Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har i mitt system en mycket medioker CD en Sony CDP-XB740 som jag upplever saknad botten och "liv". Hade siktet inställt på en Sony SCD-777ES men säljaren ville ha nästan nypris för den, så jag blev sur och gick ner och beställde en DAC (snacka om impulsköp) Nämligen en cambridge audio DacMagic, och min fråga till forumet är om det är någon som hört den eller vet något mer om den. Jag tok impuls köpte :blush den nämligen och har inte fått hem den än, så jag vet inte någonting om den. Men den var inte dyr 1998.-

//Schill

Posted

Eftersom den inte finns i Sverige ännu så har jag inte hört den, men min halvbror är mycket intresserad av den så jag har haft ögonen på den!

Ska man gå efter dom få tester som finns samt specifikationerna så verkar den vara grymt prisvärd och med tanke på det löjligt låga priset så tror jag inte du kommer bli besviken!

Äger själv en Benchmark dac1 som enligt många(inklusive mig själv) är en av dom intressantaste dac:ar man kan köpa, och kan rekomendera den lösningen eftersom man kan köra flera källor genom den än bara cd:en!

Så om han köper den så blir det ett jämförande test här hemma och då återkommer jag, du får gärna dela med dig av dina första intryck av den när du fått den!

Men på pappret verkar det vara ett kap, inte ens beg.priser på andra dac:ar kommer ner i den prisnivån så jag tror att Hifiklubben har en storsäljare på gång!

Posted

Den har en par ingångar som jag hade tänkt använda... :)

9-4-08-silvdachorizrear.jpg

Dator--->DAC--->Förstärkare---->Nöjd Schill :)

CD--->DAC--->Förstärkare---->Ännu nöjdare Schill :) :) :)

• 2 weeks later...
Guest asimov66
Posted

Den dacen ser inte dum ut alls med ingångarna. Har hört en massa CA produkter innan och gillar ljudet. Men en fråga bara. Om man har en CA produkt ex cd vad får man för förbättrat ljud om man kopplar på denna dacen?

Håller helt med att dator+dvd behöver en dac helt klart men cdn är lite tveksam.

Posted
Håller helt med att dator+dvd behöver en dac helt klart men cdn är lite tveksam.

Om man kopplar en DVD till en extern DAC typ CA eller någon annan. Då får man inte ut något njutbart ljud i 5.1 från DD eller DTS. Inte heller får HDCD om skivan är en sådan, tveksamt är det också om den korrekt spelar av en äldre CD som har pre-emphasis.

• 2 weeks later...
Posted
Den har en par ingångar som jag hade tänkt använda... :)

9-4-08-silvdachorizrear.jpg

Dator--->DAC--->Förstärkare---->Nöjd Schill :)

CD--->DAC--->Förstärkare---->Ännu nöjdare Schill :) :) :)

Hur går det?

Ser med spänning fram emot rapport: Skulle möjliggöra att köra grejor som bara finns i laptopen! Matchar dessutom min Riia från Cambridge (synergi!)

Toobs