Jump to content

Leonard Cohen - Var någon och såg honom


peranders

Recommended Posts

Ja, fast i Sthlm på Globen, håller med dig om allt du sade, magisk konser, vilkjen låtskatt.

En av få artister som jag anser känns riktigt äkta på scen, han verkade faktisk tycka det var superkul att uppträda, visade sig ochså riktigt ödmjuk..Han spelade läääänge, hade extranummer som varade under 45 minuter, 73 eller 74 år gammal, vilken man..

Cohen for president...

Link to comment
Share on other sites

I Scandinavium var det ett rent fantastiskt ljud och faktiskt så är Cohen stark trots sina 74 år. Sjunger hyggligt rent och med ganska stark stämma, inte som Monika Zetterlund på slutet. Recensenterna är lite ljumma men de verkar å andra sidan inte vara några fan. Showen var inte det minsta nyskapande utan musiken stod i centrum och jag tyckte inte att det gjorde något att musikerna fick lite extra credit. Det var ganska demokratiskt att alla fick minst ett solo, till och med trummisen. Det trodde jag inte. Musikerna fick stort utrymme att briljera i postiv bemärkelse för de var snorbra helt enkelt.

En kul grej hände när han slog på synten och fick applåd för syntsolot.... thank you, you're very kind.... ungefär som att "titta, jag har lärt mig denna lilla snutt alldeles utantill" Publiken skattade lite åt det. Det var kul.

Oavsett vad recensenterna säger så var det en minnesvärd afton. Klart värt 600 spänn.

Attention ni som är audiofiler:

Bra plattor av Leonard Cohen:

Various Positions

I'm your man

Ten new songs

Dear Heather

Jennifer Warnes : Famous Blue Raincoat snorbra att testa en stereo med eller bara att njuta till.

Link to comment
Share on other sites

De två sista är mycket mera softa. Varför inte dra igång iTunes. Där kan du lyssna på alla låtarna.

Tack,har inte anv iTunes även om jag sett det förut,är det gratis eller hur funkar det....... :blush:blush

Kan ju givetvis kolla själv men datavärlden är inte min starka sida :o:D

Link to comment
Share on other sites

Tack,har inte anv iTunes även om jag sett det förut,är det gratis eller hur funkar det....... :blush:blush

Kan ju givetvis kolla själv men datavärlden är inte min starka sida :o:D

iTunes är gratis och laddas ner här och där kan man provlyssna på låtar.

- Apple vill ju att man skall köpa men det går lätt att undvika. Jag brukar själv "botanisera" och (prov-)lyssna på Amazon där man även kan läsa recensioner men ibland så finns de inte att lyssna på där och då är iTunes bra.

Ten new songs kan du lyssna på på Amazon (klicka på "Listen to samples")

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Ja det är inte utan att man hade velat vara på plats :diss: tråkigt med Managern :( det är ju tyvärr inte den första eller troligtvis inte den siste heller som blir blåst på pengar,ibland handlar branchen om annat än musik tyvärr :evil:

Men kul att han orkar att bjuda till på detta förnämliga sätt,som han verkar gjort :)

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr missade jag detta. Va kul att det var bra :)

LP_TheWell.jpg

Ni som gillar Jennifer Warnes missa inte skivan "The Well".

När den släpptes kunde man inte köpa den i Sverige och jag har inte undersökt hur det är idag med saken men den är enligt mitt tycke riktigt bra musikmässigt!

/Mattias :)

Link to comment
Share on other sites

Ville se honom på jazzfestivalen i Montreal i somras (där han kommer ifrån och bor). Han gjorde 3 utsålda konserter. Jag, min tönt, tänkte att det skall väl inte bli problem med biljetter. Det var det inte heller. De gick att köpa för ca 3,200 (SEK) - så det blev inget :diss:

Link to comment
Share on other sites

Lite OT: Jazzfestival, Leonard Cohen! Håller på med en liten jazzdag till våren i kyrkan, Bla är Bobo Stenson/Gunhild Carling big band på agendan. Kanske behöver även jag ta in en sing&songwriter för att få publik till en jazzdag!? För jag antar att det är därför jazzfestivaler ofta innehåller musik som inte kan kategoriseras som jazz!? Kanske skall säga att jag gillar Cohen. Ursäkta OT.

Link to comment
Share on other sites

iTunes är gratis och laddas ner här och där kan man provlyssna på låtar.

- Apple vill ju att man skall köpa men det går lätt att undvika. Jag brukar själv "botanisera" och (prov-)lyssna på Amazon där man även kan läsa recensioner men ibland så finns de inte att lyssna på där och då är iTunes bra.

Ten new songs kan du lyssna på på Amazon (klicka på "Listen to samples")

//Eliot

Eliot: tack för hjälpen..har laddat ner nu..

Link to comment
Share on other sites

Denne konserten misset man dessverre :( .....men livet har dreid seg om andre viktige ting den siste tiden :D ....

Har alikevel vært i en LC fase en tid nu, men med mitt tidligere begrensede utbud av skiver ble denne kjøpt inn for noen dager siden:

5 cd box (395,- Åhlens)

31yWC1B4wvL._SS400_.jpg

41hADfoAUoL._SS400_.jpg

Dette gav slik mersmak at disse ble bestillt fra cdon:

-Death Of A Ladies Man

-Field Commnder

-New Skin For The Old Ceremon

-Recent Songs

Dear Heather, er også notert som en skive jeg vil ha i hus.....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...