P-pan

P-Pans Musikhörna

Recommended Posts

6 hours ago, MatsT said:

Kanske är det sådana här apparater som kommer tillbaka snart? :)

beocenter4600.jpg

Frågan är väl bara om dessa kommer att få rätta designen sett till storleken... om man nu ska ha en skivtallrik med i konstruktionen.

"Litenheten" verkar ju ha slagit rot sett till vad genomsnittslyssnaren tål att ha ståendes i hemmet ?

Kanske Bang & Olufsen har något nytt och spännande liggandes i loppet :) ?

On 2018-06-22 at 23:22, P-pan said:

Men jag besinnade mig, det måste finnas en genväg ?

Det började ryktas om en "lillebror" med samma muskler men med lite andra lösningar för hur man uppgraderar sig:Idea:

TestapparatDSC_2500_7565_003176.JPG

(arkivbild från Malmömässan 2017)

Men mer om den lite senare...

Nu har det nog hunnit bli "lite" senare... :blush:

Aavik U-150 är ju hyllad av många skribenter som en U-300:a "dödare"... eller har jag läst fel ?

Nja, alla kanske inte har uttryckt sig som så men nära nog.

Visst är den väldigt, väldigt trevlig sett till både sitt utseende och musikaliska beteende men att den skulle spela jämnt med U-300:an vill jag bestämt inte gå med på.

U-150 är ju något flexiblare än sitt större syskon sett till att den är moduluppbyggd.

Dac/riaa-kort väljer man med eller utan eller bara det ena alternativet.

Displayen är ju föredömligt tilltagen i storlek och jämför man med 300:an så är den gigantisk (U-300 modellen har ingen alls) ;)

Den har dessutom en pre-out vilket 300:an saknar, lite av en miss av tillverkaren kan jag tycka.

Det kan ju ha sina förklaringar förvisso men sett till framtida användande och tillskott i racket så hade det varit bra mycket bra ha.

Skulle man vara spekulant på denna U-150 så... stanna där om ni gillar vad ni hör, det låter bra... t.o.m väldigt bra i mina öron.

Om man, som jag fick, får möjlighet att  jämföra båda dessa modeller sida vid sida så börjar det faktiskt skilja en del.

Jag ska inte dra några adjektiv i sträckbänk över vad jag tyckte skiljde dessa åt utan jag nöjer mig med att uttrycka det så enkelt som att...

man får lite mer av allt... mestadels sett till de hifi-parametrar vi entusiaster letar mellan varven då musiken tillfälligt står i garderoben :65:

Om det sen är värt den x-tra pengen som skiljer rent ekonomiskt avgör man ju själv.

Den finns ju inte i svart utförande så det avgjorde mitt beslut att söka vidare... :closedeyes:

Sedan i somras då min lilla provlyssning gick av stapelns så har man tydligen dessutom jobbat på en ny "påhänsgsmotor"...

ReferensDSC_3970_9152_003437.JPG

Om eller när den anländer butikerna vet jag inte men plötsligt inser man varför jag saknar en pre-out på U-300 modellen ;)

Ett separat försteg, C-150,  finns sedan tidigare och vi får väl antaga att beteckningen på nya slutsteget blir/är i stil med P-150 ?

Jaha, vad göra nu då ?

Många fina förstärkarlösningar passerade och kostsamma var de... skulle jag kanske nöja mig med bara ett nytt slutsteg ?

Varför inte testa :cool:

En ny väska lånades in och vips så var en ny utvärderingsperiod igång... :)

MålaDSC_3160_8388_003438.JPG

Har du inget annat för dig än att testa kablar och nu ny elektronik?;)

Nu får du börja om med att testa kablar, högtalare, placering av dessa, fötter o s v, fan vad du har att göra;)

/byZan

5 minutes ago, byZan said:

Nu får du börja om med att testa kablar, högtalare, placering av dessa, fötter o s v, fan vad du har att göra;)

/byZan

Jepp, jag lever ut i min hobby så mycket jag kan vett'u  :6:

Hur gör du... ?

Den här "fina fisken" testade jag ju i somras så klart... när alla andra passerade revy.

Det är bara rapporteringen som halkat efter en aning... :closedeyes:

Mola-Mola som sagt...

små smidiga slutsteg med class D förstärkning byggd runt Ncore-tekniken och vägandes endast 7 kg/st.

400W/8 ohm.... 1200W/2 ohm, det skulle nog räcka för mig ett bra tag.

Men class D ? :dry:... nja det kändes till en början för "modernt" för mig, hur fina mätvärden den nu än må ha så var jag tveksam

till hur det skulle låta.

Bruno Putzeys har ju varit med och skruvat på den här konstruktionen och med tanke på hans allehanda patent inom audio-gebitet

så borde det här naturligtvis inte vara annat än kvalité ända från ritbordet och hela vägen ut ur högtalarna.

Biwire-möjlighet och både rca och xlr-kontakter såg ut att fungera bra (rca-kontakten gömmer sig bakom den lilla plastpluggen).

MålaDSC_3166_8393_003440.JPG

Trots sina ringa vikter så är det här ett gediget och kompakt bygge, toppkvalité helt enkelt och designen tilltalar mig väldigt mycket.

MålaDSC_3170_8397_003441.JPG

Passar ju perfekt i ett modernt och minimalistiskt hem... och säkert överallt annars också där man uppskattar musik.

Vid testtillfället så hade jag kopplat dessa småttingar till mitt Mbl-försteg, Noble Line 5011, och jag var beredd på att

det skulle få bra fart på högtalarna, Mbl 116, och det lät inte vänta på sig.

Det spelade med väldigt fast hand, som man brukar säga, och resten av superlativen kan ni ju redan.

Men jag fick inte riktigt fram några förändringar sett till "ljudsignumet" :diss:

Lägga så många pengar på nya steg och ändå sitta fast i sitt gamla sound var inte riktigt vad jag var ute efter.

Nya investeringar tycker jag ska ge åtminstone lite nyansförändringar i ljudet, så vad göra ?

Ett samtal senare och jag satt snart i bilen på väg för att hämta lite x-tra tillbehör...

Mola-Mola's försteg Makua

MålaDSC_3237_8310_003445.JPG

Nu skulle det väl ändå bli lite annat ljud ? :)