Jump to content

P-Pans Musikhörna


P-pan

Recommended Posts

6 hours ago, MatsT said:

Kanske är det sådana här apparater som kommer tillbaka snart? :)

 

beocenter4600.jpg

 

Frågan är väl bara om dessa kommer att få rätta designen sett till storleken... om man nu ska ha en skivtallrik med i konstruktionen.

"Litenheten" verkar ju ha slagit rot sett till vad genomsnittslyssnaren tål att ha ståendes i hemmet ?

Kanske Bang & Olufsen har något nytt och spännande liggandes i loppet :) ?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
On 2018-06-22 at 23:22, P-pan said:

Men jag besinnade mig, det måste finnas en genväg ?

Det började ryktas om en "lillebror" med samma muskler men med lite andra lösningar för hur man uppgraderar sig:Idea:

 

TestapparatDSC_2500_7565_003176.JPG

(arkivbild från Malmömässan 2017)

 

Men mer om den lite senare...

 

 

 

Nu har det nog hunnit bli "lite" senare... :blush:

 

Aavik U-150 är ju hyllad av många skribenter som en U-300:a "dödare"... eller har jag läst fel ?

Nja, alla kanske inte har uttryckt sig som så men nära nog.

Visst är den väldigt, väldigt trevlig sett till både sitt utseende och musikaliska beteende men att den skulle spela jämnt med U-300:an vill jag bestämt inte gå med på.

U-150 är ju något flexiblare än sitt större syskon sett till att den är moduluppbyggd.

Dac/riaa-kort väljer man med eller utan eller bara det ena alternativet.

Displayen är ju föredömligt tilltagen i storlek och jämför man med 300:an så är den gigantisk (U-300 modellen har ingen alls) ;)

Den har dessutom en pre-out vilket 300:an saknar, lite av en miss av tillverkaren kan jag tycka.

Det kan ju ha sina förklaringar förvisso men sett till framtida användande och tillskott i racket så hade det varit bra mycket bra ha.

Skulle man vara spekulant på denna U-150 så... stanna där om ni gillar vad ni hör, det låter bra... t.o.m väldigt bra i mina öron.

Om man, som jag fick, får möjlighet att  jämföra båda dessa modeller sida vid sida så börjar det faktiskt skilja en del.

Jag ska inte dra några adjektiv i sträckbänk över vad jag tyckte skiljde dessa åt utan jag nöjer mig med att uttrycka det så enkelt som att...

man får lite mer av allt... mestadels sett till de hifi-parametrar vi entusiaster letar mellan varven då musiken tillfälligt står i garderoben :65:

Om det sen är värt den x-tra pengen som skiljer rent ekonomiskt avgör man ju själv.

Den finns ju inte i svart utförande så det avgjorde mitt beslut att söka vidare... :closedeyes:

 

Sedan i somras då min lilla provlyssning gick av stapelns så har man tydligen dessutom jobbat på en ny "påhänsgsmotor"...

 

ReferensDSC_3970_9152_003437.JPG

 

Om eller när den anländer butikerna vet jag inte men plötsligt inser man varför jag saknar en pre-out på U-300 modellen ;)

Ett separat försteg, C-150,  finns sedan tidigare och vi får väl antaga att beteckningen på nya slutsteget blir/är i stil med P-150 ?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jaha, vad göra nu då ?

 

Många fina förstärkarlösningar passerade och kostsamma var de... skulle jag kanske nöja mig med bara ett nytt slutsteg ?

Varför inte testa :cool:

 

En ny väska lånades in och vips så var en ny utvärderingsperiod igång... :)

 

MålaDSC_3160_8388_003438.JPG

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, byZan said:

Nu får du börja om med att testa kablar, högtalare, placering av dessa, fötter o s v, fan vad du har att göra;)

 

/byZan

 

 

Jepp, jag lever ut i min hobby så mycket jag kan vett'u  :6:

Hur gör du... ?

 

Den här "fina fisken" testade jag ju i somras så klart... när alla andra passerade revy.

Det är bara rapporteringen som halkat efter en aning... :closedeyes:

 

Link to comment
Share on other sites

Mola-Mola som sagt...

små smidiga slutsteg med class D förstärkning byggd runt Ncore-tekniken och vägandes endast 7 kg/st.

400W/8 ohm.... 1200W/2 ohm, det skulle nog räcka för mig ett bra tag.

Men class D ? :dry:... nja det kändes till en början för "modernt" för mig, hur fina mätvärden den nu än må ha så var jag tveksam

till hur det skulle låta.

Bruno Putzeys har ju varit med och skruvat på den här konstruktionen och med tanke på hans allehanda patent inom audio-gebitet

så borde det här naturligtvis inte vara annat än kvalité ända från ritbordet och hela vägen ut ur högtalarna.

 

Biwire-möjlighet och både rca och xlr-kontakter såg ut att fungera bra (rca-kontakten gömmer sig bakom den lilla plastpluggen).

 

MålaDSC_3166_8393_003440.JPG

 

Trots sina ringa vikter så är det här ett gediget och kompakt bygge, toppkvalité helt enkelt och designen tilltalar mig väldigt mycket.

 

MålaDSC_3170_8397_003441.JPG

 

Passar ju perfekt i ett modernt och minimalistiskt hem... och säkert överallt annars också där man uppskattar musik.

Vid testtillfället så hade jag kopplat dessa småttingar till mitt Mbl-försteg, Noble Line 5011, och jag var beredd på att

det skulle få bra fart på högtalarna, Mbl 116, och det lät inte vänta på sig.

Det spelade med väldigt fast hand, som man brukar säga, och resten av superlativen kan ni ju redan.

Men jag fick inte riktigt fram några förändringar sett till "ljudsignumet" :diss:

Lägga så många pengar på nya steg och ändå sitta fast i sitt gamla sound var inte riktigt vad jag var ute efter.

Nya investeringar tycker jag ska ge åtminstone lite nyansförändringar i ljudet, så vad göra ?

Ett samtal senare och jag satt snart i bilen på väg för att hämta lite x-tra tillbehör...

 

Mola-Mola's försteg Makua

MålaDSC_3237_8310_003445.JPG

 

Nu skulle det väl ändå bli lite annat ljud ? :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2019-01-09 at 06:23, octavia rs said:

... ska bli kul att se vad du tycker om det :) om du provat dem vill säga.

 

Det har jag men bara till 50% :(

Jag återkommer angående det...

 

MålaDSC_3239_8312_003446.JPG

 

Den här kombinationen spelade på ett sätt jag aldrig tidigare fått mig till livs hemmavid.

Musiken strömmade så snabbt och spirituellt att jag knappt hängde med i svängarna.

Dynamiken var så explosiv och direktverkande att det nästan gick att ta på strängarna när Andy Mckee plockade bland dessa på sin gitarr.

Hela musikpresentationen stod rakt ut i rummet på ett imponerande sätt... minst sagt.

Det här var något helt nytt för undertecknad, trodde aldrig att mina högtalare var i stånd till att återge en dynamik av detta slag.

Att det här spelar med en superdetaljerad och transparent återgivning är inget understatement... som sagt... det imponerade väldeliga.

Men var det kanske ett lite väl stort steg från min vanliga "ljudsignatur" med gott om kött, blod och kroppighet som följde med långt upp i mellanregistret ?

... jepp, det var vad jag kom fram till.

 

Dessutom fick jag aldrig ordning på appen som möjliggjorde avspelning via riaa't.

Vare sig min Ipad, mobiltelefon eller android-platta fungerade som styrmedel så jag kom aldrig till skott med vinylspisandet i den här uppställningen.

Antar att mina kunskaper i "datavetenskap" är av en nivå under medel så det var bara att ge upp.

Vid mitt testtillfälle så fanns det ingen systemfjärr att tillgå, moderna saker som appar ska väl ersätta dessa nu för tiden antar jag, så det gick inte att falla tillbaka på någon sådan heller... men jag hakade inte upp mig så värst på det.

Dessutom hade jag vid det laget redan insett att det var något annat jag behövde sett till min smakinriktning för ljud och musikpresentationer.

 

MålaDSC_3241_8314_003447.JPG

 

Men skam den som ger sig...

 

Telefonen ringde en dag och en bekant röst uppenbarade sig i andra änden...

 

-Du som håller på och testar och har dig kanske behöver lyssna på något riktigt bra också ...?

 

TaMigTillHavetDSC_3476_8589_003457.JPG

 

Skönt med ett styrdon man bara behöver tummen till... :cool:

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle TAD ge det där "ljuset i tunneln" eller var jag på väg att möta tåget i densamma ?

Om inte annat så skulle investeringen vara av en dignitet jag knappast skulle klara utan finansiell hjälp och det är ju ett

"tungt tåg" i sig bara det :(

Oavsett kostnaden så var jag nog på rätt väg sett till vad jag fick mig serverat ur högtalarna...

 

i en snårig skog började ljuset så sakta träda fram :)

 

MånskenDSC_0002_7_003465.JPG

 

TAD's modeller D1000MK2 & M2500MK2 gör en inte ledsen på något sätt.

Basåtergivningen är lite av ett signum i min värld och hela övriga registret spelar fantastiskt "tajmat" och den totala ljudbilden är

väldigt bra på att återge rumsinformation... det mesta faller helt enkelt på plats där jag "tror" mig vilja ha det.

 

TADDSC_3493_8604_003459.JPG 

 

TAD D1000MK2

TADDSC_3494_8605_003460.JPG

 

Den här kombinationen drar ju på sig ett par burkar x-tra mot vad jag tänkt mig från början.

Här finns ju redan avspelningsmöjligheter av både cd och sacd, dac och förstegsfunktion (volymkontroll).

Det flesta varianter av digitala in/utgångar finns också på plats men jag behöver ju inte så många av dessa då jag bara vill kunna spela cd.

Men det måste ju också till ett separat riaa-steg för att kunna spela lakritspizzor.

 

TADDSC_3496_8607_003461.JPG

 

Här blev det lite krångligt att bestämma sig för vad jag ville ha ?

Hjälpen till beslut kom från nära håll...

jag blev återigen räddad av dtc-mannen, för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på :closedeyes:

Han lånade mig sin Aavik U-300:a och sida vid sida kunde jämförelsen ta sin början...

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, P-pan said:

Han lånade mig sin Aavik U-300:a och sida vid sida kunde jämförelsen ta sin början...

 

Ska bli kul att se vad du kom fram till jag har ju provat båda och ja du vet ju vad som står hemma hos mig :)

 

Egentligen fälldes avgörandet inte av test hemma hos mig utan hos Ljudupplevelser där jag jämförde U-300 mot TAD kombon med TAD som källa i båda systemen och TAD CE-1 högtalare. U-300 är en fantastisk förstärkare om man vill ha allt i ett (DAC, RIAA) men när det kom till att driva CE-1 så tyckte jag inte den gav samma dynamik och driv som TAD steget men jag hade absolut kunnat leva med Aaviken speciellt om jag haft vinyl :)

 

 

Edited by octavia rs
Stavfel
Link to comment
Share on other sites

On 2019-01-19 at 13:56, octavia rs said:

... så tyckte jag inte den gav samma dynamik och driv som TAD steget men jag hade absolut kunnat leva med Aaviken speciellt om jag haft vinyl ... :)

 

Helt klart min uppfattning också.

Basåtergivningen de två emellan skiljer sig, enligt min mening, på så sätt att TAD-uppsättningen ger lite fastare och hårdare bas,

därav att den blir mer markerad och dynamisk i sin presentation.

Aavik U-300:ans bas tycker jag fyller ut bättre i bredd och dessutom fastnade jag rätt snart också för den väldigt mjuka fina upplösningen i de övre registren.

TAD's diskant är en aning mer hissad i mina öron och den ville jag helst slippa med tanke på att jag har en liten defekt sett till min hörsel.

Aaviken passar nog dessutom min genomsnittliga musiksmak lite bättre sett till detta med mjukheten.

Dessutom tycker jag att riaa-steget presterar väldigt bra vilket ju eliminerar ett separat sådant och det blir mer "luft" och plats i racket :thumbsup:

Sett till kapitalinsatsen för TAD's båda enheter så vinner ju Aaviken också en del mark i min ekonomiska värld.

Cd-transport har jag ju redan och den gör precis vad jag tycker den ska göra så där förlorar jag ju lite plats i racket i.o.f.s. ( med tanke på TAD,s transport/dac/volymkontroll-combo).

 

M.a.o så blev det en Aavik U-300 som fick mitt fortsatta förtroende efter alla dessa mycket kompetenta apparater jag haft förmånen att kunna testa i mitt eget lyssningsrum :)

Man kan säkert vänja örat och sinnena till vilken som helst av dessa men då det kommer till en sådan lyx att där går att testa olika tillverkare sida vid sida så framträder ju de små skillnaderna lite lättare.

Oavsett så tog detta hela sommaren + delar av hösten att genomföra och jag behöver väl kanske inte avslöja att jag inte direkt satt och frös under testperioden :cool:

 

Just ja,

 

jag fick även tid att prova lite med ett MBL 6010D-försteg... :tongue:

Ett erbjudande om köp var naturligtvis också inbakat i lånet.

Det föll p.g.a att den höll sig inom mitt gamla ljudsignum vilken jag ju från början ville styra i annan riktning... dessutom så var det ju det här med att spara in på plats och gå en lite mer minimalistisk väg.

Jag tror den fortfarande är till salu så om någon är intresserad kan jag förmedla kontakten via p.m.

 

6010DDSC_3421_8538_003466.JPG

 

6010DDSC_3300_8435_003467.JPG

 

Efter en lång och intensiv utvärderingsperiod så gick jag äntligen i mål.

Aaviken tjänar mig mer än väl och jag är väldigt nöjd med mitt nya "multiverktyg" :)

 

Det är ju efter sådana här perioder man inser vad ens hobby har att ge och saknaden efter att få jämföra grejer gjorde ju att jag straxt

före jul började att se över kabelhärvan men den resan har jag ju redogjort för i en separat tråd.

Jag återkommer eventuellt i den när de nya kablarna har anlänt, beställningen är lagd...

 

inget är som väntans tider, brukar det ju heta...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, P-pan said:

Dessutom tycker jag att riaa-steget presterar väldigt bra vilket ju eliminerar ett separat sådant och det blir mer "luft" och plats i racket :thumbsup:

 

Kul att du hitta rätt i djungeln. Hade jag kört vinyl hade det nog även funnits en Aavik i mitt rack men nu lockade Olle (Ljudupplevelser) mig med ett helt TAD system som jag gillade så jag valde den vägen :)

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, octavia rs said:

 

Kul att du hitta rätt i djungeln...

 

Mmm, för stunden ja... :unsure:

Med andra högtalare så skulle utgången med all säkerhet varit annorlunda.

Synergi och smakinriktning, från källa till ljudvåg, har vi alla olika tycken och smak om.

Och tänk vad tråkigt det skulle bli om alla tyckte lika... :6:

Nu ska jag tvätta ett gäng med vinylskivor, en annan tråd på forumet fick mig att leta fram gamla album med Queen, kan ni tänka er :cool:

Bara jag nu kan hitta mina öronproppar... en tystgående skivtvätt står högt på listan... om dessa nu existerar ?

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, AlfaGTV said:

Ah, se där! Grattis till en avundsvärd stärkare! Och tänk vad mycket du sparar på kablar nu! (Eller, "sparar" kanske är fel begrepp i den här hobbyn! ;) )

Men en helhetsbild av dagens uppställning har du va? 

 

Tack Alfa.

 

Spara på kablar vet jag inte riktigt, man kliver ju gärna upp något steg eller två i modellserierna när det går... ;)

 

Helhetsbilden får nog vänta ett tag.

Latmasken vilar elakt över arbetslusten så jag har inte riktigt fått klart med inredningen.

Men det kommer vad det lider... "Gud räddade ju drottningen"... och med lite tur kanske han har tid med mig också vad det lider :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, P-pan said:

 

Helt klart min uppfattning också.

Basåtergivningen de två emellan skiljer sig, enligt min mening, på så sätt att TAD-uppsättningen ger lite fastare och hårdare bas,

därav att den blir mer markerad och dynamisk i sin presentation.

Aavik U-300:ans bas tycker jag fyller ut bättre i bredd och dessutom fastnade jag rätt snart också för den väldigt mjuka fina upplösningen i de övre registren.

TAD's diskant är en aning mer hissad i mina öron och den ville jag helst slippa med tanke på att jag har en liten defekt sett till min hörsel.

Aaviken passar nog dessutom min genomsnittliga musiksmak lite bättre sett till detta med mjukheten.

Dessutom tycker jag att riaa-steget presterar väldigt bra vilket ju eliminerar ett separat sådant och det blir mer "luft" och plats i racket :thumbsup:

Sett till kapitalinsatsen för TAD's båda enheter så vinner ju Aaviken också en del mark i min ekonomiska värld.

Cd-transport har jag ju redan och den gör precis vad jag tycker den ska göra så där förlorar jag ju lite plats i racket i.o.f.s. ( med tanke på TAD,s transport/dac/volymkontroll-combo).

 

M.a.o så blev det en Aavik U-300 som fick mitt fortsatta förtroende efter alla dessa mycket kompetenta apparater jag haft förmånen att kunna testa i mitt eget lyssningsrum :)

Man kan säkert vänja örat och sinnena till vilken som helst av dessa men då det kommer till en sådan lyx att där går att testa olika tillverkare sida vid sida så framträder ju de små skillnaderna lite lättare.

Oavsett så tog detta hela sommaren + delar av hösten att genomföra och jag behöver väl kanske inte avslöja att jag inte direkt satt och frös under testperioden :cool:

 

Just ja,

 

jag fick även tid att prova lite med ett MBL 6010D-försteg... :tongue:

Ett erbjudande om köp var naturligtvis också inbakat i lånet.

Det föll p.g.a att den höll sig inom mitt gamla ljudsignum vilken jag ju från början ville styra i annan riktning... dessutom så var det ju det här med att spara in på plats och gå en lite mer minimalistisk väg.

Jag tror den fortfarande är till salu så om någon är intresserad kan jag förmedla kontakten via p.m.

 

6010DDSC_3421_8538_003466.JPG

 

6010DDSC_3300_8435_003467.JPG

 

Efter en lång och intensiv utvärderingsperiod så gick jag äntligen i mål.

Aaviken tjänar mig mer än väl och jag är väldigt nöjd med mitt nya "multiverktyg" :)

 

Det är ju efter sådana här perioder man inser vad ens hobby har att ge och saknaden efter att få jämföra grejer gjorde ju att jag straxt

före jul började att se över kabelhärvan men den resan har jag ju redogjort för i en separat tråd.

Jag återkommer eventuellt i den när de nya kablarna har anlänt, beställningen är lagd...

 

inget är som väntans tider, brukar det ju heta...

 

 

 

Mycket trevlig förstärkare som jag hört många gånger och gillar. Även utseendet är riktigt snyggt svart och guldfärgat och namnet är också lite kaxigt i bestämd form.  FÖRFÖRSTÄRKAREN basta, det är den som räknas, ende!:tongue::cool:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hej P-pan

 

Intressanta tester du delar med dig.

 

Jag ser att du testat TAD-M2500Mk2 och D1000Mk2, vilket är riktigt bra produkter (har själv DA1000, som även har en av de bästa hörlursförstärkarna jag provat, driver även tungdrivna Abyss bättre än många dyra  stand alone förstärkare som tex Pass Labs och Chords alla DAC/hörlursvarianter, men det är en annan historia) 

 

Det jag ville tipsa om är att lyssna på "lillebror" TAD-M1000, då den faktiskt låter ännu bättre än storebror, då den fåttt en hel del uppgraderingar (som antagligen kommer att komma in även i M2500 så småningom)

Den är dessutom billigare :)

Och med den kombon så tror jag nog den kan slå Aavik, har dock inte jämfört dem back to back.

 

Är den bästa klass D stärkare jag hört hittills, o slår flera dyrare klass AB stärkare jag jämfört med.

 

Den bör definitivt testas!

 

Hoppas vi ses på HEM som vanligt :)

Link to comment
Share on other sites

Hallå @Kilgore ... länge sedan jag såg din avatar på forumet, kul att du hittat åter :)

 

Jag undrar om TAD's M1000 hade nått den svenska marknaden när jag testade de övriga prylarna ?

Den hade jag noll koll på måste jag erkänna.

Hur som helst så lär jag sitta ner och ta det lugnt ett tag med Aaviken, för täta byten blir sällan bra för ekonomin :NailBiting:

Dessutom spelas det på tok för mycket "audiofilta mjukvaror" under testperioder och jag antar att det är därför jag är inne

i en period med både Zappa, Bachman Turner Overdrive, Queen, The Who m.f.l .

... man måste ju "tryckutjämna" lite mellan varven :cool:

 

Vi lär garanterat ses på mässan... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...