Jump to content

Budget-tweak i hösttider

stargazer

Recommended Posts

Hösten är här.

Visst är det vackert, eller hur?

_hostbilder4.jpg

Men med hösten följer det blöta och kalla... Klimatet lägger en blöt, kall filt över landskapet.

_hostbilder6.jpg

_hostbilder14.jpg

Tidigare och tidigare kommer mörkret. Och med mörkret kommer den där kymiga känslan av att man blir mindre glad, lättare nedtryckt... kort sagt höstdepressionen är över en.

Varje konstruktivt tänkande människa vet hur man ska ta sig ur krisen... Konsumera Hifi såklart!!! :)

• Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Att köpa sig glad har räddat audiofiler i alla tider :app: .

Polarna på Teknikmagasinet basunerar självklart ut "Meningen med livet" till sin sköna "Prylbilbeln" (underbar för övrigt :D ).

Men när ens hifivänner på Euphonia och andra ställen köper dundersköna highend-prylar till mega-buck prices så står man själv där med en uppgiven blick och skändar sin börs och finner... ja vad tror ni? :black:

tombors750x1000.jpg

I mitt forrige oppsett opplevde jeg meget gode resultater med å av-tweake anlegget, dvs, ta bort, endre på det som allerede var der, kan väre duket for en god opplevelse, iaf gratis å pröve :) ....

mvh

Att köpa sig glad har räddat audiofiler i alla tider :app: .

Polarna på Teknikmagasinet basunerar självklart ut "Meningen med livet" till sin sköna "Prylbilbeln" (underbar för övrigt :D ).

Men när ens hifivänner på Euphonia och andra ställen köper dundersköna highend-prylar till mega-buck prices så står man själv där med en uppgiven blick och skändar sin börs och finner... ja vad tror ni? :black:

tombors750x1000.jpg

Du, jag har lösningen...... Idag gick jag in på ett ställe där folk lämnar in sådant som de skall slänga. Vad fick jag tag i?

Oj, oj, oj! En Living Stereo med Ed Ames som sjunger Broadway klassiker, 11 st RCA Dynagroove med Boston Pops Festival, en fin stereoinspelning ifrån Vienna State Opera Orchestra med dir. Herman Scherchen utgiven av skivbolaget Westminster, två olika versioner av Dvorak Symfoni nr 9 i E-moll "From the new world" med bl.a. dir. Seiji Ozawa, därefter följer David Sandborn's Backstreet, Jenson Publications Superior New Works For Concert Band vol. XIII, The Motors Airport m.fl.

Sammanlagt 23 album till ett pris av kr 180,00. Jag lever i flera veckor på ett sådant här inköp.

När de sedan kan tvättas i Clearaudio's Smart Matrix så gör ju inte det saken sämre. Och Du, att de sedan kostar mellan 5-10 kronor styck är väl inte något som rensar plånboken. Hellre håller jag nere uppgradering av anläggningen och kostar på mig några bra vax.

Hösten är här.

Visst är det vackert, eller hur?

Men med hösten följer det blöta och kalla... Klimatet lägger en blöt, kall filt över landskapet.

Tidigare och tidigare kommer mörkret. Och med mörkret kommer den där kymiga känslan av att man blir mindre glad, lättare nedtryckt... kort sagt höstdepressionen är över en.

Tycker det låter som du borde skaffa en rörstärkare ( om du nu inte redan har en förstås ) .

Den lär ju både värma och lysa upp i mörkret.

Fast det var ju det där med tom plånbok :( ... aj aj aj vad gör vi nu då :?:

Den, än så länge, hemliga lösningen är på väg antar jag... :)

Tycker det låter som du borde skaffa en rörstärkare ( om du nu inte redan har en förstås ) .

...

Ännu en tävlande i "höstens vackraste citat" :blush:)

P-pan, du är en riktig människokännare :app:

*Kleenex-kartongen är nu tom*

För visst är det så att jag redan har en rörstärkare... annars hade depressionen varit ett faktum.

:D

Du, jag har lösningen...... Idag gick jag in på ett ställe där folk lämnar in sådant som de skall slänga. Vad fick jag tag i?

Oj, oj, oj! En Living Stereo med Ed Ames som sjunger Broadway klassiker, 11 st RCA Dynagroove med Boston Pops Festival, en fin stereoinspelning ifrån Vienna State Opera Orchestra med dir. Herman Scherchen utgiven av skivbolaget Westminster, två olika versioner av Dvorak Symfoni nr 9 i E-moll "From the new world" med bl.a. dir. Seiji Ozawa, därefter följer David Sandborn's Backstreet, Jenson Publications Superior New Works For Concert Band vol. XIII, The Motors Airport m.fl.

Sammanlagt 23 album till ett pris av kr 180,00. Jag lever i flera veckor på ett sådant här inköp.

När de sedan kan tvättas i Clearaudio's Smart Matrix så gör ju inte det saken sämre. Och Du, att de sedan kostar mellan 5-10 kronor styck är väl inte något som rensar plånboken. Hellre håller jag nere uppgradering av anläggningen och kostar på mig några bra vax.

HerreGUD :o:mm: Någon måste trillat och slagit sig. Men, denne någons sinnesförvirring - din lycka.

Grattis Musicman - vinyl Rular :app:

Piteortens Italienvän räddade mig därför från den sladdriga TV-bänksdöden.... Min gamla "möbel" är så tragisk att den inte är värdig en bild ens :dead:

Även om A/B-tester är svåra när man byter möbler, så krävdes det inte särskilt mkt lyssning för att höra förbättringen. Bättre "center-image" framförallt. Ett solidare ljud helt enkelt.

(Ja, möbler låter. Eller? Kanske jag behöver vård? (nej svara inte på den sista pls)) :D

En liten teaser... (trodde att någon skulle gissa på den avklippta logon)... men vi drar väl bort skynket lite mer då???

Den stora hemlisen verkar ha en viss "dämpande" effekt ;) ... eller så är det en

vibrerande sanning som snart tagit slut .

Hur lät det där egentligen ... :black: ... :D

Innan vi går in på prylarna från Herbie's Audio Labs (det är ett par stycken...) så hittar vi längst ner ett par spikes i M6-format som står där och inte bara leder ner vibrationer i stengolvet utan också rispar detsamma. Ajaj.

Men lite Atacama Spike Shoes fixar biffen! Eller golvet :app:

Put on your dancing shoes :D

atacama.jpg

När golvet är räddat och racket står som det skall på golvet, återfinns värmekällan från Primaluna på den nedersta hyllan.

Originalfötterna är rejäla gummibitar som är ordentligt fastskruvade (med låsmutter på insidan :o ).

Men det är inget som hindrar eder tweak-glada Norrbottning :)

Ner med kardan i gottepåsen bara.... och vad hittar vi där???

isocup1750x563.jpg

Mina bångstyriga godissugna fingrar har redan plundrat denna gotta när fotot är taget :black::)

När jag blir stor (eller nåt) så vill jag förstås ha Symposium Rollerblocks, men finanserna är inte ens nära ett sådant inköp.

Men polarn Steve har ju Iso-Cup`s till en bråkdel av priset!!!

Så varför inte prova? Sa stjärntittaren och plundrade det sista från Paypal-kontot... :blush

En Iso-Cup består av en vibrationsdämpande "kopp" i ett material som närmast kan liknas vid Basset's Winegum :D (jag sa ju gottepåse, juh :) ) fast utan färgämne.

I denna "kopp" placerar man en kula av något slag. Herbie's har en mängd att välja på, där jag valt "Lampblack"-kulan. Då ser härligheten ut så här:

isocup2750x563.jpg

För att citera Steve, så funkar den så här

Iso-Cup: Pillowy soft, platimum-cured silicone reduces glare, fuzz, sibilance, and artificial harshness caused by micro-vibrations. Frosted clear blends aesthetically with any audio/video system...

Låter ju bra. Men köpimpulsen... vad fick mig "över kanten"?

...Particularly effective with tube amps and tube preamps

Ja! Där satt den!

Iso-Cup holds ball in place; ball does not roll

Man tackar för att inte förstärkaren blir en rullande, svajande fullriggare i storm.

Dock skall sägas att den stenhårda ytan på "Lampblack"-kulan glider en smula mot den tjocka, glatta plåten på Primalunans undersida.

Så visst, den "vaggar" inte, men om man trycker lite från sidan (inte helt ovanligt då On/Off-knappen sitter just på sidan) så kan den glida lite.

Så nu slår jag på stärkaren försiktigt :black: