Educk Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 hur många använder spotify? http://www.spotify.com/en/#top sitter å funderar på om jag ska ska betala 99 kr å testa det. en kompis körde detta på en förfest å de flesta hittade sin musik. dock inte all norsk musik vi sökte på då men deras bibliotek ökar. för er som inte vet kolla in filmen. man kan lyssna på hur mycket musik som helst för 99 kr i månaden. det är så jag fattar de. hur bra är ljudkvaliteten? någon som testat detta genom squeezebox eller går inte detta? Quote
Käera Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 sitter å funderar på om jag ska ska betala 99 kr För dom pengarna kan det väl vara värt att prova lite ,har inte provat eller lyssnat själv till något sådant men.... Intresset ökar för att prova för att ha som kompliment mer som bakrundsmusik,anv idag digitalboxen med olika radiokanaler med all möjlig musik för detta ändamål,även om jag förstår att det kanske inte är det du riktigt är ute eft,med detta finns ju mer valmöjligheter för speciella låtar o inte bara olika musik stilar,Prova är mitt råd. Quote
Educk Posted October 17, 2008 Author Posted October 17, 2008 så då har man börjat med detta då . visst all musik finns inte men man blir förvånad hur mö som finns. återkommer efter lite användande Quote
Tobias Lindell Posted November 9, 2008 Posted November 9, 2008 Jag har betatestat Spotify i ett par månader nu och måste säga att det är helt fantastiskt! Det finns ju för och nackdelar såklart: Fördelar: NOLL laddningstid. Instant streaming, fantastiskt. Hitta ny musik som aldrig hade lyssnat på annars. Dela musik mellan kompisar. Man kan maila spellistor till varandra. I framtiden kan man skapa ett eget konto och ladda upp sin egenkomponerad musik. Nackdelar: Ljudkvalitén kan bli bättre. Det saknas mycket musik. Ljudvolymen ut ifrån Spotify är 10db lägre än standard. Spotify säger att dom streamar i 160kb/sec nu men skall byta ut ALL musik till 320kb/sec inom snar framtid. Quote
crion Posted November 9, 2008 Posted November 9, 2008 Content jobbas det på vad jag förstår. Men ljudkvaliten visste jag inte om att de skulle uppgradera till 320kbit. Har du en länk där en Spotify anställd annonserar detta? Quote
mikael2 Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Har någon en "invite" så man får testa? Quote
Educk Posted November 27, 2008 Author Posted November 27, 2008 Har någon en "invite" så man får testa? tyvär har jag ingen över just nu. får två till en början och sedan en varje månad tror jag de är. har suttit med denna tjänst ett tag nu å tycker det är riktigt bra och jag hoppas att alla skivbolag hoppar på tåget. för de är trist när man söker på artister å de inte finns de man vill höra. kommer av sig i sitt sökande. men de finns massor med musik! sedan gillar jag själva tipsen om nya album och sådant. man upptäcker endel ny musik om man säger så Quote
decay Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 Spotify säger att dom streamar i 160kb/sec nu men skall byta ut ALL musik till 320kb/sec inom snar framtid. det vore underbart. största problemet med spotify enligt mig i dagen läge är just att kvaliten är lite halvtaskig. även ett "airtunes" stöd hade inte skadat. Quote
Andy Posted January 1, 2009 Posted January 1, 2009 Känns lite som att spotify är lösningen på många problem, att betala 99 kr i månaden för att få tillgång till väldigt mycket musik tycker inte jag är särskilt farligt. Om de sedan kan få upp kvalitén blir jag bara gladare. Det är väldigt kul att kunna söka efter låtar vars namn man inte riktigt kommer ihåg, och vips så visas ett förslag och man hittar ofta rätt. Quote
neriks Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Jag gillar Spotify ... Jag skulle dock önska att det även gick att köpa den musik som man lyssnar på wav- eller flac-filer. Idagläget verkar det som "Buy from" i context-menyn inte är tillgängligt men det kanske kommer? Jag har två "invites" över ... så om det är någon som ör nyfiken att testa Spotify så skicka ett mail ... Quote
Amadei Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Jag gillar Spotify ... Jag skulle dock önska att det även gick att köpa den musik som man lyssnar på wav- eller flac-filer. Idagläget verkar det som "Buy from" i context-menyn inte är tillgängligt men det kanske kommer? Jag har två "invites" över ... så om det är någon som ör nyfiken att testa Spotify så skicka ett mail ... Neriks, du har fått ett PM...... Quote
shaft Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Hej! En fråga: Ni som kör Spotify - hur för ni över musiken till Stereon? /Shaft Quote
EuphoniC Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 Är det någon som har en invite till övers så tar jag gärna och tacksamt emot en Quote
Educk Posted January 8, 2009 Author Posted January 8, 2009 Är det någon som har en invite till övers så tar jag gärna och tacksamt emot en skicka pm till mig med din adress så fixar jag detta. detta gäller även andra som är sugna. har 10 invites som jag kan gott ge till trevliga medlemmar! Quote
Educk Posted January 9, 2009 Author Posted January 9, 2009 7 kvar passa på! visst kvaliteten är inte den bästa men de är grymt på jobbet å gratis är oftast gott Quote
conan Posted January 9, 2009 Posted January 9, 2009 Rätt mycket låtar - men det saknas också väldigt mycket. T ex fanns bara ett fåtal album med Black Sabbath. Det kanske kommer mer. Någon som vet hur man söker på skivbolag och genre? För att hitta ny musik vore det bra att kunna söka på mer än artist, album och låt. Quote
Educk Posted January 9, 2009 Author Posted January 9, 2009 Rätt mycket låtar - men det saknas också väldigt mycket. T ex fanns bara ett fåtal album med Black Sabbath. Det kanske kommer mer. Någon som vet hur man söker på skivbolag och genre? För att hitta ny musik vore det bra att kunna söka på mer än artist, album och låt. tror man söker på genre genom att skriva genre: sedan den genre man vill ha jag har märkt att det tillkommer musik från olika artister lite då å då. sådant jag saknat har trillat in efter ett tag. dock inte allt :angry: jag ogillar att det är rätt dåligt på trance vill komma i kontakt med nya trance men det mesta är gammalt. men men inte allas kopp med te Quote
conan Posted January 9, 2009 Posted January 9, 2009 Söker man t ex på "genre:folk" så får man 33373 träffar men inte en lista på artister då, utan ett urval plattor och låtar från kända artister, många som inte är intressanta för min del. Det här får nog Spotifyfolket jobba med .. eller så är jag kanske en för kräsen kund ... Quote
Richard Posted January 9, 2009 Posted January 9, 2009 Fått invitation av Educk (tack) och får lov att säga att detta är ju ett enastående sätt att hitta ny musik. Detta även om inte allt finns repreresentat. Tänker inte spela genom datorn till stereon utan använda datorn mer som ett redskap att hitta nytt. Finns stor risk att skivinköpskontot kommer att öka den närmaste tiden. //Richard Quote
Absolute Audio Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 Man får tacka så mycket Educk!! Spotify spöar allt, så länge man inte ska lyssna aktivt. Då är det fortfarande CD eller Vinyl som gäller hemma hos mej. Men som radio är den klart överlägsen allt, och frågan är varför man ska lagra musik på hårddisk om denna tjänst byggs ut lite med mer artister. Denna tjänst kommer jag definitivt använda för att provlyssna alla skivor som jag funderar på att köpa. Quote
calle_jr Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 som radio är den klart överlägsen allt Jag har ett Spotify-konto men har inte sett någon radiofunktion. Jag sitter på ett tåg just nu och kan inte kolla själv, men finns det alltså en radio på Spotify, eller menar du att man kan spela som om det vore radio? Edit: Såg nu att det fanns radio. Men det är mer som en cd-växlare som spelar urval från databasen, inte radiostationer. Quote
EuphoniC Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Är det någon snäll själ som har en invite till övers så tar jag väldigt gärna emot en med mången tack och bock Quote
zood Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Här finns http://www.lakka.se/index.php?p=spot Quote
EuphoniC Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Nej men där ser man tack för tipset! Quote
musiclover Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 Jag har 1 st invites om någon är intresserad. Skicka ett PM till mig, så skickar jag en invite. Jag behöver din e-mail adress Quote
Andy Posted June 23, 2009 Posted June 23, 2009 Läste idag i tidningen att de skall höja kvalitén på musiken, istället för 160kbps ökar den nu till 320kbps. Det är dock bara de som betalar 99 kr i månaden som kan utnyttja det. Känns dock kul att de hänger med i utvecklingen genom att höja kvalitén. Quote
Tobias Lindell Posted June 23, 2009 Posted June 23, 2009 Läste idag i tidningen att de skall höja kvalitén på musiken, istället för 160kbps ökar den nu till 320kbps. Det är dock bara de som betalar 99 kr i månaden som kan utnyttja det. Känns dock kul att de hänger med i utvecklingen genom att höja kvalitén. Vad var det jag sa Quote
peber Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Angående att integrera Spotify och Squeezebox... Hämta denna: http://dsbridge.googlecode.com/files/dsbri...0090727-bin.zip ... och följ instr i readme-filen... Skapa sedan en favorit i SqueezeCenter med adress http://localhost:8124/ alternativt http://<datorns ip-adress>:8124/, spela nåt i Spotify, öppna favoriten i Squeezeboxen och ljuva toner bör höras! Nya versioner och andra kommentarer finns här: http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=64590 (Det finns andra lösningar som t o m kan ge bättre ljud men denna är klart enklast, denna skickar även med info om artist och låt så att det visas i displayen på boxen. Ett alternativ är att installera pluginen waveinput i SqueezeCenter, ger bättre ljud men ingen info. Bara att välja... ;-) ) /Per Quote
Recommended Posts