Jump to content

Strömfilter

Richard

Recommended Posts

Då undertecknads kunskaper i ellära är begränsade frågar jag er istället.

Finns det någon anledning till att det finns speciella strömfilter för just audiofila sammanhang?

På nedanstående länk finns några isolertransformatorer för medicinskt bruk. Dessa, kan man ju tycka, borde ha en del krav ställda på sig och därigenom borde ju dessa kunna användas även till en ljudanläggning. Tanken är väl i båda fallen att strömmen ska vara så "ren" som möjligt.

Ofta talas det ju om i samband med nätfilter att man riskerar en begränsad dynamik. Är det det som skiljer en dedikerat audiofilt filter med ett "allmännt"?

http://www.conrad.se/?article=510829

Är jag helt ute och cyklar?

//Richard

Hej,

Dessvärre är det endast läckströmmarna man vill få ned i medicinska sammanhang. Har man problem med jordslingor kan det kanske vara ett alternativ, förutsatt att utrustningen man ansluter inte är inkopplad till centralantennen. Då kan man instället ansluta ett s.k. mantelströmfilter. Söker man renheten i strömmen får man skapa på annat sätt, typ magnetstabilisator t.ex.

Med vänliga hälsningar

Goranr

Det ser ut som en transformator som lämnar samma spänning in som ut. Jag tror att det är just denna typ av strömrenare som kan upplevas som dynamikbegränsande.

Därför har man mer och mer gått över till renare som saknar transformatorer och istället använder varistorer och kondensatorer. Kondensatorn ska vara kopplad mellan ledarna och kortsluter på så sätt högfrekvent ström. Varitorn tar bort strömspikar. Se t.ex. Audience eller Shunyatas strömrenare.

Stora strömrenare för audiobruk är extremt dyra. Det finns också små "parallellkopplade" strömrenare. Exempel är Audience. Enda skillnaden jag hittat är att de större appraterna isolerar de olika delarna av anläggningen, en liten används för hela anläggningen. På vissa stora strömrenare är inte alla uttag isolerade från varandra, så man får se upp. I riktigt fina strömrenare sker också en rening av jorden, se t.ex. deZorel. Små strömrenare (utan transformator) kan som regel lämna samma ström som säkringen för uttaget, dvs. begränsar inget.

Det finns säkert både bättre och sämre transformatorbaserade strömrenare. Problemet tycks vara att det tar lite tid för magnetfältet att byggas upp när en förstärkare vill ha mer ström. Då blir det en liten "försening" som som örat kan uppfatta. Men jag kan tänka mig att detta går att minimera med rätt dimensionering och transformatortyp, även om jag inte kan tillräckligt för att redogöra för hur. Kanske är det också skillnad mellan förstärkartyp, dvs klass A eller inte.

Det finns också en rad andra typer av strömrenare, för audiobruk. Ett exempel är Bybee strömkabel som inte liknar något annat. Och "passiva" strömrenare som Aucostic Revive och Furutech. Powercell påstår sig bygga på en helt ny princip, utan att förklara hur.

Själv använder jag strömrenare, med fantastisk skillnad i ljudet. Tydligen gäller det inte för alla. Jag skulle pröva om det ger en förbättring först.

OK

Tack för era svar.

Jag fattar inte allt men tillräckligt mycket för att förstå att de filter som är dedikerade för audiofilt bruk är att föredra.

Hade en liten förhoppning om att kunna köra en snikvariant med samma resultat.

Har egentligen inga uppenbara bekymmer med min ström men kommer efter era svar att prova och utvärdera skillnaden innan jag lägger ner alltför stora pengar. Ska flytta ner mitt musikrum till källaren och kommer då att få en, eventuellt två säkringar, helt "för mig själv".

//Richard

Ska flytta ner mitt musikrum till källaren och kommer då att få en, eventuellt två säkringar, helt "för mig själv".

Varför två? Det räcker med en från samma fas. Försök att få en fas så ren som möjligt. T ex låt motorerna till kyl/frys och lysrör gå på någon av de andra faserna. Spisen är OK att ha på samma fas som stereon. Även diskmaskin och tvätt som används mindre frekvent är OK. Om du lägger upp två säkringar från 2 olika faser kan det bli bekymmer om du kör med monoblock från olika faser.

NÄR DET GÄLLER STRÖMRENARE KAN JAG INTE LÅTA BLI ATT BLI LITE MISSTÄNKSAM. Det är inte så enkelt att om man sätter hifi framför en militär eller medicinsk strömrenare så läggs även en nolla till priset? jättenyfiken att ta del av din test.

OK

Tack för era svar.

Jag fattar inte allt men tillräckligt mycket för att förstå att de filter som är dedikerade för audiofilt bruk är att föredra.

Hade en liten förhoppning om att kunna köra en snikvariant med samma resultat.

Har egentligen inga uppenbara bekymmer med min ström men kommer efter era svar att prova och utvärdera skillnaden innan jag lägger ner alltför stora pengar. Ska flytta ner mitt musikrum till källaren och kommer då att få en, eventuellt två säkringar, helt "för mig själv".

//Richard

Hej,

Har själv bara erfarenhet av enkla lilla Clou Cables nätfilter för cd, men jag tyckte förbättringen var dramatisk (svartare bakgrund mm men ingen förlust i dynamik). Kanske går att hitta begad för några hundringar. Värt att testa kanske....

Toobs

Jag en Monster Signatur 5100 strömrenare. Jag köpte den pga att ett gäng här på euphonia för några år sedan gjorde ett test och tyckte denna var bäst. Jag tycker den ger en ljudförbättring. Jag vet inte hur den fungerar om den har transormator eller ej. Den har uttag som är anpassade för olika sorters elektronik. Cd försteg slutsteg plasma mm.

DrKlang Kanske vet det?

Är denna strömrenare dynamikbegränsande? Dynamikbegränsningen bör väl bara gälla strömslukande delar som slutsteg men inte cd eller?

Calle B

Ett filter som skiller seg fra de andre er RGPC filteret, jeg var for noen år siden på jakt etter nytt filter og prøvde forskjellige, men det ble mest som her nevnt allerede, dynamikk begrensede filtere man kom over.

Til slutt falt valget på dette, (jeg hadde da Audionet AMP II MAX monblokker og ett ganske strømkrevende oppsett.)

RGPC 1200C

RGPC.jpg

Specs:

The 1200C (available in black or silver) offers twice the protection and performance

of either the 400 or 600. Two on board 6,000 Watt chokes provide double the

high-current-on-demand while lowering the noise floor an additional 50%. With 12

commercial grade Hubbell Outlets, the 1200C is perfect for the most demanding

systems and is rack mountable right out of the box. Like the 600S it sports our

beautiful award winning Art Deco design and a switchable backlit logo (blue,

orange or off).

Parallel Power Delivery Model

• Double the High Current on Demand

• Dual stage AC surge suppression

• Noise removal with no current limiting

• Rack mountable

Dimensions: 17 x 5.25 (w/o feet, 6.2 w/) x 11 (WHD)

Net weight: 55 lbs

Outlets: 12 commercial grade Hubbell,

(8 VIMAR Euro Schukos -Export)

Power Cord: Detachable. 6 ft 12 AWG cord,

NEMA 5-15 Plug, 20Amp IEC connector

Input Voltage: 120 VAC 60Hz (240 VAC 50Hz Export)

Output Voltage: 120 VAC 60Hz (240 VAC 50Hz Export)

MOV: 18,000 Joules, 320V Clamp

Noise Removal: > 45dB

Fuse: 1-20 Amp fast blow-replace with Littlefuse 3AB

Draw at Idle: < 5 watts

Maximum Capacity: (components plugged directly in) 20Amps

Rack Mountable: Yes with included detachable rack ears

Indicator Light: Orange or blue Illuminated Front – rear switch

No user serviceable parts inside

Prices and specifications subject to change without notice.

Litt mer om paralell prinsippet, som skiller dette fra andre filtre...

http://www.richardgrayspowercompany.com/

mvh

Jag en Monster Signatur 5100 strömrenare. Jag köpte den pga att ett gäng här på euphonia för några år sedan gjorde ett test och tyckte denna var bäst. Jag tycker den ger en ljudförbättring. Jag vet inte hur den fungerar om den har transormator eller ej. Den har uttag som är anpassade för olika sorters elektronik. Cd försteg slutsteg plasma mm.

DrKlang Kanske vet det?

Är denna strömrenare dynamikbegränsande? Dynamikbegränsningen bör väl bara gälla strömslukande delar som slutsteg men inte cd eller?

Calle B

Såg den som hastigast och det var ett rejält nätfilter vill jag minnas. Konstruktionerna med rejält tilltagen trafo räknas väl mer till gruppen power reconditioners eller clean power supplies... :?:

En Monster Power Center HTS 5100 Signature Series MKII.

2180.jpg

Varför två? Det räcker med en från samma fas. Försök att få en fas så ren som möjligt. T ex låt motorerna till kyl/frys och lysrör gå på någon av de andra faserna. Spisen är OK att ha på samma fas som stereon. Även diskmaskin och tvätt som används mindre frekvent är OK. Om du lägger upp två säkringar från 2 olika faser kan det bli bekymmer om du kör med monoblock från olika faser.

NÄR DET GÄLLER STRÖMRENARE KAN JAG INTE LÅTA BLI ATT BLI LITE MISSTÄNKSAM. Det är inte så enkelt att om man sätter hifi framför en militär eller medicinsk strömrenare så läggs även en nolla till priset? jättenyfiken att ta del av din test.

Skälet till att jag tänkte använda två var väl egentligen bara för att jag har möjligheten. Har just konverterat husets värme från direktverkande el och därigenom fått tomma tvåfas uttag över. Dessa är ordnade av elektriker till enfas, bör tilläggas. Hade i så fall tänkt att köra förstärkning på ett uttag och cd-dvd på det andra. Har inbillat mig, felaktigt :blush , att det vore klokt.

Om fasen är detsamma, dvs två säkringar på samma fas, kan det bli problem då också eller finns det kanske inget att vinna?

Det är förstås inte särskilt ekonomiskt om jag nu sneglar efter strömfilter :mm: att köra med dubbla upp sättningar, alltså.

Om jag förstår elskåpet rätt (har haft ett separat till elradiatorerna) så har jag i alla fall tur. På den fas som försörjer aktuella uttag ligger det bara belysning, vanliga 230 v uttag och centraldammsugare.

Offtopic: Det framtida rummet blir 9,60 långt 4,20 brett och (tyvärr) källarhöjd 2,20. Blir väl inte så esoteriskt inriktat som hos en del andra men ser definitivt fram emot det hela. Ska bara renovera en toalett och hallen först. Hustruns order. :app:

Beaktar tacksamt alla givna förslag.

//Richard

Edit:2.20 meter i källarhöjd ska det vara.

Hade för något år sedan lite mailkontakt med en spanjor som jag köpte PAD strömkabel av. Han hade provat ganska många nätfilter och menade att ExactPower var ett mycket bra märke. Faktiskt det bästa enligt honom. Han försäkrade även att han inte hade några ekonomiska intressen i dess produkter.

Använder mig av ett Transparent PI8 nätfilter och har jämfört ett par gånger vad som händer med ljudet om jag kopplar ur det. Dynamikbegränsande är det inte, snarare tvärtom men man kan samtidigt uppleva att ljudbilden blir

lugnare. En paradox.

Har även anslutit projektor och kvaliteten på bilden blir bättre, lyfte TV bilden ett par snäpp också.

För min del kan jag byta allt i hifianläggningen men filtret blir det sista jag gör mig av med, strömmen är "source first"!

Har i dagsläget två aktiva Purity inkopplade med bra nätkablar, och det låter bra...

ExactPower hade varit mitt andra alternativ.

Kör sedan ett antal år med Nordost Thor och är mycket nöjd med den.

Klarare och med mer fokus i röster är det märkbara resultatet.

Hade hemma på prov Isotec motsvarande modell från vilken Thoren är vidareutvecklad, men konstaterade att denna är klart dynamikbegränsande.

Fick också ett lyft när jag placerade Thoren på Pulsar Points som Thoren är förberedd för genom gängor i chassiet.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ost&p=70259

Numera med Cerapuc under som ger ytterligare förbättring.

På samma sätt har Pulsar Points under nätaggregaten till ASR:n lyft ljudet ytterligare ett snäpp. Kolsvart bakgrund

Vet inte hur Thoren fungerar, men vet att den fungerar, det räcker för mig!

Calm

Skälet till att jag tänkte använda två var väl egentligen bara för att jag har möjligheten. Har just konverterat husets värme från direktverkande el och därigenom fått tomma tvåfas uttag över. Dessa är ordnade av elektriker till enfas, bör tilläggas. Hade i så fall tänkt att köra förstärkning på ett uttag och cd-dvd på det andra. Har inbillat mig, felaktigt :blush , att det vore klokt.

Om fasen är detsamma, dvs två säkringar på samma fas, kan det bli problem då också eller finns det kanske inget att vinna?

Det är förstås inte särskilt ekonomiskt om jag nu sneglar efter strömfilter :mm: att köra med dubbla upp sättningar, alltså.

Om jag förstår elskåpet rätt (har haft ett separat till elradiatorerna) så har jag i alla fall tur. På den fas som försörjer aktuella uttag ligger det bara belysning, vanliga 230 v uttag och centraldammsugare.

Offtopic: Det framtida rummet blir 9,60 långt 4,20 brett och (tyvärr) källarhöjd 2,10. Blir väl inte så esoteriskt inriktat som hos en del andra men ser definitivt fram emot det hela. Ska bara renovera en toalett och hallen först. Hustruns order. :app:

Beaktar tacksamt alla givna förslag.

//Richard

Hej,

Påminner mig en artikel i High Fidelity, tror jag, om en "supersäkring" att sätta på den fas som går till anläggningen. Testaren var lyrisk, men jag har därefter inte hört något om den. Kunde kanske vara något, förutom att dra skärmade elkablar hela vägen från elcentralen och köra eluttag från Furutech (kolfiber och Rhodiumplätering) förståss....... :mm:

Toobs

Använder mig av ett Transparent PI8 nätfilter och har jämfört ett par gånger vad som händer med ljudet om jag kopplar ur det. Dynamikbegränsande är det inte, snarare tvärtom men man kan samtidigt uppleva att ljudbilden blir

lugnare. En paradox.

Har även anslutit projektor och kvaliteten på bilden blir bättre, lyfte TV bilden ett par snäpp också.

För min del kan jag byta allt i hifianläggningen men filtret blir det sista jag gör mig av med, strömmen är "source first"!

Har i dagsläget två aktiva Purity inkopplade med bra nätkablar, och det låter bra...

ExactPower hade varit mitt andra alternativ.

Kör med den tidigare generationen PowerIsolators och det känns fortfarande helt rätt. Det du beskriver upplever jag tydligast på rörelektroniken och det kanske också framstår som en paradox.

Även jag använder mig av Transparents nätfilter, närmare bestämt en Reference.

Det är en av de bästa köpen jag gjort i min anläggning. Jag kan inte tänka mig att vara utan den.

Upplever även jag en förbättrad dynamik, men det beror nog mycket på att allt blir tyst i bakgrunden

och dynamiken framträder som den är tänkt från början.

Nya detaljer som framträder och med det bättre 3d var också påtagligt hos mig.

En PIMM till slutsteget och jag är hemma :mm:

Skälet till att jag tänkte använda två var väl egentligen bara för att jag har möjligheten. Har just konverterat husets värme från direktverkande el och därigenom fått tomma tvåfas uttag över.

//Richard

Du har inget att vinna på att lägga samma fas på två säkringar enligt mig.

Låter märkligt om allt utom dina gamla radiatorer legat på en och samma fas. Du har tre faser in som brukar fördelas på lite olika elprylar. Om det är som Du säger är det bingo. Fortfarande menar jag att det räcker med en fas. Om du drar en 1,5 kvadrat på en 1h A säkring så får du tillgång till drygt 3600 rena watt. Det räcker långt.

Har ingen av er funderat att ta reda på hur smutsig strömmen är? När min kåk är klar och inflyttningsbar tänker jag faktiskt göra det. En bekant som kan betydligt mer än mig om detta har erbjudits sig dra hem ett oscilloskop och skrivare för att mäta upp. Enligt honom är det normalt god kvalitet på strömmen om man inte bor för nära industri eller storstäder. Det bör gynna mig som bor i ett fiskeläger en bra bit från industrirök och storstadsslam.

Låter märkligt om allt utom dina gamla radiatorer legat på en och samma fas. Du har tre faser in som brukar fördelas på lite olika elprylar. Om det är som Du säger är det bingo. Fortfarande menar jag att det räcker med en fas. Om du drar en 1,5 kvadrat på en 1h A säkring så får du tillgång till drygt 3600 rena watt. Det räcker långt.

Faserna är dessutom ur fas (120 grader). Hur det låter ifall en apparat är kopplad till en fas och en annan apparat är kopplad till den andra fasen, ja det kan man säkert spekulera i ... eller hur?

Det mesta går att mäta om man har rätt grejor. Oscilloskopet kommer troligen att visa något distorderad 50 Hz sinus som kan se lite platt ut på "toppen" och där amplitud och frekvens varierar lite. Elverket garanterar bara en stabil frekvens över en viss längre tid, inte momentant från period till period. Den frekvensmodulation som då finns på elnätet, hur låter den egentligen?

Ledningen från proppskåp, via nätfilter och sedan genom nätdelen i förstärkaren blir ett stort filter som dessutom är olinjärt i och med likriktarbryggan. Beroende på hur alla dessa filterkomponenter samverkar får man mer eller mindre oönskad karaktäristik på filtret. Ska man vara petig borde man mäta upp hela kedjan fram till likspänningen inne i förstärkaren för att på riktigt få reda på hur "ren" likspänningen är och hur bra ev. nätfilter faktiskt fungerar.

Fast egentligen är det väl bara att prova olika lösningar och höra när det låter bra ...

Var nog lite otydlig....

Efter att de gamla elradiatorernas uttag (tvåfas) blivit till enkelfas (elektrikern flyttade upp den ena fasen till ovanliggande rad och får då agera nolla) så fick jag en hel rad med enkelfaser 7 st säkringar. De som låg på raden (fasen) under är således helt urkopplade.

På denna fasen som de nya 230 volts hamnade har jag dock tur: här ligger endast belysning, vägguttag, centraldammsugare och hittade visst en fas på spisen också.

Kommer att köra det hela från en fas och en säkring på denna. Blir alldeles för dyrt att använda två uttag om man ska koppla på dyrbara nätfilter på bägge. :mm:

Jag har en passiv variant av strömrenare, Furutech e609TP, som inte aktivt renar strömmen utan har ett material i sig som störskyddar mot EMI/RFI. Utan att egentligen ha testat så är jag lite "skeptisk" till "behandling" av strömmen...

Utöver detta så går strömmen på egen fasgrupp, och upp till ett vägguttag också från Furutech via en dubbelskärmad 2,5mm2 kabel.

Om det är bra... jag "tror" det... Jag har inte provat någon annan lösning.

Kör med den tidigare generationen PowerIsolators och det känns fortfarande helt rätt. Det du beskriver upplever jag tydligast på rörelektroniken och det kanske också framstår som en paradox.

Har ingen större erfarenhet av rörelektronik men jag har provat två försteg; Lector ZOE och ett ganska nytt Cayin, Lectorn överraskade mig rejält. Vet inte om det hade att göra med nätkabel och filter men jag har läst någonstans att just rörteknik drar stor nytta av en stabil ström. Kombinationen av filtrerade rör och elektrostater låter hursomhelst mer levande/verkligt i mina öron, med undantag av det lägre basresigtret.

Dynamisk kontrast, skillnaden mellan ljud och tystnad blir bättre med bra filtrering. Hade tankar på att dra skärmad nätkabel från skåpet med dedikerad säkring/grupp med pga av att jag bor i hyresrätt blir det mest flexibelt med ett filter.

Nyfiken på era erfarenheter av grupp/säkring/nätkabel ver. filter av olika slag.

Jag har en passiv variant av strömrenare, Furutech e609TP, som inte aktivt renar strömmen utan har ett material i sig som störskyddar mot EMI/RFI. Utan att egentligen ha testat så är jag lite "skeptisk" till "behandling" av strömmen...

Utöver detta så går strömmen på egen fasgrupp, och upp till ett vägguttag också från Furutech via en dubbelskärmad 2,5mm2 kabel.

Om det är bra... jag "tror" det... Jag har inte provat någon annan lösning.

Med den dragningen du har gjort med dubbelskärmad 2,5mm2 kabel har du riktigt bra förutsättningar! Det finns självklart betydligt bättre strömfilter men jag har själv haft Furutech strömlist och den lilla är riktigt prisvärd. Går man sedan till Shunyata Hydra6 eller t.o.m. Hydra 8 får du en riktig motorväg fram till dina komponenter. Kör 13st monoslutsteg genom Hydra 8:an (10x100W plus 3*75W) och det är inga problem med dynamik, kontroll och soundstage, snarare tvärtom :mm:

Under några års tid har jag kört min anläggning på filtrerad kraft.

Schaffner FN406 och FN2070 - i en liten DIY låda - matar CD och försteg.

En isolationstrafo på 2 kVA från RKA driver slutsteg.

Under veckan har jag provat att koppla ur rubbet av filter för att testa.

Men det har begränsat sig till att lyssna i hörlurar. Efter kl 21.

Jag blev förvånad hur bra det ändå lät, saknade inga detaljer. Möjligen att ljudet fick lite mer diskant.

Undrar om en del av förklaringen finns i att jag lyssnade på kvällstid, eller så hjälper inte dessa filter så mycket.

Igår kväll plockade jag fram en gammal stabb-trafo (magnetstabb, bygger på nån princip som kallas ferroresonans).

Den blir varm och brummar. Brummet är klart till dess nackdel.

Gjorde en observation att när jag startar eller stoppar spelning av CD så låter brummet helt annorlunda från trafon.

Lyssningsmässigt kändes dock detta i helt rätt riktning. Ett intryck av mer detaljer, tystare bakgrund, ett pussel där bitarna nu hamnat på plats. Ja, mer musik helt enkelt. :mm:

Har nån annan på forumet testat denna typ av trafo?

Jag har funderat på att ge mig in på avdelningen Aktiva strömfilter (regenerering) men kan för lite om dessa.

Magnetstabb är inte dumt till CD. Jag har inte prövat själv pga storleken och mecket med att bära hem en :)

Dock brukar kraftiga slutsteg eller många slutsteg inte vara en höjdare på regeneratorer. Vissa ifrågasätter också deras inverkan på ljudet. När jag jämfört passivt Hydra 6/8 med Powerplants har jag inte blivit imponerad. Dock vet jag att jag har en rätt så tung slutstegssida som i princip exkluderar samtliga strömlister/filter/regeneratorer som är i någon mån dynamikbegränsande.

En bra passiv strömlist med riktiga buss-bars och vettig filterkonstruktion kommer du nog längst med i dagsläget. Se till att den också filtrerar emellan dina inkopplade komponenter. Tidiga powerplants hade t.ex. inte filtrering emellan urttagen så även om du fick regenererad ström på "baksidan" så skitade inkopplade komponenter ned för varandra. Då kom rådet; koppla in digitala komponenter på en PP och analoga på en annan PP. Och vips tjänade dem lite mer pengar på sitt tillkortakommande och sålde en PP till. :clown:

Magnetstabb är inte dumt till CD. Jag har inte prövat själv pga storleken och mecket med att bära hem en :)

Prova att baxa hem en stabb om du har möjlighet, risken är stor att du inte vill lämna tillbaka den.

Jag lurade vidare under gårkvällen, stundtals i extas.

Nu återstår att klura ut om det är den stabil(are) spänningen, eller övertonsdämpningen som ger resultat.