Jump to content

P-Pans Musikhörna


P-pan

Recommended Posts

Kul,skall rummet bli större med... :?::)

Tills vidare får jag nog hålla mig kvar i "garderoben" men sett till det längre perspektivet så finns det lite planer på andra lösningar.

Nu ska jag först och främst försöka lyssna in mig på vad kombinationen MBL + B&W kan ge för ljudliga upplevelser.

En ny testrunda i vardagsrummet ligger nog inte långt fram i tiden ... Länk till förra äventyret :)

Remote0653.jpg

Hitills så känns det som ett val i rätt riktning även om det haltar lite sett till cd-spelaren,

som jag ändå tycker fungerar över förväntan med det övriga.

Bara den inte börjar krångla igen för då blir jag helt utan möjlighet till att avspela cd mediet.

Link to comment
Share on other sites

Snygg fjärr och MBLen ser riktigt fin ut .. på nåt vis tycker jag det är mer seriöst om en dyr apparat har en fjärr med känsla.

Hur låter TD-boxen om du jämför med vinylen?

Fjärren är riktigt tung och gedigen så det är verkligen inget fel på känslan.

Td-boxen ja ...

ehrmm, jag har faktiskt inte jämfört :black: . Men det blir väl desto större anledning till att testa framöver :)

Link to comment
Share on other sites

jag trodde MBL stod för Marknadens Bästa Ljud

tommy

PS Grattis P-pan till en mycket bra förstärkare DS

Tack Tommy och till alla er andra också.

Den är ju redan inspelad ;) så den låter ju riktigt bra "redan ur lådan" som de brukar heta.

Mbl0656.jpg

Mbl0657.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Kanonbilder - som vanligt från P-pan.

Sitter som en smäck i racket.... perfekt.

Mycket välljud önskas :-)

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

hej igen

har du kopplat något till preout-utgången på baksidan (lampan lyser) eller var den bara inkopplad när du fick den, jag känner förre ägaren och då har den använts för att koppla in subwoofrar (försteg)

tommy

Vaksamt Tommy,

i min iver att koppla in förstärkaren så märkte jag faktiskt inte till en början att den var på läget pre-out.

Jag har ju också en liten subwoofer här hemma men än så länge har jag bara testat att koppla den via högtalarutgångarna. Man ska ju tydligen ha minst två nu för tiden har jag sett :)

Så....hur spelar MBL med B&W i jämförelse med Krell? Nu är det ju förvisso även en annan CD-spelare...men vad smakar det? Gott hoppas jag!!!! :)

\\K-man

Nu har jag ju inte haft förstärkaren hemma mer än ett par tre dagar så jag har inte hunnit med att göra några djupare analyser.

Det jag direkt tycker mig uppleva är en något mjukare och detaljrik diskant (som jag tror kommer att passa B&W 805:orna bättre).

Basen är ju kanske lite av Krells grej och visst är det lite skillnad på det området.

Mbl kanske saknar en aning av den där "Slam Bang Dunk" basen, eller som en av våra tidningar skrev i en test av 400xi'n ... Pålkransbasen, som jag kan tycka är lite av Krells signum.

Sett till helheten så här långt så är jag mycket nöjd med det ljudförändringar som inträtt.

Det spelar med mer finess och lugn som jag är övertygad om kommer att passa mitt genomsnittliga musikval bättre.

Så visst smakar det gott :mm:

Vad cd'n gör i sammanhanget tänkte jag försöka testa framåt höstkanten.

Om Teac'en håller så kanske den kan fungera som transport till någon bra dac ?

Engelholm:

Det ser som vanligt läckert ut och jag tror det är samma modell jag rattade på Arken! :)

jo, visst är det en likadan ?

Link to comment
Share on other sites

Om Teac'en håller så kanske den kan fungera som transport till någon bra dac ?

Ha inga större förhoppningar om det ;) . Hade själv en VRDS-10 som strulade något alldeles otroligt med slädens in/utmatning och att läsa skivorna vilket lär vara ett vanligt fel med den här transporten. Din kan ju förhoppningsvis vara ett undantag :)

Link to comment
Share on other sites

Ha inga större förhoppningar om det ;) . Hade själv en VRDS-10 som strulade något alldeles otroligt med slädens in/utmatning och att läsa skivorna vilket lär vara ett vanligt fel med den här transporten. Din kan ju förhoppningsvis vara ett undantag :)

Jag tror nog du kan ha rätt där.

Innan jag... vad det nu var jag gjorde ... så var min VRDS-7:a precis likadan och återkopplingar på sådana

problem brukar ju inte hålla sig borta särskilt länge.

OperationTeac0658.jpg

OperationTeac0659.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur intressant det kan vara med avklädda plåtlådor men här kommer i alla fall några bilder.

Mitt tekniska kunnade är ganska begränsat så jag överlåter till mer utbildade på området att eventuellt kommentera.

OperationTeac0660.jpg

OperationTeac0661.jpg

Och i det här paketet finns kanske anlednigen till allt strul.

OperationTeac0662.jpg

För att vara en så pass gammal cd så var den väldigt väl underhållen om man ser till rengöringen, knappt jag kunnde hitta

ett dammkorn :)

Link to comment
Share on other sites

Hur yttrar sig felet? Svårt att läsa innehållsförteckningen (antal låtar etc)?

Släden fungerar utan problem.

Skivan matas in och går i spinn som den ska men vissa skivor kodas inte av, eller vad jag ska kalla det.

Räkneverket förblir nollställt och man kan höra hur lasersläden åker tillbaka i "viloläget" efter ett misslyckat försök s.a.s.

Jag får en känsla av att lasern inte hamnar i rätt spår och därför inte hittar var skivan börjar.

Med lite tålamod och massor av skivbyten så kan en (från början) oläsbar skiva helt plötsligt laddas upp som vanligt :dry:

De enda skivor som varit helt omöjliga ( innan jag plockade isär allt ) är sacd/cd, hybridskivor eller vad det kallas.

Men även dessa fungerar för dagen alldeles förträffligt.

Kanske att skivtallriken ( bild 2 ) är lite ocentrerad ?

OperationTeac0663.jpg

OperationTeac0666.jpg

OperationTeac0664.jpg

OperationTeac0665.jpg

OperationTeac0667.jpg

Link to comment
Share on other sites

Släden fungerar utan problem.

Skivan matas in och går i spinn som den ska men vissa skivor kodas inte av, eller vad jag ska kalla det.

Räkneverket förblir nollställt och man kan höra hur lasersläden åker tillbaka i "viloläget" efter ett misslyckat försök s.a.s.

Jag får en känsla av att lasern inte hamnar i rätt spår och därför inte hittar var skivan börjar.

Med lite tålamod och massor av skivbyten så kan en (från början) oläsbar skiva helt plötsligt laddas upp som vanligt :dry:

De enda skivor som varit helt omöjliga ( innan jag plockade isär allt ) är sacd/cd, hybridskivor eller vad det kallas.

Men även dessa fungerar för dagen alldeles förträffligt.

Kanske att skivtallriken ( bild 2 ) är lite ocentrerad ?

hej

jag hade ett liknande problem med en TEAC drive för länge sedan, jag lämnade in den för reparation (detta var i Uppsala) men problemet kvarstod, jag löste problemet genom att köpa en ny CD-spelare (Copland 288)

hoppas du har mera tur än jag

tommy

Link to comment
Share on other sites

Jag får en känsla av att lasern inte hamnar i rätt spår och därför inte hittar var skivan börjar.

Låter som om du har fått fokuseringsproblem, laserupphängningen är tyvärr inte åldersbeständig (har haft liknande symtom på en av mina Pioneerdrivar (PDS06)). Brukar vara så att man får byta hela laserpaketet... Du får kolla om TEAC fortfarande håller den som reservdel.. :blush:black::(

/ptr

Link to comment
Share on other sites

hej

jag hade ett liknande problem med en TEAC drive för länge sedan, jag lämnade in den för reparation (detta var i Uppsala) men problemet kvarstod, jag löste problemet genom att köpa en ny CD-spelare (Copland 288)

hoppas du har mera tur än jag

tommy

Jag hade min inlämnad hos dåvarande Teac agentur vid Hammarbyhamnen men de lyckades inte heller få ordning på den.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade en servicemanual på nätet - och den säger att man kan justera focus gain och tracking gain - men det krävs tongenerator och oscilloskop för att klara det. En gammal hederlig radioverkstad fixar det på nolltid ... om det är focus/tracking som är felet förstås.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite pill men ta bort spindeln och rengör alla glidytor. Smörj dem med nåt bra fett. Plast eller metall? Jag kan skicka lite eller om du har vägarna förbi. Detta kanske löser problemet.

Tackar för erbjudandet.

Jag hade inget fett hemma så det fick bli ett par droppar symaskins olja, på delar av metall, där jag kom åt.

Plast och kugghjul fick vara.

Vad för sorts fett ska man använda ?

Jag hittade också sidan med servicemanual och andra trimnings trick men dessa går lite över mitt kunnande så

det blev lite av kuriosa när jag läste igenom det hela.

Plundin:

Lasern ska vara utbytt enligt förra ägaren, då han också försökt fixa problemet via verkstad.

Inget garanterar ju att den är hel bara för att den är ny men den fungerar ju för dagen så ...tja vad vet man.

Med de samlade erfarenheterna på pränt så verkar det ju inte vara lätt att fixa problemet.

Cd'n får helt enkelt hänga med ett tag till och skulle den börja krångla igen så får jag åter försöka lösa problemet.

Den var ju trots allt gratis ... och det får man ju tacka för :)

Hösten är väl ändå här när som helst :mm:;)

Link to comment
Share on other sites

Det råkar inte finnas någon här på forumet som har en fjärrkontroll till Teac VRDS-7 ?

Jag saknar nämligen en till min spelare.

Om den inte används så köper jag den gärna.

Det är nog inte omöjligt att även andra modeller av Teac's fjärrkontroller fungerar.

Skulle du ha en som inte är till salu så kanske jag kunde få låna den för att programmera min "flera i en" fjärr ?

Om något av ovan skulle vara möjligt så hör gärna av er här i tråden eller skicka ett PM

Tack på förhand

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...