Joacim Posted October 26, 2008 Posted October 26, 2008 Tankarna har funnits ett tag över att skaffa ett nytt system... Nu har det blivit av Återkommer med bilder och intryck! Quote
eliot Posted October 26, 2008 Posted October 26, 2008 Tankarna har funnits ett tag över att skaffa ett nytt system... Ditt gamla system gick ju inte av för hacker //En som är nyfiken Quote
Guest Peo Posted October 26, 2008 Posted October 26, 2008 Aha.. Herrn kanske suktar efter Mycket Bra Ljud.. Quote
eliot Posted October 26, 2008 Posted October 26, 2008 Aha.. Herrn kanske suktar efter Mycket Bra Ljud.. Jag vet vad Peo tror ....och det tror jag också Quote
Engelholm Audio Posted October 26, 2008 Posted October 26, 2008 Tankarna har funnits ett tag över att skaffa ett nytt system... Nu har det blivit av Återkommer med bilder och intryck! Verkar som att "signaturen" tagits bort så det kan nog bli en fullständig re-make! Spännande! Quote
Joacim Posted October 26, 2008 Author Posted October 26, 2008 Ni kan vara lugna ! Musikrummet kommer vara kvar! Det är nytt system till vardagsrummet, som jag gått och funderat runt sedan jag började med musikrummet... Man måste ju kunna lyssna på musik, utan att behöva stänga in sig in det dedikerade rummet. Det kan säkert komma någon smärre uppgradering till det stora systemet också, vad det lider Quote
P-pan Posted October 26, 2008 Posted October 26, 2008 Det kan säkert komma någon smärre uppgradering till det stora systemet också, vad det lider ...vad det lider ? Är det något som lider så är det väl vi som väntar på bilderna Hälsn Nyfiken No. II Quote
Joacim Posted October 30, 2008 Author Posted October 30, 2008 Efter att jag fått iordning ordentligt i det dedikerade musikrummet, så har jag varit inne på att skaffa ett lite mindre system till vardagsrummet. Ett system 2 att kunna lyssna till mer avslappnat (CD, Radio, MP3), och när man har gäster hemma. Jag har här försökt hitta en lösning som skulle spela "bra" (musikaliskt, tonal klang, upplösning sett över hela registret, perspektiv etc), men samtidigt kunna vara smidigt och flexibelt samt inte "synas" så mycket i rummet. Jag tänkte också att det skulle vara mycket "enklare" sett till investering, contra "musikrummet", men ändå vara "Hi-Fi". Det här var också en liten utmaning, när jag började fundera runt vad jag skulle ha . Det har också varit roligt att gå igenom denna process, och tänka lite från andra hållet; Går det att hitta ett bra ljudideal som samtidigt skall vara smidigt till en mindre summa?! Vad gällde ex högtalare så var det uteslutet med ex stativare pga småbarn (vältrisken). Det var tvunget med golvare. Men jag skulle aldrig få tillåtelse att stoppa in ett par större golvare, så ett par mindre men samtidigt stabila skulle kunna funka?! När jag kom till valet av själva utrustningen, så var det inte möjligt med något större i flera delar då det inte fanns plats att ställa grejerna samt att jag inte ville att det skulle synas "stereo" i rummet. Samtidigt med detta, så skulle det ändå spela bra... Bilder kommer! Quote
Matrixen Posted October 31, 2008 Posted October 31, 2008 Höll på att sätta espresson i vrångstrupen när jag läste rubriken, men förklaringen lugnade mig. Är nästan lite avundsjuk. Det vore kul att börja om med ett nytt och mindre system med andra begränsningar. Akta så det inte blir två dedikerade lyssningsrum efter ett tag Quote
Joacim Posted October 31, 2008 Author Posted October 31, 2008 Då kommer ett par första bilder på vad det kan ha blivit... De, högtalarna, står redan på för vikten anpassade Vibrapods De är faktiskt gjorda för hand och fanérade i finaste körsbär. Känslighet på 90dB och 4 ohm. De är strax under 90 cm höga, 19 cm breda och 31cm djupa. Vikt runt 20kg, så det står stabilt Quote
Per80 Posted October 31, 2008 Posted October 31, 2008 Ser ut som ett par Avalon NP 2,0! Känns ju självklart med tanke på vad som står i det andra rummet Quote
eliot Posted October 31, 2008 Posted October 31, 2008 Ser ut som ett par Avalon NP 2,0! Känns ju självklart med tanke på vad som står i det andra rummet Bilden och data stämmer //Eliot Quote
Joacim Posted November 1, 2008 Author Posted November 1, 2008 Jag sa nog för mycket redan i inledningen... (eller så var Ni också väldigt duktiga ) Ni har rätt.... Det har blivit ett par Avalon NP 2.0... Quote
Joacim Posted November 1, 2008 Author Posted November 1, 2008 Fortsätter med några bilder... Så här ser de ut framifrån, relativt små och smäckra... Så här ser de ut utan grill...ovanifrån.... ...och framifrån 1" komposit diskant (samma som sitter i Ascendant N), 2 st mellan/bas på 5.25". Således tvåvägs-konstruktion. Frekvensområde: 36-22.000Hz. Vi går lite närmare diskanten... De drivs bla av ett par Cardas Crosslink... ....som kopplas in till Cardas binding posts på baksidan....där vi också ser en utgående basport... Quote
Joacim Posted November 7, 2008 Author Posted November 7, 2008 Dags för lite fler bilder... ...och så lite närmare inkopplingen... Vad är det då för system som driver dessa högtalare...(det gick att skönja lite på en tidigare bild...) ...jo en Arcam Solo Mini. Jag har lyckats få in den bakom soffan på en egen liten hylla, så att den inte syns utifrån rummet. Smidigt Specen säger 2*35W vid 8ohm och drygt 2*50W vid 4 ohm, men tester har visat att den går högre vid både 8 och 4 ohm. Förstärkardelen har också fått mycket positivt i stort. Diverse olika möjligheter att kunna koppla in (USB-stick, TV, Game, I-Pod mm) samt det går även att endast använda den som försteg/CD och koppla in separat slutsteg om man vill. Jag har också testat den uppe i stora rummet, och den spelade där väldigt fint och lyckades hålla i hela ljudbilden på ett mycket bra sätt. (Spelade Ascendant N med pondus, kontroll och bra upplösning!) Högtalarna har också kopplats in uppe i stora rummet, och de spelade makalöst bra! Sett till pris/prestanda, så får jag nog säga att Arcam'en imponerar mest. Spelar väldigt bra rent generellt, och uppfyller många av de krav jag hade innan. Förvånansvärt vad tekniken gått framåt i det lägre prissegmentet!! Högtalarna är väldigt bra, men det skall de ju också vara... De påminner verkligen väldigt mycket om Ascendant N inom flera områden, men når inte hela vägen. Rent designmässigt tycker jag att Avalon lyckats väldigt bra med avvägningen av dessa NP 2.0, och de bör kunna konkurrera en bra bit ovanför sin prisklass!? Återkommer lite längre fram med lite mer lyssningsintryck! Quote
Absolute Audio Posted November 7, 2008 Posted November 7, 2008 Som Avalon brukare är det super spännande att höra hur NP 2.0 står sej mot Ascendant. Dom delar ju viktiga komponenter, framförallt diskanten som jag tycker fungerar väldigt bra på Ascendant. Och jag blev faktiskt lite chockad när de inte använde samma på nya Indra. Men det är väl nån synergi mellan TP diskant och mellanregister som inte går att motstå. Quote
Joacim Posted November 8, 2008 Author Posted November 8, 2008 Som Avalon brukare är det super spännande att höra hur NP 2.0 står sej mot Ascendant. Dom delar ju viktiga komponenter, framförallt diskanten som jag tycker fungerar väldigt bra på Ascendant. Och jag blev faktiskt lite chockad när de inte använde samma på nya Indra. Men det är väl nån synergi mellan TP diskant och mellanregister som inte går att motstå. De står sig generellt väldigt bra, om än att de är lite "mindre" inom alla parametrar. Bra upplösning och artikulation i basen, fint naturligt upplöst mellan register och en detaljerad icke ljus/vass diskant. Soundstage är riktigt riktigt bra, och lik Ascendant, men det skiljer vad gäller djupet och storlek på det som spelas. Upplösningen generellt över hela registret är bra, men det är lägre än Ascendant också sett över hela registret. Ascendant N spelar mer avslappnat och auktoritärt, och har bättre separation. Öppet och transparent, och relativt lättdrivna. Det är "Avalon-sound" över dem, om det nu finns något "Avalon-sound" (de är ju kända för att inte ha något eget "sound". Jag tycker de har lyckats väldigt bra med NP 2.0, och jag tror klart att de står sig i jämförelse med betydligt dyrare högtalare (säkerligen runt 30-40.000:- strecket)?! Det är dock en bra bit upp till Ascendant N på de flesta parametrar (så Du kan vara lugn :cool: ), men som alltid är kurvan avtagande för varje uppgradering i förhållande till vad man får... Men det som var intressantast i jämförelse var ändå; Ascendant N-Arcam Solo Mini contra Ascendant N-Ayre-Boulder 1000-serien!! Här var det ruggigt vad bra den lilla Arcam stod sig mot den andra combon!! (I prisjämförelse hade man kanske kunnat köpa en liten "Arcam-fabrik" kanske... ). Detta är kanske att ta i.... Ascendant N-Ayre-Boulder 1000 serien var/är bättre på precis allt och spelade med en annan helhet och mer komplett, men ändå... Man får också ta i beaktande att jag testat i det stora musikrummet, med full akustikbehandling! Detta gör att det blir mindre skillnader, än om jämförelse gjorts i ett obehandlat vardagsrum! (Jag kan i stort stoppa in ett par stativare för 5.000:- i musikrummet, och det spelar så "hakan droppar"!! Rummet gör otroligt mycket!) Vem av de två är mest prisvärd...? Utan tvekan NP2.0!! (Ruskigt mycket högtalare för pengarna) Vilken är bäst...? Utan tvekan Ascendant N (Mycket pengar, men också mycket högtalare) Quote
Joacim Posted November 18, 2008 Author Posted November 18, 2008 Har lyssnat vidare en del och de positiva intrycken består. Systemet klarar av allt från klassiskt till rock. Styrkan ligger klart på soundstage (både position och djup/placering) och upplösning samt kontroll. Upplever klara begränsningar vad gäller rummet, som klart trycker ned systemets verkliga potential (kanske skulle smyga in någon V4 när inte frugan ser ...) Smidigheten är också ett klart plus (osynligt och barnsäkert)! Summa summarum så är jag nöjd, och det har varit ett roligt projekt att få till det Quote
Engelholm Audio Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Styrkan ligger klart på soundstage (både position och djup/placering) och upplösning samt kontroll. Upplever klara begränsningar vad gäller rummet, som klart trycker ned systemets verkliga potential (kanske skulle smyga in någon V4 när inte frugan ser ...) Lansera den som blomsterpedistal... Quote
Recommended Posts