Jump to content

Slutsteg


Amund

Recommended Posts

Jag har lite frågor om olika slutsteg och skulle gärna ta i mot lite (personliga) erfarenheter, plus och minus. Olika karaktärer och olika tillverkare :)

Krell:

Vad/hur är skillnaden på "KAV" modellerna jämfört med "FPB" modellerna? Hur är tex äldre FPB-600 jämfört med lite nyare FPB-350/450c? Hur är Krells ljudkaraktär på dessa?

Jag har bara lyssnat på dom mindre Kav-300/400.

Bryston:

14-BSST, hur är detta? Jag har ju läst div om att det skall vara helt neutralt etc, men vad säger ni?

Har aldrig som jag kan minnas lyssnat på Bryston.

Plinius:

SA-250IV (sista modellen).

AudioNet:

Amp Max II.

Berätta gärna.

Som ni ser så är det hyfsat kraftiga slutsteg från vitt skilda tillverkare och filosofier osv, men jag är nyfiken och hoppas ni har lust att dela med er.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har en kompis som kör med Bryston 4BSST och jag tycker det låter väldigt neutralt jag har provat det hemma en gång också! Transparant och stömstarkt är en bra sammanfattnig på deras ljud, det är lite svårt och beskriva en produkt som har så lite egenljud. Bryston leverarar mycket till studiomiljö där man inte vill ha nån färgning!

Hegel 4 slutsteg har jag lyssnat på också och det ligger nära Bryston ljudmässigt tycker jag, skulle jag välja mellen dom så hade jag nog tagit Hegel men det berorpå vilka högtalare man ska köra, finns en risk att det blir för sterilt enligt min smak!

Sen har ju Bryston 20års garanti och det är väl inte många tillverkare som vågar lova!

Link to comment
Share on other sites

Jag har störst erfarenhet från Krell samt Plinius. Har ägt Krell Kav 300i, och kör nu på Plinius sa250IV samt plinius försteg M16.

Plinius SA 250IV finns nog inte som ny längre. Den heter Reference eller något.

Krell: Jag har hört på ganska mycket Krell och trycker generellt de är helt i min smak. Rappa med mycket bra kontroll, avslöjande, dynamiska. Dyra! Men i princip är allt de gör mycket bra.

Plinius: Billigare, lite varmare, "snällare" ljud än Krell. Bra kontroll, dynamik rymd etc. "Billig". SA 250 IV är urstark och driver nog allt man kan tänka sig utan att knorra. Mycket prisvärd Spelar Mycket bra. Har hört SA250 även i andras anläggningar. SA250 känns aldrig som om den är begränsningen. Även med tex högtalare som är i betydligt högre prisklasser.

Bra funktion med att man kan byta mellan klass A och klass AB. I Klass A blir den varm så man kan steka ägg på den samt drar några KiloWatt. Min Ampere mätare stiger från ca1till 4A när jag slår om till KlassA.

Plinius låter mycket bra redan i Klass AB men i klass A blir den förnämlig. Du kan nog hitta en begagnat för strax över 30Kkr och ny kostade den ca 80Kkr.

Spelar pengarna ingen roll skulle du köpa Krell men är prisvärdhet en faktor tror jag få kan mäta sig med Plinius.

Lycka till Calle B

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig ägt något av ovan nämnda slutsteg men jag var medlyssnare över ett par Infinity Sigma där både Krell, Classé och Plinius fick spela upp sina register. Infinity Sigma hör kanske inte till högtalarvärldens lättaste skapelser och här handlar det nog mer om matchning än generell kvalitet och detta var ingenting som avgjordes över en helg utan jag vill minnas att lyssningsövningarna pågick en sommar. Först ut och först att lämna banan var ett Classé CA-400. Inga som helst problem med att kontrollera Sigmorna men konkurrensen var stenhård och nästa slutsteg att lämna sällskapet blev ett Plinius SA-250 MkII. Samma sak där (jag skulle kunna leva ett helt hifiliv med vilken som helst av dessa förstärkare) men det hela slutade med en intern Krelluppgörelse. KSA-250 mot FPB 600 och här spelade visserligen investeringen en lamslagande roll men vi var nog ganska överens om att KSA-250 höll ställningarna bra och så fick det bli. Ryggskottshifi, men Sigmaägaren var nöjd och tyngst av alla var nog FPB-600... :o:) Den gången upplevde jag att den större Krellen visade upp en mer tillbakalutad, kanske mer oansträngd... :?:, spelstil och det rena klass A-steget var något mer explosivt. En helt subjektiv redogörelse och det hade kanske slutat på ett annat sätt med andra högtalare.

Link to comment
Share on other sites

Roligt med svar :)

Jag har provat en del olika slutsteg i mitt system och kommit fram till att jag behöver kraft. Men man vill ju samtidigt inte ge avkall på finess. I och med att jag inte kan betala 100000+ för ett slutsteg så återstår begagnatmarknaden. Det finns ju massor där ute men jag har samtidigt inte lust att börja en "byta slutstegs-cirkus" som kan hålla på i åratal.

Dom olika märken jag frågar om är märken jag inte uteslutit och som det finns en del av.

Det är ju roligt att läsa här också att Bryston framstår som väldigt neutrala. Det som gör mig lite tveksam är att det är en bryggad konstruktion och jag vet inte hur lågt mina högtalare går i impedansen.

Krell har jag alltid varit nyfiken på, men det är svårt att komma till och få lyssna på dom lite större stegen :( Därför är det väldigt intressant att ta del av era åsikter.

Tack för era svar och fyll gärna på med fler tankar och åsikter.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Idag så beställdes det ny kraft till högtalarna. Det blev dock inget av ovanstående, jag tog mitt förnuft till fånga och gjorde ingen chansning med ljudet ;)

/Daniel

Eftersom det inte är någon chansning så måste det vara MBL-stärkare ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaha vad blev det då som är förnuftigt och changsfritt?

Kanske inte förnuftigt... eller vad vet jag.

eliot gissar ju rätt med en gång :D Det är ju ändå produkter som är gjorda för varandra och kombinationen är väldigt trevlig tycker jag :app:

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Så MBL-febern håller i sig här på forumet :mm:

Hur lång leveranstid är det på juvelerna ?

Grattis till investeringarna får man väl säga också.

Vilken modell blev det på stärkeriet förresten ?

Febern håller nog i sig :D Jag har levt med högtalarna i flera år nu och varit ganska nöjd, men nu dök det upp ett tillfälle så då tyckte jag att jag inte borde missa det.

Jag borde ha saker och ting på plats inom ett par veckor, och då får vi se vad det blev ;) Hoppas bara det knackar på dörren innan man ska iväg och jobba igen, så jag slipper vänta ytterligare ett par veckor..

Bör kanske precisera att jag inte handlat av Robban utan privat.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Daniel,

Det är alltid intressant med val av förstärkare till de högtalare man har. Om jag inte tar fel så gäller detta ett par MBL 101 från slutet av 80 talet- början på 90. Dessa äldre modeller tillhör nog de man får anse vara relativt tungdrivna (milt uttryckt :-)), vilket gör förstärkarvalet speciellt viktigt. Det är riktigt kul att du har tagit vara på dessa godingar - även om de nu har många år på nacken. Som förstärkande partners borde kanske ett par klass-D steg göra susen. Här kombineras ofta förmågan att driva svåra laster med relativt låga priser vilket kan vara vettigt till en "äldre" högtalare.

Marknaden erbjuder flera märken, både nytt och begagnat och på senare tid är t.ex Bel Canto en tillverkare som har utmärkt sig vad gäller klass D.

Hursomhelst - lycka till med förstärkarvalet.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Heisann

Jeg har prøvd både Bryston og Krell i mitt oppsett, nærmere bestemt de relativt rimelige modellene 4B SST og KAV-250a. Dette er to fantastiske forsterkere. Begge vil eg karakterisere som nokså nøytrale og stille. Krell har nok hakket mer kontroll og byr på mer dynamikk enn Bryston.

Jeg har forresten også testet Dynamic Precision DPA 6.4, hvilket også er et fantastisk sluttrinn. Lydbildet denne serverer, minner imo litt om 4B SST.

Det beste du kan gjøre er selvsagt å teste flere sluttrinn i eget oppsett, men dette vet du jo, og dette er dessverre slett ikke alltid lett å få til, spesielt ved bruktkjøp Jeg handler nok mest brukt, og pleier å gjøre nokså omfattende research etter kandidater på nettet. Sjekker så at spesifikasjoner og tilbakemeldinger/artikler er i tråd med hva jeg ser etter.

Lykke til i jakten, Daniel!

Mvh. Karl :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...