Jump to content

P-Pans Musikhörna


P-pan

Recommended Posts

On 2019-11-29 at 20:20, figge said:

Fick bara lite av samma upplevelse som med Marten med känningar av basen i soffan här.

 

Det var länge sedan som jag konkade och knuffade runt på högtalare som under den gångna eftermiddagen/kvällen.

 

Kan, efter att ni var här, bara konstatera att Marten och Stenheim behöver placeras på väldigt olika avstånd sett till lyssningsplatsen.

Stenheim kräver mycket närmare placering för att den lägre fysiken i frekvensbandet ska göra sig mer gällande.

Som Plind dessutom är inne på så lär olika rum också spela en stor roll i det hela.

Så när tänker du... komma hit med dina högtalare så vi kan jämföra ? :65:

Jag kan knåda ihop en ny äppelpaj som tack för besväret :tongue:

Ett utelämnade av receptet är förresten förenat med fasansfulla påföljder, så tyvärr nödgas jag att lämna v.o på den punkten.

 

TestobjektDSC_6116_11134_003771.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-11-30 at 20:36, P-pan said:

Det var länge sedan som jag konkade och knuffade runt på högtalare som under den gångna eftermiddagen/kvällen.

 

Vad blev resultatet av det då, mer än ont i ryggen?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, byZan said:

 

Vad blev resultatet av det då, mer än ont i ryggen?

 

/byZan

 

Att den ena har ett sjujävla soundstage men med "mindre bas" och att den andra kan lira bas men med "lite annat" soundstage

... :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, P-pan said:

Finns det egentligen någon högtalare som är helt komplett ?

 

Oj, den frågan kan dra igång en diskussion eller så är svarat bara helt enkelt, nej!

Kompromissa är väl det vi alla får göra på ett eller annat sätt för annars blir vi ju klara direkt och då kanske inte hobbyn skulle vara lika rolig, eller?

 

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Hur ser den kompletta högtalaren ut? :26:

Nej, jag tror inte heller att den finns. 

Dels för att det finns för många variabler för att kunna kryssa i alla rutorna. 

Och dels upplever jag det som om högtalarna är kedjans mest oprecisa länk. 

Här tror jag att man som konstruktör får göra fler kompromisser och eftergifter än om man t ex konstruerar en DAC. 

Att jobba med elektronik är en sak. 

Men med högtalare handlar det också om fysik. 

 

För mig är den bästa högtalaren; den som får mig att fullständigt försvinna in i musiken, med minsta möjliga åverkan på plånboken. 

 

Edited by bigblue
stavning
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

... för annars blir vi ju klara direkt och då kanske inte hobbyn skulle vara lika rolig, eller?

 

/byZan

 

Kan ju bero på om man som utövare är mer intresserad av musiken eller prylarna.

Men det hänger ju ändå ihop om man vill stilla den personliga kvalitetsnivån som musiken framförs på.

Det blir fortsatta jämförelser här hemma och snart har jag nog fasen spelat igenom halva musikbiblioteket i mina försök att nå fram till "kompromissen".

 

To Compromise or not Compromise... Is to have bass or not to have bass

 

 

.... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är kompromissen klar hörde jag en fågel viska, eller? I ditt fall skulle det väl bli ganska tyst om alla testobjekt måste lämnas tillbaka? Jag tror utan att jag har hört allt du pysslat med under en ganska lång tid nu och att det varit små nyanser och smaksaker för att ta rätt beslut. Efter att ha lyssnat på tre av fyra hos dig och den 4:e på mässa så vet jag vad mina öron skulle välja och det alla dagar i veckan. Jag passar på att gratulera till ett bra val enligt mina öron.

 

Ha nu en skön julledighet och njut av att slippa sitta och analysera det som hörs. tekniska. Vi hörs och syns efter nyår och hälsa resten av familjen en God Jul!.

 

/byZa:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sju svåra månader och tre testade högtalare senare så tror jag att mitt val har hamnat rätt ... :unsure: ?

 

StenheimDSC_6166_11162_003778.JPG

 

Att ha haft ynnesten med att få testa så otroligt kompetenta högtalare, nästan samtidigt dessutom, känns otroligt förmånligt.

Samtliga har haft sina speciella egenskaper som fått igång mina emotionella värdemätare och det var inget lätt val måste jag tillstå.

Om jag börjar med Tidal's modell Piano så är det en nästan överjävlig kvalité och finish i detaljer och materialval.

Hantverket bakom dessa är nog inget som jag skulle försöka mig på att göra en "copy cat" av då detta är det mest påkostade och snyggt

utfört arbete jag har sett fram till dagens datum då det gäller högtalartillverkning.

Pianons största och mest påtagliga charm, som jag ser det, ligger inom ramen för  rösthantering.

Här föll jag på platt fall initialt men reste mig så sakta för att få en mer total upplevelse av presentationen.

En något basfattig presentation, i mitt rum ska tilläggas, och till viss del priset... :diss: fällde avgörandet till att det inte blev dessa... den här gången ;)

 

Kort efter att Tidal lämnat mina domäner dök det upp riktiga svenska "muskler" i form av Marten Mingus Quintet.

 

Marten Mingus QDSC_5443_10528_003779.JPG

 

Att behöva oroa sig för att det saknades lite bas i området under 30 Hz var nu ett minne blott :app:

Här kom andra aspekter in i bilden och jag fick snabbt inse att rummet behöver mer basbekämpande doningar

sett till det akustiska hjälpmedlen.

Mina basfällor var för få och sett till en viss hörna i  rummet också för små, det ska till en V6:a i storlek vad det lider.

Att spela på hög volym har sina begränsningar m.a.o men ambulerande akustikdoktorn från SMT har varit här och ställt

diagnosen så arbetet med motåtgärder ligger på ritbordet.

 

Då var väl allt frid och fröjd kan man tycka ?

Och det var det fram tills dess att en kompis blev nyfiken på Stenheim's Alumine 3 och undrade om vi inte kunde testa

den hemma hos mig.

Lånet av dessa har jag ju redan nämnt i tråden men kanske inte direkt klartgjort för vad jag/vi kom fram till.

 

StenheimDSC_6145_11154_003777.JPG

 

"Flört" nr. 3 i ordningen blev väldigt påtaglig, nämligen det vi kallar soundstage.

Stenheim gav en väl tilltagen rymd av alla instrument och sånginsatser som jag inte ens med mina gamla

Mbl 116 riktigt kommit i närheten av

Mina värderingar och referensramar kom av sig ordentligt.

Min egen uppfattning om Stenheims förmåga på detta område stämmer säkert inte med alla andras, @calm kanske ?

Tror han fastnade lite mer för Marten Mingus Quintet's framförande på området.

Jag hoppas han själv kommenterar vad det lider.

 

Nu har jag generaliserat väldigt mycket i mina beskrivningar om de olika högtalarnas kvalitéer och bara tagit upp

vad jag hos respektive högtalare tycker sticker ut en aning och vad som lämnar en mer eller mindre wow-känsla.

Med wow-känsla menar jag då vad man till en början tar fasta på som "bästa" parameter då man initialt börjar lyssna.

Och jag ska villigt erkänna att jag gick i fällan varje gång då här kom in ett nytt par högtalare.

 

Varför inte bara välja en högtalare med lite mindre bas för att slippa akustiska problem tänker säkert en del av er ?

Det kan säkert bli så i en förlängning men för dagen står jag fast vid mitt val av Marten Mingus Quintet.

Bas är väldigt viktigt i min musikaliskt återgivna värld och investerar man i högtalare för dessa pengar, som jag nu sträckt min budget till,

så ska det vara fullregister... punkt.

Att jag sen får lägga en massa timmar på att slöjda lådor och möblera om i rummet, med allt vad det betyder, ser jag bara som

en vidare lärdom då det gäller ljudvågors fysiska beteende.

 

Jag får säkert anledning till att återkomma men detta var i korta ordalag en sammanfattning om vad som skett här hemma

det senaste halvåret.

 

Nu blir det till att snurra upp ett par tre vinylskivor med Led Zeppelin.

 

Trevlig kväll på er så länge.

 

Link to comment
Share on other sites

Då kan jag äntligen få gratulera dig till i mitt tycke ett bra val, GRATTIS!

 

7-månader är lång tid och jag vet hur du har funderat och tänkt fram- och tillbaka vartefter intrycken har ändrats efter att nya uppställningar gjorts, lite fotmassage och några grejer till. Eftersom jag var med precis i starten av denna utvärdering så vill jag säga att jag tror att vi alla är väl medvetna om att långlån är guld värt för att hitta rätt så kropp och själ samt även försöka hålla sig inom tänkt budget.

 

Jag har ju hört alla tre fast bara två av kandidaterna i ditt rum och det tredje paret på mässa. Alla kandidater har precis som du skriver olika för- och nackdelar och jag tycker att Marten Mingus Ouintet även passar mina öron alla bäst, så jag blir nöjd när jag kommer nästa gång för lite lyssning;)

 

Återigen ett stort grattis:cool:

 

PS vad gör du i morgon em kväll? Ring eller pm:a DS

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Grattis P-pan till mycket fina högtalare.

 

 

On 2019-10-17 at 19:59, P-pan said:

Känner jag @SMT rätt så kan han nog bygga vilken V-variant som helst :cool:

Och jo... jag tror fortfarande att det kan finnas "V5:or" i den varitunska världen.

Matts kan säkert komma med svaret om han nu uppmärksammar "pinget" :)

Detta kan du ju garanterat göra själv. Du har ju byggt hela rummet :)

 

Jag antar att du har lite övningar framför dig med högtalarplacering och så. Men ett HH-projekt kan ju fortgå oberoende av det.

Man får inte glömma att alla högtalare påverkas av signalkedjan. Där kan finnas många anpassningar att fundera på.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar till ditt val, hoppas nöjet blir förhållandevis lika långvarigt som beslutsprocessen! :) Jag är helt säker på att du o Mats kommer fram till en bra lösning på eventuella basproblem. 
Upplever du att det är en stor omställning mellan de rundstrålande MBL till de direktstrålande Marten?

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, P-pan said:

Sju svåra månader och tre testade högtalare senare så tror jag att mitt val har hamnat rätt ... :unsure: ?

 

StenheimDSC_6166_11162_003778.JPG

 

Att ha haft ynnesten med att få testa så otroligt kompetenta högtalare, nästan samtidigt dessutom, känns otroligt förmånligt.

Samtliga har haft sina speciella egenskaper som fått igång mina emotionella värdemätare och det var inget lätt val måste jag tillstå.

Om jag börjar med Tidal's modell Piano så är det en nästan överjävlig kvalité och finish i detaljer och materialval.

Hantverket bakom dessa är nog inget som jag skulle försöka mig på att göra en "copy cat" av då detta är det mest påkostade och snyggt

utfört arbete jag har sett fram till dagens datum då det gäller högtalartillverkning.

Pianons största och mest påtagliga charm, som jag ser det, ligger inom ramen för  rösthantering.

Här föll jag på platt fall initialt men reste mig så sakta för att få en mer total upplevelse av presentationen.

En något basfattig presentation, i mitt rum ska tilläggas, och till viss del priset... :diss: fällde avgörandet till att det inte blev dessa... den här gången ;)

 

Kort efter att Tidal lämnat mina domäner dök det upp riktiga svenska "muskler" i form av Marten Mingus Quintet.

 

Marten Mingus QDSC_5443_10528_003779.JPG

 

Att behöva oroa sig för att det saknades lite bas i området under 30 Hz var nu ett minne blott :app:

Här kom andra aspekter in i bilden och jag fick snabbt inse att rummet behöver mer basbekämpande doningar

sett till det akustiska hjälpmedlen.

Mina basfällor var för få och sett till en viss hörna i  rummet också för små, det ska till en V6:a i storlek vad det lider.

Att spela på hög volym har sina begränsningar m.a.o men ambulerande akustikdoktorn från SMT har varit här och ställt

diagnosen så arbetet med motåtgärder ligger på ritbordet.

 

Då var väl allt frid och fröjd kan man tycka ?

Och det var det fram tills dess att en kompis blev nyfiken på Stenheim's Alumine 3 och undrade om vi inte kunde testa

den hemma hos mig.

Lånet av dessa har jag ju redan nämnt i tråden men kanske inte direkt klartgjort för vad jag/vi kom fram till.

 

StenheimDSC_6145_11154_003777.JPG

 

"Flört" nr. 3 i ordningen blev väldigt påtaglig, nämligen det vi kallar soundstage.

Stenheim gav en väl tilltagen rymd av alla instrument och sånginsatser som jag inte ens med mina gamla

Mbl 116 riktigt kommit i närheten av

Mina värderingar och referensramar kom av sig ordentligt.

Min egen uppfattning om Stenheims förmåga på detta område stämmer säkert inte med alla andras, @calm kanske ?

Tror han fastnade lite mer för Marten Mingus Quintet's framförande på området.

Jag hoppas han själv kommenterar vad det lider.

 

Nu har jag generaliserat väldigt mycket i mina beskrivningar om de olika högtalarnas kvalitéer och bara tagit upp

vad jag hos respektive högtalare tycker sticker ut en aning och vad som lämnar en mer eller mindre wow-känsla.

Med wow-känsla menar jag då vad man till en början tar fasta på som "bästa" parameter då man initialt börjar lyssna.

Och jag ska villigt erkänna att jag gick i fällan varje gång då här kom in ett nytt par högtalare.

 

Varför inte bara välja en högtalare med lite mindre bas för att slippa akustiska problem tänker säkert en del av er ?

Det kan säkert bli så i en förlängning men för dagen står jag fast vid mitt val av Marten Mingus Quintet.

Bas är väldigt viktigt i min musikaliskt återgivna värld och investerar man i högtalare för dessa pengar, som jag nu sträckt min budget till,

så ska det vara fullregister... punkt.

Att jag sen får lägga en massa timmar på att slöjda lådor och möblera om i rummet, med allt vad det betyder, ser jag bara som

en vidare lärdom då det gäller ljudvågors fysiska beteende.

 

Jag får säkert anledning till att återkomma men detta var i korta ordalag en sammanfattning om vad som skett här hemma

det senaste halvåret.

 

Nu blir det till att snurra upp ett par tre vinylskivor med Led Zeppelin.

 

Trevlig kväll på er så länge.

 

Jag tycker @P-pan gjort ett utmärkt val, men att de övriga säkert hade blivit minst lika bra. Det som enligt mitt förmenande var skillnaden mellan Stenheim och Marten var att Marten hade en något mjukare framtoning som jag gillade. Lite mer mellanregistervärme och diskantdito. Men vi pratar milliuns, inte ens milligram. Det som jag tror P-pan tyckte var väsentligt var att Marten gräver lite djupare i basen och med hänsyn till den musik han lyssnar på, tydligen viktigt. Vi labbade lite med olika placeringar av högtalaren och skillnaden blev mycket mindre när vi bytte plats och de olika högtalarna fick stå på samma plats i rummet som "konkurrenten". Det visar hur viktigt det är att placera dem rätt för optimalt ljud. Där kan man tweaka helt gratis och få trevliga övningar i konsten att optimera systemet. Vi gjorde också tidigare en omplacering av S-Wingarna som förändrade ljudbildens utvidgning ganska ordentligt så även här finns en potential. Lite bas-bummel kan också justeras med lite HH-labbande och här kan säkert Panen själv göra mycket själv, han är ju gudbevars i snickarbranschen och har gjort mycket snygga hifi-möbler tidigare. Så lycka till med nya högtalarna och jag tror att du kommer att bli mycket nöjd i synnerhet nu när du fått på nya fötter ser jag.  :app::thumbsup:

 

Calm

 

PS. Har haft en del mycket trevliga möten med Stenheim och CH-Precision både hos Marcus och i München och jag har gillat vad jag hört både vad gäller upplösning och framförallt renhet i ljudet. Skall man leva länge med den typen av ljud så måste allt flöda som en kristallklar fjällbäck, annars kommer man att drabbas av lyssningströtthet. Det ställer mycket höga krav på allt i systemet för att lyfta sig till den nivå.

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, calle_jr said:

 

Grattis P-pan till mycket fina högtalare.

 

 

Detta kan du ju garanterat göra själv. Du har ju byggt hela rummet :)

 

Jag antar att du har lite övningar framför dig med högtalarplacering och så. Men ett HH-projekt kan ju fortgå oberoende av det.

Man får inte glömma att alla högtalare påverkas av signalkedjan. Där kan finnas många anpassningar att fundera på.

 

Jo nog ska jag kunna få ihop lite "tomlådor" som kan fungera som basfällor.

Det är bara den där "tiden" som ska tweakas fram :dry:

 

Du är rätt på't när det gäller det övriga i signalkedjan.

Kan känna att det är lite fel väg att gå, som jag gjort de sista två åren... att uppgradera högtalarna sist s.a.s.

Men jag lär ju i det fallet kunna hålla fanan högt sett till att hobbyn kommer att "blomma" vidare här hemma.

Sen att ekonomin antagligen "vissnar" får jag väl försöka stå ut med :45: ... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...