Jump to content

P-Pans Musikhörna


P-pan

Recommended Posts

1 hour ago, figge said:

Har hört att man kan bli lomhörd av whisky.:Thinking:

Sen är det ju tyvärr begränsade möjligheter med färdmedel till kranskommunerna.:outdoor:

Ni ville ju inte följa med på Fashing, så jag hittade på ett alternativ.:cool:

 

 

Ja tyvärr kolliderade detta med den "förlorade bonussonens" hemkomst från Irland. Får trösta mig med lite streamat i hans sällskap. Men på lördag blir det lite live på NK med Viktoria Tolstoy och Joel Lyssarides vid pianot. Hon släpper en ny platta till våren. På söndag kväll blir det Shai Maestro på Fasching. Vissa veckor kör det ihop sig.:D

Ha en trevlig kväll med Panen. Tror att det kan bli en bra lyssning med eller utan hojtarolja.:Sing::)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, figge said:

Kan bara konstatera att jag har en dela att jobba med när det gäller det fysiska mediet CD och vinyl efter vårt besök igår.

Det visade sig att värden besitter andra kunskaper förutom den yrkesmässiga och bildskapande.

 

???... :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Efter påtyckningar från några medlemmar måste jag väl ändå komma med några intryck.

Först och främst möttes vi av ett rum som verkligen är anpassat till att njuta av musik, snyggt inrett och massor av vinyl och CD-skivor, därav min avund.:blush:

Vi fick förmånen att lyssna på två väldigt kompetenta högtalare i detta trevliga rum, Marten Mingus Quintet och nyssankomna Stenheim Alumine Theere som senast fanns med på eventet med Perfect Sense på Ulvsunda Slott.

Vi startade med Stenheim som rena var inkopplade när vi anlände med lite olika typer av musik, en väldigt trevlig upplevelse som jag även tyckte på Ulvsunda. Ett magiskt mellanregister och diskant. Saknade kanske lite fundament i botten för att passa min smak.

Skiftade redan till Marten och där finns det botten så det räcker men lite på bekostnad av mellanregistret. Behöver kanske ett större rum för att komma till sin rätt?

Fick sedan tillfälle att avnjuta en kaffe med värdens eminenta äppelkaka, du får lägga ut receptet eller är det en hemlighet?

 

Tillbaka så kopplade Stenheim in igen med lite annan musik innan det var dags för hemfärd i den fina mörka novembernatten.

Designmässigt så skyhöga poäng till Mårten lite åt andra hållet till Stenheim.

Sammanfattningsvis så skulle jag nog vilja ha en mix mellan dessa två kompatanter. Inget lätt val för P-Pan.:schild_help:

 

Men vad jag vet så finns det kanske en tillverkare som uppfyller båda kriterierna, eller?:39:

 

Vad bilderna som P-Pan lagt in så vet jag inte vad det är, inget som vi diskuterade under kvällen.

Däremot finns det planer på att förändra rummet, men det får värden utveckla själv.

Tyvärr ingen provsmakning av de bruna vätskorna Calm, det får vi ta vid ett annat tillfälle.

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

  10 minutes ago, figge said:

Design mässigt så skyhöga poäng till Mårten lite åt andra hållet till Stenheim.

 

--------------------------------

haha, jag tycker precis tvärtom... :)

 

 

Smaken och den berömda baken.

 

Stenheim representerar en (ny)modernistisk filosofi där form fyller funktion, och där onödig utsmyckning rationaliseras bort. Det finns också tydliga kopplingar till Goldmund där grundaren Jean-Pascal har ett förflutet.

Med det sagt så kan man få kabinetten i både ljus- och mörkt grå med accenter i rött eller guld. Vad mer behöver man? ;)

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Rietveld-Schroderhuis-plan.jpg.aa913adf800b0b4594862edcc645598d.jpg

Produktbild_Stenheim_1920x1280px_01.thumb.jpg.59e409caf16575a127d505c3201df685.jpg

 

 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Perfect sense said:
  10 minutes ago, figge said:

Design mässigt så skyhöga poäng till Mårten lite åt andra hållet till Stenheim.

 

--------------------------------

haha, jag tycker precis tvärtom... :)

 

 

Smaken och den berömda baken.

 

Stenheim representerar en (ny)modernistisk filosofi där form fyller funktion, och där onödig utsmyckning rationaliseras bort. Det finns också tydliga kopplingar till Goldmund där grundaren Jean-Pascal har ett förflutet.

Med det sagt så kan man få kabinetten i både ljus- och mörkt grå med accenter i rött eller guld. Vad mer behöver man? ;)

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Rietveld-Schroderhuis-plan.jpg.aa913adf800b0b4594862edcc645598d.jpg

Produktbild_Stenheim_1920x1280px_01.thumb.jpg.59e409caf16575a127d505c3201df685.jpg

 

 

Kanske inte det valet som jag skulle spela tysk industrielektronisk musik på.☺️
Kraftwerk.

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

Just now, figge said:

Lite diametral design mot din Serblin?

Jo visst är det så, men Serblins design är en konsekvens av funktion. Sedan kan man alltid lägga lite extra krut på detaljer och finish, han utvecklade detta från hans tidigare yrke som möbelsnickare.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, figge said:

Kanske inte det valet som jag skulle spela tysk industrielektronisk musik på.☺️
Kraftwerk.

 

Kraftwerk kör PMC i Kling Klang Studios, helt klart en bidragande anledning till att jag själv valde PMC en gång i tiden... :)

Link to comment
Share on other sites

Visst är det ett par Stenheim Alumine 3 som smugit sig in.

 

TestobjektDSC_6112_11131_003769.JPG

 

Upprinnelsen till detta är faktiskt inte mitt eget påfund.

Då en av min vapenbröder av olika själ inte kan låna hem högtalare för att test så blev jag ombedd att utföra "besväret"

så att han kunde lyssna i en mer invand hemmamiljö.

Han har varit här och lyssnat ofta så han är väl bevandrad med hur mitt rum s.a.s uppför sig.

Jobbigare saker kan man ju behöva stå ut med så vi svängde förbi Perfect Sense för att be om lov att få ta en testa-hemma-runda.

 

TestobjektDSC_6113_11132_003770.JPG

 

 

7 hours ago, Bebop said:

Tycker det liknar skäret på ett en skridsko. Kanske inledning på en tankevurpa:39:

 

Det är ju faktiskt ganska likt men det som vi ser på bilden är bakre väggen inne i basporten.

Man ska inte lägga upp för enkla gissnings-bilder på Euphonia, det lärde jag mig tidigt under karriärstarten.

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, figge said:

Den var låg.?

 

Ja vet, ungefär 25 mm och det är nog för att "lågbasen" ska kunna slinka ut... ^_^

Jag ska återkomma till allt vad som skett här hemma under den senaste tiden men jag har lite schemalagda bestyr jag behöver klara av först.

Att det skiljer en del mellan Stenheim Alumine 3 och Marten Mingus Quintett är dock helt klart.

 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, figge said:

Du får helt enkelt släpa hit dem så att vi kan jämföra. När kommer du?

 

Så mycket "brunvätska" tror jag inte du har hemma... :closedeyes:

Framför allt så kan det bli riktigt dyrt för din del, Stenheim kan ju det där med att måla upp en ljudbild på riktigt :app:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, figge said:

Var var en sak som förbryllade mig mina Rienzi och Stenheim skall kunna presentera runt 32 Hz. Men jag upplever mer botten här på samma inspelning mot Stenheim hos dig.

Du får helt enkelt släpa hit dem så att vi kan jämföra. När kommer du?

 

Beror med säkerhet på era rums olika akustik. Ställ in Pan´s högtalare i ditt rum så låter det mer som du är van :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...