Jump to content

P-Pans Musikhörna


P-pan

Recommended Posts

Kul att du nu kommer ut med bilder från bygget, även om jag inte sett det nästan färdiga bygget och inte heller hunnit komma för att lyssna så får du tummen upp och jag har inte heller berättat för någon om ditt projekt, så detta är verkligen nyheter:cool:

Apropå lyssning så är det väl ingen idé förrän du har bestämt dig? Lycka till med utvärderingarna!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Jaha ja,

 

nu var det väl nästan dags för möblering...

 

MonteringDSC_2051_7149_003131.JPG

 

Härligt med stora ytor, så länge de nu känns "stora" :unsure:

Det nya rummet är på ungefär 25 kvm så har ryms säkert hur mycket som helst mot mina förra 13 kvm :cool: ... eller... :39: ?

 

MonteringDSC_2055_7153_003132.JPG

 

Hyllorna kommer från en tillverkare/firma som heter Homeline och hyllserien kallas Add On.

Det var vid mitt första besök hos @lindome som jag fick vetskap om dessa hyllor, antar att han har bra smak den killen ;) även om 

han inte riktigt håller sig till samma färgställning som mig.

Hur som helst så är den ju inte så långt ifrån, sett till sitt utseende, en Ikea Expedit-hylla.

Dock så är den bra mycket tyngre, flexiblare, gedignare i sin konstruktion och tyvärr också väldigt dyr om man köper den i fina möbelaffären.

Själv kan jag bara säga -"tack så mycket" till Blocket :app:... begagnat är många gånger skavt och slitet, det kan vara långt att åka till säljaren men ofta också väldigt mycket billigare.

 

MonteringDSC_2056_7154_003133.JPG

 

Det börjar ta sig :)...

 

MonteringDSC_2057_7155_003134.JPG

 

Fasen om man inte skulle få plats med alla skivorna nu ?

Känslan av att det dessutom blir utrymme kvar så att nya inköp för lång tid fram också får plats, är ju minst sagt påtaglig...

minns jag att tänkte för mig själv.

 

Och så äntligen en stol så man kan få lyssna lite i godan ro...

 

MonteringDSC_2060_7158_003135.JPG

 

Fasen vad hungrig man blir när man monterar möbler, får ta och fixa något att äta tror jag...

 

MonteringDSC_2066_7163_003136.JPG

 

Smaklig spis och skål på en stund...

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, P-pan said:

lyssna är väl annars alltid idé kan jag tycka ;)

 

Ja, det ser vi fram emot. Jag kan hur som helst stoltsera med att ha sett ett (färdig?) möblerat rum och det gav helt klart mersmak trots att det inte fanns tid till lyssning. :thumbsup:

 

1 hour ago, P-pan said:

Hyllorna kommer från en tillverkare/firma som heter Homeland och hyllserien kallas Add On.

 

Jag brukar inte märka ord, men gissar att det handlar om Homeline och att autocorrect spökade till det som vanligt :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir en långväggsplacering, eller det är ska jag väl säga.

Bilderna är ju s.a s hämtade ur arkivet såklart.

Ett mer tillspetsat alternativ var faktiskt på tal ett tag (diagonaluppställt) men det övergav jag p.g.a möbleringsmässiga skäl.

Det fanns lite olika saker att vinna på inom området basbekämpning med dessa alternativ men jag har tillsvidare valt ena långväggen.

Att bara lite sådär "schwish-swosch" få ordning på akustiken i ett rum är ju få förunnat och mitt rum är inget undantag.

Det kommer mer tankar runt akustiken vad det lider...

 

/Pan

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calm said:

Verkligen tjusigt lyssningsrum!:thumbsup::tongue:

Blev tyvärr inte möjlighet att komma förbi, men hoppas att det blir snart!

Kanske lite underdimensionerad "stereo" i post 483. :D:)

Men livet kan ju inte bara glida på en räkmacka!

 

Calm

 

Räkmackor är gott och har man lite finare dryck till det så börjar man kanske sjunga själv i stället för att lyssna till annat.

Radios o skumpaDSC_2235_7331_003137.JPG

 

3 hours ago, MatsT said:

Det ser väldigt fint ut så här långt men jag skulle nog satsa lite mer på själva stereon men det kanske du redan har tänkt på?

 

Det är lugnt, jag har redan sett till så jag kan bredda stereobilden en aning...

 

Radios o skumpaDSC_2240_7333_003138.JPG

 

Ljudet blev lite dovare och dessutom knarrar det tyvärr en aning i vänstra kanalen :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-31 at 11:16, Taxmannen said:

 

Du får gärna berätta hur Pulse presterar!?  

 

Och plötsligt så blev det hifi-väder, "tropikhettan" till trots...

 

Pink FloydDSC_3379_8501_003141.JPG

 

Passade ju då på att lyssna lite till Pink Floyd och den nya boxen "Pulse".

 

Pink FloydDSC_3377_8499_003140.JPG

 

Det är med lite besvikelse jag måste säga att det är ingen audiofil samlarbox direkt.

Visst låter den okej men med tanke på vilka "studio-gubbar" man använde sig av för att stöka till den nya remastern så är jag inte riktigt nöjd.

 

" This 2018 release was remastered from the original tapes by James Guthrie, Joel Plante and Bernie Grundman. Aubrey Powell of Hipgnosis and Peter Curzon, who worked on the original art with the late Hipgnosis co-founder, Storm Thorgerson, recreated the art package".

 

Livekänslan är riktigt bra, det medges, men jag känner den inte som upplevd från åskådarplats utan som att man själv är med uppe på scenen.

Kan så vara att det är vanligt och att jag är väldig dåligt "inlyssnad" då det gäller liveinspelningar generellt.

Är det så att det är en sorts standard jag har missat kanske ?

Oavsett så tycker jag att hela anrättningen har ett lättare grått skimmer över sig, åtminstone sett till det mer samlade intrycket.

Så jag stannar för stunden vid betyget "okej"

 

"Aubrey Powell of Hipgnosis and Peter Curzon, who worked on the original art with the late Hipgnosis co-founder, Storm Thorgerson, recreated the art package".

 

Boysen har gjort ett riktigt fint jobb på den punkten, inte minst sett till den fina fotoboken som medföljer, men...

Vem är det som fortfarande inte har fattat att vinylskivor inte ska packas i inner-konvolut modell macaroni-kartong utan "rispapper" eller annat rep/risp-reducerande material på insidan ?

Känslan av lyxiga fina 180 gr skivor som repas mot insidan av en kartong är väl inget jag tycker är värdigt en förpackning av "limited edition-karaktär".

Finns ju många exempel på den varianten av konvolut nu för tiden är jag rädd men jag trodde man skulle slippa det med tanke på boxens lite lyxigare utförande...

 

Mina 5 öre så här långt... efter 1 1/2 lyssning, intrycket kan komma att ändras ska jag väl för säkerhets skull också tillägga :39:;)

 

Nu ska jag justera lite wingar inför nästa lyssningsrunda...

 

Pink FloydDSC_3375_8497_003139.JPG

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så här såg det ut under inflyttningen...

 

InflyttningDSC_2075_7171_003142.JPG

 

Papperskassarna på golvet innehåller en del av skivsamlingen och eftersom jag bytte våningsplan sett till var det gamla

lyssningsrummet låg så blev det ett väldigt jobb med att bära allt i trappan, jag får nästan rysningar när jag tänker tillbaka :D

En del hyllor är fortfarande inte monterade noterar jag nu och mer förvaring är än idag under tillverkning (cd-skivor tar ju också en del plats).

 

Med ett busande barn i familjen så gäller det att säkra upp sig...

InflyttningDSC_3374_8496_003143.JPG

 

Min sambo är dock inte lika road av skylten som undertecknad har jag noterat :o ?

Tror säkert att en och annan vuxen också kan behöva en påminnelse mellan varven.

Kanske jag får skaffa en till där det står "Dammsugning Förbjudet" :cool:

 

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt läckert ut:app:

7 minutes ago, P-pan said:

Kanske jag får skaffa en till där det står "Dammsugning Förbjudet" :cool:

Jag hade ingen skylt men det var förbjudet att dammsuga och damma, det skulle skötas av ett ”proffs” sa jag och några dagar senare så satt nålen i min hand:blackeye: tur att jag hade/har drulleförsäkring:blush:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, byZan said:

 

Jag hade ingen skylt men det var förbjudet att dammsuga och damma, det skulle skötas av ett ”proffs”...

 

/byZan

 

Tack och lov så har jag klarat mig från dylika erfarenheter men nu när jag nämner det så står det väl inte på förrän... :NailBiting:

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som ska ut och resa månntro ?

 

ResaDSC_2774_7829_003145.JPG

 

Kanske bagaget är i minsta laget för att symbolisera ett nytt rum men min egen hifi-resa

har ju tagit en ganska stort kliv med tanke på att ett nytt sådant står till mitt forfogande.

Ska man vara nöjd nu då kanske ?

 

Eller får man skaffa lite ny elektronik också när man ändå är på gång ?

 

ResaDSC_2769_7824_003144.JPG

 

Frågan är ju hur mycket nytt man ska hugga på och vad av ens gamla "luftfattigare" doningar man ska behålla ?

Jag kan tycka att byta för många prylar på en gång gör att man lätt tappar bort sig sett till vad man får för ljudsignum så här gäller

det att "hålla musiken rätt i örat"....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har’u byggt pool oxå?;)

 

Att byta många prylar samtidigt brukar inte vara det allra bästa, men ibland så fungerar även det. Med erfarenhet av t ex. många lyssningar hemma-hos etc. i bagaget så tror jag att man kan hamna rätt ändå, men då måste man ha högtalarna man vill ha först och bygga därifrån. Har du det så tror jag du fixar resten:tongue:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, byZan said:

Har’u byggt pool oxå?;)

 

...men då måste man ha högtalarna man vill ha först och bygga därifrån. Har du det så tror jag du fixar resten:tongue:

 

/byZan

 

Klart jag ... nästan har byggt en pool, vad tror du frun i huset snackar om i "utbyte" mot lyssningsrummet :45:

Har jag tur så nöjer hon sig med "bara" ett spa-bad :39:

 

Nog om det för det kommer inte att hinnas med under sommaren/hösten i alla fall så.

Resten av det här året ska det, som av en händelse, lyssnas på musik :cool:

 

Högtalarna (MBL 116) har jag ju kvar och jag ser för dagen absolut ingen anledning till något byte på den fronten.

Men lite annat har både kommit till och försvunnit... och ytterligare lite annat nytt skulle jag vilja få in.

 

Och så lite mer akustik-fix, ny bil, sommarstuga med vinkällare och .....:105:

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-03 at 19:36, P-pan said:

Livekänslan är riktigt bra, det medges, men jag känner den inte som upplevd från åskådarplats utan som att man själv är med uppe på scenen.

Kan så vara att det är vanligt och att jag är väldig dåligt "inlyssnad" då det gäller liveinspelningar generellt.

Är det så att det är en sorts standard jag har missat kanske ?

Oavsett så tycker jag att hela anrättningen har ett lättare grått skimmer över sig, åtminstone sett till det mer samlade intrycket.

Så jag stannar för stunden vid betyget "okej"

 

Tackar för den recensionen! Jag har den ursprungliga CD-utgåvan med den blinkande lysdioden och en konsert-DVD. Ofta tycker jag att Live-plattor funkar bäst i kombination med bild och då gärna i surround, så den senare snurrar då och då. Det låter i det här fallet som att vinylen inte är direkt spektakulär så jag avstår nog den här utgåvan.

Link to comment
Share on other sites

@Taxmannen när du passerar nästa gång tar vi en lyssning helt enkelt.

Med lite tur ligger det inom tidsramen för att hinna ångra sig innan slutförsäljning... om det nu är möjligt med denna utgåva... har ingen koll på eventuell upplaga ?

 

Om vi tillsvidare skippar min lilla önskelista från förra inlägget så kan jag visa ett par "smygbilder" från ett av mina senaste förvärv som jag är ovanligt nöjd med...

NyttjoxDSC_2790_7844_003146.JPG

 

NyttjoxDSC_2797_7850_003147.JPG

 

Den där tar ni lätt ?... åtminstone några av er som ju faktiskt redan vet :)

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-03 at 19:36, P-pan said:

Vem är det som fortfarande inte har fattat att vinylskivor inte ska packas i inner-konvolut modell macaroni-kartong utan "rispapper" eller annat rep/risp-reducerande material på insidan ?

Jag håller med, men kan inte säga att jag märkt någon skillnad. Men det är klart störande med kartonginner som är för liten så att man får använda våld för att få ut LPn.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

Jag ser inte ens om det är en skivspelare :unsure:

 

:o...

Tonarmsröret syns väl ändå lite i linje med lufthålets överkant :unsure: ?

Om än lite ur fokus kan man lugnt säga :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...