vovven Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Står att läsa i Aftonbladets nätbilaga. "Genuint olyssningsbar" Audiofilerna surar på Metallica. I ett upprop på nätet kräver man att gruppens nya album ska mastras om. – Genuint olyssningsbart, menar mastringsteknikern Ian Shepard. Världens ljudexperter ger Metallicas nya skiva tummen ned. Ett upprop på nätet - som kräver att plattan ska mixas eller mastras om - har på en vecka fått över 2200 underskrifter. Audiofilerna menar att den bästa versionen av skivan inte dök upp på cd, utan i den mix som gjorts för tv-spelet ”Guitar hero”. – Den hårt komprimerade mix som används för cd-versionen ger ett kraftfullare ljud. Men detta sker på bekostnad av dynamik och ljudkvalitet, skriver The Guardian. – Genuint olyssningsbart, lyder omdömet från mastringsteknikern och bloggaren Ian Shepard. Martin Söderström Quote
plundin™ Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Och? Jag har svårt att tro att någon Audiofil över huvud taget bryr sig om denna grupps skivsläpp? Det är väll bara allmänt ljuddöva som lyssnar på föredettingar som Metallica? :evil: :evil: /Mr Provokativ *Jag har tonat ner provokationen i detta meddelande för att det inte skall uppfattas som att jag påstår att man måste vara narkotikapåverkad för att vara Metallicafan, det var hur som helst inte min avsikt! Sorry!!! Quote
JonasR Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Plattan är väl lika välproducerad som mycket annat idag Men jag tycker det är intressant (= skrattretande) att ljudet på ett tv-spel låter bättre än CD utgåvan. Det finns en del klipp på youtube där man jämför de båda. Över 16000 personer har skrivit på nätuppropet... Re-Mix or Remaster Death Magnetic! Quote
stargazer Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 ...Det är väll bara pundiga och allmänt ljuddöva som lyssnar på föredettingar som Metallica? Här på Euphonia lägger vi värde i att acceptera andra människors åsikter och respektera att andra har en annan åsikt än en själv. Det gäller såväl åsikter om hifi-utrustning som musik. Läs gärna på "netikett.se" under "Respektera andras åsikter" Vänligen lyft nivån en smula Mvh / stargazer, inte Metallica-fan men en anhängare av hut och hyfs på nätet Quote
Guest asimov66 Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Och? Jag har svårt att tro att någon Audiofil över huvud taget bryr sig om denna grupps skivsläpp? Det är väll bara pundiga och allmänt ljuddöva som lyssnar på föredettingar som Metallica? :evil: :evil: /Mr Provokativ Jasså handsken är kastad hehe Quote
Ekman Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Humor? Här på Euphonia lägger vi värde i att acceptera andra människors åsikter och respektera att andra har en annan åsikt än en själv. Det gäller såväl åsikter om hifi-utrustning som musik. Läs gärna på "netikett.se" under "Respektera andras åsikter" Vänligen lyft nivån en smula Mvh / stargazer, inte Metallica-fan men en anhängare av hut och hyfs på nätet Quote
plundin™ Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Vänligen lyft nivån en smula Lite grov irioni får man väll tåla... Och jag var noga med att hänga ut kollektivet inte några individer! Men jag ber ärligt om ursäkt i fall någon kärnner sig träffad!!! /ptr Quote
overture Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Lite grov ironi får man väl tåla...jojo. Skulle inte tro det. Fel forum. På det här forumet gör man ju i brallorna om någon bara andas att en sladd för 20000 skulle kunna vara placebo... Men det kanske är så att man ska sitta med korslagda manchesterbyxben och knäppa fingrarna lite lojt till jazz för att vara ok? Nåja, åter "on topic": Det är faktiskt så att Metallicas skivor i alla fall tidigare har varit särdeles välproducerade. Några har faktiskt utmärkt sig med mycket hög nivå på produktionerna. Har själv använt den svarta skivan som testreferens mer än en gång. Jag lyssnar inte mycket på Metallica idag då jag själv inte uppskattar det de gjort efter -91 men varje gång de släpper ngt nytt blir jag intresserad av att se vad det kan vara. GH3 versionen är alltså mycket bättre och har inte gått igenom den där sista fördärvande "mastringsprocessen" (kan man kallade det mastring när det handlar om idioti och förstörelse?) Den finns som FLAC för den intresserade i en bukt i närheten sägs det... Quote
new order Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 På det här forumet gör man ju i brallorna om någon bara andas att en sladd för 20000 skulle kunna vara placebo... Så hoppas jag verkligen inte att det är!Har man jämfört själv och kommit fram till den åsikten är det fullt legitimt att tycka så.Anser man däremot att en sladd är placebo bara för att den betingar ett högt pris,och ej provat själv så är man fördomsfull,och tillför inget i en diskussion.Åtminstone i min åsikt.Inget illa menat till någon vill jag skyndsamt tillägga. /n.o Quote
Engelholm Audio Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Just Metallica och just detta album å sidå är det en god sak för oss ljudentusiaster att detta publiceras och lyfts fram i media! Jag har därför lite svårt för det inlägg du gör, plundin, även om jag har full förståelse för att det är ironi och humor i det hela! Jag hade hellre tagit musiksnobbism å lagt det åt sidan för att verka och jobba för att göra "vår" röst hörd kring ljudkvalite. Med musiksnobberi menar jag inte att måla ut dig, Plundin, som snobb - du vet att jag tycker om dig! Quote
mikael2 Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Är den förre Metallica-producenten Flemming Rasmussen samma Flemming Rasmussen som äger/grundade hifimärket Gryphon? Quote
plundin™ Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Jag hade hellre tagit musiksnobbism å lagt det åt sidan för att verka och jobba för att göra "vår" röst hörd kring ljudkvalite. Med musiksnobberi menar jag inte att måla ut dig, Plundin, som snobb - du vet att jag tycker om dig! Jag är i grund och botten en extrem musiksnobb! Och det är jag stolt över!!! För mej är det omöjligt att få ihop Metallica och god ljudkvalitet hur jag än vrider och vänder mej! Jag ser det mer som ett skämt, Metallica driver med sina fans och vill i realiteten inte veta av dom!! På det kan man bara svara en sak!! Och jag menar, gillar man Metallica, men tycker att deras senaste skiva låter piss, så får man låta bli och köpa den, skicka ett brev till deras skivbolag och tala om att man inte köper plattan och varför! Och är det tillräckligt många som bryr sig så kryper dom slutligen till korset! Skivmarknaden är till slut alltid skivköparnas och köper vissa inte en platta och gör det tydlig för skivbolaget, så märks det! En massiv köpbojkott är det enda som skulle hjälpa, jag personligen kommer aldrig att köpa någon Metallicaplatta, så jag är redan i avantgardet på den bojkotten! Tyvärr är det så, att när det gäller populärmusik och storsäljare, så är dom som bryr sig om ljudkvalitet en minimal, (kanske köpstark) grupp som hörs väldigt lite oh inte tas på särskillt stort allvar i styrelserummen hos dom multinationella skivbolagen! Ingen av den musik jag är road av rör sig särskillt högt på försäljningslistorna, men skulle någon av dom artisterna släppa en nyinspelad platta som lät illa så skulle jag tala om det för dom och varför jag int fortsatt stödjer deras konst! /ptr Quote
Timbre™ Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 På det här forumet gör man ju i brallorna om någon bara andas att en sladd för 20000 skulle kunna vara placebo... Men det kanske är så att man ska sitta med korslagda manchesterbyxben och knäppa fingrarna lite lojt till jazz för att vara ok? Enskilda medlemmars åsikter och forumkollektivets framtoning är två skilda saker men ironi över internet kan vara mycket svårt. Åsiktsfrihet utan dispyter även om tjugotusenkronorssladden inte fungerar enligt förväntningarna. Quote
conan Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Om Metallica vill ha publicitet och medvetet har släppt två versioner - så GRATTIS! Smart tänkt. Annars så får de väl göra vilken smörja som helst. Jag kan förstå tanken att mixa en platta så den låter platt och komprimerat .. jag har inget emot att lyssna på sådana ljudväggar om det finns någon konstnärlig höjd på det hela. Det är ju ganska vanligt att det låter lite odynamiskt inom industri/death/speedmetal och sånt. Det är snarare framfarten av musiken som är det viktiga. Det kan ju också vara så att någon ljudtekniker på Guitar Hero skruvat på sina tonkontroller för att "förbättra" ljudet .. Quote
iroise Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Jasså handsken är kastad hehe Detta är, som jag upplevt det, ett forum där det inte kastas handskar i första taget och när handskarna väl kastas så handskas vår moderator med det på ett ytterst bra sätt, med lovikavante eller med stor välfungerande diplomati. Vad det gäller tidiga metallica-låtar så finns det pärlor dock är jag gammal Stones/Velvet underground/Hendrix/Zabbath-fan och blåser hellre skallen med det. Ibland är det ytterst trevligt att spela skitig/ovårdad rock, ofta inspelad under påverkan av diverse kemiska substanser. Däremot lyssnar jag alltid nykter jag dricker inte mer än vid nattvarden! Quote
iroise Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Jasså handsken är kastad hehe Detta är, som jag upplevt det, ett forum där det inte kastas handskar i första taget och när handskarna väl kastas så handskas vår moderator med det på ett ytterst bra sätt, med lovikavante eller med stor välfungerande diplomati. Vad det gäller tidiga metallica-låtar så finns det andra trevliga orkestrar inom området. Själv är jag gammal Stones/Velvet underground/Hendrix/Zabbath-fan och blåser hellre skallen med det. Ibland är det ytterst trevligt att spela skitig/ovårdad rock, ofta inspelad under påverkan av diverse kemiska substanser. Däremot lyssnar jag alltid nykter jag dricker inte mer än vid nattvarden! Tycker fö att mycket av den hårda rocken/hårdrocken har ett ganska tunnt/stirrigt ljud och hade jag lyssnat mestadels på sådan musik hade jag valt talare därefter! Sedan är det kass att många bra orketrar inte lägger sig vinn om att låta bra på skiva. Quote
Mattias Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Om man bortser från ljudkvaliteten på skivan. Hur är musiken? Vad jag förstår är de senaste skivorna inte de bästa gruppen presterat men med denna nya skiva liknar mer de lite äldre och som en del menar de bättre albumen. Kan ju inte denna gengre riktigt men snappat upp lite på radio. /Mattias Quote
klas Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Om man bortser från ljudkvaliteten på skivan. Hur är musiken? Vad jag förstår är de senaste skivorna inte de bästa gruppen presterat men med denna nya skiva liknar mer de lite äldre och som en del menar de bättre albumen. Kan ju inte denna gengre riktigt men snappat upp lite på radio. /Mattias Mkt bra, tycker jag! Om man bortser från disskussionen om ljudkvalitén så är det en bra skiva (om man diggar den typen av musik vill säga, och det gör jag..) Med risk för att skadeskjuta en del personers fördommar så är jag just en så´n snubbe som uppskattar välljud, är utbildad klassisk musiker älskar steve reich, bach beethoven, men även en stor diggare av T.ex sabbath och Metallica... Så HiFi-nörderi och hårdrock kan faktiskt gå hand i hand..... Quote
plundin™ Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Med risk för att skadeskjuta en del personers fördommar... Är det inte det det handlar om, den som inte vågar få sina fördomar skadeskjutna har aldrig levt! /ptr Quote
klas Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Är det inte det det handlar om, den som inte vågar få sina fördomar skadeskjutna har aldrig levt! /ptr Förvisso sant, käre Plundin Livet vore bra tråkigt om man inte vågade sticka ut hakan ibland, så är det ju. Quote
iroise Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Jag var på en utbildning häromveckan och det bästa med den var att tre fördomar blev utbytta mot tre insikter! Quote
calle_jr Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Är det inte det det handlar om, den som inte vågar få sina fördomar skadeskjutna har aldrig levt! Hmm, fördomar som jag tolkar det är när man baserar ett uttalande på något man inte känner till. Jag tycker nog inte det är så i detta fall vad gäller ditt uttalande och vad du tycker Även jag tycker det är snudd på irriterande att bra material förstörs på detta sätt (även om jag inte skulle valt vara så provokativ som du ). Denna genre bärs av tyngd, dynamik och luftighet. Förstör man det blir det inte lyssningsbart. Det är väldigt mycket på samma sätt med klassisk musik. Quote
eliot Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Och? Jag har svårt att tro att någon Audiofil över huvud taget bryr sig om denna grupps skivsläpp? Det är väll bara allmänt ljuddöva som lyssnar på föredettingar som Metallica? :evil: :evil: /Mr Provokativ Där verkar du ha fel då en nysläppt specialutgåva av Master of Puppets på 2 LP 45rpm 180gram vinyl fick detta omdömme: TAS Rated 5/5 Music, 5/5 Sonics in the October 2008 Issue of The Absolute Sound! Celebrating the 25th anniversary of Kill 'Em All, the debut album from Metallica - and in anticipation of the band's ninth studio album later this year - Warner Bros. Records, under direct supervision from the band, are reissuing their early albums, Kill 'Em All, Ride The Lightning, Master Of Puppets, ...And Justice For All, and Metallica (aka The Black Album) as both standard and deluxe vinyl editions. Ranked eighth on the list of the biggest selling groups in history, and one of the most influential bands in music, Metallica proved its mettle with these groundbreaking albums. Master Of Puppets is hailed as a masterpiece by critics far outside heavy metals core audience. The album has also frequently been tagged by critics as "one of the most influential heavy metal albums of all time." "Put mildly, this pressing takes its spot among the finest-sounding rock LPs around. Balances, images, and dimensions stun. And the phenomenal dynamic range allows contrasts to register with previously unimaginable impact. Pure genius." - Bob Gendron, The Absolute Sound, October 2008, Issue 185 Vinyl känns säkrare än CD PS. Skall kanske tillägga att jag (ännu) inte har någon skiva med Metallica.... Quote
iroise Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Jag har några men inte har de något större berättigande här hemma, spelar någon gång det svarta albumet och aldrig hela rakt igenom. Trippel-lp:n gav jag bort! Quote
Käera Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Kan vi inte bli "vänner" o börja lyssna till Megadeth i stället,så får ju alla som dom vill,bättre ljud o rejäla låtar Countdown To Extinction med ex Symphony Of Destruction Quote
toobs Posted October 17, 2008 Posted October 17, 2008 Mkt bra, tycker jag! Om man bortser från disskussionen om ljudkvalitén så är det en bra skiva (om man diggar den typen av musik vill säga, och det gör jag..) Med risk för att skadeskjuta en del personers fördommar så är jag just en så´n snubbe som uppskattar välljud, är utbildad klassisk musiker älskar steve reich, bach beethoven, men även en stor diggare av T.ex sabbath och Metallica... Så HiFi-nörderi och hårdrock kan faktiskt gå hand i hand..... Hylla! Ett balanserat inlägg! Här närmar vi oss en viktig del av detta med HiFi-nörderiet: Det finns en tillverkare av HiFI-utrustning för snart sagt varje musiksmak: Däri ligger det underbara - att kunna gå runt och plocka ihop en anläggnig som gör magi av just mina favoritlåtar. Krävande men belönande! Sedan kan jag personligen vara tacksam för att jag inte gillar tyngre rock. Då skulle jag inte (för min budget) kunna komma i extas över allt från Trois lecons de tenebre via Herbie Hancock till Costello, om jag skulle behöva ta hänsyn till hårdrockens krav på anläggning. Rörförstärkare och Magnetostater går inte värst bra med Metallica, vilket jag dock kan vara påtagligt ointresserad av. Dock vill jag gärna säga att några av mina bästa vänner lyssnar på hårdrock.... Toobs Quote
Recommended Posts