Jump to content

Romersk Hi-End


calle_jr

Recommended Posts

Monolite är liksom Vitro Cantus baserade i Italien. De har använt en aluminiumdomediskant och basarna är kevlar.

Frekvensomfång 40 - 20.000Hz. Jag uppfattade dem som hembiohögtalare eftersom det finns matchande bokhyllesurrar, center och sub.

Hursomhelst vill jag klassa denna modell som hifi. Prislapp har jag ingen aning om.

Det var inte mycket mer från Vitro Cantus.

DSC_0921.JPG

En liten demo, men mycket välspelande.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 315
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hon måste vara den mest kända Malmöbo vi har, även om Jan Troell, Stellan Skarsgård och Zlatan är större kändisar hos yngre generationer.

Carillon är som sagt en mycket fin förstärkare, men Vitro Cantus (glas-sång?) är inte så kända för oss. Här lite direktrespons från företaget;

Hello !

Congratulation for the beautiful and very professional photos!!

Vitro Cantus is a new individual company in L'Aquila, principal town of Abruzzo - ITALY.

The principal technical data of integrated amplifier carillon are

- frequency response 7-50000 Hz +/- 2 dB

- output power 34+34 Watt rms at limit of clipping

- THD 1% @ 1KHz @ 25Watt rms

- pi-greco inductive filtering

- class AB, ultralinear configuration

- no overall feedback

- dual mono handmade construction

- high quality selected components

- aluminium cabinet black or silver

- weight 25 Kg

Price in Italy 5800 Eur without tax

Now is in progress an high quality tubes pre phono MM/MC and another integrated amplifier smaller than carillon. Web site also is in progress.

After any attempts the combination with Monolite speakers and Accustic Arts CD provided the best result for Vitro Cantus Carillon.

thanks and regards

I hope to be in Milan 2009!!

Franco Rispoli

Link to comment
Share on other sites

Det kommer fler fina hyllor :)

Alchimie Musicali och Fonè

Hos Alchimie Musicali hölls en demonstration av Giulio Cesare Ricci. Han känns säkert igen av en del som inspelningsledare och ljudtekniker hos det italienska skivbolaget Fonè. Deras inspelningar av klassiska verk håller en helt enastående klass, och eftersom det är italienska uppsättningar får man höra en och annan Stradivari, Guarneri och Amati :app::mm:

DSC_1115-.JPG

En fantasisk musikupplevelse!

http://www.alchimiemusicali.com/

Link to comment
Share on other sites

Hos Alchimie Musicali hölls en demonstration av Giulio Cesare Ricci. Han känns säkert igen av en del som inspelningsledare och ljudtekniker hos det italienska skivbolaget Fonè. Deras inspelningar av klassiska verk håller en helt enastående klass, och eftersom det är italienska uppsättningar får man höra en och annan Stradivari, Guarneri och Amati :app::mm:

När man ser honom väntar man sig en skivspelare ;):?:

Fantastiskt fina bilder :mm:

Link to comment
Share on other sites

Tack ska du ha, eliot. Och helt rätt!

Jag var där två gånger.

Första gången spelades cd, Masekela och EST.

När Ricci var där spelades dessa vinylutgåvor:

017JLP.jpg022J-1LP.jpglp-016.jpg

Ibland går det inte riktigt att skildra det som verkligen skedde. Det lilla rummet var knöfullt när Ricci demade.

DSC_1111.JPG

DSC_1115.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det kommer fler fina hyllor :)

Hos Alchimie Musicali hölls en demonstration av Giulio Cesare Ricci. Han känns säkert igen av en del som inspelningsledare och ljudtekniker hos det italienska skivbolaget Fonè. Deras inspelningar av klassiska verk håller en helt enastående klass, och eftersom det är italienska uppsättningar får man höra en och annan Stradivari, Guarneri och Amati :app::mm:

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...0/DSC_1115-.JPG

En fantasisk musikupplevelse!

http://www.alchimiemusicali.com/

Du menar förstås högtalarna eller hur :D;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det måste ju vara ganska högupplösta bilder för att kunna göra en delförstoring med den handskärpan.

Det blev ett läckert porträtt och Münchenfrågetecknet börjar ta form igen... :o:)

Ja, fullformat med favoritoptiken Micro Nikkor 60/2.8.

Ricci är en mycket temperamentsfull person, men det funkade faktiskt med 1/30s, bländare 5, iso200.

de andra bilderna hade jag bländare 14 iso400, men då hängde inte blixten med att lätta upp det knepiga ljuset. Ett typiskt läge där blixt är nödvändigt trots att ljuset finns i rummet.

Jag ska välja ut några läckra uppställningar till...

Du menar förstås högtalarna eller hur

Hehe, jag har bara hört Fonè med mina egna högtalare och med Gemme. Aldrig med Sonus Faber, men det kanske kan bli en slags symbios :)

Det där var en riktigt vacker högtalare...

Visst är den. Den låter bra också. Vi tar en bild till på den:

DSC_0928.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vad är ditt intryck av skivorna :?:

- I mitt fall har väl snålheten bedragit visheten och jag köpte aldrig The Violins of Cremona: Homage to Fritz Kreisler / Salvatore Accardo och nu är den ännu dyrare :black:

lp-003.jpg

Edit: Lade till bild på utgåvan som består av 4 enkelsidigt graverade skivor (45rpm) som släpptes i ett begränsat antal av 496st :mm:

Link to comment
Share on other sites

Vad är ditt intryck av skivorna :?:

- I mitt fall har väl snålheten bedragit visheten och jag köpte aldrig The Violins of Cremona: Homage to Fritz Kreisler / Salvatore Accardo och nu är den ännu dyrare :black:

http://www.fone.it/shop/prodotti/lp-003.jpg

Edit: Lade till bild på utgåvan som består av 4 enkelsidigt graverade skivor (45rpm) som släpptes i ett begränsat antal av 496st :mm:

Jag köpte en sådan med pianisten Todd Cochran. Det är 2st enkelsidiga 45-varvare från Club of the 496.

Fantastiskt väl inspelad.

De sålde ut dem på plats, men jag kommer inte ihåg vad jag gav.

Käera, det var nära många gånger. Men inget köp förutom mjukvara.

Link to comment
Share on other sites

Ett par bord därifrån var det digitala lösningar utan silverdisk som regerade:

DSC_0979.JPG

Här en Roland Edirol FA-66 med 4 kanalers 24/192-standard via firewire-anslutning:

DSC_0980.JPG

DSC_0981.JPG

Allt möjligt och omöjligt som rör närförsörjning får stort utrymme i italiensk hifi:

DSC_0803.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer det ett litet intermezzo igen, och i Rom finns det två tunnelbanelinjer, A och B, som täcker Roms centrala delar som ett "X".

Det här är linje A i den nordvästra skänkeln:

DSC_1085.JPG

Om man hoppar av vid Spagna möts man kvällstid av den här vyn:

DSC_1072.JPG

Vid Scalinata della Santissima Trinità dei Monti (som felaktigt kallas spanska trappan) är det alltid en social stämning

DSC_1069.JPG

DSC_1070.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...