Jump to content

P-Pans Musikhörna


P-pan

Recommended Posts

Du får ha med lite Schubert. Här ett par fantastiska inspelningar. Jag har flera tolkningar av hans stora piano sonat i B-dur (hans sista) och den som sticker ut mest för mig är Mitsuko Uchidas. Det är en mästerlig tolkning och inspelningen är makalöst bra och med en dynamik som visar hur bra CD-mediet kan vara när det hanteras på rätt sätt. Piano när det är som bäst. Khatia Buniatishvili har precis släppt sin version. Bra ljud men alldeles för sävligt framfört, tycker jag.

 

71OflXX7ZmL._SS500_.jpg

 

Stråkkvartetter är också avslöjande för vad ett system kan prestera från det mjukaste innersta ljuden av stråken mot strängarna till dynamuska krevader. Kräver både bra anläggning och bra inspelningar. Denna utgåvan är rätt så ny och har fått mycket fina omdömen i alla aspekter.

 

81kTmr2WKuL._SY355_.jpg

 

... och vill du ha 100 % mer instrument så har Schubert skrivit även för oktett. Denna rekommenderas varmt. Jag spelade denna för några "guldöron" förra sommaren som har svårt för klassisk musik. Den ena utbrast "fan va bra, jag tycker kanske om klassisk musik trots allt".

 

81gpZYosR6L._SY355_.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hepp... här händer det saker minsann :)

 

Jag har lagt order på följande lista...

 

  Billie Eilish:
When We All Fall Asleep, Where Do We Go?

 

Bobo Stenson:
War Orphans (Touchstones)

 

J.S. Ondara:
Tales Of America

 

Franz Schubert:
Oktett D.803 '

 

Sohn:
Tremors

 

Som sagt hoppas på snabb hantering och frakt :NailBiting:

Allt verkar inte finnas i lager men det får väl gå ändå.

 

Tack till er alla som bidragit med förslag så här långt... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, figge said:

Vet att du haft besök av två medlemmmar,hur lät det? Intryck?:63:

 

Jag var en av de två och det blev både mat och kaffe vilket man tackar värden lite extra för:app:

 

För egen del kan jag bara säga att det har hänt mycket hos @P-pan under det senaste 1 - 1,5 året. Rummet som nu blivit ”helt” klart, ny elektronik, ny skivspelare, nya kablar och mer mjukvara i form av fina vinyler etc, riktigt läckert.

Jag hade inte ljudminnet kvar från förr för att kunna jämföra då mot nu, men att det låter bra råder det absolut ingen tvekan om. Jag tycker nog att efter bara 5 timmars lyssning att Tidal vs MBL är en fråga om tycke och smak för de låter riktigt bra båda två. Lite mer av ”det" på den ena och lite mindre av ”det” på den andra o s v gör att det är svårt att kora att den ena skulle vara bättre än den andra och det efter att ha hört de spela olika genrer. Så han har nog lite att fundera på den där @P-pan och det ska bli roligt och höra vilken väg han tar och varför?

 

Tack för en trevlig och givande kväll!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Jag var den andre gästen som tyvärr missade middagen men resterna vittnade om något gott och grillat. Tackar dock för kaffe och wienerbröd som fortfarande ligger kvar i magen som en trygg men våt filt.

 

Nu över till gårdagskvällens huvudnummmer. Har varit på  besök i närtid så mitt ljudminne är ganska färskt. Vi testade lite olika kablar senast. Konstaterar också att det hänt mycket på senare tid i lyft mot högre precision, upplösning och dynamik. Ny skivspelare, ny digitalrigg, ny förstärkare och nya kablar. Och ej att förglömma nytt akustikbehandlat rum

Kommer inte djupanalysera de olika presentationerna innan P-Pan gjort sitt val, vilket lär bli av det angenäma slaget. Val mellan två mycket kompetenta högtalare och deras respektive signum. Annorlunda och representerande olika ljudideal, båda oerhört bra på sina olika sätt att presentera musik. Inga avgrundsdjupa skillnader men väl hörbara. MBL 116 var ett av mina val när jag stod i valsituationen själv för ett antal år sedan, men då blev det att hålla fast vid ytterligare en Serblin-högtalare. Amati Homage Anniversario. Ett val mellan direktstrålande eller rundstrålande, som då blev till den tidigares fördel.

Vi spelade lite olika musikstilar och uttryck och jag kan konstatera trots vässade öron att inget föll utanför trevliga musikupplevelser. Inget hang-ups för fel i återgivningen oavsett högtalare, mer en skillnad i smak.

 

Lycka till med ditt val P-Pan, oavsett var du landar i ditt val så blir det riktigt bra!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack själva för en givande samkväm och synpunkter :)

1 hour ago, byZan said:

@P-pan, vem var violinisten på Bethoven du spelade?

@calm, vad hette de två cd du hade?

/byZan

 

Den skivan spelade vi aldrig men det var denna...

 

Leonid KoganDSC_8180_3456_001197.JPG

 

Den som slutligen hamnade på skivtallriken...

 

http://www.elusivedisc.com/Fritz-Reiner-Rimsky-Korsakov-Scheherazade-200g-LP/productinfo/APLPR2446/

 

Finns säkert på närmare avstånd än Elusive disc om du nu skulle vilja beställa lite riktig hårdvara i.s.t.f att peta runt på en "glasruta".

 

Calm får rätta mig men jag tror det är dessa du söker...

 

https://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/art/Tacet-SACD-Sampler-Das-Mikrofon-I/hnum/2079864

 

https://www.amazon.co.uk/Acoustic-Weather-Report-Makoto-Kuriya/dp/B01LYW17QK

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, P-pan said:

Tack själva för en givande samkväm och synpunkter :)

 

Den skivan spelade vi aldrig men det var denna...

 

Leonid KoganDSC_8180_3456_001197.JPG

 

Den som slutligen hamnade på skivtallriken...

 

http://www.elusivedisc.com/Fritz-Reiner-Rimsky-Korsakov-Scheherazade-200g-LP/productinfo/APLPR2446/

 

Finns säkert på närmare avstånd än Elusive disc om du nu skulle vilja beställa lite riktig hårdvara i.s.t.f att peta runt på en "glasruta".

 

Calm får rätta mig men jag tror det är dessa du söker...

 

https://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/art/Tacet-SACD-Sampler-Das-Mikrofon-I/hnum/2079864

 

https://www.amazon.co.uk/Acoustic-Weather-Report-Makoto-Kuriya/dp/B01LYW17QK

 

 

 

 

Jo precis de två. Tacetskivan har ett fantastiskt dynamiskt solopianostycke som testar kroppen i högtalaren och den andra skivan köpte jag i Japan förra året bland många bra trioskivor. Lite mer av allt från cymbaler till djup kontrabas och naturligtvis piano.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Sen när man ledsnat på Beethoven & jazz så kan man ju alltid lira lite "bra" musik också... :cool:

 

Lab's Cloud - Imminent Awakening

SöndagsmysDSC_4792_9961_003557.JPG

 

https://www.youtube.com/watch?v=1YE0wT07qnM&list=PLbCbTJc0pwE12NvzFPjO-yCJW-MTiPNNh

 

Annars så lyssnar jag vidare och gör mina små jämförelser mellan Mbl & Tidal vilket är riktigt trevligt.

Vårbruket får nog vänta lite till är jag rädd, det kommer nog mer snö snart i alla fall så... ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat lite på det här med att testa/byta delar i sin anläggning.

"Uppgraditis" har väl de flesta lidit av och den rackaren kommer ju minst lika ofta som en förkylning :dry:

Det som slår mig vid test-tillfällen likt den jag är mitt upp i är hur fort hjärnan ställer om sig från ett ljudsignum till ett annat.

Testperioden tog sin start och de första veckorna lyssnade jag bara till Tidal - Piano, dessa behövde ju som sagt spelas in en aning.

Tror faktiskt att det dessutom återstår ytterligare många timmar på den punkten ?... har väl fram till nu åtminstone passerat +/- 250 timmar.

 

Man fastnar ju lätt för något nytt och fräscht och nyfikenheten växer.

Det kan vara hos andra hobbyister på området, mässa eller i butik etc.

Det kanske bokas upp en demo i butik, likt den jag och Osgorth var på hos Perfect Sense.

Hemlån ordnas och fascinationen över hur ens egna anläggning och ljud förändras kan lätt ta överhand.

Just högtalare är ju en ganska stor bit av vad ett system förmedlar i karaktärsväg så här gäller det att ha kepsen åt rätt håll.

Men när den första "flörten" och imponator-effekten har lagt sig kommer det ju ett sorts vardagligt ljud smygandes igen :unsure: ?  

Efter två veckors lyssnande kopplade jag åter in mina Mbl 116 och det lät väl lite sådär.

Varför blev det en känsla av "murrighet" och var fanns den där höga klara friska diskanten ?

Ett snabbt byte till Pianosarna och ordningen var återställd... vilken renhet :app:.

 

Saken är biff tänker ni säkert nu men...

 

Perioden med riktigt kritiskt lyssnande infann sig och efter en tid började jag fundera över om det möjligen inte saknades lite bas 

hos Pianon :dry:

Det är lite p.g.a detta som jag undrar - hur lång inspelningstid har ett gäng diamant och keramik-element egentligen ?

Kan också så vara att jag behöver göra en grundlig akustisk utvärdering av mitt lyssningsrum, antar att så är fallet.

Hoppas jag kan få till en bokning med "akustikdoktorn" inom snar framtid... kontakten är åtminstone upprättad :)

För några dippar eller toppar i frekvenskurvan kan man ju absolut inte tåla om sinnet ska få ro... vilket ju i.o.f.s kan bli

jävligt mycket jobbigare  om man får se en utskrift av det hela :D

 

Jag har i dagarna inlett en långlyssningsperiod med mina gamla trotjänare och avsikten är såklart att byta åter till Tidal

när jag känner mig mogen.

Ska bli spännande och se om det blir ett omvänt förhållande sett till murrighet/klarhet som jag upplevde efter veckoperioden med Tidal eller om jag nödgas byta högtalare trots allt :tongue:

Här fightas det mellan kropp/själ på ena sidan, och klarhet/detaljer på den andra.

 

SöndagsmysDSC_4824_9990_003560.JPG

 

SöndagsmysDSC_4880_10042_003565.JPG

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, P-pan said:

Här fightas det mellan kropp/själ på ena sidan, och klarhet/detaljer på den andra.

 

Valet för mig är självklart - kropp och själ går före allt annat!

Även om jag liksom säkert många andra här har fallit för det man i vardagligt tal kallar för ”imponator-ljud, effekt etc”. Genom åren så har jag lärt mig att det inte alltid är grönare på andra sidan staketet. Jag mår som bäst när det berör och det gör det inte när kropp och själ saknas. punkt slut! 

Visst kan olika inspelningar eller media vara avgörande för resultatet, men själv så tycker jag att om man hittar elektronik/högtalare som klarar av att ge en själv gåshud eller en tår i ögat vid lyssning så är man hemma. Sedan är vi ju alla olika och förutsättningarna likaså, rätt eller fel avgör man bara själv och du kan därför ignorera detta inlägg, ville bara skriva vad som imponerar på mitt hjärta och min själ.

 

Inspelningstid: Jag har hört att Tidal behöver 500-600 tim för att bli ”klara” för en riktig utvärdering, om det även gäller dina så är det bara för dig att ta det ”Piano" och vänta in att klockan ska passera den ”magiska” gränsen innan du kan bestämma dig för vad du egentligen tycker, jobbigt va?

 

Lycka till!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Valet för mig är självklart - kropp och själ går före allt annat!

Även om jag liksom säkert många andra här har fallit för det man i vardagligt tal kallar för ”imponator-ljud, effekt etc”. Genom åren så har jag lärt mig att det inte alltid är grönare på andra sidan staketet. Jag mår som bäst när det berör och det gör det inte när kropp och själ saknas. punkt slut! 

 

Så är det för mig också men såklart är smaken lite olika.

 

12 hours ago, P-pan said:

Perioden med riktigt kritiskt lyssnande infann sig och efter en tid började jag fundera över om det möjligen inte saknades lite bas 

hos Pianon :dry:

Det är lite p.g.a detta som jag undrar - hur lång inspelningstid har ett gäng diamant och keramik-element egentligen ?

Kan också så vara att jag behöver göra en grundlig akustisk utvärdering av mitt lyssningsrum, antar att så är fallet.

Hoppas jag kan få till en bokning med "akustikdoktorn" inom snar framtid...

 

Jag reagerar på att MBL beskrivs som murriga i jämförelse och saknar toppdiskant, så upplever jag inte MBL. Tydligen finns det också en skillnad i basen också och lite slankare bas brukar upplevas som mer detaljerat ljud men som du är inne på kan det mycket väl vara skillnader i akustiken och hur högtalarna "tänder rummet" som gör det. Inspelning kan säkert göra en del också och troligen klingar Tidal aningen mörkare med tiden. Det kan vara så att valet till slut står mellan 2 inredningsvarianter (diffusorer etc.) som krävs för att få respektive högtalare att spela på bästa sätt, jag tror att båda kan bli bra men att det kanske måste filas lite på det akustiska.

 

Tålamod är en bra egenskap när man ska utvärdera sånt här och det är förstås inte vad jag tycker som är avgörande utan hur innehavaren av rummet uppfattar det. I valet mellan presentationer som de beskrivs här vet jag med säkerhet att det i min vänkrets skulle föredras olika alternativ beroende på lyssningsvanor och musiksmak så du har nog en del funderande kvar att göra.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:
12 hours ago, P-pan said:

Här fightas det mellan kropp/själ på ena sidan, och klarhet/detaljer på den andra.

 

Valet för mig är självklart - kropp och själ går före allt annat!

 

Är det här verkligen så svart/vitt som jag tolkar er? Jag tycker nog att man på den här nivån har rätt att förvänta sig både detaljer att fördjupa sig i samtidigt som man erbjuds en färgstark återgivning och en fysik som matchar.

 

Jag har begränsad erfarenhet av MBL skall sägas men hyfsat många lyssningstimmar i skottlinjen framför Accuton-bestyckade högtalare. De senare spelar i mina öron ofta märkbart mycket renare än konkurrenterna, vilket av mig kan uppfattas som tajtare och slankare. Om det är det som spelar in här vet jag givetvis inte, det kan ju även handla om anpassning av rummet och akustiken från en omnipolär till riktad återgivning.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, AlfaGTV said:

Är det här verkligen så svart/vitt som jag tolkar er? Jag tycker nog att man på den här nivån har rätt att förvänta sig både detaljer att fördjupa sig i samtidigt som man erbjuds en färgstark återgivning och en fysik som matchar.

 

Ja, det finns inget annat rätt;)

 

Nä så är det såklart inte - man kan absolut få med allt det andra du skriver så att det berör också.

 

20 minutes ago, AlfaGTV said:

det kan ju även handla om anpassning av rummet och akustiken från en omnipolär till riktad återgivning.

 

Jag tror att det är just det som kan vara den springande punkten i många fall men kanske inte alltid.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att det är skillnad mellan omedelbar jämförelse och en mer långsiktig "tolerans" mellan olika högtalare och dess presentationer. Om jag skulle göra mina personliga reflexioner så är det viktiga hur en högtalare är i mellanregistret, inte hur väl den mejslar ut i diskant eller i basen. Basen handlar mycket om rummets medverkan, medan diskanten handlar om hur den upplevs som naturlig, vass och konstlad och onaturligt förhöjd. Upplösning handlar om detaljer men också hur de presenteras i helheten. Alltför framträdande eller tillsammans i en väl avvägd helhet. Musikaliteten ligger mycket i mellanregistret och här skapas harmoni, sammanhang och musikalitet. Kropp och själ är ett annat begrepp som enligt min mening ligger i mellanregistret. Vad som  menas rent frekvensmässigt med mellanregistret kan diskuteras men basens uppgift rent musikaliskt är att stödja rytmen och inte att utgöra en självständig enhet skild från övrigt. Om man tittar på min favoritmusik, triojazz där pianot utgör kroppen, basen stödet och cymbalen taktskaparen. Men ingen del utgör en självständig del utan ett element i en klangkropp som är helhet, melodistämma och olika stöd för den.

 

När vi jämför de två olika presentationerna i P-Pan system så kan jag tycka att de olika högtalarna presenterar olika ljudideal men där också detaljerna betonas olika. Diskantdetalj, baspregnans eller mellanregisterkropp står väl kanske inte mot varandra, men få högtalare kan allt och så är det här också. Större diskantdetalj kan i längden bli lite ansträngande eftersom det kräver mer av koncentrerat lyssnande, basen har mer underordnad betydelse mer som stöd, nota bene man inte är orgelälskare eller om man kanske vill enbart lyssna till kontrabas. Om jag skulle vara i valet och kvalet så är min preferens mellanregisterpresentation helt klart och där tycker MBL har ett försteg, medan diskantpresentationen är helt till Tidalns fördel. Vad detta beror på kan man bara spekulera i, men vad som konstituerar ett bra mellanregister kan diskuteras, men många högtalare har just dessa kvaliteter som lyfter musikaliteten och känslan av närvaro och omedelbarhet och engagemang i musiken. Inte bara teknisk briljans.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Här skjuts det på med kommentarer märker jag... kul :thumbsup:

 

Tidal & Mbl skiljer ju sig en aning sett till tekniskt uppbyggnad och det är väl klart att det bidrar till

olika uppfattningar och intryck av diskantens energi.

Piano-modellen är dessutom en 2,5-vägare och Mbl 116 en 4-vägare.

Omnipolär spridning av basen ger säkert också sitt till att sätta rummets fysik i rörelse på ett annorlunda sätt.

Att gå från en sådant spridningsmönster till att "skjuta rakt fram i fejset" blir ju aningens annorlunda kan jag tycka.

Mina tekniska kunskaper och intresse är som vanligt lågt i dessa sammanhang så jag litar blint på mina öron, tycke och smak.

 

Det har dessutom kommit till min vetskap att jag antagligen skulle behöva dubbla inspelningstiden, vi pratar alltså om 500-600 timmar.

Är p.g.a detta av full övertygelse att det lossnar än mer bas i Pianon efter detta.

Byte/test av andra kablar kan säkert också vrida runt en del i hur presentationen kan läggas fram :cool:

Jag har inte heller pysslat allt för mycket med högtalarplaceringar sett till att jag vänder runt på hela rummet.

Det blir för mycket jobb... flytta hyllor, rotera elektroniken från ena väggen till nästa... o.s.v.

Kommande vecka kommer att påbjuda mer av placeringsövningar men då pratar jag mer om fram/bak höger/vänster.

 

Sen är det ju, som man redan varit inne på, två helt olika grundkaraktärer i dessa... och det är bra tycker jag.

Det blir lättare att hålla kvar eller lämna sin gamla ljudåtergivning menar jag då... :)

 

SöndagsmysDSC_4828_9994_003562.JPG

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, MatsT said:

Jag reagerar på att MBL beskrivs som murriga i jämförelse och saknar toppdiskant, så upplever jag inte MBL. Tydligen finns det också en skillnad i basen också och lite slankare bas brukar upplevas som mer detaljerat ljud men som du är inne på kan det mycket väl vara skillnader i akustiken och hur högtalarna "tänder rummet" som gör det.

 

 

 

Att Mbl har ett mer "sockrat" ljudsignum än Tidal råder det ingen tvivel om... hur mycket mer kan man säkert diskutera i oändlighet.

För att höra den direkta skillnaden i karaktärerna ,dessa båda emellan, så krävs nästan en sida vid sida test.

Vid snabba a/b-jämförelser märker man ju en skillnad mer direkt och just diskanten framträder klarare i Tidalen.

Som du är inne på så är det säkert den mer dominerande basen i mellanregistret i Mbl som jämfört med Tidalen "skymmer" delar av diskantåtergivningen... slankhet eller kropp... valet känns just för stunden fritt.

Inga rätt eller fel här utan helt klart en fråga om tycke och smak och vill man aldrig någonsin riskera minsta lilla lyssningströtthet så är Mbl med största sannolikhet det rätta just nu... vad Tidalen presterar efter sin rätta inspelningsperiod hinner jag antagligen inte få svar på innan hemlånet är över. 

Tidals renhet i övre registret är hur som helst riktigt befriande och friskt att lyssna till och det har aldrig låtit vasst på minsta vis.

Jag kommer naturligtvis helt egoistiskt gå efter egen smak och tycke innan här görs några val... :app:

Oavsett vad som kommer att ske blir resultatet antagligen mycket kompetent men med en twist åt ena eller andra hållet :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar dina funderingar som en tvekan kring vilken sidoförflyttningar du eventuellt skall göra snarare än om bättre eller sämre. Det känner jag igen från min egen "hifi-karriär". Ett tips är att hitta andra infallavinklar typ alternativinvesteringar och då blanda in andra områden. Ungefär som att välja mellan Gibson och Fender. De flesta musiker stannar vid en tillverkare och fokusera istället hur man får ut det bästa ur det val man gjort.

 

Någonstans handlar det väl om att öka känslan av en upplevelse. Om man vill öka livets totala upplevelse sitter den i valet mellan dessa två högtalare. Eller sitter den i ett utökat resande, i konst, ny bil, mer musik, bättre viner, mer frekventa konsertupplevelser, mer läsande, designade möbler osv. Livet erbjuder många infallsvinklar till ökat välbefinnande än skillnader mellan ett par högtalare i översta skiktet.

 

Jag inbillar mig att du kan leva lika lycklig med vilken som. Frågan är kanske hur du skall få ut det bästa av de du har. :39:

 

Samtidigt förstår jag dig. Jag har brottats med exakt samma problematik. Idag är jag glad att jag lyckats släppa den nojan och istället fokusera på det jag har och framför allt prioritera mer musik. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Jag inbillar mig att du kan leva lika lycklig med vilken som. Frågan är kanske hur du skall få ut det bästa av de du har. :39:

 

Det tror jag också.

 

9 hours ago, Bebop said:

Samtidigt förstår jag dig. Jag har brottats med exakt samma problematik. Idag är jag glad att jag lyckats släppa den nojan och istället fokusera på det jag har och framför allt prioritera mer musik. 

 

Det är nog så att de allra flesta av oss har brottats med den problematiken? @P-pan har så mycket musik i form av vinyl och cd att han har att göra livet för att lyssna genom alla och hitta de bästa godbitarna för att "finlyssna" på vid speciella tillfällen. Det går ingen nöd på den grabben!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, P-pan said:

För att höra den direkta skillnaden i karaktärerna ,dessa båda emellan, så krävs nästan en sida vid sida test.

Vid snabba a/b-jämförelser märker man ju en skillnad mer direkt och just diskanten framträder klarare i Tidalen.

 

Skillnaden i spridningskarakteristik gör att det kanske är det man hör mest vid direkt jämförelse med högtalarna i samma position. Min gissning är att optimal placering av MBL är en bra bit närmare lyssnaren längs sidorna på en likbent triangel (samma vinkel alltså men längre fram). Jag tror säkert att du kan leva lycklig med båda högtalaralternativen och att det i slutändan rör sig om personlig smak och hur de passar i befintligt rum.

 

11 hours ago, P-pan said:

Jag kommer naturligtvis helt egoistiskt gå efter egen smak och tycke innan här görs några val...

 

Absolut rätt väg att gå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...