Jump to content

B&w Nautilus 801

hellbit

Recommended Posts

Har blivit lite sugen på denna högtalare och tänkte höra med er hifirävar om någon lyssnat mycket på dessa eller har övriga synpunkter på dem?

Tanken är att de ska matchas med Audio aero capitole samt gryphon calisto 2200 i ett rum på 35m2

Mvh

Nu har jag inte 100 koll på Gryphonen heller men det är frågan om den verkligen räcker till ordentligt för 15tummarna.

Jag har hört flera generationer av N801 och är nog tvungen att hålla med Ekman, jag har bara hört Caliston en gång (och i annat sällskap), men det är frågan om den inte saknar ett par storlekar av kraft för att tämja N801. (Och då är Calisto 2200 en av dom bättre integrerade som funnits på marknaden dom sista 10 åren!)

N801 tillhör oxå det slags högtalare som mår bra av att stå brett i sär och långt från bak och sidoväggar (min erfarenhet är att 15' tummaren gärna aktiverar väggar och ofta fönster ganska negativt!), så hur väl dom funkar i rummet hänger ganska mycket på hur dina 35 kvadrat är disponerade! ...

Som Timbre, tror jag nog att N802 kanske är ett vettigare alternativ även om dom är en nästan lika jobbig last för förstärkaren...

För det tredje så hänger ju ett sådant här beslut på om du tror att du kan tänka dig (har ekonomi) att skaffa större förstärkare i framtiden... :?:

/ptr

Nu finns det nog större experter än mig själv här inne men jag tror du kommer att få ett riktigt bra resultat med en Gryphon Callisto 2200 till B&W 801N.Visst skulle det bli bättre med ett par Antileon monoblock (eller liknande) för i detta fallet finns det ju ingen större begränsning i högtalaren utan ju bättre elektronik ju bättre låter dom men det var ju inget nytt.

Kan ju nämna att jag själv har haft nämnda Callisto och vet dess resurser.Den drev mina dåvarande 802N utan några som helst problem och jag vet dom som även har lillebror 2100 (halva effekten) till 802N och är hur nöjda som helst.

Sen tror jag också att det går att få till det relativt bra i ett 35 kvm rum även om det kan kräva en del "åtgärder".Det är ju mycket luft som kommer att flyttas av 15 tummarna :D och det måste ju kontrolleras!

Har själv ett par "gamla" B&W 801 matrix S3 i ett ikke akustikreglerat rum som är ca 20 kvm!!!!! vilket är långt ifrån optimalt för dessa högtalare men jag lovar att det låter inte skit för det (får dock leva med en del basproblem i vissa fall) och dessa "bestar" driver jag med en integrerad av högre kvalitet som är specad till 2x150/8 ohm , 2x300/4 ohm.Mina "gamla" 801:or är nog bland det mest svårdrivna som lämnat B&W så jag tror som sagt att dina förutsättningar är ganska goda med tanke på att 801N nog är snäppet lättare att driva än dom gamla 801:orna.

Lite mer kött på benen som jag hoppas har gjort ditt val lite lättare!?

Lycka till!

Nu finns det nog större experter än mig själv här inne men jag tror du kommer att få ett riktigt bra resultat med en Gryphon Callisto 2200 till B&W 801N.Visst skulle det bli bättre med ett par Antileon monoblock (eller liknande) för i detta fallet finns det ju ingen större begränsning i högtalaren utan ju bättre elektronik ju bättre låter dom men det var ju inget nytt.

Kan ju nämna att jag själv har haft nämnda Callisto och vet dess resurser.Den drev mina dåvarande 802N utan några som helst problem och jag vet dom som även har lillebror 2100 (halva effekten) till 802N och är hur nöjda som helst.

Sen tror jag också att det går att få till det relativt bra i ett 35 kvm rum även om det kan kräva en del "åtgärder".Det är ju mycket luft som kommer att flyttas av 15 tummarna :D och det måste ju kontrolleras!

Har själv ett par "gamla" B&W 801 matrix S3 i ett ikke akustikreglerat rum som är ca 20 kvm!!!!! vilket är långt ifrån optimalt för dessa högtalare men jag lovar att det låter inte skit för det (får dock leva med en del basproblem i vissa fall) och dessa "bestar" driver jag med en integrerad av högre kvalitet som är specad till 2x150/8 ohm , 2x300/4 ohm.Mina "gamla" 801:or är nog bland det mest svårdrivna som lämnat B&W så jag tror som sagt att dina förutsättningar är ganska goda med tanke på att 801N nog är snäppet lättare att driva än dom gamla 801:orna.

Lite mer kött på benen som jag hoppas har gjort ditt val lite lättare!?

Lycka till!

Callisto 2200 är den stora av de 2. Specad till 2*200 watt men uppmätt till 2*229 watt i 8 ohm och väldigt stabil ända ner till 2 ohm (2*600 i 2 ohm).

Sen har jag ju en audio aero capitole mk2 som man ev i framtiden kan köra ner i ett slutsteg.

Nu har du ju 35m2 att spela på men två representanter för Bowers & Wilkins berättade vid ett Göteborgsbesök att 802:an var framtagen för normala rum i hemmiljö och 801:an för mer krävande installationer med större krav på omgivningen.

Min erfarenhet stämmer bra överens med det som Timbre nämner här !!

När jag fastnade för och bestämde mig för B&W:s 800 serie så hade jag förmånen att få prova 800D, 801D samt 802D hemma i mitt rum med min anläggning :)

Mitt hifi rum är på 25 kvm, och det var 802D som satt som handen i handsken :)

De andra två kräver tveklöst ett större och kanske ett annorlunda möblerat rum än mitt !!

Och tämligen törstiga på effekt/ström, det är dom alla tre !!

//-- Tompa --

Min erfarenhet stämmer bra överens med det som Timbre nämner här !!

När jag fastnade för och bestämde mig för B&W:s 800 serie så hade jag förmånen att få prova 800D, 801D samt 802D hemma i mitt rum med min anläggning :)

Mitt hifi rum är på 25 kvm, och det var 802D som satt som handen i handsken :)

De andra två kräver tveklöst ett större och kanske ett annorlunda möblerat rum än mitt !!

Och tämligen törstiga på effekt/ström, det är dom alla tre !!

//-- Tompa --

Nu blev det ialla fall ett par sådana.

Första lyssningsintrycken är att det känns som hela väggen är en enda stor panel av högtalare:) Helt sömlöst och dem flyttar luft utan att jag trots höga volymer inte upplever rumsproblem. Calliston verkar klara dem bra men visst det blir ju säkert ännu bättre med ett tungt slutsteg.

jag vet inte hur man lägger upp bilder här men kolla in på länken mvh,

www.minhembio.com/hellbit

Får väl säga grattis till ett par mycket fina högtalare!

Dom passar ju trots sin storlek (dom är större i verkligheten än vad man upplever på bild!) in bra i ditt fina rum och det känns skönt att jag verkar haft relativt rätt i min bedömning iaf. Calliston ska inte underskattas!

Skulle vara intressant att höra varför du valde just 801N framför exempelvis lillebror 802N?

Jag har mina aningar.....

Får väl säga grattis till ett par mycket fina högtalare!

Dom passar ju trots sin storlek (dom är större i verkligheten än vad man upplever på bild!) in bra i ditt fina rum och det känns skönt att jag verkar haft relativt rätt i min bedömning iaf. Calliston ska inte underskattas!

Skulle vara intressant att höra varför du valde just 801N framför exempelvis lillebror 802N?

Jag har mina aningar.....

Alltså djupbasen är ju i hästväg hehe jag är så imponerad. Dessutom blev stereobilden mycket bredare och djupare. Röster sitter perfekt utan att oavsett volym bli påfrestande.

Visst är det otroligt stora och när jag nyss hade fått dem på plats efter 1 timmes slitande så tyckte jag de estetiskt såg lite väl stora ut men nu har jag vant mig och tycker det är riktigt coolt. Jag är med andra ord riktigt nöjd och sitter leendes med Diana Krall i bakgrunden.

Det du beskriver stämmer ganska väl med mitt eget val av 801 matrix S3 framför lillebror (i mitt fall 802 matrix S3). Jag skulle vilja göra tillägget att det låter lite mera "live" med storebror på plats.

Nu ska inte lillebror föraktas , det är en kanonhögtalare men för min smak passar storebror lite bättre och ger mig en annan känsla i positiv bemärkelse och det är ju faktiskt det musik handlar om om jag får säga vad jag tycker :D !

Angående storleken förstår jag din första känsla , det var likadande för mig men nu vaknar jag med ett leende på läpparna när jag får se dessa "klassiker" varje morgon :D:D:D !

Hoppas du får stor glädje av dina nya "pjäser".

Mycket nöje!

Nu blev det ialla fall ett par sådana.

Första lyssningsintrycken är att det känns som hela väggen är en enda stor panel av högtalare:) Helt sömlöst och dem flyttar luft utan att jag trots höga volymer inte upplever rumsproblem. Calliston verkar klara dem bra men visst det blir ju säkert ännu bättre med ett tungt slutsteg.

jag vet inte hur man lägger upp bilder här men kolla in på länken mvh,

www.minhembio.com/hellbit

Du blir säkert mycket nöjd, 801 är en mycket trevlig talare !! :)

Att det inte funkade 100% här hade troligen med mitt rum att göra !!

Jag håller tummarna, lycka till !! :)

//-- Tompa --

Väldigt snygg anläggning! Grattis till köpet. B&W har aldrig varit min kopp the, men elektroniken väcker habegär :mm:

Undrar var du har hittat tyget till absorbenterna bakom 801:orna? Riktigt snyggt i min mening.

/Ola

Tack!

Köpte tyget på Åhlens.

• 7 years later...

Vääääldigt gammal tråd som jag väcker upp igen då jag precis köpt ett par 801N, misstänker dessutom att det är samma individer som omnämnts i tråden!

Jag måste säga att det här var ett rejält steg i rätt riktning för mig. Trodde nog inte att det skulle bli såpass stor förbättring i mitt rum. Jag hade ju precis köpt nya "Mid-Fi" högtalare i form av ett par Canton Vento 890.2DC. Tänkte att det nog var rummet som satte gränsen, utan mer akustikåtgärder så trodde jag inte att det skulle gå att ta så stora steg. Där hade jag fel! Det låter helt underbart, ännu större steg än när jag köpte Primares R32 RIAA till min LP12:a!

Jag har Primare hela vägen numer, PRE32 med mediakortet MM30 och effektförstärkaren A34.2 som jag kör balanserat.

Med Ventohögtalarna hade jag börjat fundera på ett slutsteg till för att väcka liv i dem, jag tyckte inte att de "släppte" riktigt. Men det var ju inte fler slutsteg som behövdes... 801:orna är ju inte så värst besvärliga egentligen, 91dB och dippar inte under 3 Ohm. Nu har jag ju inte provat med värsting-steg iofs så kanske kan det bli ännu bättre (eller tja, givetvis kan det bli bättre. En bekant har Krell monoblock på 500 wpc i klass A, kan vara värt att prova. De är ju enkla att bära upp till lyssningshuset jämfört med 801:orna som ligger på 121kg per låda.)

Trodde nog inte att det skulle bli några B&W för mig faktiskt. Har drömt om 802D länge och var på väg att titta på ett par beggade för ett tag sedan, jobb hindrade mig och de försvann...

Tittade sedan in på HiFi-klubben och lyssnade på 802D för något halvår sedan, det var på Skånegatan i GBG och lyssningsrummet var nyss uppdaterat eller nybyggt. Lämnade dock med besvikelse, det lät inte särskilt bra. Skränigt, grötigt och vasst i mitt tycke. Lite hårt kanske men det var verkligen inte vad jag hoppats på.

Förpassade därmed B&W till "kalla listan". Fast behöll min bevakning på diverse nätsajter...

Men ändå... När dessa 801N dök upp var jag tvungen att åka och titta. Fast det bara var "gamla 801:or". Men de spelade ju så bra!

Och när de kom hem spelade de ändå bättre!

Efter att ha ringt in starka vänner och baxat upp dessa bestar till lyssningshuset så kan jag konstatera: 208 kg är inget problem när man får ett lyft som detta!

Nu låter det fantastiskt transparent, 3D och vad du vill kalla det! Det är så lätt, luftigt och oansträngt som jag inte ens vågat hoppas på! Och det är så skönt att den där fasta, torra basen alltid finns där som ett fundament till musiken oavsett volym. Den är "bottenlös" och oansträngd, så härligt att det finns där så att man inte tappar fokus på musiken pga klen bas. Vill inte påstå att basen är överdriven eller så, den är bara helt rätt och då faller registren över på plats för mig.

Jag sitter och njuster och ler med slutna ögon... och när jag öppnar dem och ser de absurt stora högtalarna i mitt rum spricker leendet ut i ett gapskratt!

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=486607.jpg

Nu har det gått ett dygn och det har nog spelats vinyl och CD samt från hårddisk i 20 av de timmarna!

Jag kan konstatera att 801:orna klarar all typ av musik och från alla källor bättre eller mycket bättre än mina tidigare högtalare. Även musik i sämre kvalité som Spotify/Mp3 funkar bättre.

Jag hade inte riktigt väntat mig det, hade befarat att det kunde bli olidligt med musik i dålig kvalité eller dåliga inspelningar. Visst, kassa inspelningar är ju aldrig kul och högtalarna kan ju inte fixa det med magi - men magiska, det är dom!

Så roligt att du blev nöjd. Har aldrig hört dessa klassiker. Men duger dom åt abbey roads studios så säger det lite om kvalitén! :)

När jag hörde dem första gången var de en ouppnåelig dröm. Jag tyckte mycket om dem när jag hörde dem. De har alltid varit en högtalare jag haft ett extra gott öga till.

Kul. Grattis.

När jag hörde dem första gången var de en ouppnåelig dröm. Jag tyckte mycket om dem när jag hörde dem. De har alltid varit en högtalare jag haft ett extra gott öga till.

Kul. Grattis.

Tack! Det känns som om jag fått en rejäl nystart i den här hobbyn!

Har mixtrat med placering litegrann, kan konstatera att de är rätt känsliga. Kanske inte ovanligt i den här klassen, detta är mina första högtalare som väl ändå får klassas som Hi-End?

Några cm i främst sidled får tämligen stor effekt!

Det är inte helt lätt att skjuta omkring dem om man är ensam! En tidigare ägare har tacknämligt ordnat formskurna skivor i vad jag tror är 27mm svart granit som de står på via B&Ws egna extrastora spikes (ett tillval vad jag förstår). Det gör att hela paketet går att få fart på men det kräver all kraft då de tillsammans nog väger närmare 130 kg... Från början skall det funnit en typ av hjul för att hitta placering men dessa saknas här tyvärr...

Jag hörde dessa första gången på en demo i hifi-butik i Luxemburg 1999. Det var modellen innan diamantdiskanten. Det är ett av mina bästa ljudminnen. Från den dagen blev Stravinsky en av mina favoriter. De blev också en viktig pusselbit till vad jag ville uppleva hemma. Så jag förstår att du är nöjd. En 15-tums är forfarande en 15-tummare. Rätt gjorda och anpassade så är stora baselement bäst i klassen, menar jag. Inte lika snabba och distinkta som flera små men mer avsläppnad och "äkta" på något sätt. Synd att de plockades ur katalogen.

Grattis till ett par fina pjäser... :)