P-pan Posted October 29, 2008 Posted October 29, 2008 Vi var ett litet sällskap som under kvällen, lite av en slump, hamnade på en trevlig spelning. Spellokalen var förlagd till en av Stockholms förorter, närmare bestämt på ... i Märsta. Akustiken såg ganska lovande ut. Väldigt dominerande färgsättning kan man säga, hej tomtegubbar... eller något åt det hållet Otåligt väntade vi på att instrumenten skulle besättas. Det var ganska svåra ljusförhållanden i lokalen så jag hoppas ni har överseende med bildkvalitén. Quote
Guest Peo Posted October 29, 2008 Posted October 29, 2008 Norrortsmaffian återförenade.. Det är ju faktiskt skandal att jag glömde ta med min kamera.. Så, istället för glada amatörbilder får ni istället njuta av två betydligt bättre fotografers alster! Det var knepigt att fota, jag såg hur de kämpade med belysningen och skärpan... Quote
K-man Posted October 30, 2008 Posted October 30, 2008 Oh, förstår ni fick det mumsigt!!! \\K-man Quote
eliot Posted October 30, 2008 Posted October 30, 2008 Det var ganska svåra ljusförhållanden i lokalen så jag hoppas ni har överseende med bildkvalitén. Ja, och inte blev det enklare av att jag var tvungen att använda min 28/2 Quote
calm Posted October 30, 2008 Posted October 30, 2008 Vi var ett litet sällskap som under kvällen, lite av en slump, hamnade på en trevlig spelning. Spellokalen var förlagd till en av Stockholms förorter, närmare bestämt på ... i Märsta. Akustiken såg ganska lovande ut. Väldig dominerande färgsättning kan man säga, hej tomtegubbar... eller något åt det hållet Otåligt väntade vi på att instrumenten skulle besättas. Det var ganska svåra ljusförhållanden i lokalen så jag hoppas ni har överseende med bildkvalitén. Det vankas triojazz med sång Mums! :cool: Ser fram emot inrycken Calm Quote
Engelholm Audio Posted October 30, 2008 Posted October 30, 2008 Läckert! Tror att samma gäng besökte och spelade i Karlskrona för nått år sedan. Trummisen är makalös!!!!!!! Quote
eliot Posted October 30, 2008 Posted October 30, 2008 Läckert! Tror att samma gäng besökte och spelade i Karlskrona för nått år sedan. Trummisen är makalös!!!!!!! Det var ett nytt gäng denna gången och trummisen var helt ny! - Sigtunabygden.se skriver: Nya spelare i bandet Till Kulturum tar sångerskan med sig en helt ny konstellation, bestående av Jonas Östholm, på piano, Martin Höper, på bas och Otis Brown III, på trummor. - Det ska bli intressant. Trummisen har jag aldrig spelat med tidigare. Jag som sångerska och bandledare kan tycka att det känns väldigt bra med några musiker och då blir det lätt att man klamrar sig fast och fastnar i det material man har. Med nya musiker kan jag utvecklas och känna "wow, vi kan göra såhär", säger hon. Man spelade främst låtar från senaste skivan Alone with you, (se recension i DN) Quote
calm Posted October 30, 2008 Posted October 30, 2008 Det var ett nytt gäng denna gången och trummisen var helt ny! - Sigtunabygden.se skriver: Man spelade främst låtar från senaste skivan Alone with you, (se recension i DN) Jonas Östholm piano brukar vara med Rigmors kvartett, men då med Christian Spering bas och Jonas Holgersson trummor. Spännande med ny trummis och basist. Calm Quote
Zalve Posted October 30, 2008 Posted October 30, 2008 Rigmor är en trevlig live artist,, som dessutom brukar ta sig tid att prata med besökarna i pausen. Såg henne i Karlskoga för några år sen, Väldigt trevlig konsert. Quote
P-pan Posted October 30, 2008 Author Posted October 30, 2008 Det var inte så förfärligt mycket folk som hittat till Kulturum denna kväll så det fanns gott om plats att springa runt bland bänkraderna längst bak för att fota. Jag skulle uppskatta att antalet besökare uppgick till max 250 personer . Duktig trummis - ja, vilket solo han gav - Mr Otis Brown III... uj uj... ett tag trodde jag att han inte skulle sluta Och inte satt han still heller,så att det gick och föreviga honom med lite skärpa. Jonas Östholm var också riktigt inne i liret så det blev en "suddgubbe" av honom också. Jag vet, och några till med mig, att det här är en cymbal ... Quote
P-pan Posted October 31, 2008 Author Posted October 31, 2008 En mickad bas kan ju sätta luft i hyffsad rörelse. Inget undantag i denna lokal kan man säga. Det som såg ut som lovande akustik var nog inte så lovande trots allt. Dem böljande panelerna i taket visade sig vara något för dåligt fastsatta eller ska vi säga dämpade ? Förmoderligen tillverkade av aluminium och det vibrerade rejält. Så Martin Höper's bassolo fick fint ackompanjemang av den största cymbal jag någonsin hört Quote
P-pan Posted November 2, 2008 Author Posted November 2, 2008 Trots det oljud som innertaket bjöd oss på under detta bassolo så lät det trots allt ganska bra när hela bandet gemensamt framförde sitt musikaliska kunnande. Och så plötsligt var denna trevliga spelning över. Det var allt "Märstamaffian" hade att bjuda på från Kulturums livescen för denna gång. Vi som var där får tacka Rigmor och övriga bandmedlemmar för en minnesvärd musikalisk stund. Avslutar med ett litet tips för er som gillar klassiskt. Kommande program... Kulturum //Pan Quote
calm Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Tack P-pan för trevligt reportage! Gillar verkligen Rigmors sätt att sjunga, hon balanserar på en slak lina mot det atonala, vilket gör hennes röstbehandling unik. Alltid med goda medmusikanter Missade tyvärr denna konsert och framträdandet på Fasching för någon vecka sedan Men det går säkert fler tåg hoppas jag. Calm Quote
Recommended Posts