P-pan Posted October 27, 2008 Posted October 27, 2008 Fri som en fågel ... Lite extra semester så här på höstkanten är sällan fel. Häng med på en liten resa mellan stora fat, mäktiga slott och några små ljudupplevelser Quote
P-pan Posted October 28, 2008 Author Posted October 28, 2008 Visst är det Skottland. Men tyvärr kan jag inte bjuda på något smaskigt Linn reportage, det får bli till att planera bättre inför nästa resa Detta var mitt första besök i landet så jag hade rätt stora förväntningar. Trodde först vi var på väg att landa i Holland ... Skottland ska ju vara fullt med berg och vackra dalgångar ? Men jag blev snart lugn igen när vi väl nådde fram till tågstationen i Glasgow. Överbyggda perronger på känt maner, det måste väl ändå vara rätt land ... Quote
K-man Posted October 28, 2008 Posted October 28, 2008 troligen....och även fullt av Op...eller förlåt, Vauxall...ett säkert tecken. \\K-man Quote
Käera Posted October 28, 2008 Posted October 28, 2008 Visst är det Skottland. Trodde först vi var på väg att landa i Holland ... Skottland ska ju vara fullt med berg och vackra dalgångar ? Ja landar man i Prestwick så är det lätt att bli lurad,berg o dalgångar är längre norröver Quote
P-pan Posted October 28, 2008 Author Posted October 28, 2008 Då min sambo bott en tid alldeles utanför Glasgow så hade några av hennes skotska bekanta ordnat oss ett digert besöksprogram. Det programmet innehöll ... tyvärr inte ett besök i denna byggnad Men vi åker garanterat tillbaka för fler besök och man ska ju ha något att göra då med Som lite plåster på såren fick jag i stället botanisera i den här butiken. Quote
Käera Posted October 29, 2008 Posted October 29, 2008 ..tanken på Husbondens röst kommer ibland up.. Quote
P-pan Posted October 29, 2008 Author Posted October 29, 2008 Visst är det en av husbondens butiker allt. Med "sale 70% off" var jag ju bara tvungen att göra ett litet besök. Påverkad av en viss Diana Krall tråd här på forumet så blev det naturligtvis till att utöka samlingen med ett par av hennes album. Även denna slank med Quote
P-pan Posted October 31, 2008 Author Posted October 31, 2008 Vi besökte naturligtvis också stora staden - Edingburgh. Inte långt från stationen dök det upp en intressant butik Undergound Soul verkade vara ett litet paradis för Dj's, om jag nu inte missbedömde musikutbudet. Inte riktigt min genre så det blev mest en snabbtitt. Har ni vägarna förbi finner ni butiken på 9 Cockburn Street. Katedraler och kyrkor är ju lite av turistattraktioner... ST GILES´ CATHEDRAL ... så vi tog oss en liten titt, eftersom vi var turister :cool: Fascinerande bygge. Man undrar ju lite hur man med dåtidens (13-1400-talet) ingenjörskonst kunde bygga på detta sätt. Quote
P-pan Posted November 2, 2008 Author Posted November 2, 2008 En bit in i katedralen tronade denna pjäs upp sig. Kanske en liten kittlare för Plundin ? Vi fick aldrig tillfälle att lyssna för organisten var inte på plats vid vårat besök. Personligen tycker jag att orgeln är lite för "modern" för att passa in i den här miljön men den låter säkert bättre än vad den ser ut . Quote
plundin™ Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Kanske en liten kittlare för Plundin ? Har bara passerat genom ed-burg på väg norr ut ... intressant orgel, inte minst rent arkitektoniskt! Får se om vi kan leta fram en inspelning med den!! /ptr Quote
P-pan Posted November 8, 2008 Author Posted November 8, 2008 Vi lämnar stora pampiga instrument för en stund och kollar in lite mer lätthanterliga. Den här tycker jag är så läcker i sin färg Den här fina gitarren levde ett till synes ensamt liv i ett hörn hemma hos våran värdinna. Det visade sig att den inte var i hennes ägo utan hon hade bara tillfällig vårdnad då den rättmätiga ägarinnan var utomlands på ett längre arbetsuppdrag. Nu är jag inte mer musiker än att jag kan spela på stereon så jag överlåter åt andra att ge ljud till trälådor som denna. Akusitisk gitarr är annars ett av mina favoritinstrument så jag försökte få med mig denna hem som souvenir men se det gick inte alls Lite synd för den hade säkert blivit en fin dekoration på väggen här hemma Quote
P-pan Posted November 28, 2008 Author Posted November 28, 2008 Jag tror minsann att det blev lite "semester" i den här tråden :clown: Bot och bättring utlovas. När man själv inte kan spela gitarr, och ingen annan närvarande heller för den delen så får man väl göra som man är van vid hemma... ...bruka den elektronink som finns till hands. Härlig retro design från 50/60-talet i form av ... Steepletone Radios Dessa godingar fanns dessutom i rummet men förbryllande nog ingen skivspelare Jag var ju naturligtvis tvungen att fråga varför man spar lp-skivor som man inte kan spela och... ehrmm ... Sesam öppna dig. Kännde mig rätt bortgjord ... Kanske inte någon supersnurra men den klarar både sten och vinylkaka (33/45/78 varv). Lägg dessutom till 2 bands radio (FM/MW) och ett par USB portar så har man en ganska bra täckning vad det gäller ljudkällor. Quote
Käera Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Kul med retro grejer,faktum är att jag spelade singel skiva på en riktig gammal goding för ett tag sen,kom på det nu när jag såg öppningen till skivspelaren,det vart lucköppning på 2 sätt.. Quote
P-pan Posted November 29, 2008 Author Posted November 29, 2008 Vår resa gick vidare och besöker man Scottland måste man naturligtvis ge sig ut i den vackra naturen. Hösten hade börjat sitt segertåg så det var väldigt vackra färger på alla lövade buskar och träd. Snålblåst och kyla gjorde att även fåglarna sökte värme där sådan fanns att uppbringa. Quote
Timbre™ Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Snålblåst och kyla gjorde att även fåglarna sökte värme där sådan fanns att uppbringa. http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P.../Msjvel0134.jpg Man tar dom på näbben och havstruten har dessutom valt en färgmatchande uppvärmningsplats... :cool: Quote
calle_jr Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Kul att se bilder från Edinburgh och omnejd. http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P.../DSC_0074-1.jpg Fascinerande bygge. Man undrar ju lite hur man med dåtidens (13-1400-talet) ingenjörskonst kunde bygga på detta sätt. Det mesta handlar tryck. Drag var den mörka sidans krafter. Quote
P-pan Posted November 30, 2008 Author Posted November 30, 2008 Appropå väder och att frysa... efter den här skuren frös jag också. Över lag så hade vi väldigt fint väder måste jag säga och kunde man inte värma sig på annat sätt så... Forsättning följer... Quote
Guest Peo Posted December 1, 2008 Posted December 1, 2008 Goooodis! Fina bilder, man får reslust. Quote
P-pan Posted December 3, 2008 Author Posted December 3, 2008 Godis ja, man ska vara försiktig när man tar till sig "starkt" godis . Som sagt, fryser man kan man ju försöka värma sig på olika sätt. Det sätt jag initierade till i mitt förra inlägg är nog inte det mest effektiva men kanske ett av de lite godare . Vi hade vägarna förbi staden Perth, norr om Edinburg, så vad passade då bättre än att gå på en liten whiskey-provning. En liten karta för att lättare hänga med i geografin... Vi besökte Glenturret Distillery med anor från 1700-talets slut och som är en av de whiskeysorter som ingår i Famous Grouse (blended). Samtidigt som Glenturret förmoderligen är Scottlands äldsta destilleri så är det nog också ett av de minsta sett till produktionen. I runda volymer så tillverkas här ungefär per år vad dem stora destillerierna producerar på en månad. Liten men god heter det ju som bekant. Så äntligen kan provsmakningen börja ... elller ? Kanske bäst att grunda med något rejält först... Haggis, min första portion här på denna jord. Det var kanske inga "über-kullinariska" upplevelser sett till smak och synintryck men man blev garanterat mätt i alla fall. Quote
Käera Posted December 3, 2008 Posted December 3, 2008 Jag bodde i Crieff när jag var där.. men jag gick aldrig turen där utan jag nöjde mig med lite rundvandring o provsmakning i butiken,jag hade varit i Oban några dagar innan nämligen Quote
P-pan Posted December 3, 2008 Author Posted December 3, 2008 Jag bodde i Crieff när jag var där.. men jag gick aldrig turen där utan jag nöjde mig med lite rundvandring o provsmakning i butiken,jag hade varit i Oban några dagar innan nämligen Ahh... Oban är nog lite av en favorit. Men det till trots så hann vi inte med något besök där . Det får bli nästa gång hoppas jag. Quote
Käera Posted December 3, 2008 Posted December 3, 2008 Ahh... Oban är nog lite av en favorit. Men det till trots så hann vi inte med något besök där . Det får bli nästa gång hoppas jag. Det går fler tåg.. Oban är ju inte så stort varken The Oban Distillery eller staden,men hemtrevliga rekommenderas Quote
P-pan Posted December 11, 2008 Author Posted December 11, 2008 Vi segar väl oss vidare, i detta minst sagt lugna semester tempo, Väl på plats i restaurangen efter rundturen bland jäskar och brännare så serverades vi denna eminenta planka. Från vänster räknat var det Glenturret, MacAllan, Highland Park och till slut den färdiga blenden av de tre - Famous Grouse Tyvärr var det fotoförbud under rundvandringen så ni får hålla till godo med lite bilder från shopen. Nog med rusdrycker nu... Det här var, på sin tid, en riktig baddare på att fånga möss. "Towser the famous cat who lived in the still house Glenturret for almost 24 years. She caught 28 899 mice in her lifetime. World mousing champion - Guiness Book Of Records" Det blev lite skämtsam reklam också Mästerkatten i kepsen :cool: Forsättning följer... (i som vanligt... lite "lagom" mänskligt tempo) Quote
Timbre™ Posted December 12, 2008 Posted December 12, 2008 http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...wserIII0146.jpg Mästerkatten i kepsen :cool: Hon ger ett fokuserat intryck... :cool: Quote
P-pan Posted December 14, 2008 Author Posted December 14, 2008 Hon ger ett fokuserat intryck... :cool: Vad annat kan man vara för att ge sig på ett sådant rekord Resan lider mot sitt slut men vi hann även med ett besök i denna stad. På toppen av ett berg, som det heter i sagorna , låg ett slott. Närmare bestämt Sterling Castle med det närliggande monumentet Wallace monument . Om man tittar noga på bilden ovan så kan man se monumentet till vänster på toppen av berget i förgrunden. Svårt att bilda sig en uppfattning av dess storlek på långt håll men monumentet i sig mäter 67 m och för att nå det översta rummet behöver man ta den 246 steg långa trappan. Sa jag att det inte finns någon hiss Redan promenaden upp för berget var en pers i sig, riktigt brant, men det var det värt. ...snart tillbaks med avslöjandet om var man finner Scottlands "svarta guld" Quote
Käera Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Bekanta vyer,det fanns lite att titta på om man ville Quote
P-pan Posted December 20, 2008 Author Posted December 20, 2008 Bekanta vyer,det fanns lite att titta på om man ville Så sant, det blev faktiskt lite av "övervikt" åt slott-hållet för våran del, trevligt med historiens vingslag i.of.s Julen kommer annars tidigt till Scottland - tro mig...eller man kan nog säga att den försvinner aldrig helt. Den här butiken har öppet året runt Nutcracker Christmas Shop i Callander, en av totalt 3 butiker som finns i Scottland. Det var här jag blidkade min sambo... :evil: ... För att vinna tid i Sterling... ... ser ni den lilla gula skylten på trottoaren till höger, eller gatupratare tror jag det kallas ? Jag måste erkänna att jag såg skylten av en slump. Vi var nämligen på väg tillbaka till våran bil pga att P-tiden börjat närma sig sitt slut. Jag mer eller mindre snubblade över skylten då vi böt trottoarsida för att komma till parkeringen Inte särskilt tajmat att finna skylten just då skulle man kunna säga...P-Pan fick en väldig lust att stanna ett tag till skulle det visa sig... Quote
Recommended Posts