Jump to content

Musical Fidelity Supercharger


sweetspot

Recommended Posts

Hej på er.

Har blivit lite intresserad av MF supercharger som enligt deras hemsida ska förvandla en liten klen rörförstärkare till ett smärre kärnkraftverk utan påverkan av den ursprungliga ljudkaraktären. Har sett att både stereoophile och även hifi&musik gett den toppbetyg. Både från rör och transistorer. Har någon på detta forum lyssnat och kunnat bedöma sanningen i det hela. Låter skumt att kunna sätta ett ytterligare slutsteg i signal vägen och fortfarande kunna behållla samma renhet. Kan detta verkligen stämma? Är det inte bätttre att skaffa sig ett kraftigare slutsteg istället om man behöver detta?

Mvh Sweetspot

Link to comment
Share on other sites

Hej på er.

Har blivit lite intresserad av MF supercharger som enligt deras hemsida ska förvandla en liten klen rörförstärkare till ett smärre kärnkraftverk utan påverkan av den ursprungliga ljudkaraktären. Har sett att både stereoophile och även hifi&musik gett den toppbetyg. Både från rör och transistorer. Har någon på detta forum lyssnat och kunnat bedöma sanningen i det hela. Låter skumt att kunna sätta ett ytterligare slutsteg i signal vägen och fortfarande kunna behållla samma renhet. Kan detta verkligen stämma? Är det inte bätttre att skaffa sig ett kraftigare slutsteg istället om man behöver detta?

Mvh Sweetspot

Jag har också läst detta men kan väl säga att det även i mina öron låter för bra för att vara sant. Är väl som vanligt aningen skeptisk ;)

Link to comment
Share on other sites

När jag och Calle_jr besökte OJCO så fick vi lyssna på den ;)

Hur lät det då?

Det "lilla systemet" med McIntosh, Leben och AE spelade bra vid måttliga volymer (vi undvek förvisso skruva upp volymen till klippnivåer). Denna lilla förstärkare är inte en helt korrekt matchning för denna högtalare, såvida man inte tänker sig ett mindre system och nästan närfältslyssning. Men det grötade aldrig ihop sig eller tappade kontroll.

Hursomhelst skulle man som sagt inte råda till en sån här setup som förstaval. Men det fanns en anledning till kombinationen, och det var jag och eliot som bett om att få göra såhär, och OJCO är serviceminded :)

Vi ville ju koppla in Supercharger 550K från Musical Fidelity mellan Leben-förstärkaren och högtalarna. Sagt och gjort. Nu blev det helt annat. Som att pumpa steroider i förstärkaren. En tyngd, dynamik och volym tillfördes utan att påtagligt ändra källans och förstärkarens karaktär.

DSC_7262.JPG

DSC_7292.JPG

Den som gillar sin förstärkare, men inte får högtalarna att spela ut ordentligt bör definitivt ta en titt på Supercharger.

Link to comment
Share on other sites

Intressant reflekterade inte på denna första gången jag läste artikeln,låter ju på namnet som den platsar bäst på dragracingbanan :o:D men som tydligen då kan passa i vardagsrummet med förhoppningsvis utan däcksrök :clown:då kan ju högtalar val i viss mån breddas vad gäller utbudet,om det inte tillför massa lustigheter :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är också lite frågande för denna lösning! ska tilläga att jag aldrig hört dessa burkar men det känns tveksamt och koppla in en till apparat i signalvägen. Jag har också läst fina resensioner på dom men tycker framför allt att det faller på att dom kostar för mycket! jag tycker det finns många intressanta slutsteg i dom prisklasserna och jag antar att man får räkna med ett extra par högtalarkablar också.

En fråga till vad händer om man i dagsläget kör bi-wire?

Link to comment
Share on other sites

Hej på er.

Har blivit lite intresserad av MF supercharger som enligt deras hemsida ska förvandla en liten klen rörförstärkare till ett smärre kärnkraftverk utan påverkan av den ursprungliga ljudkaraktären. Har sett att både stereoophile och även hifi&musik gett den toppbetyg. Både från rör och transistorer. Har någon på detta forum lyssnat och kunnat bedöma sanningen i det hela. Låter skumt att kunna sätta ett ytterligare slutsteg i signal vägen och fortfarande kunna behållla samma renhet. Kan detta verkligen stämma? Är det inte bätttre att skaffa sig ett kraftigare slutsteg istället om man behöver detta?

Mvh Sweetspot

Verkar inte vara många som har erfarenhet av detta produkt tråkigt hade varit skoj att läsa.

Mike

Link to comment
Share on other sites

Hej Thinman,

Har du beställt ett par? I såfall vad har du för grundförstärkare ?

Är det utprovat i hemmiljö?

Mvh Sweetspot

Jag har på vinst och förlust beställt ett par Superchargers. Jag ville kunna behålla min Opera Consonance 5.5 och samtidigt köra på Magnepan 3.6 :) Får se hur det går när grejorna väl anländer. Men jag alltså inte hört monoblocken, dock ska de ju inte nämnvärt ta bort det sköna SET-ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Dom har en ingång, dock inte XLR om man nu har det.

Thinman, eftersom ingen verkar äga en supercharger så får du gärna skicka mig ett PM när du fått hem det och delge dina erfarenheter.

/ Sweetspot

Jajamän, jag utlovar en grundlig recension av dessa intressanta skapelser...har liiite svårt att vänta fyra veckor dock. I Stereophiles recension hade man f.ö kört med en gammal Scott-stärkare på 18W med utmärkt resultat så jag har stora förhoppningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...