klas Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Spela Allan…. Så här i efterdyningarna av förmiddagens diskussion om Metallica och diverse ev. fördomar så tänkte jag komma med ett litet tips till alla öppensinniga (kan man säga så?? :clown: ) Euphonia-vänner där ute … På skivbolaget NATIONAL finns en box (som jag fick på posten i dag) innehållande 3 st dubbel-cd med namnet ”Alla Allans visor” som innehåller Allan Edvalls 6 utgivna skivor. • 1979 Grovdoppa • 1981 Färdknäpp • 1982 Gnällspik • 1982 Ramsor om dom och oss • 1984 Vetahuteri • 2005 Aftonro (postumt) Allt för det facila priset av 300 riksdaler Som Göran Greider skriver i förordet, om dessa visor hade kommit ut 7-8 år tidigare så hade Allan nämnts i samma andetag som Cornelis och Fred Åkerström. När jag undervisar mina elever i Interpretation brukar jag ofta prata om att det viktigaste är att ha en historia att berätta. Oavsett genre, instrumental alt vokal etc. så måste du förmedla någonting till lyssnaren. Och det gör Allan onekligen, vilka texter!! Vilken själ!! Om nu någon mot förmodan inte har fått ta del av denna vis skatt så rekommenderar jag varmt ett inköp ! Mycken glädje! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Konrad Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Spela Allan…. Så här i efterdyningarna av förmiddagens diskussion om Metallica och diverse ev. fördomar så tänkte jag komma med ett litet tips till alla öppensinniga (kan man säga så?? :clown: ) Euphonia-vänner där ute … På skivbolaget NATIONAL finns en box (som jag fick på posten i dag) innehållande 3 st dubbel-cd med namnet ”Alla Allans visor” som innehåller Allan Edvalls 6 utgivna skivor. • 1979 Grovdoppa • 1981 Färdknäpp • 1982 Gnällspik • 1982 Ramsor om dom och oss • 1984 Vetahuteri • 2005 Aftonro (postumt) Allt för det facila priset av 300 riksdaler Som Göran Greider skriver i förordet, om dessa visor hade kommit ut 7-8 år tidigare så hade Allan nämnts i samma andetag som Cornelis och Fred Åkerström. När jag undervisar mina elever i Interpretation brukar jag ofta prata om att det viktigaste är att ha en historia att berätta. Oavsett genre, instrumental alt vokal etc. så måste du förmedla någonting till lyssnaren. Och det gör Allan onekligen, vilka texter!! Vilken själ!! Om nu någon mot förmodan inte har fått ta del av denna vis skatt så rekommenderar jag varmt ett inköp ! Mycken glädje! Ja, Allan rör och berör varje tänkande svensk. Hans texter kan vara ganska bitska och har alltid ett viktigt budskap - något som ofta saknas i andra sammanhang idag. Må Allans musik leva och spelas! Konrad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Håller verkligen med Allan Edwalls visor är fantastiska. Kul att det uppmärksammas Sen finns det en del bra tolkningar också. Ta Stefan Sundström eller Tina Ahlin tex på samma bolag. Bara att erkänna är helt torsk på detta http://www.national.se/articlepics/art_259.jpg Tina Ahlin 12 sånger av Allan Edwall http://www.national.se/articlepics/art_190.jpg Stefan Sundström spelar Allan Får flika in med en fråga, finns det fler som tolkat Allans musik och gett ut på skiva? /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klas Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 Får flika in med en fråga, finns det fler som tolkat Allans musik och gett ut på skiva? /Mattias Vet faktiskt inte men det är väl inte omöjligt. Om du har vägarna förbi bergslagen i vår så kan du ju annars ta del av när undertecknad tillsammans med en musiker-kollega skall göra ett visprogram med ett par Allan-låtar. Det är fantastiskt kul att jobba med hans visor måste jag säga, oerhört stimulerande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn-Ola Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Jag blev mycket positivt överraskad när jag fick höra en skiva av honom för några år sedan. Jag hade ingen aning om att han överhuvud taget sysslat med detta. Tack för tipset om samlingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts