Jump to content

Testa CD med horlurar

Hermes

Recommended Posts

Hej!

Jag tankte ga igenom min anlaggning lite nogrannare. Ar det nan som vet om det ar en bra test att testa CDn med horlurar och horlursforstarkare? Istallet for att lata den ga genom den ordinarie forstarkaren alltsa..

/Hermes - den enfaldige

Det beror väl lite på vad man vill uppnå,i hörlurar kan man många gånger höra saker tydligare utan rumspåverkan ex signalkablar kan jag tycka är lättare att höra skillnader på i lurarna,fast vill man anv dom till förstärkaren o sen till högtalarna så ska det ju tajma med dom grejerna o då är det ju inte säkert att man hör samma saker,hela kedjan skall ju fungera ihop om man säger så men olika karaktärer på Cd spelare kan nog uppfattas tydligare med lurar,rätt eller fel vet ej prova men skall dom fungera med dom andra grejerna så är det ju viktigast att det funkar där

Hej!

Jag tankte ga igenom min anlaggning lite nogrannare. Ar det nan som vet om det ar en bra test att testa CDn med horlurar och horlursforstarkare? Istallet for att lata den ga genom den ordinarie forstarkaren alltsa..

/Hermes - den enfaldige

Om hörlursförstärkaren och framtida riktiga förfstärkare har olika ingångsimpedans blir testet mindre vettigt.

Om hörlursförstärkaren och framtida riktiga förfstärkare har olika ingångsimpedans blir testet mindre vettigt.

Förstår inte riktigt hur du menar eftersom alla CD-spelare är relativt lågohmiga och de flesta ingångarna på en förförstärkare ligger runt 100Kohm. Då bör det ju inte vara något problem. Problem kan det däremot vara om man har ett rörslutsteg som har en högohmig ingång. En sak kan ju vara att olika hörlursförstärkare kan låta lite olika på grund av att dom kan ha olika kraftiga linjeslutsteg.

Förstår inte riktigt hur du menar eftersom alla CD-spelare är relativt lågohmiga och de flesta ingångarna på en förförstärkare ligger runt 100Kohm. Då bör det ju inte vara något problem. Problem kan det däremot vara om man har ett rörslutsteg som har en högohmig ingång. En sak kan ju vara att olika hörlursförstärkare kan låta lite olika på grund av att dom kan ha olika kraftiga linjeslutsteg.

Jag menar att det KAN bli ett problem. Detta problem skulle kunna bero på impedansmatchningen om den skiljer för mycket.

Självklart kan man testa o utvärdera en cd med hörlurar och hörlursförstärkare om man tänkt att bara lyssna i lurar...Det kan bli problem om man tänkte använda förstärkare o högtalare, för då kan det vara svårt att utröna om cd:n passar in till resten av anläggningen.

Man kan ju inte heller få en lika bra bas med ett par lurar som med ett par bra högtalare. Inte änns med ett par Stax, men bra nära ändå.

Det finns en underbar väg att gå runt detta som jag faktiskt har testat... :) Har kört mina Staxlurar tillsammans med en Infinity Modulus Subwoofer och det kan ge överraskande resultat även om kanske en del av själva vitsen med hörlurar går förlorad. Famförallt märker man skillnad på att rummet kring huvudet breder ut sig i längd och bredd men det blir lite bökigt att i det långa loppet köra med parallell subwoofer.

För övrigt har jag med åren insett att en passiv driver kopplad till ett bra slutsteg sopar banan med allt vad direktuppkopplade och aktiva Staxdrivers kan prestera.

För övrigt har jag med åren insett att en passiv driver kopplad till ett bra slutsteg sopar banan med allt vad direktuppkopplade och aktiva Staxdrivers kan prestera.

Vad menar du med passiv driver? Det här med att köra med en subwoofer parallellt kan man ju göra om man har hörlurar av öppen typ. Jag tror att jag ska köra så i kväll med Stax lurar och mina stora Velodyne woofrar. Det blir nog en härlig Eargasm ikväll. :mm:

Jag har en SRD-X. Jag jämförde innan jag köpte den med en dyrare variant. Men jag fann ingen skillnad på dom två. Jag skulle gärna vilja ha ett par lurar med kraftigare båge än de som jag har. Den ena bygeln gick sönder för mig vilket kostade mig 750 spänn. Jag är numera väldigt försiktig när jag tar fram lurarna. Efter den händelsen köpte jag ett par Sennheiser HD600 som faktiskt låter likartat men ändå inte lika bra som Stax. På 70-talet testade jag två elektrostater från Koss, ESP 6 och ESP 7 tror jag dom hette. Den billigare fick man ansluta till slutsteget och den lät inte så bra minns jag. Man kunde höra hur polariseringsspänningen sjönk när musiken blev svagare. Den dyrare lät väldigt bra tycket jag då, men var alldeles för dyr, den kostade om jag minns rätt 2700:-. Det är en njutning att lyssna på musik med STAX! :D

Riktigt intressant blir det om man tar sig en titt på kabelstumpen (ca 1m) som sitter på baksidan för anslutning till högtalarterminalerna. Påminner om en strykjärnssladd :) med 4 tunna ledare istället för två.

Den sista passiva spänningsadaptern kom 1985 enligt STAX Product History och med den här uppkopplingen går signalen hela vägen CD-försteg-slutsteg-hörlurar.

Ja det skulle vara intressant att prova ett par Stax istället för AKG 701:orna som jag anv med X-Can V3,det kanske inte blir sämre att ev prova CD´n med :o:) förövrigt så dreglade man väl över Stax i olika tidningar på 70-80 talet men kom aldrig längre :blush:D