Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Min bror bor i en lägenhet i ett relativt gammalt hus i stockholm. Han har precis köpt en ny Marantz reciever (6303 el. dyl) pga. att hans gamla NAD reciever var högst opålitlig då den skulle slås på. Problemt var att han kunde slå på stärkaren i stanbyläge men inte mer. Det klickar till inne i stärkaren och sedan standby igen!? Detta hände dock inte alltid men allt som oftast...

Igår gjorde han, som sagt, slag i saken och köpte nytt (igen), men han har fortfrande samma problem. Han kan hålla inne powerknappen på stärkaren och då funkar den, men så fort han släpper så dör den?

Kan det var "fulel" i lägenheten eller bara en helt otrolig slump att båda är måndagsex.?

Någon som vet vad det kan vara?

Brorsan håller på att gå upp i atomer i hufvudstaden, så jag är tacksamför lite hjälp :D

Trevlig helg!

Wilhelm

Guest asimov66
Posted

låter som kortslutning har han kopplat allt rätt?

Posted
Problemt var att han kunde slå på stärkaren i stanbyläge men inte mer.

Det verkar som att det är din bror som är lite opålitlig.

Skämt åsido borde det vara en enkel sak att testa den hos en kompis.

Posted

Felet är väl att den är placerad i Stockholm......!

Skämt åsido två saker som jag tänker på, det första som föregående talare var inne på, kortslutning nånstans efter högtalarutgången. Kanske i högtalaren eller kablar och då borde det gå och testa en högtalare i taget obs koppla ur den andre och se om det ger något resultat, prova gärna utan nått inkopllat alls först, min förstärkare slår av om jag kortsluter högtalarkablarna exempelvis.

Det andra jag hade gjort är och mäta uttaget (spänning) och se om det är normalt, man kan ju tänka sig att förstärkaren inte slår på om den får tillräkligt med kraft. Låt nån som vet vad han pysslar med mäta om osäkerhet råder, 230 v är inget och leka med!

Ett enklare sätt är att prova från ett annat uttag som går på en annan säkring t.ex. förlängningssladd från köket!

Har han provat det här och det inte funkar så kan man ju misstänka förstärkaren om det han inte har problem med några andra elektriska apparater!

Obs är det fel på uttaget så ta dit en elektriker, finns viss brandrisk isåfall!

Posted

Att det skulle uppstå exakt samma problem på två olika förstärkare, dessutom av olika fabrikat låter inte troligt...När dom går in på stand bay läge, går det inte då att köra igång med fjärrkontrollen ?

Skulle som sagts tidigare i tråden kolla upp elen i lgh eller åtminstånde det rum som stereon står i.

Posted

Ja vissa hififörstärkare går endast upp i standby vid manuellet påslag. De lyser grönt (på) någon sekund för att gå ner i standby (rött).

Fast det låter aningens för enkelt ;-)

/Shaft