vovven Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Jag läste igår det senaste numret av HighFidelity och imponerades stort av Denons DL 103. Att en en så gammal produkt fortfarande finns på marknaden! Här kommer mina funderingar, - Finns det fler gamla produkter som i årtionde efter årtionde fortfarande finns på marknaden? Kan det vara så att mycket av det vi idag ser i själva verket är gamla konstruktioner som bakats in i nya kapslingar? Personligen imponeras jag stort av konstruktioner som år efter år "levererar" och som kan skänka sin ägare glädje. Denna Denon-pick-up som artikeln handlade om skall visst vara 40 år gammal och ser stort sett oförändrad ut och låter bevisligen också mycket bra. Känner Ni till fler långlivade produkter ? det vore kul med fler exempel. Quote
Guest asimov66 Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Rega p2 rega rb 250 rega rb 300 Klipschhorn (hmm såg detta redan var taget) Quote
toobs Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Jag läste igår det senaste numret av HighFidelity och imponerades stort av Denons DL 103. Att en en så gammal produkt fortfarande finns på marknaden! Här kommer mina funderingar, - Finns det fler gamla produkter som i årtionde efter årtionde fortfarande finns på marknaden? Kan det vara så att mycket av det vi idag ser i själva verket är gamla konstruktioner som bakats in i nya kapslingar? Personligen imponeras jag stort av konstruktioner som år efter år "levererar" och som kan skänka sin ägare glädje. Denna Denon-pick-up som artikeln handlade om skall visst vara 40 år gammal och ser stort sett oförändrad ut och låter bevisligen också mycket bra. Känner Ni till fler långlivade produkter ? det vore kul med fler exempel. Hej, När LP12:an nämns vill jag gärna påminna om Ariston, Systemdeck och numera Audio Note som är samma konstruktion och där Linn snarast kan anses "inspirerad" av Ariston. Det finns tror jag utterligare fabrikat som stammar ur samma patent(?) => fattigmans-Linn.... (äger en själv - och vad gör det mig till.... ) Ägana av dessa tycks vara en hängiven skara som aldrig tröttnar på att utbyta tips om hur man skall tweaka dem för att komma närmare virvana. Läste en liten "historia" så sent som, igår om att den gode Ivor visst först började jobba hos Ariston och sedan - efter att ha övertygat ägaren om att låta tillverka spelarna i Ivors pappas fabrik - plötsligt själv går ut och lanserar en "ganska lik" skivspelare. Detta lär skall ha föranlett Aristons ägare /konstruktör att skåda så djupt i flaskan att livet rann ur honom - något som Ivor lär skall ta tagit med stor behärskning. Må vara hur det vill med detta, men livfullt återgivet var det. Toobs Quote
Timbre™ Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Kan det vara så att mycket av det vi idag ser i själva verket är gamla konstruktioner som bakats in i nya kapslingar? Har ibland fått den känslan när det gäller hörlurar och drivers från STAX. Quote
calle_jr Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Kul tråd! Känner Ni till fler långlivade produkter ? det vore kul med fler exempel. FM och LP. Båda har mer än 50 år på nacken med i jämförelse ganska oförändrad form. Quote
lech Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Visst som redan skrivits : Klipschorn MVH Lech Quote
Käera Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 http://www.svalander.se/anders/klipsch.htm Detta kan ju vara passande eller också så är det "Bullshit"mycket nöje (hoppas det vart rätt på länken) Quote
vovven Posted October 9, 2008 Author Posted October 9, 2008 Ser man sig om lite noggrant hittar man ju fler produkter som tack vare en god ursprungskonstruktion ännu "levererar" Tänker t ex på Tannoy som med sina koncentriska element i allra högsta grad "är med i matchen" eller varför inte den våg av rörförstärkare som invaderar våra lyssningsrum. Snacka om att gamla goda konstruktioner fortfarande håller. Kom igen! kom med fler exempel. Quote
lech Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 En annan klassiker som levererar: MVH Lech Quote
plundin™ Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Om Denon DL-103 är en klassisk pickup så är detta hans mamma! Och alla dom syskon hon har i SPU-serien! /ptr Quote
lech Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Om Denon DL-103 är en klassisk pickup så är detta hans mamma! Och alla dom syskon hon har i SPU-serien! /ptr Satt och väntade på den ,men kopplar av. MVH Lech Quote
plundin™ Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Och dom här två syskonen är oxå äkta klassiker om du frågar Matrixen eller mäj! ... Även om dom syskon som tillverkas nu för tiden är ganska olika orginalen... Men det är kanske sånnt man får kalla utvekling... /ptr Quote
eliot Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Och dom här två syskonen är oxå äkta klassiker om du frågar Matrixen eller mäj! - Även 802:an som jag funderade på när jag skulle köpa högtalare 1982 - det blev emellertid McIntosh XR14 men B&W 802 var "runner-up" Quote
eliot Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Äkta klassiker är också försteget Convergent Audio Technology SL1 som släpptes i mitten på 80-talet och då som nu (i sin senaste inkarnation) räknas som ett av världens bästa försteg Slutsteget Jadis JA80 (monoblock) måste också räknas som en klassiker då det funnits på marknaden sedan 1981 Tillägg: De som inte känner till CAT SL1, se review av Stereophile (1986) och Soundstage (2007) Quote
Käera Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Dessa har ju funnits några år med,Supra Classic Series Quote
Timbre™ Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 Dessa har ju funnits några år med,Supra Classic Series Ja verkligen och de fanns ju då som nu i olika grovlekar. Klassikern 10.0 tycks dock ha utgått sedan länge. Quote
Käera Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 QUAD electrostatic panels,borde väl platsa här med Quote
plundin™ Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 Mina gamla drömhögtalare, Harold Beveridge's Model 1 och/eller 2... lär fortfarande tillverkas av sonen! /ptr Quote
plundin™ Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 Dom här år oxå ganska klassiska! Kanske den mest klassiska bokhyllehögtalaren! /ptr Quote
Käera Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 An elegant white-laquer Model 2, custom-built for a Swedish customer Quote
Käera Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 Dom här år oxå ganska klassiska! Kanske den mest klassiska bokhyllehögtalaren! Absolut o ordet Kef klingar fint i mina öron då jag haft högtalare med B139 bas Quote
plundin™ Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 Absolut o ordet Kef klingar fint i mina öron då jag haft högtalare med B139 bas Jag tänkte närmast på LS5/3a ... Den finns ju mängder av varianter!, Här själv ägt ett par Rogerstillverkade ett kort tag! /ptr Quote
stargazer Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 En gammal kärlek dyker upp i mitt medvetande... nästan 20 år sedan den introducerades men fortfarande en av de högtalare jag gillat mest Totem Model One Quote
Käera Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 Jag tänkte närmast på LS5/3a ... Den finns ju mängder av varianter!, Här själv ägt ett par Rogerstillverkade ett kort tag! /ptr Jag förståd det,det andra var mer en utsvävning från min sida när namnet KEF dök up på sidan Quote
Timbre™ Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 Jag tänkte närmast på LS5/3a ... Den finns ju mängder av varianter!, Här själv ägt ett par Rogerstillverkade ett kort tag! Öriket kan tveklöst visa upp en rad klassiska hifiprodukter. Quote
Recommended Posts