Jump to content

P-Pans Musikhörna


P-pan

Recommended Posts

On 2018-06-09 at 00:22, P-pan said:

Känner du dig manad att ta en tur lite söder ut ?

Absolut! Jag kan dock bara tillföra grundläggande verktygsuppsättning. 

Har ärende till Stylus som dragits ut på alldeles för länge, så det kanske kan samordnas!

Givetvis ett stort grattis till ett mycket inbjudande lyssningsrum, mycket behagligt intryck ger det! Vad är syftet med nischen bakom soffan? Är tanken att erbjuda möjlighet till diffusion?

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-07 at 23:53, P-pan said:

... just det, en liten grej till som jag nog inte har redogjort för, mer än att jag testat den för ett antal år sedan, är dacen som

som skymtar under TL5:an.

En vänlig skäl på västkusten ville visst prova en annan lösning så jag övertog hans fina Msb Analog dac.

 

Ovanstående måste vara världsrekord i hur man på ett ödmjukt sätt meddelar i förbifarten att man skaffat en Msb Analog

dac :o.

Fantastiskt trevligt rum du fått till!!!  :77:

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, AlfaGTV said:

Givetvis ett stort grattis till ett mycket inbjudande lyssningsrum, mycket behagligt intryck ger det! Vad är syftet med nischen bakom soffan? Är tanken att erbjuda möjlighet till diffusion?

 

Tack till er alla för visad uppskattning :)

 

Nischen är faktiskt inte tänkt som utrymme för några akustikpaneler, även om den snabbt skulle gå att bygga om för ändamålet.

Nej, det får bli en liten bokhylla med inbyggd belysning så att "hemkänslan" får en chans att konkurrera med det övriga som avviker en aning från vad man kallar "normalt" bohag.

Jag får väl rangera böckerna i ett akustiskt fördelaktigt mönster så att det gör bästa möjliga nytta ändå ;)

Den lilla S-wingen som står där för stunden kommer förmodligen att hamna bakom högtalarna tillsamman med två till.

Dessa tre ska också skickas på omlackering för att smälta in så bra som möjligt mot befintlig väggs färgnyans.

Hoppas också på snar leverans av två nya wingar i transparent utförande för att få lite mindre akustikpanel-känsla sett till helheten.

Jag öser gärna på med paneler och annat... så länge dessa går att gömma eller "trolla bort" så mycket det bara går.

Är nämligen av den övertygelsen att även detta tillvägagångssätt ingår i den "Allmänna Hifi-Ekvationen".... :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag borde nog ta och lägga till lite tidsperspektiv till var på tidsaxeln jag befinner mig med det nya rummet...

Lyssningsbart blev det för snart ett år sedan och det var med stor frustration jag började lyssna in mig.

Ljudåtergivningen var på tok för slankt för att jag ville känna igen min egen anläggning :o

Jag ska inte gå in på hur/var eller antalet gånger jag flyttat runt på högtalarna och soffan men det blev många.

Till sist gav jag upp och beslöt mig för en uppställning som på sikt förhoppningsvis skulle kunna bli en ny "referens".

V4:or från SMT (har två till antalet) tunades in av konstruktören själv och det blev lite bättre.

3 st S-wingar, också från SMT naturligtvis, införskaffades och jag började äntligen skönja en ljudåtergivning som  jag skulle kunna bygga vidare på :cool: ... rummet hade vi detta laget varit i bruk i c:a 4 månader.

Förnöjsamheten smög sig sakta men säkert på och allt började t.o.m kännas riktigt bra.

Men med ett nytt rum vill man ju kanske också ha någon nytt i elektronikväg, tänkte jag stilla för mig själv :closedeyes:

 

Så det var väl bara att börja utvärdera lite nya fina...

 

ADDSC_2298_7383_003165.JPG

 

... lådor med elektroniska komponenter i sig ?

 

Link to comment
Share on other sites

Åter tror jag @JWE har både  ögon och minnesceller på plats för att lägga ihop två o två. Och jag tror han redan har skrivit rätt svar i sin post! 

Är inte namnet en figur i egyptisk mytologi? Typ dödsgudinnan eller något annat dramatiskt! Eller en euphemism för Islamiska staten kanske. :)

Vacker som få är den i alla fall och jag misstänker att den låter minst lika underbart!

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-13 at 08:30, IcedEarth said:

Analog Domain - The Isis?

 

Visst är det en Analog Domain Isis :)

 

Man ska antagligen inte testa allt för många saker samtidigt då det lätt kan påverka flera sinnen med en ej avsedd effekt, men jag är

inte så rädd av mig... :unsure:

 

ADDSC_2367_7446_003166.JPG

 

Avslappningsvätskan visade sig vara väl avvägd för jag fick skärpan åter då jag sänkte volymen :63:

 

ADDSC_2367_7446_003167.JPG

 

Jag ser att bänken inte var riktigt färdigställd heller men det kommer bilder framöver som visar hur den blev till sist.

Kalkstensskivan var makalöst tung att bära in men med sina ungefärliga 130 kg så tror jag den gör nytta och...

... nä, jag bar inte in den själv :D

 

Test/låneförstärkare No:1 var i.o.m detta på plats i huset.

Återkommer förhoppningsvis inom kort med ett utlåtande.

 

Link to comment
Share on other sites

Kärlek vid första ögonkastet... ?

KärlekDSC_2088_7184_003169.JPG

 

Kanske det ja :)

 

Analog Domain kan verkligen det här med kvalitativt materialval och byggande av "lådor".

Designen tilltalar mig speciellt och här finns inte en enda synlig skruv som håller ihop det hela :thumbsup:

Det lånade exemplaret har ju en silverfärgad topp och fasen vet om jag inte tycker den helsvarta varianten är snyggare ändå ?

 

Analog DomainDSC_2296_7381_003171.JPG

 

Hur en artificiell ljudåterskapande utrustning låter sett till hur det ska beskrivas med ord hör ju inte till det lättaste att ge sig på innan

man har lite koll på "var på skalan" den spelar.

Den skalan är ju dessutom väldigt olika från lyssnare till lyssnare vilket många gånger försvårar beskrivningen på "pappret".

Min egen kombination av för/slutsteg består av MBL 5011 (försteg) och Parasound A21 (slutsteg) vilka tillsammans står någonstans

på den lite sötare och själfulla sidan om neutralt... vad nu ordet neutralt i sak innebär i detalj låter jag var och en bestämma själv.

För egen del går jag efter en skalan med klockslag och då någonstans mellan 11-13:00 där 12-slaget är neutralt.

Således blir 11:an den lite mer "romantiska" sidan och 13 en mer detaljerad och dynamisk sida.

Men som sagt neutralt är inte alltid lika neutralt för alla beroende på vem som lyssnar och vad man har att sätta som egen referens...

fasen det blev knepigt det här känner jag... men lite på ett ungefär så kanske :D

 

Analog Domain Isis spelar med en total kontroll sett till helheten i ljudåtergivandet.

Basen är skarp och väldefinierad.

Diskant och mellanregister sticker inte ut på något sätt och i.o.m detta så blir det totala ljudet, enligt mina referenser, ...neutralt.

Matar man en liten sämre inspelning via denna förstärkare så får man tåla att bristerna lyser igenom men faktiskt utan att det blir vasst.

Omvänt, med en välgjord inspelning, så låter det väldigt, väldigt bra :)

Kraftresurserna ( 2 x 250 W i 8 Ohm, 400 W i 4 Ohm) räcker antagligen till att driva de flesta högtalare.

Den är dessutom bryggbar och då man i detta läget får en låda med både försteg och mono-förstärkning så behöver man ju 

endast köpa till ett slutsteg, smart att kunna spara plats i racket kan jag tycka.

 

Den gör det mesta rätt och återgivningen ger en känsla av att musiken reproduceras på ett naturligt och okomplicerat sätt.

Det jag möjligen kan sakna (med mitt eget önskade ljudsignum i minnet) är lite mer värme i mellanregistret... jag har antagligen

varit med på MBL-tåget lite för länge :unsure: ?

 

Lite kort sagt så får man här helt enkelt bestämma sig lite för om man vill ha verklighet eller romantik sett till ljudsignumet.

 

Jag ska också så här i efterhand passa på att tacka Marten för lånet av deras demoexemplar :thumbsup:

 

Nästa "låda" då ?

 

No:2 till avlyssningsbänken...

TestapparatDSC_2308_7392_003172.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det är en Aavik ja.

 

Mbl mår nog bra med lite högre watt-specade förstärkare än normalt kan jag känna.

Mina Mbl-116 är ju en 4-vägare som dessutom är av en mer omnipolär konstruktion och dB-gränsen ligger väl vid 83 dB/W/m om jag minns rätt.

Inga problem att spela med en 120/150 watts förstärkare på normal ljudnivå men det blir bättre "grepp" med lite mer kraft tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, P-pan said:

Det är en Aavik ja.

 

Ska bli kul att höra dina åsikter om Aaviken.

Jag hade den som en stark kandidat när jag skulle byta elektronik men efter att provat den på TAD CE-1 så valde jag att satsa på TAD M2500mk2 slutsteget. Effekten på pappret är likvärdig men kraft, kontroll var i mina öron bättre med TAD steget på de rätt tröga TAD högtalarna. 

Oavsett vilket så är Aaviken väldigt bra och RIAA delen riktigt bra och man får ju allt i ett paket så att säga.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Oavsett vilket så är Aaviken väldigt bra och RIAA delen riktigt bra och man får ju allt i ett paket så att säga.

 

 

En allt i ett-lösning var faktiskt anledningen till att jag började snegla lite på att förnya maskinparken en aning.

Tänk vad skönt att få "städa bort" ett par-tre lådor i racket :)

Men, en allt i ett paketerad lösning kan ju ha sina framtida begränsningar också... sett till en icke moduluppbyggd konstruktion :39:

Att sitta med dubbla funktioner sett till riaa och dac t.ex kan ju bli lite kostsamt tänker jag närmast.

Är man nöjd med sitt ljud är det ju inga problem men jag vet var det antagligen slutar om ett antal år... uppgraderingstankar

och ytterligare finslipning... :46::D

 

TestapparatDSC_2291_7376_003173.JPG

 

Här bör man kanske tänka till sett till ett flexibelt användande av investeringen ?

 

Att Aavik U-300:an sen låter något alldeles förträffligt enligt min mening är ju en annan femma förstås.

 

Återkommer med mer detaljerade intryck...

Link to comment
Share on other sites

Kan tilläggas att jag enbart lyssnat på Aavik U300 under ett event på @Perfect sense för ungefär ett år sedan, men oj (!) vilket event det var! Finns dokumenterat här: 

Dessvärre värre har jag ännu inte lyssnat på Aavik under mera normala lyssningsförutsättningar. Nämnda event samt efterföljande event med Aavik U150 var dock en ögon/öronöppnare för den otrolig prestanda som finns i en Aaviklåda. Aavikägare lär förbli saliga över sina förvärv.

 

@P-pan, det ska bli himla intressant att få ta del av dina intryck. Väntar med spänning! Kör hårt! 

Edited by vita
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, vita said:

 

@P-pan, det ska bli himla intressant att få ta del av dina intryck. Väntar med spänning! Kör hårt! 

 

Uthållighet är koncentrerat tålamod :closedeyes:

 

Jag får lov att be om mer tid är jag rädd.

Mitt arbete tar allt för mycket av den varan för stunden så jag hinner inte riktigt med min fritid... :dry:

 

TestapparatDSC_2306_7391_003174.JPG

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, P-pan said:

 

Uthållighet är koncentrerat tålamod :closedeyes:

 

Jag får lov att be om mer tid är jag rädd.

Mitt arbete tar allt för mycket av den varan för stunden så jag hinner inte riktigt med min fritid... :dry:

 

Ingen brådska. Den som väntar på...

Link to comment
Share on other sites

Då så... ska vi se om jag kan hålla fingrarna i styr och få till en någorlunda "ärlig" beskrivning om vad jag tycker

om Aaviks U-300:a...

 

TestapparatDSC_2292_7377_003175.JPG

 

Det första som slår till är detaljrikedomen.

Att jag hade så mycket mer information i mina cd-skivor hade jag inte en aning om (testade mestadels med cd-formatet ska jag tillägga).

Upplösningen visar sig ganska snart att ge helhetsintrycket av en makalöst mjuk och fin detaljrikedom.

Smådetaljer i ljudet fick ett "häng" och klingande  som nästan inte ville upphöra till förmån för nästa.

Basen får hänga med på samma omdöme och den spelar med en sällsynt skärpa och på något sätt också kristallklart.

Dessutom fick jag mer, eller på något sätt, bredare bas... upplevdes nästan djupare t.o.m.

Röster återges med värme och sett till hur pass holografisk ljudbilden är så får man väldigt god koll på rösters placering på scenen.

Det blir aldrig vasst eller överanalytiskt utan allt rinner på hur naturligt som helst.

Lyssningströtthet göre sig icke besvär, kan man lugnt påstå.

Antar att den inbyggda dacen och försteget är väldigt noga matchat och att riaa-delen dessutom fått åka med i sammanhanget stör

inte mig det minsta.

Vinylen lät minst lika bra som med mitt Parasound JC 3+ phonosteg... distinkt, kroppsligt och själfullt på något sätt.

 

Dynamiken i en anläggning kan säkert alltid bli bättre men för att lyckas med det uppdraget så lär jag antagligen få byta högtalare.

Att få in ett par hornkonstruktioner, som gör rätt för namnet, här hemma är antagligen ett misson impossible med tanke på div. "samlevnadslagar".

Antar att "Calibrating the WAF" saknar en och annan parameter här ?

Kanske @Apexorca löser den biten också om han lägger till en ny konstant eller två i Hifi-ekvationen.

VU-värdet i detta läge lär bli åt helsike för högt och dynamiskt annars.

 

Men åter till Aaviken och dess dynamiska egenskaper.

Här finns minst lika mycket av den varan som jag varit van vid tidigare, om inte t.o.m lite till :cool:

Den levererar både kropp och muskler och jag tyckte mig rätt snart skönja...

 

...en väldigt tom plånbok :Cry:

 

Men jag besinnade mig, det måste finnas en genväg ?

Det började ryktas om en "lillebror" med samma muskler men med lite andra lösningar för hur man uppgraderar sig:Idea:

 

TestapparatDSC_2500_7565_003176.JPG

(arkivbild från Malmömässan 2017)

 

Men mer om den lite senare...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, P-pan said:

Då så... ska vi se om jag kan hålla fingrarna i styr och få till en någorlunda "ärlig" beskrivning om vad jag tycker

om Aaviks U-300:a...

 

TestapparatDSC_2292_7377_003175.JPG

........................................

 

Men jag besinnade mig, det måste finnas en genväg ?

Det började ryktas om en "lillebror" med samma muskler men med lite andra lösningar för hur man uppgraderar sig:Idea:

 

TestapparatDSC_2500_7565_003176.JPG

(arkivbild från Malmömässan 2017)

 

 

 

 

 

 

 

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-17 at 22:04, P-pan said:

En allt i ett-lösning var faktiskt anledningen till att jag började snegla lite på att förnya maskinparken en aning.

 Tänk vad skönt att få "städa bort" ett par-tre lådor i racket :)

Man ser lite tendenser att förstärkeri går åt det hållet, medan frontend sväller i en massa burkar och kablage, med dac, klocka, separata nätdelar, NUC, usb interface, Roon endpoint, Spotify connect, skärmar, switchar och diverse konverters.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, MatsT said:

Integrerade förstärkare däremot tror jag på

Det tror jag oxå är en produkt som kommer att komma i massor av varianter och med moduler/kort för diverse options man vill ha.

En burk, högtalare, en strömkabel, högtalarkabel det är allt som behövs för att få ljuv musik i hemmet och jag tror att det kan låta fantastiskt bra. Sedan kan man bygga vidare med CD/LP-spelare och sedan byta till en enskilt mycket bättre dac, riaa etc och vips så är man tillbaka. Är det så trenderna är och blir?

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, byZan said:

En burk, högtalare, en strömkabel, högtalarkabel det är allt som behövs för att få ljuv musik i hemmet och jag tror att det kan låta fantastiskt bra. Sedan kan man bygga vidare med CD/LP-spelare och sedan byta till en enskilt mycket bättre dac, riaa etc och vips så är man tillbaka.

Och då upptäcker man att högtalarna kanske har lite för avrullad diskant varpå man byter till något bättre men då räcker inte förstärkarna riktigt till...

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Och då upptäcker man att högtalarna kanske har lite för avrullad diskant varpå man byter till något bättre men då räcker inte förstärkarna riktigt till...

:D

 

Så var det "förr" men jag är inte så säker på att detta är så allmängiltigt idag (:39:),  i vart fall inte upp till, säg 150 watt. Både Luxman, Accuphase, McIntosh, Audio Research, Jadis och VTL har mycket välljudande produkter och till detta kan då läggas en räcka nya. Jag har inte hört dem men flera låter säkert utmärkt. Och med lite tur kommer även tonkontrollerna tillbaka :63:

 

Att anpassa högtalare till elektroniken är ju alltid en realitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...