Jump to content

P-Pans Musikhörna


P-pan

Recommended Posts

Guest Audio Concept

P-pan,

stort grattis till en av de allra bästa högtalarna. De kommer du och familjen att ha glädje av i många år framöver. Mycket nöje önskas!

Mvh, Audio Concept

ps. fina bilder

Link to comment
Share on other sites

Detta måste ju vara en golvhögtalare som även storleksmässigt passar bra i rummet.

Om du med - rummet - menar lyssningsrummet så återstår det att ta reda på :unsure:

Jag förhandlade till mig ett par veckors platsförvaring i vardagsrummet så det är där

det spelas just nu.

Jag får återkomma när det är dags att flytta in i "garderoben" igen.

Sett till ett längre perspektiv så hoppas jag att ett rum med lite större volym kan komma

på tal, men det lär dröja ett par år.

Det är bara att börja strecka dagarna på väggen :D

Angående högtalarnas storlek så tror jag att det ska gå hyffsat att få dem på plats i lillrummet.

I.o.m att diskanten sprider åt alla håll så blir det säkerligen inga problem på den fronten.

Värre är väl kankse bas/nedre mellanregister som spelar åt sidan.

Här kommer jag säkert att få anledning att ta till en kraftig "toe in/out" - vinkling.

Link to comment
Share on other sites

Visst är den en underbar högtalare och väggarna känns lite mer avlägsna än förut.

Det spelar med mycket fin detaljrikedom och rymd.

De är väldigt fina. Seriöst lackarbete. Efter ett sånt byte måste ju också plattorna kännas som nya!

Kan du ställa subbens lågpass till under gränsfrekvensen på 116 - så kanske det ändå är värt att laborera lite ...

/ Conny

Link to comment
Share on other sites

De är väldigt fina. Seriöst lackarbete. Efter ett sånt byte måste ju också plattorna kännas som nya!

Kan du ställa subbens lågpass till under gränsfrekvensen på 116 - så kanske det ändå är värt att laborera lite ...

/ Conny

Subben är egentligen till salu så jag vet inte om jag törs prova ;)

Det skulle nog kunna fungera. Om jag inte minns fel så är subben, som lägst, delbar vid 32/35 Hz.

Jag får ta och testa i morgon när min kära sambo ändå inte kommer att vara hemma :evil: :D

Skivsamlingen har ju, som du nämner, blivit lite av en ny tillgång.

Det blandas friskt mellan klassiskt, jazz, rock och elektronika.

En och annan akustisk gitarr åker med också... underbart instrument.

Jag återkommer med intryck efter morgondagen och då kanske med hjälp av ett par x-tra öron... besök väntas.

Link to comment
Share on other sites

Grattis P-pan för dom riktigt fina högtalarna tyvärr så har jag aldrig fått tillfälle att lyssna på någon av deras modeller.

Jag hoppas du får ordning på uppställningen av dom i ditt lyssningsrum.

Det ska nog gå bra får vi hoppas.

Även om det blir ett par snäpp ifrån vad tillverkaren rekommenderar i setup syfte.

Men med en volym på "njutbar" nivå så ska det väl ändå bli funktionsdugligt tilllsvidare.

Jag får dessutom tacka samtliga för alla gratulationer.

...jag mår ganska bra just nu :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har extraöronen kommit hem och sovit ett par timmar :D

Man får tacka för en otroligt trevlig lyssnings-kväll/natt.

Tack själv.

Det var lika trevligt som alltid att träffas :) .

Som sagt det blev en liten lyssningskväll i miniformat, sett till antal deltagare ska jag väl kanske tillägga.

Eftersom tomma Hi-Fi magar lätt kan lyssna okoncentrerat så började vi naturligtvis med lite mat.

0715.jpg

Ingen bra bild det där för nu blev jag hungrig igen :mm:

Med några väl valda favoriter slog vi oss så småningom ner för att bekanta oss med en ny och ännu oinspelad skugga.

0717.jpg

0725.jpg

0716.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack själv.

Det var lika trevligt som alltid att träffas :) .

Som sagt det blev en liten lyssningskväll i miniformat, sett till antal deltagare ska jag väl kanske tillägga.

Eftersom tomma Hi-Fi magar lätt kan lyssna okoncentrerat så började vi naturligtvis med lite mat.

0715.jpg

Mmmm :mm: Den middagen gick inte av för hacke :mm: Och la definitivt grunden för en höjdarlyssningskväll.

Link to comment
Share on other sites

Med några väl valda favoriter slog vi oss så småningom ner för att bekanta oss med en ny och ännu oinspelad skugga.

Högtalarna var väl rätt provisoriskt uppställda, som det lät blir när man fått något nyss som man bara måste lyssna på. Och visst lät det väldigt bra :mm: Men både jag och P-Pan är vana att spela i små rum där man får väldigt bra basstöd, men nu stod ju burkarna i stora rummet så fundamentet i musiken var lite väl slankt tyckte vi båda. Sen följde ett par riktigt gärva uppställningar och invinklingar innan smilbanden avslöjade att högtalarna funnit sin position.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju visa en bild på hur den första ivriga uppställningen såg ut innan Kansas kom på besök.

Inte helt optimalt med ett stort fönster baktill och alldeles för nära möbler som stänger för och hindrar luftflöden.

0718.jpg

Den elaka soffan som kändes ivägen redan från början fick snart flytta på sig...

0720.jpg

Jag har listigt försökt propagera för att alla rum med musikförmedlande utrustning borde möbleras med förträde för det ljudliga idealet.

Min sambo är tyvärr fostrad i en något annorlunda skola :D

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju visa en bild på hur den första ivriga uppställningen såg ut innan Kansas kom på besök.

Inte helt optimalt med ett stort fönster baktill och alldeles för nära möbler som stänger för och hindrar luftflöden.

http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/0718.jpg

Den elaka soffan som kändes ivägen redan från början fick snart flytta på sig...

http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/0720.jpg

Jag har listigt försökt propagera för att alla rum med musikförmedlande utrustning borde möbleras med förträde för det ljudliga idealet.

Min sambo är tyvärr fostrad i en något annorlunda skola :D

Waow! Trodde det va små pluttiga stativare...men här dundrar du på med rejäla golvare! :blush:mm:

Uppställningen i vardagsrummet ser ju verkligen trivsam ut!

Link to comment
Share on other sites

Waow! Trodde det va små pluttiga stativare...men här dundrar du på med rejäla golvare! :blush:mm:

Jag hade länge Mbl's 121:or som framtida investerings mål men så blev det golvare i stället.

Egentligen var jag ju på jakt efter en ny cd men i.o.m att dacar och lagringsmedia mm utvecklas

i en ganska snabb takt för tillfället så beslöt jag att avvakta lite.

Ibland blir det fel på ordningen... iofs en väldigt bra o-ordning :)

0714copy.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis till snygga o mkt bra högtalare. Att det låter bra vet jag av erfarenhet..kul...

Tack för det Kent.

Som sagt, väck med soffan ...

0722.jpg

0723.jpg

En placering som gav luft åt både sidor och bakvägg :)

0724.jpg

Det här var den första uppställningen vi testade och kamera objektivet kanske lurar en till att tro att det har vinklats högtalare

men det är enbart en synvilla, de står helt rakt m.a.o .

Som ni ser så har jag också skaffat en liknande bänk som Call jr ;)

Tyvärr har min inte lika fiffiga vibrations och dämp anordningar, stabiliseringskrysset undertill räknas nog inte :D

Soffbords Hi-Fi kan väl aldrig vara fel :?:

Link to comment
Share on other sites

Rummet..rummet..har jag missat något ?

Nej då, det var det "lilla" rummet vi menade, "hi-fi garderoben" som jag har haft sedan vi flyttade in.

Efter lite omdisponeringar så hoppas jag att det kan bli tal om ett av de andra sovrummen (större)

så att högtalarna kommer lite mer till sin rätt, vi får se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

Det var här någonstans vi slutade att vinkla högtalarna.

0721.jpg

Basen framträdde mer och mellanregistet stramade åt till det bättre.

Sett till den totala ljudupplevelsen så finns här väldigt mycket detaljer och skimmer.

Att basen spelar mer samstämmigt med övriga register är kanske inte så konstigt men är man som jag van vid stativare kopplat med endas en subwoofer så blir det en ganska påtaglig skillnad.

Det kan ju vara så att jag ställt sub + stativarna lite för snävt i förhållande till varandra och därför upplever en mer markant skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Det där ser mycket bra ut! :mm:

(ja, förutom att jag tror att du behöver bygga ett rack så att förstärkaren kan få en mer värdigt framskjuten plats)

Förresten, grattis till de fina högtalarna!

Tack calle jr,

det där med att bygga rack tror jag att jag överlåter åt proffsen ;)

Jag nöjer mig med Pagodes Signature rack ett tag till.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer man lugnt och stilla hem efter en veckas internetsfrid....och vad ser man....ojoj! :D

\\K-man

Tack K-man,

jag undrade just var din dator eventuellt tagit vägen :D

Hoppas du haft en fin semester och känner dig stärkt inför Hi-fi hösten :)

Link to comment
Share on other sites

Tack K-man,

jag undrade just var din dator eventuellt tagit vägen :D

Hoppas du haft en fin semester och känner dig stärkt inför Hi-fi hösten :)

Hehee...ja man kanske skulle skicka den för gott...en rätt avkopplande känsla att vara datorlös...

Japp, semestern har varit kalas och det känns helt ok att börja på måndag. Hoppas ni också haft en bra sommar! (det verkar ju så... :D )

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Ja, just, ja :blush

Men var står det nu då?

Eftersom jag bara fått "låna" :D vardagsrummet lite tillfälligt så orkade jag inte släpa ut racket från

lyssningsrummet utan nöjde mig med att använda soffbordet i stället.

Jag håller som bäst på att ställa in högtalarna i lilla rummet så jag återkommer med någon bild eller två

när allt är på plats.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...