Jump to content

Stepping out...En koll av Diana Kralls skivor

Zalve

Recommended Posts

Ja, Stepping out känns väl inte som den mest givna rubriken, när helgens väder har bestått av mer eller mindre regn i olika former.

Varje gång jag har försökt att stiga ut ur huset så har vädret fullkommligen anfallit. Höstdagar som generellt kan ge uttryck för många känslor.

En tur med kameran bland alla trädens sköna hösrfärger, eller kanske redan tomma grenar.

En växande känsla har vuxit fram under sensommaren och resulterat i ett uppdämt behov av "kärlek"

Alltså blirdet ett gyllene tillfälle att grotta ner sig lite. Alltså är det dags att "Stepping out".

Som "debutant" är det på ett vuxet sätt som det når mig. Även om det är standards och riktigt loungekänsla över det hela,

så känns det inte som en vanlig debut.

Fast det finns nog en hel del saker i botten som gör dessa skillnader.

• Replies 264
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Van the man,,, Näe,, Där har väl redan Timbre bestämt gjort en djupdykning som hette duga,,, Tror inte ens att jag kan stoltsera en skiva av "mannen".

Vi steppar vidare ut...

Börjar man när man är fyra och bara fortsätter, så finns det iaf en möjlighet att lära sig lite. Finns det dessutom i släkten så får man nog anta att äpplet inte faller så långt från trädet.

Ett citat som används flitit om denna är det lätt sköna "I think Dad has every recording Fats Waller ever made," she said, "and I tried to learn them all."

Om man inte har perfekt gehör, så lär man sig nog att ta sig en bit på vägen genom att nöta in sånt. Standards är något som hela tiden finns med oavsett när i tiden man kollar.

När vi stiger ut, så infinner sig två (med varandra välbekanta) kumpaner som kommer att följa med på den 15 år långa resa,som vi ska ta oss i ett betydligt snabbare tempo.

Här gäller det att bläddra bakåt i CD-stället för att hänga med... ;):D

Ja, historien börjar ju som alltid tidigare, men ska man hänga med här, så bör man nog ta sig tillbaka till 1993.

Fördomar om covers/standards och hissmusik bör man nog lägga bakom sig här ;)

Detta är en av mina många laster inom musiken som jag har. Julmusik är en annan välbekant sjukdom :app::D

Fast nu ska vi ägna lite tid åt "husgudinna" från Nanaimo, British Columbia

d1.jpg

Så reda som man kan bli, tror man iaf, när resten av familjen har åkt iväg på teater och huset står nästan tomt och tyst.

Lite ljus i höstmörkret och användbara verktyg på bordet. :D

Fast vad inser man redan då, när man knapp har börjat,,, Jo,, den uppmärksamme inser ju klart att något är fel...

d2.jpg

Såna fadäser får åtgärdas i nästa fas,,, när vi går vidare. *pinsamt*

Så reda som man kan bli, tror man iaf, när resten av familjen har åkt iväg på teater och huset står nästan tomt och tyst.

Lite ljus i höstmörkret och användbara verktyg på bordet. :D

Fast vad inser man redan då, när man knapp har börjat,,, Jo,, den uppmärksamme inser ju klart att något är fel...

d2.jpg

Såna fadäser får åtgärdas i nästa fas,,, när vi går vidare. *pinsamt*

Du har ju missat kaffet!!!!! :o:D

...jag följer glatt vidare i denna goa resa!!

\\K-man

Visst är det så som både Jörgen och K-Man har enkelt konstaterat. Som bonus lovar jag att bjuda på nåt ovanligt där istället som säkert ger med följdfrågor än denna huvudtråd :D

En tjej som 15 åring spelade på restauranger i Nanaimo, vann sen ett pris på en Jazz festival i Vancover som gav möjligheter att kunna studera lite mer musik på Berklee College of Music i Boston.

Det mesta gav sig lätt och dåvarande fröken Krall hamnade i LA för mer undervisning. 1990 så flyttade fröken damenNew York.

(Ett elakt rykte säger att att fröken Krall tydligen skall ha jobbat i Sverige som barpianist, men fick sparken för att hon improviserade lite för mycket och det gick utanför barbesökarnas nivå :mm::app: )

d3.jpg

Första albumet är den hel del örongodis, även om Krall har valt att ändra om en del i arrangmangen.

Hon vågar sig även på att plocka med en egen låt på debut skivan.

De två kumpanerna som är med även i dagens tid är givetvis basisten John Clayton och trumisen Jeff Hamilton.

Dessa har spelat ihop "rätt" länge och känner varandra, något som man kan märka redan på Diana Kralls första skiva.

Styrkan på "Stepping Out" är nog den variation som ändå finns bland alla dessa klassiska amerikanska standards.

Lekfullt som på "Do Nothin' Till You Hear From Me" eller överglatt som "On The Sunny Side Of The Street".

Att våga "leka" så mycket med arrangmangen känns väldigt modernt,, och hade nästan känt passande nu 2008,

när man vet andra jazzsångerskor som driver den moderna utvecklingen av kvinnlig "vokal/triojazz".

Efter flera genomlyssningar så framstår inte "Stepping out" som någon blekt första album långst in i hyllan, som aldrig spelas.

SÅ har ni skivan i sampling,,, Ta valfritt media och kom igen med era kommentarer.

Själv ska jag åtgärda felet på bilden ovan.

:D

Alla som äger en Stepping Out:

Upp med handen och in med skivan i drivenheten... :cool: :D

Hade inte kunnat sgat det bättre själv :D :D

"Efter flera genomlyssningar så framstår inte "Stepping out" som någon blekt första album långst in i hyllan, som aldrig spelas.

SÅ har ni skivan i sampling,,, Ta valfritt media och kom igen med era kommentarer." :app:

Gott, själv fick jag en bunt med skivor levererad i veckan, varav två julskivor....så denna julens första julskiva rä därmed spelad....så frågan är om jag inte är ett steg värre än dig nu Zalve! :D

...ser fram emot den utlovade bonusen! :mm:

\\K-man

Hade inte kunnat sgat det bättre själv :D:D

"Efter flera genomlyssningar så framstår inte "Stepping out" som någon blekt första album långst in i hyllan, som aldrig spelas.

SÅ har ni skivan i sampling,,, Ta valfritt media och kom igen med era kommentarer." :app:

Hmm...den har jag nog inte....kan inte känna igen framsidan...och bildminnet är min starka sida här...(kommer sällan ihåg några skivtitlar)

Har den getts ut med annan framsida?

\\K-man

Tar oppfordringen og legger fru/frk Krall i spilleren når man kommer hjem, kan väre på tide å gjenoppdage noe av damens tidligere musikk igjen :) ...

mvh

Gott, själv fick jag en bunt med skivor levererad i veckan, varav två julskivor....så denna julens första julskiva rä därmed spelad....så frågan är om jag inte är ett steg värre än dig nu Zalve! :D

...ser fram emot den utlovade bonusen! :mm:

\\K-man

Vill inte låta skrytsam, men årets första julspår blev spelad för två helger sen,,,

"Ultra Lounge - Christmas Cocktails" (Capital records gamla inspelningar)

Just ja, bonusen.

Idag kommer den från Åre och är något jag verkligen rekommenderar att ni provar.

aero.jpg

Detta är njutning på hög nivå.

Fungerar lika bra som Presso/Brygg eller som i mitt fall :mm:

Är det en ombyggd amningspump? :D

\\K-man

Amningspumpar är inget som tillhör mina intressen så jag vet inte, Men han som gillar kaffe,, och så har han aldrig sett en AeroPress????

Ja, vad ska man säga! En annan var ju och såg korningen av den svenske mästaren i denna nya "sport" :D (nerdigt så det förslår?)

Medan K-Man får googla lite och ni andra får leta i gömmorna, så ska jag bara placera högtalarna i "finlyssnings pose", det känns nödvändigt med tanke på kommande skivor,,,

Ett elakt rykte säger att att fröken Krall tydligen skall ha jobbat i Sverige som barpianist, men fick sparken för att hon improviserade lite för mycket och det gick utanför barbesökarnas nivå :mm::app:

Hon har jobbat som barpianist i Stockholm men hur det gick har jag ingen aning om... :)

Den var bra :D:D:D . Jahaja, nu kommer frun att undra vad det är för ny skiva jag köpt nu igen :blush

Du får väl kontra med, - Vilken fin handväska, är den ny ? :cool: :D

Hm, inser att jag också får investera i ny skiva.

Och gumman som inte brukar köpa handväskor... aj aj... hur ska detta sluta ? :black:

Ååååhh,

nu kommer jag att bli utslängd också ... :D:D

Ös på med listan nu :mm:

Visst!

I väntan på att fruns pocketkamera har laddat klart, så får vi nöja oss med mobilbilder.

I samband med "Stepping out" så fick en annan producent upp öron och ögon för Diana Krall.

Det var Tommy LiPuma, som kom att producera hennes andra album. Som kom att ligga hos Grusin/Rosen Productions (GRP)

Året är nu 1995.

d4.jpg

Om det var LiPuma, Avatar Studios eller bara lite mer erfarenhet hos damen vet jag inte, men kvaliten på inspelningen höjdes klart.

Nu finns det gott om djup och bredd i ljudbilden. Detaljer, brus och annat smått som gör inspelningen till en riktigt underhållande platta

(Detta förutom musiken givetvis)

Här är det också en helt annat gäng som håller takt och ton. Något som jag tycker märks. Om det är på Kralls direktiv eller bara ett annat spelsätt,,, är divetvis svårt att veta. Personligen saknar jag lite utsvävningar a la John Clayton. Fast med fler musiker så får vi givetvis ett annat sound, något som inte går att jämföra med en trio.

Ray Brown - bass, Christian McBride - bass, Lewis Nash - drums & Stanley Turrentine - tenor saxophone

"Folks who lived on the hill" är en skönhet. Lite spartant, enkelt nästan försiktigt med lättaste bas/trumkomp.

Något som jag sällan kommenterar är Dianas röst. Kanske för att jag är svag för härliga röster med personligheter.

Det är inte så att Krall saknar personligheter i rösten, men kanske inte något jätteunikt, men HÄR kommer verkligen guldkornen fram och hon tvekar inte att trycka på när känslan vill.