Det spelades såklart musik. Ganska mycket som jag ej hört tidigare. Men låten the hunter med Jennifer Warnes har jag hemma och var tvungen att jämföra. Noterade att hemma så låter en del av trumslagen inte lika rappt som på dessa Vivid. Quote
Guest patrikcaesar Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Jag tittade in på eftermiddan och hade från början tänkt stanna en kort stund. Men jag blev kvar i ca två timmar. Pratade en del med Patrik om formen på högtalarna, att det för tankarna till kroppen på ett akustiskt instrument där man vill ha ljud över ett brett frekvensområde och inga smala resonanser. Det spelades såklart musik. Ganska mycket som jag ej hört tidigare. Men låten the hunter med Jennifer Warnes har jag hemma och var tvungen att jämföra. Noterade att hemma så låter en del av trumslagen inte lika rappt som på dessa Vivid. Det jag tyckte var kul, var det stora intresset och kunnandet hos er som besökte Akkelis denna vackra höstdag. Intressanta diskussioner och trevlig stämning. Plundin var där och jag lät honom ta över musikvalet, det hela kändes som en bra kväll hemma hos en trevlig prick vid namn Stefan. Jag sa att jag måste bli vuxen och lära mig ”konstmusik”, så jag fick en skiva jag ska lyssna igenom av Plundin och köpte en av honom på studs, bra inspelning. Stefan kommer få in fler, intim-musik heter bolaget. Plundin är ju ruskigt kunnig inom musik, men Barockmusiken jag hade med mig var väl lite spännande? Jag lyssnar ju mest på Barock musik på original instrument. Tack för en trevlig dag Stefan och ni som gästade. Skriv gärna era intryck, även negativa. (Själv tyckte jag att det vid 14 tiden började att låta bra, Trigon behövde värmas upp, som alla trissor) MVH Patrik Quote
Guest patrikcaesar Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Ovanpå Recall står stenplattan creaktiv, ytterligare ett bevis på att hifitweaks inte alltid är vad de ser ut att vara. Säkert mycket eftertraktad i LTS-lägret och vi återkommer till den. Ja, den undrade jag mycket över. Vad är det? Quote
Ekman Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Barock musik låter ganska farligt måste jag säga Quote
Guest patrikcaesar Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Barock musik låter ganska farligt måste jag säga hahaha, ja det har du rätt i särskrivnings Patrik slår till Men den är rätt "barock" den tolkningen av Vivaldi årstiderna av L'Europa Galante ledda av Fabio Biondi. Har en av Il Giardino Armonico som är otroligt märklig, våren speciellt, stråkarna låter som fågelkvitter på ngt vis. Ska försöka skärpa mig Patrik Quote
Recommended Posts