Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej Forum vänner !

Har haft upp locket på mitt Theta Casanova bio försteg och tagit för att skicka åt en som ska kika på att göra om den till 230V.

Tänkte att jag skulle lägga ut några av bilderna, det kanske intresserar nån. ;)

Ute ur racket...

Theta_Front_Golv.JPG

Upp med locket, härlig byggkvalitet måste jag säga, precision är bara förnamnet.

Theta_Front_Open.JPG

Och så sidan med den intressanta biten för omvandlingen.

Theta_Side_Open.JPG

Och så kör vi på bakifrån...

Theta_Back_Open.JPG

Det var det... kanske helt ointressant, mig säger det då inte mycket men ialla fall att det är ganska fullt, och mycket imponerande byggkvalitet !

Håll till godo !

Posted

Det som är intressant för ombyggnaden är de två snittkärntransformatorerna som vi ser på bilderna. De visas tydligt till höger på din andra bild - den ena har en röd punkt - och ännu bättre på den tredje bilden. Vore intressant att se märket och vilka spänningar som står angivna :)

Hälsningar,

Eliot

Posted

Gjorde bilderna lite mindre. Fast nu ser man inte så bra vad som finns under skalet.

Jag ska ta ut den ur racket igen och ta bättre bilder på själva nät delen så då postar jag dom här, det blir senare idag.

Posted

Jag har inte hört eller läst så mycket om Theta. Det beror förmodligen mest på mig själv och därför tycker jag det är extra intressant att den här tråden kommer upp. Finns det mer Casanovaerfarenheter på forumet... :?::)

Posted

Har lyssnat på deras DAC. Hysteriskt bra. Kombon AA Maestro som transport och Theta DAC'en är bland det bästa jag hört i CD-väg.

Synd att Theta har sådan undanskymd tillvaro i Sverige. Någon som vet varför??

Posted

Theta..Deras DAC är som Stargazer säger en produkt som också undertecknad har gått i spinn för!Har sedan den upplevelsen haft ett gott öga till det märket.Har inte Theta släppt en ny multi-format spelare förresten?Är det någon här som har några lyssningserfarenheter utav den?

Posted

Trevligt med lite respont på bilderna.

Ang Theta, är ingen Theta expert men har ju läst på lite grann.

Om vi börjar med varför dom är så "okända" i sverige. Den största anledningen är så klart priset. Sverige priserna är helt horibla !

I.o.m detta så hamnar Theta i skymundan av t.e.x Krell, fast bägge märkena är lika horibelt överpris satta i sverige. Krell t.e.x fungerar ändå tack vare sitt anrika namn. Theta är en betydligt nya tillverkare som startade när CD mediet kom.. för att nån helt enkelt inte tyckte den digitala biten gjordes på rätt sätt. Därav kom Theta och även deras patenterade "slogan" "Digital Done Right ! "

Att jag känner till Theta får jag tacka HemmaBio tidningen för. Dom har genom åren testat Theta Casanova minst vid två tillfällen och alltid gett den strålande omdömen, inte så mycket att bry sig om men det gjorde att jag visste vad Theta vad för någonting. Dom har även alltid hållt det större försteget "Casablanca" som ett referens försteg tillsammans med Krell Audio Video Standard och Meridians 800 serie bl.a.

I USA har även Thetas slutsterg fått enormt bra kritik. T.e.x det modul uppbyggda slutsteget "Dreadnught" och även den mindre "Intrepid". Dom har även ett par monoblock som fått referens status på vissa håll i USA, "Citadel" tror jag dom heter.

Thetas transporter och DAc:ar är nog rätt okej oxå. Nyast är "Compli" som är en multimaskin med DVD-Audio och video, SACD m.m. Även denna på tok för högt prissatt i sverige, basversionen ligger på runt 64000:- har jag för mig, detta när man i USA köper en sån för ca $4000-4500.

Om några minuter slänger jag upp några bilder till på innandömet.

Posted

Har oxå läst lite om Theta, och blivit nyfiken...verkar vara mycket trevliga apparater, men har även noterat att de verkar betinga ett ganska saftigt pris i Sverige samtidigt som de är "mindre kända"....vilket ju gör att åtminstonde jag drar åt mig öronen lite...tyvärr :blush

...men nu kanske vi får upp ögonen än mer!?

\\K-man

Posted

Visst händer det ju att man drar åt sig öronen lite för att vissa märken inte är så kända i sverige, men är det inte ganska dumt. Hur stor är sverige jämfört med resten av världen ?

Vi svenskar är rätt bra på att tro att saker inte är bra om dom inte är s.a.s "sverige godkända", detta gäller inte bara hifi utan allt möjligt. Jag tycker det känns ganska så insnöat, skulle vi i sverige vara dom enda som vet hur bra saker ska vara ?

Däremot är det ju en annan sak om man ska köpa nytt i sverige, då vill man ju veta att man kan förväntas sig rätt service av general agenten.

Här kommer lite fler bilder på casanovans innandöme.

Först en bild på bakstycket som visar modul uppbyggnaden.

Theta_bak.JPG

Sen en bild från sida, oxå för att försöka visa moduluppbyggnaden.

Theta_insida.JPG

Sen en bild från ovan för den riktigt teknik inbitne. Här syns ena sidan där ovandelen består av det analoga utgångs kortet.

Theta_insida_ovan.JPG

Här en bild på andra sidan av försteget. Även här ovansidan oh här syns det digitala kortet med en rejäl uppsättning digitala ingångar men även digital utgång.

Theta_insida_ovan2.JPG

Hade jag velat / kunna skruva isär försteget totalt hade jag kunnat visa undersidan. Där hittar man bild kortet som är en rätt så dyr historia att välja till när man köper en ny Casanova, ca $1000 i staterna och säkert en himla massa mer i sverige. Idags läget är det dock rejält "out of date" då det inte finns några komponent in eller utgångar t.e.x. Däremot är det ändå väldigt användbart då det är enda sättet att få tillgång till OSD:n. Jag hade inte velat ställa in denna utan OSD, displayen ger verkligen dåligt med info. Så jag är glad att jag hittade ett begat ex med bildkortet installerat, det verkar inte vara så vanligt. Priset var ändå ungefär detsamma som dom jag hittade begade utan bild kort.

På undersidan hade man även sett det analoga ingångs kortet, det är dock inte så mycket att skyta över. Det märks att Theta vill att man kör digitalt, den har t.e.x inga analoga balanserade ingångar, däremot digital balanserat (AES/EBU ) finns.

Det var det jag hade att bjuda på.

Känns skojigt att få dela med mig lite av Theta som känns som ett väldigt bra märke med väldigt seriösa produkter. Det är väldigt synd att USA ska envisas med sina 110-120 Volt, hade dom haft 230Volt kan jag lova att det hade funnits, om inte nu så snart ett Intrepid eller Dreadnught steg i racken. :D

Lite sköna Theta länkar, titta och njut ! ;)

Den mindre femkanalaren.

Theta Intrepid

Den större moduluppbyggda Dreadnught. Finns med 225 Watts mono kort eller 2*100 Watts stereo kort. Kan alltså maximalt ha 10*100W eller 5*225W. Man kan även blanda korten för att t.e.x få 3*225W + 4*100W.

Verkar väldigt lik Bladelius Grendel i sin modul uppbyggnad, men i sverige går man nog hellre på en Grendel. Ett Dreadnught 5*225W går på knappa 100k !!!

I USA kostar samma variant dryga $6000, skrämmande skillnad. Begat finns dom för kring $4000.

Theta Dreadnught

Största Monoblocket.

Theta Citadel

Posted

Inte alls av den orsaken att de skulle vara sämre för att de inte finns i Sverige, som jag lätt drar åt mig öronen, utan för aspekter såsom t.ex. att den dagen jag får för mig att byta, så är det nästan ingen som vet vad det är, och man får nästa ge bort den....samt att det kan vara svårt att få hjälp om det händer något med apparaten.....men i detta fall är det ju Audionord som distribuerar, så det borde funka galant!

...tänk vad godbitar man missar för att man är feg.....men jag har lärt mig att leva med det oxå :D

Härlig info för övrigt!

\\K-man

Posted

Uppfattade inte heller som att du menade så men jag tycker vi svenskar verkar vara så rent allmänt om ganska mycket...

Håller helt med dig om dom aspekter du radade upp. Men om ett märke åtminstone är välkänt och har bra rykte i några av dom "stora" länderna så tror jag det räcker ganska långt... och måste man inte alltid skänka bort grejer när man ska sälja begagnad hifi utrustning ?? :D

Posted

Den amerikanska ödmjukheten lyser igenom på deras hemsida...

"Don't waste your time with other brands of inferior products when Theta has built the absolute best products in every class!"

:D

Posted

Jo och ännu lustigare blir det när samma firma skriver så här om Parasound Halo A51 ( femkanals slutsteg )

Don't waste your time with other brands of inferior products when Parasound has built the absolute best products in every class !
Så här skriver dom oxå i samma annons.

RETAIL PRICED AT UNDER 4k, THIS IS PROBABLY THE BEST AMP BUY IN THE AV WORLD IN A LONG TIME

:D:D:D