hellbit Posted October 22, 2008 Posted October 22, 2008 Nu när jag fått mina 801:or så vill jag ju helst byta till biwire kablage. Har idag Harmonich tech pro11 single. Eftersom jag inte har så stora möjligheter att låna hem en massa olika o testa så skulle jag vilja ha några förslag på kablar som skulle kunna passa min anläggning. cd Audio Aero Capitole mk2 Först Gryphon callisto 2200. högtalare B&W 801N signalkabel balanserad acoustic zen matrix ref mk2. Mvh Quote
Matrixen Posted October 22, 2008 Posted October 22, 2008 Nu när jag fått mina 801:or så vill jag ju helst byta till biwire kablage. Har idag Harmonich tech pro11 single. Eftersom jag inte har så stora möjligheter att låna hem en massa olika o testa så skulle jag vilja ha några förslag på kablar som skulle kunna passa min anläggning. cd Audio Aero Capitole mk2 Först Gryphon callisto 2200. högtalare B&W 801N signalkabel balanserad acoustic zen matrix ref mk2. Mvh Jag brukar inte ge kabelrekommendationer, men omständigheterna är ju lite speciella i detta fall. Jag kör Synergistic Research Apex mellan Gryphonförstärkare och 800 Matrixhögtalare med utmärkt resultat. Om du skall handla nytt, skulle jag i ditt läge kolla på Synergistic research kabelserie speciellt utformad för B&W nautilusprogram. I övrigt finns det hur mycket kablar som helst och det är oftast mycket små skillnader mellan dem om de är hjälpligt vettigt konstruerade. Du kan ju avvakta tills du ser en kanonkabel på begagnatmarknaden. Vettig kabel på löpmeter om du vill gå och handla direkt är Van den Hul The Magnum Hybrid. Den har jag även kört och varit mycket nöjd med. Van den Hul har ju använts av B&W länge som internkablage, så det finns en tanke även där. mvh, /Henrik Quote
Matrixen Posted October 22, 2008 Posted October 22, 2008 Om du nu har förtroende för A-Zen, så kan ju Satori i shotgunkonfiguration funka. Jag har testat Matrix reference mk1 signalkabel och upplevde den färgande, men Satori anses ju vara mer neutral, så det kanske funkar. /Henrik Quote
hellbit Posted October 22, 2008 Author Posted October 22, 2008 Om du nu har förtroende för A-Zen, så kan ju Satori i shotgunkonfiguration funka. Jag har testat Matrix reference mk1 signalkabel och upplevde den färgande, men Satori anses ju vara mer neutral, så det kanske funkar. /Henrik Tack ska kolla in syn res. Quote
plundin™ Posted October 22, 2008 Posted October 22, 2008 Håller i grund och botten med Matrixen! Kör själv med van den Hul "The Third" på mina M802S3, fast LSC är ju nått man måste tillvänja sig, den passar inte alla öron! (Använder även "The Second" för lågnivå!) ... Och som sagt, så funkar vdH's hybridkablar väldigt bra till B&W-högtalare! Annars, om du gillar acoustic zen's kablar är kanske det en första tråd att rycka i! (har själv ingen erfarenhet av AZ-kablar, så där kan jag inte ge några råd..) ... Har ju även lånat mina öron till Matrixens 800'or några gånger och hans Synergistic-uppsättning låter jäkligt bra, så är oxå en stadig rekomendation! /ptr Quote
Matrixen Posted October 22, 2008 Posted October 22, 2008 Van den Hul signalkablar är riktigt bra och deras "The First, Ultimate" visade sig stadigt bättre än AZ Matrix ref i en utvärdering av RCA kablar jag gjorde in för ett köp för några år sedan. Mer information, mindre frekvensavvikelser och mer transparent. Jag köpte "the first" och jublade hela vägen till butiken då den kostade mindre än hälften av AZ-n! Quote
plundin™ Posted October 22, 2008 Posted October 22, 2008 ..det är bara en smula trist att HiFi-Klubben.se inte tar kablar riktigt på allvar! /ptr Quote
hellbit Posted October 22, 2008 Author Posted October 22, 2008 ..det är bara en smula trist att HiFi-Klubben.se inte tar kablar riktigt på allvar! /ptr Ja det är faktiskt märkligt att de inte har kablage lite högre upp i skolan. Ska kolla in van den hul också Quote
Danne75 Posted October 22, 2008 Posted October 22, 2008 Ska ge ett bra förslag som kan få en att bli rätt nojig när det gäller kablar i allmänhet och det är Purist Audio Venustas högtalarkabel, kan inte sluta att tipsa om den superkabeln, för den gör verkligen helt rätt när det kommer till musik. Här finns en artikel kring lite kablar ur Venustas sortiment: Venustas Det är iallafall mitt tips. Quote
DrKlang Posted October 22, 2008 Posted October 22, 2008 Ytterligare en Synergistic frälst anmäler sig här. Jag använder inte Apex, utan den betydligt billigare Accelerator. Vill egentligen bara tillägga lite om karaktären hos denna kabel. För jag är inte säker på att alla gillar den. Men jag upplever en väldigt stark närvarokänsla, den är väldigt detaljrik men ger samtidigt en samlad ljudbild. Mina andra kablar låter skrälliga i jämförelse (t.ex. Zu Varial). När jag först lyssnade på den tyckte jag att den lät kall, och jag har sedan läst andra som tyckt likadant. Men några dagar senare ändrade jag uppfattning. Det lät helt enkelt mer naturligt. Quote
new order Posted October 22, 2008 Posted October 22, 2008 Synd bara på den starka usd,dyrt köpa Synergistic från US nu. Quote
Frippe Posted October 24, 2008 Posted October 24, 2008 Hellbit, grattis till riktigt bra högtalare! Jag har precis införskaffat Musical Fidelity kW 550 till min 801:or och kan bara säga att de behöver en hel del effekt för att blomma ut även vid lägre lyssningsnivåer. Mina 550 är inte på långt när inspelade än, men de låter ändå underbart med viss reservation för en svag slöja över sångröster. Jag kör med en Clou 310T biwire med silverspadar. Funderar dock på att byta till Harmonic Technology Pro 9 Ref, men det skulle gräva ett avgrundsdjupt hål i plånboken... Jag har provlyssnat mina 801:or med Classé:s Omega monoblock och Transparent kablar. I det fallet lät det ingen som helst skillnad mellan biwire och singlewire med jumpers. //Frippe PS. jobbade 3 år i USA när USD stod i mellan 11 och 9 SEK, i mina ögon är inte 8 SEK/USD anmärkningsvärt dyrt... Quote
Recommended Posts