Jump to content

Intryck av Classe ca 300, 301, 400, 401

Stereotypen

Recommended Posts

Jag söker efter effektstarka och stabila steg till mina Audio Artistry Beethoven högtalare.

Jag funderar på Classe´s äldre modeller som verkar vara effektstarka och går att få för rimliga pengar.

Finns det någon som vet om det är någon ljudmässig skillnad mellan Ca 300 och Ca 301?

Eller mellan Ca 400 och Ca 401?

Är också intresserad av erfarenheter rent allmänt angående dessa steg.

Jag behöver ju 2 stereosteg till mina högtalare och funderar på att starta med 2 steg och sedan kanske skaffa ett tredje och brygga 2 st till mainpanel på Beethoven då det är dessa som kräver mest av stegen. Då passar ju Classe´s steg bra då dessa är bryggkopplingsbara.

Tacksam för svar :) !

Jag behöver ju 2 stereosteg till mina högtalare och funderar på att starta med 2 steg och sedan kanske skaffa ett tredje och brygga 2 st till mainpanel på Beethoven då det är dessa som kräver mest av stegen. Då passar ju Classe´s steg bra då dessa är bryggkopplingsbara.

Med två bryggkopplade CA-400/CA-401 får du enligt manualen tillgång till 1400W per kanal i 8 ohm. Dubbelt upp i 4 ohm och det kan ju verka stabilt :) men högtalarnas känslighet blir plötsligt väldigt viktig. Har kört bryggkopplat med Sf Extrema och det fungerar bra men i högre verkningsgrader får du ett oacceptabelt högt brusgolv på köpet. Med Amati Homage (92 dB) är det direkt störande även från lyssningspositionen så kolla upp känsligheten på Main Panels innan du slår till. Med CA-400/CA-401 i stereoläge har du ändå ett slutsteg som inte lyfter på ögonbrynen ens för Infinity Kappa 9.

Har aldrig jämfört CA-400 och CA-401 i samma system men när 401:ans produktblad dök upp blev jag förvånad över hur lika de är på insidan trots ny yttre design. CA-401 känns som en stilanpassning till den dåvarande Omega-designen.

CA-300 är väldigt omtyckt och det steget har väl närmast kultstatus bland många Classé-entusiaster, inte minst i USA.

Hej !........

Jeg kan kun anbefale Classe' CA 300 rigtig, rigtig varmt (har selv spillet på en sådan i nogle år) !....... :D

Super god forstærker, man bare bliver mere og mere glad for !....... :D

Har sammenlignet (direkte selvfølgelig) med hhv. CA 100 og CA 400 - CA 300 er efter min bedste overbevisning dem begge overlegne !....... :D

Med den rigtige forforstærker (gerne ballanceret) er du garanteret vellyd i topklasse !....... :D

De nyere modeller kender jeg ikke rigtigt, da jeg ikke har lagt øre til dem under hjemlige omgivelser !...... :D

Hej !........

Jeg kan kun anbefale Classe' CA 300 rigtig, rigtig varmt (har selv spillet på en sådan i nogle år) !....... :D

Har sammenlignet (direkte selvfølgelig) med hhv. CA 100 og CA 400 - CA 300 er efter min bedste overbevisning dem begge overlegne !....... :D

Med den rigtige forforstærker (gerne ballanceret) er du garanteret vellyd i topklasse !....... :D

De nyere modeller kender jeg ikke rigtigt, da jeg ikke har lagt øre til dem under hjemlige omgivelser !...... :D

Intressant Carsten!

Tack för att du delar med dig av dina åsikter. :)

Då måste vi ju ha fram en bild på klenoden... :) Här från en lyssningskväll över Wisdom Audio och ägaren var precis lika nöjd med sitt CA-300 som Carsten.

Texas021.JPG

CA-300 stod för drivningen av det övre registret och till basmodulerna en Krell FPB 600. Spännande kombination och förutom en nöjd ägare blev det mycket musik den kvällen... :mm: Har hört precis samma visa :) på annat håll och där fanns det dessutom flera Classéslutsteg av senare modell att välja på.

Texas022.JPG

CA-300 stod för drivningen av det övre registret och till basmodulerna en Krell FPB 600. Spännande kombination och förutom en nöjd ägare blev det mycket musik den kvällen... :mm: Har hört precis samma visa :) på annat håll och där fanns det dessutom flera Classéslutsteg av senare modell att välja på.

Texas022.JPG

Ja de är fantastiskt snygga också de äldre Ca-stegen. :)