Jump to content

P-Pans Musikhörna

P-pan
 Share

Recommended Posts

10 hours ago, P-pan said:

Rätt mysig uppstart på den begynnande hifi-säsongen kan jag tycka.

Herbie Hancock's River är om inte annat fantastiskt avkopplande musik att få ta del av.

Absolut. Jag älskar Joni och Herbie, båda är fantastiska. Dessvärre får jag lite hifi-mäss-utslag av Norah Jones, det är absolut inte hennes fel, hon är egentligen bra, men jag har blivit alldeles för exponerad för hennes röst genom åren. Lite som allergi. Synd när det blir så, men vissa låtar och röster har använts alldeles för mycket i den här världen. Den välinspelade musikens förbannelse kanske. :monkey-hear-no-evil:

Jo, det finns ju ett antal artister och låtar som kanske inte är helt befriade från "frossa".

Men vanligtvis så brukar ju det hantverksmässiga arbetet i studion vara på högsta nivå i dessa fall.

En som fått ta många smällar på området är ju 

You bring a message to millions, says Keith don't go.

Nils LofgrenDSC_9407_4356_001658.JPG

En annan som poppar upp i mitt sinne är Holly Cole Trio..

Holly Cole TrioDSC_1677_6728_002718.JPG

Bild hämtad från arkivet.

Och till höger på bilden har vi ju Patricia Barber också.

Men visst, jag använder fortfarande dessa som test-musik vid utvärderingar av allehanda utrustning som krävs för avlyssning av musik.

Tur att det finns så många variationer av noter så att det finns något för alla :6:

Här hemma har det annars inte hänt så mycket.

Det är väl mestadels vinylskivor som rullat in den senaste tiden efter att högtalarna kom på plats.

Okej, ett och annat elektronrör har väl också införskaffats.

Utöver det så är ingenting förändrat eller utbytt.

Antar att batteribyte i fjärrkontrollen inte riktigt räknas...

20220908_140612.jpg

Kanske ett nytt musiktips i all enkelhet nu när eftermiddagens sista ljusa timmar är på väg mot kvällens mörker...

Cande y Paulo - Cande y Paulo

Cande Paulo_671.JPG

En Argentinsk duo som spelar jazz med en otroligt lugn och fin känsla.

Tror nästan det bara är Chet Baker som klarat detta, lugna och nästan vemodiga spelsätt, bättre.

Detta är deras första album, som släpptes 2021, och förväntningarna från min sida på en eventuell uppföljare är rätt högt ställda.

Mycket bra album som lämnar ett stort avtryck av lugn och ro.

• 4 months later...

Mmm, äppelpaj.

Det har det varit dåligt med det senaste månaderna, jag får skylla på julbordet.

Kanske lite kanel i öronen kan påskynda mitt tillfrisknande efter årets influensa också ?

Det var en riktigt tuff variant i år men jag borde vara återställd om ett par dagar så lite ska väl kablarna hinna sätta sig tills dess.

• 2 weeks later...