Guest justaudiomagic Posted October 14, 2008 Posted October 14, 2008 Hej alla glada forumsmedlemmar! Visste inte om detta var rätt plats o öppna denna tråd, om inte så ber jag om att få flyttat den till rätt. Det är så att vi på Just Audio Magic behöver er hjälp med lite tips, råd, tankar och idéer. Här är tankar såhär långt; Vi ska konstruera och tillverka ett par högtalare som vi kan skrive vårt namn på (JaudioM kommer det bli). Stativare är 100 % säkert ! Tanken är att det ska bli två bas/mellanregister och diskant (Bas överst, diskant i mitten och bas underst). WBT bi-wiring terminaler är 100 % Intern kablage osäkert än. 5 - 7" bas / mellan, element från antingen, Scan-speak, Eton eller TP (Även en blanding går naturligtvis bra.) Baksidan kommer vara täckt av merdelen av en skylt som tillverkas från egen konstruktion där reflexerna kommer vara interna i skylten. Sorry om det är fel plats för denna tråd Vänligen Micke Quote
Kent_n Posted October 14, 2008 Posted October 14, 2008 Vilken prisklass tänkte ni konkurera i ? Vad har ni lagt ribban ? Måste vara svårt med stativare för konkurensen är milt sagt mördande, finns hur mkt bra o billigt som helst, för att inte prata om dyrare.. Quote
Guest justaudiomagic Posted October 14, 2008 Posted October 14, 2008 Priset ska inte överstiga 45 000 :- paret, gärna lägre om det är möjligt. Stor konkurens? Självklart, det är en av anledningarna till att vi vill ha ett par högtalare i denna klass. Jag är helt säker på att vi kan åstadkomma ngt som är unikt på marknaden, inte minst finish, utseende och ljud Quote
Kent_n Posted October 14, 2008 Posted October 14, 2008 Priset ska inte överstiga 45 000 :- paret, gärna lägre om det är möjligt. Stor konkurens? Självklart, det är en av anledningarna till att vi vill ha ett par högtalare i denna klass. Jag är helt säker på att vi kan åstadkomma ngt som är unikt på marknaden, inte minst finish, utseende och ljud Väntar med spänning.. Quote
plundin™ Posted October 14, 2008 Posted October 14, 2008 Jag är helt säker på att vi kan åstadkomma ngt som är unikt på marknaden, inte minst finish, utseende och ljud Det där har man ju hört förut, och i 99% av fallen har dom misslyckats! ... Jag har fortfarande träffat väldigt få Svensktillverkade högtalare som har annat än ordinär finish! (Oavsett5 vad dom kostar!) Men ett tillskott på den superfinishhyllan vore välkommet!! Jag har ju som bekant varit involverad i en del trådar där det diskuterats finish på högtalare! ... Kan du inte visa lite bilder på vad du anser vara "unik" finish! Personligen har jag dock svårt att se att det skulle behövas ännu en högtalartillverkare på en redan överlastad marknad, vad har "Just Audio Magic" som inte femtielva redan etablerade högtalarkonstruktörer redan har? Jag är ärligt provokativ här, eftersom jag har svårt att se någon kommersiellt utrymme för en ny högtalartillverkare, vad ser du för marknad? Har du undersökt detta? /ptr Quote
Guest justaudiomagic Posted October 14, 2008 Posted October 14, 2008 Det där har man ju hört förut, och i 99% av fallen har dom misslyckats! Jag har fortfarande träffat väldigt få Svensktillverkade högtalare som har annat än ordinär finish! (Oavsett5 vad dom kostar!) Tråkigt att du har den erfarenheten, men visst är det en del av anledningen att vi drar oss in i marknaden! Personligen har jag dock svårt att se att det skulle behövas ännu en högtalartillverkare på en redan överlastad marknad, vad har "Just Audio Magic" som inte femtielva redan etablerade högtalarkonstruktörer redan har? Överlastad marknad håller jag med om när det gäller "ordinär" finish som du säger. En annan sak som är väldigt viktigt, jag gör verkligen inte detta för pengarna. Utan intresset - Ett gediget intresse och entusiasm! Quote
Engelholm Audio Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 En fantasi-eggande frågeställning som genererar minst 100 frågor i mitt huvud. Härligt med ett oskrivet blad! Ett par bra, utmanande, frågor har redan ställts och personligen anser jag dom som obesvarade. En till utmanande fråga kan lyda som följer: Hur skall kunderna kunna uppleva denna produkt? Är det bara ett demo-ex i ert hem som gäller, eller kommer ni med säkerhet ha ett antal fullt fungerande högtalarpar att ställa ut i Sverige's stora (hifi) städer? Frågan bör bli "JA" på frågan ovan vilket innebär en investering av kostnaden ggr antalet par. Självklart kan tyckas, men från min egna erfarenhet upplever jag det lätt att göra bara ett par som sen ingen "vet om" (förrän Arkenmässan, t.ex.). Jag ställer mig emot stativhögtalar-kravet. Varför stativare? Ställer dåliga krav på elementen som gör ljudet totalt sett sämre. Skall det dessutom vara dubbla bas/mellanregister så blir lådvolymen verkligen knapp vilket gör att output'n blir kraftigt lidande - trots ett pris på säg 40 lök. I all välmening... Quote
Schill Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Kör hårt, om inte för annat för att det är kul. Sen visst är det mördande konkurrens på den delen av marknaden, Men vi i Sverige behöver lära oss att tänka att vi kan bäst, störst och vackrast. Kan våran provins Danmark så kan vi! Ser fram emot en svensk högtalare med superfinish. Vi har en tendens att först konstruera och "ingenjöra" produkter i Sverige, medan i t.ex i England, Italien och inte minst landet i väster så satsar man lika hårt på marknadsföring innan produkten ens är klar. Säger inte att det är det bästa. Men dom får produkterna sålda. Våga vara lite bättre, lite trevligare och inte minst snyggare Quote
Guest justaudiomagic Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 En fantasi-eggande frågeställning som genererar minst 100 frågor i mitt huvud. Härligt med ett oskrivet blad! Ett par bra, utmanande, frågor har redan ställts och personligen anser jag dom som obesvarade Tråkigt En till utmanande fråga kan lyda som följer: Hur skall kunderna kunna uppleva denna produkt? Är det bara ett demo-ex i ert hem som gäller, eller kommer ni med säkerhet ha ett antal fullt fungerande högtalarpar att ställa ut i Sverige's stora (hifi) städer? Självklart inte enbart demoex i vårt "hem". Efter att vi anser att vår prototyp fungerar oklanderligt så drar det igång! Bland annat Arken är i sikte. Jag ställer mig emot stativhögtalar-kravet. Varför stativare? Ställer dåliga krav på elementen som gör ljudet totalt sett sämre. Skall det dessutom vara dubbla bas/mellanregister så blir lådvolymen verkligen knapp vilket gör att output'n blir kraftigt lidande - trots ett pris på säg 40 lök. Nja, jag håller definitivt inte med att stativare gör ljudet sämre totalt Quote
Guest justaudiomagic Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Kör hårt, om inte för annat för att det är kul. Sen visst är det mördande konkurrens på den delen av marknaden, Men vi i Sverige behöver lära oss att tänka att vi kan bäst, störst och vackrast. Kan våran provins Danmark så kan vi! Ser fram emot en svensk högtalare med superfinish. Vi har en tendens att först konstruera och "ingenjöra" produkter i Sverige, medan i t.ex i England, Italien och inte minst landet i väster så satsar man lika hårt på marknadsföring innan produkten ens är klar. Säger inte att det är det bästa. Men dom får produkterna sålda. Våga vara lite bättre, lite trevligare och inte minst snyggare Mördande konkurans självklart men det är inget som ska stoppa en anser jag Kul att någon kanske kan se positivt på det hela med nytt högtalarmärke idag Speciellt med "superfinish" som du säger Quote
Engelholm Audio Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Tråkigt Tja...jag har full förståelse för att fullständiga svar inte kan ges officiellt i tråd likt denna så jag ser det som fullt OK men ville ändå förtydliga. Självklart inte enbart demoex i vårt "hem". Efter att vi anser att vår prototyp fungerar oklanderligt så drar det igång! Bland annat Arken är i sikte. Helt rätt! Jag ställer frågan utifrån mina egna upplevelser och erfarenheter kring mina högtalare. Produtkernas närvaro nära presumtiva kunderna är ett måste! Nja, jag håller definitivt inte med att stativare gör ljudet sämre totalt Det är tyvärr så, att med mindre lådor tvingas man till kompromisser. Dessa kompromisser kan vissa leva med, andra kan det inte. Här råder tycke och smak. Vad som däremot inte är tycke och smak är alltså att högtalarelementen måste kompromissas med, när lådvolymen krymper. Åter igen - i all välmening! Quote
Guest justaudiomagic Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Tja...jag har full förståelse för att fullständiga svar inte kan ges officiellt i tråd likt denna så jag ser det som fullt OK men ville ändå förtydliga. Helt ok Det är tyvärr så, att med mindre lådor tvingas man till kompromisser. Självklart finns det vissa kompromisser med stativare, lixom det finns kompromisser med golvare - Allt är på gott o ont Vad som däremot inte är tycke och smak är alltså att högtalarelementen måste kompromissas med, när lådvolymen krymper. Än en gång, håller tyvärr inte med Åter igen - i all välmening! Quote
Engelholm Audio Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Än en gång, håller tyvärr inte med. Jag tror att vi hade kunnat enas om denna punkt men det kräver en del tid för att hitta våra värderingar och ordval. Jag finns på mail om du är nyfiken men lämnar frågan här - om ingen vill "gräca djupare". I övrigt är väldigt glad för Schills inlägg som är klockrent i många avseenden. Quote
Guest justaudiomagic Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Alla har vi våra kriterier när det gäller ljud, musik och Hif / hemmabio. Så kommer det alltid vara Alla åsikter är välkomna! Vi hörs kanske av Pär i framtiden, vem vet... Vi ses säkert även på mässor Quote
PL300 Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Jag är absolut för nya högtalare! Tycker dock att som iden som den presenteras verkar den lite spretig, några bra ideer men det gäller ju och få in det i samma låda också. Två 7" i samma låda låter onekligen som det blir en stor monitor och jag är också lite frågande då om man inte ska göra en mindre golvare istället om det blir fallet. Jag hade nog försökt och hitta dom aktuella elementen först och bestämt utifrån det låda, terminaler o.s.v., jag tror det är viktigt och få en bra helhet! Skulle jag köpa högtalare i den prisklassen så tror jag att det hade slutat med ett känt märke som man kan hitta svenska och internationella tester/omdömen om även om det finns ett lokalt alternativ, det hade kännts tryggare! Så en viktig fråga är: varför ska folk köpa våra högtalare? som dom andra varit inne på, det finns många välljudande alternativ med skyhög finish, jag tror inte det räcker att med ett till alternativ! Se det som ett hobbyprojekt och inte Stereophile nästa! Sist jag tycker namnet inte fastnar, jag har svårt och komma ihåg det nu! jag hade hellre valt t.ex. Just Audio Magic eller JAM, nått som fastnar direkt! Lycka till! Quote
Guest justaudiomagic Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Jag är absolut för nya högtalare! Tycker dock att som iden som den presenteras verkar den lite spretig, några bra ideer men det gäller ju och få in det i samma låda också. Två 7" i samma låda låter onekligen som det blir en stor monitor och jag är också lite frågande då om man inte ska göra en mindre golvare istället om det blir fallet. Jag hade nog försökt och hitta dom aktuella elementen först och bestämt utifrån det låda, terminaler o.s.v., jag tror det är viktigt och få en bra helhet! Skulle jag köpa högtalare i den prisklassen så tror jag att det hade slutat med ett känt märke som man kan hitta svenska och internationella tester/omdömen om även om det finns ett lokalt alternativ, det hade kännts tryggare! Så en viktig fråga är: varför ska folk köpa våra högtalare? som dom andra varit inne på, det finns många välljudande alternativ med skyhög finish, jag tror inte det räcker att med ett till alternativ! Se det som ett hobbyprojekt och inte Stereophile nästa! Sist jag tycker namnet inte fastnar, jag har svårt och komma ihåg det nu! jag hade hellre valt t.ex. Just Audio Magic eller JAM, nått som fastnar direkt! Lycka till! Hej o tack för din åsikt Spretig kanske den är men det är oxå för att det är i tankeprocess än så länge. Att det ska handla om Eton och / eller TP är helt säkert nu. Element kommer inte bli större än 6,5". Stativare är redan fasatställt men alltid kul med åsikter. Även namnet JaudioM är fastställt (möjligen kommer det någon mer beteckning). Tester kommer att göras i många kända tidningar bland annat High Fidelity, Fidelity och andra utländska erkända som t ex Stereophile Tack för lyckoönskningarna Quote
Kent_n Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Vad har du/ni tänkt att det skall vara för bestyckning, hur stor ungefär,hur många liters lådvolym, basreflex eller sluten låda, lutar ni år något speciellt märke på komponeterna, blir det banddiskant eller vanlig, trögdrivna eller för rör ? Antar att det är sådana frågor man tänker på när man börjar fundera på att kommerisellt tillverka högtalare, skulle vara kul om du/ni kunde delge lite tankat och ideér.. Quote
Guest justaudiomagic Posted October 17, 2008 Posted October 17, 2008 Hej Märken på element har vi bestämt Eton och / eller TP, just med tanke på kvaliten. TP är inte de mest lättsamma element att jobba med men med rätt kombination med element och även filterkonstruktion löser vi detta. Diskant är inte helt bestämt ännu men tankar finns på Etons AMT diskant. Ett otroligt bra element som oxå har en låg resonansfrekvens - 490 hz. Har även tankar på diskant från TP - C2 23-6 (resonansfrekvens 350 hz). Komponenter i filter kommer bli Janzten och Claritycap Basreflex, en till var bas. Jag har lagt som mål att inte hamna lägre än 87 db, men troligt är att de hamnar högre. Micke Vad har du/ni tänkt att det skall vara för bestyckning, hur stor ungefär,hur många liters lådvolym, basreflex eller sluten låda, lutar ni år något speciellt märke på komponeterna, blir det banddiskant eller vanlig, trögdrivna eller för rör ? Antar att det är sådana frågor man tänker på när man börjar fundera på att kommerisellt tillverka högtalare, skulle vara kul om du/ni kunde delge lite tankat och ideér.. Quote
kaffekoppen Posted December 11, 2008 Posted December 11, 2008 Låter som en relativt stor stativare... Jag hoppas ni har med en duktig konsruktör och har tid och tålamod till arbetet. Inte hänt mycket i tråden på några månaer, men det är ju lite drygt 1,5år till Arken Quote
mikael2 Posted December 12, 2008 Posted December 12, 2008 Behöver kanske inte bli så stor, tänker på t ex Wilson Benesch Discovery, inte så stor men många element och fint hantverk. Totem Mani-2 är ju också liten och går djupt med dubbla basar(isobarik). Quote
mikael2 Posted December 12, 2008 Posted December 12, 2008 Även nya WB Trinity är ju en 3-vägare på stativ...intressanta lösningar att titta på kanske? :cool: Quote
vovven Posted February 7, 2010 Posted February 7, 2010 Hej hopp, Är lite nyfiken på hur det går med Dina nya högtalare, kan Du inte visa lite bilder på hur arbetet fortskrider och vilka element det blir. Quote
Recommended Posts