JW Pepper Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 Hej! Är intresserad av att utforska SACDns förtjänster och samtidigt få ännu bättre CD-ljud. Skulle därför uppskatta tips om kompetenta alternativ till min Audionet VIP, länkar till butiker som saluför skulle även vara bra. Kan ju samtidigt passa på att höra om Era erfarenheter och uppfattningar av SACD kontra DVD-A? Ljudmässigt i synnerhet men även övriga aspekter såsom handhavande. Hur fungerar ex SACDs menyer, krävs att TVn är inkopplad som med DVD-A (gör mig vansinnig och att jag aldrig nyttjar DVD-A)? Ha det bra! Quote
Neodynium Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 Menyer slipper du. Du fixar detta med fjärren eller framme på enheten oftast. Vad man väljer är om du vill ha cd spåret, SACD eller SACD 5.1 om detta nu finns. Vissa SACD spelare väljer det bästa formatet direkt.. alltså SACD.. vilket uppskattas då man ofta inte vill vänta eller gå in på krångliga menyer hela tiden. Jag har testat och ägt Sonys förra toppmodell, XA SCD777ES.. den låg på 43kkr ny.. den går att finna begagnat för runt 20kkr nu. Denna spelare var mycket bra för sina pengar.. byggd som en pansarvagn (17kg tror jag) och fungerade klockrent i alla situationer. Den spelade förbi många andra cd spelare och när man körde SACD så hade jag då inte hört något som låg i närheten förrutom Accuphase största SACD kombo och dCS Elgar + Verdi kombo. Om du hittar den för rätt pris (runt 20kkr) så är den ett mycket fint alternativ. Jag har också testat Krells SACD standard. Hade en sådan under några veckors tid (testade den och Valhalla runt hela systemet åt AudioNord). Denna spelaren gick förbi Sonyn med lätthet på både cd och SACD formatet. Denna maskin är klart konkurrenskraftig med det mesta på marknaden. Om du inte bryr dig om priset så finns det två kombos dock som slår allt... De är olika mot varandra men håller en klass för sig.. Accuphase största SACD kombo och dCS Elgar Plus + Verdi La Scala!! Bara musik... Quote
JW Pepper Posted June 7, 2004 Author Posted June 7, 2004 Tack för svaret. Accuphase och dCS ska kollas upp och så klart Krell, ett grundkriterie är att spelaren ska spela CDs mycket bättre än min Audionet VIP, som låter helt fantastiskt i mina öron. Skönt att höra att menystökande inte verkar vara nåt problem. Om det var du som skrev om ditt Krell/Valhalla-test på hififorum.nu så har jag läst det med stor behållning, intressent och härligt målande språk, kul läsning! Har du jämfört SACD och DVD-A ljudmässigt, några generella synpunkter? Quote
Björn-Ola Posted June 8, 2004 Posted June 8, 2004 Jag tycker nog ändå att när man satsar så mycket pengar, så vill man ha en spelare som klarar alla format. Quote
Neodynium Posted June 8, 2004 Posted June 8, 2004 Jag har en vän som sitter med en Audionet Vip.. så jag har hört DVD-A några gånger.. känns som de ligger på samma kvalite de två olika formaten.. dock så tilltalar inte DVD-A mig pga alla menyer och olika kvaliter man kan välja. För många skivor som är inspelade i lägre upplösning än va formatet klarar vilket jag inte förstår varför man vill göra detta... SACD är SACD... det är skönt! Visst är det jag som har gjort testerna på hififorum. Man bör alltid testa själv dock.. något som jag blir lyrisk över kanske någon annan inte ens uppmärksammar eller inte ens tycker om. Vi är ju alla olika och tycker olika!! Det är väl skönt det när man tänker på det En spelare som klarar alla format borde kosta Otroligt mycket.. eller har dragit ner på något.. förstår inte hur man kan slänga in allt i en burk och ha ett lågt pris.. någo måste man ju ha gjort avkall på. Själv är jag inte sugen på en sådan burk. Men om man är intresserad av film och att blanda sina intressen.. ja då borde det ju vara perfekt! Quote
stargazer Posted June 8, 2004 Posted June 8, 2004 Jag är inte bekant med Audionet's spelare, så jag kan tyvärr inte relatera till dessa. Men vad gäller multispelare så tycker jag att Bladelius Gondul är mycket intressant. Har lyssnat på den i "grundutförande" (69 000 tror jag) och den är mycket, mycket bra i såväl CD som SACD-läge (provade inte DVD-A, men vem i sjuttsingen vill ha en "skärm" för kunna lyssna på musik? går fetbort!). Lägre ner i pris har jag lyssnat på Primares DVD30 och den är lovande för pengarna (kring 30 000 om jag inte minns fel). Oklart hur den står sig mot Audionet, ingen aning faktiskt. Har även hört Linn Unidisk 1.1 och den är också riktigt bra, om än något överprissatt i mina ögon (även som den tidigare Linn-ägare jag är...) / stargazer Quote
Guest Jorma Posted June 8, 2004 Posted June 8, 2004 Om man skall ta till riktiga värstingar, åtminstone vad det gäller priset så har Scweisiska Goldmund en som jag såg annonserad i USA. Det var 2 helsidors annonser i en hembiotidning och spelaren kommer bara ut i 50 ex. Pris i USA 75 000 USdollar!!! Den har samma Pionerdrive som Gondul. Burmester har något i liknande prisklass också. Quote
JMlab Posted June 8, 2004 Posted June 8, 2004 Vilken version har du av Audionet? Det har skett uppgraderingar både mjukvarumässigt och hårdvarumässig både i Vip som Map Kan bara konstatera att det blir en påtaglig förbättring av både Cd ljud som DVD-audio+Video riktigt hög upplöst har det blivit .Numera behöver man inte fibbla runt i menyer utan systemet fixar bästa ljud själv. Väntar på mätmick samt nytt akustikprogramm som själv mäter och ställer in efter rumsakustiken. Quote
JW Pepper Posted June 8, 2004 Author Posted June 8, 2004 JMlab: Det där låter intressant vet inte vilken version av VIP jag har, fick min ursprungliga utbytt på garantin september 03. Har inte gjorts något med den sedan dess, vad menar du blev bättre med "senaste" ver? CD-ljudsmässigt. Kör i stort sett bara CD på den. Har ingen MAP utan en PRE G2, spelar det någon roll i menyfrågan? Stämmer det alltså att det går att uppgradera VIPen så att det bara är att sätta igång en DVD-a utan skärm inkopplad? Underbart i så fall, blir helt galen på det orimligt osmidiga i den lösningen. Det där med mic och programvara låter intressant för en eventuell framtida uppgraderingar till kombinerad 2-kanal/hembio. Är dock osäker på hur mycket sämre ljud jag skulle få med en MAP V2 med tillhörande EPS jämfört med min PRE G2, har du någon uppfattning/erfarenhet? Quote
JMlab Posted June 9, 2004 Posted June 9, 2004 Version V2 heter den nya/uppgraderade. Jag har en EPS till min Map Mappen är en Pre1G2+multikanal/digital del. Har även en Pre1G2 i 2-kanalen och där gjorde verkligen uppgraderingen med EPS ett verkligt lyft. Har dessvärre inte testat PREG2 så jag vet inte hur utfallet skulle blivit. Jag upplever ljudet som väldigt mer högupplöst och detaljerat luftigare diskant och fastare djupare bas. Uppgraderingen iMap var bland annat nya dacar samt ny programmjukvara. i Vip har jag för mig att det bara var mjukvaru uppgradering. För mer info kan du kontakta PL Audio i Malmö Quote
Neodynium Posted June 9, 2004 Posted June 9, 2004 En vän här i Halmstad sitter med en Vip.. den är nog inte uppgraderad.. han har inte gjort det iaf. 6 mån gammal maskin... är uppgraderingen gratis? Quote
Bravo Posted June 10, 2004 Posted June 10, 2004 Lindemann D-680 SACD lär vara en hygglig spelare i den bastantare prisklassen dock icke i den astronomiska sfären som dCS m.fl. Lär finnas på Esoterisk hifi i Uppsala. Quote
sveli Posted June 10, 2004 Posted June 10, 2004 Här är en länk till en lista på praktiskt taget alla universal spelare som finns på marknaden (dvs både CD, DVD-A och SACD). Inga CD/SACD spelare dock, men det finns ändå några "godbitar" där: DVD-A.dk Mvh /Sven Quote
Patrik Posted June 10, 2004 Posted June 10, 2004 (provade inte DVD-A, men vem i sjuttsingen vill ha en "skärm" för kunna lyssna på musik? går fetbort!). Måste säga att jag inte förstår mig på den här typen av åsikter. Många av oss kan göra de mest fantastiska åtgärder och lägga ner hur mycket tid som helst för att finjustera och få till så bra ljud som möjligt, och så skräms några bort pga en "skärm"... Fattar ingenting... Jag har njutit många timmar lyssnades på DVD-Audio och det är det som är viktigt. Sedan lyssnar jag förstås även på CD och SACD, men inte skulle jag vilja välja bort ett media och medvetet minska möjligheten att välja skivor fritt efter artist/titel. För alla DVD-Audio skivor jag har så är det bara att placera skivan i släden och trycka på play så startar spelningen enligt den inställning jag valt, så förutom vid första inställningstillfället av spelaren använder jag inte någon "skärm" vid lyssnandet (om jag nu inte råkar vilja komma åt några av de extra finnesser som kan finnas). Quote
Neodynium Posted June 10, 2004 Posted June 10, 2004 Tror att det är pga att många av oss inte har en tv i musikrummet... och vill inte ha en heller. En Lcd skärm kostar ju en slant också... jag orkar inte krångla med menyer.. jag vill att det skall funka direkt.. och högsta kvalite! Men det är jag! Quote
JW Pepper Posted June 10, 2004 Author Posted June 10, 2004 Bra sagt! Inget krångel och Spitzenklasse på en gång ska det vara :-) Quote
Wolfgang Posted June 12, 2004 Posted June 12, 2004 Titta på det utbud som TEAC har du har både Teac-DV50 och Teac Esoteric UX1 den sista i prisklass som dyraste Gondul men absolut marknadens bästa på alla "dicipliner". Quote
Neodynium Posted June 12, 2004 Posted June 12, 2004 Esoteric verkar ha fått till några goa modeller.. Quote
s.m.f Posted June 14, 2004 Posted June 14, 2004 Nu är jag visserligen partisk eftersom jag har en dvd-a spelare. men krånglig användning? knappast. Sen vill man ha bästa möjliga kvaliteten också. Sen går meningarna isär i det fallet, men jag går på Muse electronics, audionets och Meridian som samtliga håller Dvd-a som totalt överlägset. Sen finns givetvis de som hävdar motsatsen. I slutändan finns det väl ingen som vet. Min kvalificerade gissning faller docl på Dvd-a. Quote
Patrik Posted June 15, 2004 Posted June 15, 2004 Tror att det är pga att många av oss inte har en tv i musikrummet... och vill inte ha en heller. En Lcd skärm kostar ju en slant också... jag orkar inte krångla med menyer.. jag vill att det skall funka direkt.. och högsta kvalite! Men det är jag! Inser du hur komiskt det är att läsa dig skriva "orkar inte krångla" efter man sett alla dina alster om tester, utvärderingar och jag vet inte allt!!! Man skall förstås göra som man själv vill och väljer man bort ett format oavsett anledning är det helt ok. Men jag kan inte annat än bli förundrad, försöker bara förstå. Det är nästan som vissa anser det vara "fint" att endast spela CD/SACD. För att inte tala om att börja prata multikanal... :evil: För mig är det musiken som är viktig. Att ha möjligheten att kunna spela den där plattan oavsett om det är CD, SACD, DVD-A, DVD-Video eller tvåkanal eller multikanal är ett sätt att få fram musik, inget annat. Att dessutom DVD-Audio är fruktansvärt bra gör ju inte saken sämre. Om det beror på bra inspelningar och masteringar eller formatet i sig, eller kanske kombinationen vet jag inte men rent subjektivt tycker jag mina bästa DVD-Audio skivor låter bättre än mina bästa SACD (även om Opus 3 är väldigt bra). (Men det hindrar mig inte från att köpa SACD-skivor när det är i det formatet skivorna jag vill ha i finns i.) Skall nog ta och lyssna på DSOTM (SACD/multikanal) när jag kommer hem idag... Quote
Recommended Posts