stargazer Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 Hösten är här. Visst är det vackert, eller hur? Men med hösten följer det blöta och kalla... Klimatet lägger en blöt, kall filt över landskapet. Tidigare och tidigare kommer mörkret. Och med mörkret kommer den där kymiga känslan av att man blir mindre glad, lättare nedtryckt... kort sagt höstdepressionen är över en. Varje konstruktivt tänkande människa vet hur man ska ta sig ur krisen... Konsumera Hifi såklart!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 4, 2008 Author Share Posted October 4, 2008 Att köpa sig glad har räddat audiofiler i alla tider . Polarna på Teknikmagasinet basunerar självklart ut "Meningen med livet" till sin sköna "Prylbilbeln" (underbar för övrigt ). Men när ens hifivänner på Euphonia och andra ställen köper dundersköna highend-prylar till mega-buck prices så står man själv där med en uppgiven blick och skändar sin börs och finner... ja vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 4, 2008 Author Share Posted October 4, 2008 What's a man to do? Frågorna är många, svaren är få. Men nånstans där ute finns sanningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 What's a man to do? Att bläddra längst bak i skivsamlingen kan vara ett njutbart alternativ... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 Det är ju hösten man väntar på som naturfotograf .. Känna den friska luften och när man kommer hem från morgonfotograferingen ta en espresso till senaste vinylinköpet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 I mitt forrige oppsett opplevde jeg meget gode resultater med å av-tweake anlegget, dvs, ta bort, endre på det som allerede var der, kan väre duket for en god opplevelse, iaf gratis å pröve .... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 "Skönare lyss till den tweak som brast, än att aldrig lyfta en kabel" Skön höststämning du leder oss in i Stargazer. Vad månne komma ut av detta? Ser fram emot fortsättningen........ Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 Lågkonjungtur-tweak borde vara högaktuellt i dessa dagar Väntar med spänning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musicman Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 Att köpa sig glad har räddat audiofiler i alla tider . Polarna på Teknikmagasinet basunerar självklart ut "Meningen med livet" till sin sköna "Prylbilbeln" (underbar för övrigt ). Men när ens hifivänner på Euphonia och andra ställen köper dundersköna highend-prylar till mega-buck prices så står man själv där med en uppgiven blick och skändar sin börs och finner... ja vad tror ni? Du, jag har lösningen...... Idag gick jag in på ett ställe där folk lämnar in sådant som de skall slänga. Vad fick jag tag i? Oj, oj, oj! En Living Stereo med Ed Ames som sjunger Broadway klassiker, 11 st RCA Dynagroove med Boston Pops Festival, en fin stereoinspelning ifrån Vienna State Opera Orchestra med dir. Herman Scherchen utgiven av skivbolaget Westminster, två olika versioner av Dvorak Symfoni nr 9 i E-moll "From the new world" med bl.a. dir. Seiji Ozawa, därefter följer David Sandborn's Backstreet, Jenson Publications Superior New Works For Concert Band vol. XIII, The Motors Airport m.fl. Sammanlagt 23 album till ett pris av kr 180,00. Jag lever i flera veckor på ett sådant här inköp. När de sedan kan tvättas i Clearaudio's Smart Matrix så gör ju inte det saken sämre. Och Du, att de sedan kostar mellan 5-10 kronor styck är väl inte något som rensar plånboken. Hellre håller jag nere uppgradering av anläggningen och kostar på mig några bra vax. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 Hösten är här. Visst är det vackert, eller hur? Men med hösten följer det blöta och kalla... Klimatet lägger en blöt, kall filt över landskapet. Tidigare och tidigare kommer mörkret. Och med mörkret kommer den där kymiga känslan av att man blir mindre glad, lättare nedtryckt... kort sagt höstdepressionen är över en. Tycker det låter som du borde skaffa en rörstärkare ( om du nu inte redan har en förstås ) . Den lär ju både värma och lysa upp i mörkret. Fast det var ju det där med tom plånbok ... aj aj aj vad gör vi nu då Den, än så länge, hemliga lösningen är på väg antar jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 4, 2008 Author Share Posted October 4, 2008 "Skönare lyss till den tweak som brast, än att aldrig lyfta en kabel" ... Calm Detta är baske mig det vackraste jag hört sen konfirmationen Tack Calm! *sträcker mig efter Kleenex-kartongen och torkar bort en tår* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 4, 2008 Author Share Posted October 4, 2008 Tycker det låter som du borde skaffa en rörstärkare ( om du nu inte redan har en förstås ) . ... Ännu en tävlande i "höstens vackraste citat" P-pan, du är en riktig människokännare *Kleenex-kartongen är nu tom* För visst är det så att jag redan har en rörstärkare... annars hade depressionen varit ett faktum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 4, 2008 Author Share Posted October 4, 2008 Du, jag har lösningen...... Idag gick jag in på ett ställe där folk lämnar in sådant som de skall slänga. Vad fick jag tag i? Oj, oj, oj! En Living Stereo med Ed Ames som sjunger Broadway klassiker, 11 st RCA Dynagroove med Boston Pops Festival, en fin stereoinspelning ifrån Vienna State Opera Orchestra med dir. Herman Scherchen utgiven av skivbolaget Westminster, två olika versioner av Dvorak Symfoni nr 9 i E-moll "From the new world" med bl.a. dir. Seiji Ozawa, därefter följer David Sandborn's Backstreet, Jenson Publications Superior New Works For Concert Band vol. XIII, The Motors Airport m.fl. Sammanlagt 23 album till ett pris av kr 180,00. Jag lever i flera veckor på ett sådant här inköp. När de sedan kan tvättas i Clearaudio's Smart Matrix så gör ju inte det saken sämre. Och Du, att de sedan kostar mellan 5-10 kronor styck är väl inte något som rensar plånboken. Hellre håller jag nere uppgradering av anläggningen och kostar på mig några bra vax. HerreGUD Någon måste trillat och slagit sig. Men, denne någons sinnesförvirring - din lycka. Grattis Musicman - vinyl Rular Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 4, 2008 Author Share Posted October 4, 2008 ... Den, än så länge, hemliga lösningen är på väg antar jag... Jodå, men all njutning blir bättre om man drar ut på den (nåja) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 4, 2008 Author Share Posted October 4, 2008 Första Tweak-leverantören är svensk.... och kanske lite otippad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 4, 2008 Author Share Posted October 4, 2008 Jodå, en gång i tiden sålde Ljudtema Hifi-rack i eget namn. Och säg mig vilka Tweak som är mer prisvärda än de som är gratis??? För Hifi-ängeln från Piteå gav mig detta stadiga rack i födelsedagspresent (tack new order!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 4, 2008 Author Share Posted October 4, 2008 Piteortens Italienvän räddade mig därför från den sladdriga TV-bänksdöden.... Min gamla "möbel" är så tragisk att den inte är värdig en bild ens Även om A/B-tester är svåra när man byter möbler, så krävdes det inte särskilt mkt lyssning för att höra förbättringen. Bättre "center-image" framförallt. Ett solidare ljud helt enkelt. (Ja, möbler låter. Eller? Kanske jag behöver vård? (nej svara inte på den sista pls)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 4, 2008 Author Share Posted October 4, 2008 Stay tuned, gott folk! Massor av Tweaks to come... en del gratis, andra tokbilliga och en del som kostat lite mer... När jag räknar ihop inser jag att jag har blivit en Tweak-junkie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 4, 2008 Author Share Posted October 4, 2008 What's a man to do? Frågorna är många, svaren är få. Men nånstans där ute finns sanningen... En liten teaser... (trodde att någon skulle gissa på den avklippta logon)... men vi drar väl bort skynket lite mer då??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 En liten teaser... (trodde att någon skulle gissa på den avklippta logon)... men vi drar väl bort skynket lite mer då??? Den stora hemlisen verkar ha en viss "dämpande" effekt ... eller så är det en vibrerande sanning som snart tagit slut . Hur lät det där egentligen ... ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 För Hifi-ängeln från Piteå gav mig detta stadiga rack i födelsedagspresent (tack new order!) http://i44.photobucket.com/albums/f11/mats...onia/_rack1.jpg Ser stabilt ut och måste kännas som en skänk från ovan i det norrbottniska höstmörkret... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 Sådana använder jag också (24st) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 5, 2008 Share Posted October 5, 2008 Verkar finnas en hel del matnyttigt hos Herbie´s http://herbiesaudiolab.home.att.net/ Vilken gottebod! Men helt gratis blir det inte. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 5, 2008 Author Share Posted October 5, 2008 eliot vann Logo-tävlingen! Visst är det så att jag fyllt gottepåsen hos Hr Herbelin! Steve kan förse en med lösgodis som får alla vibrationer att pysa all världens väg Låt oss börja nedifrån! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 5, 2008 Share Posted October 5, 2008 Låt oss börja nedifrån! Kikar man ut genom fönstret är det även läge för Göteborgsdepression så det är upplyftande att följa denna tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 5, 2008 Author Share Posted October 5, 2008 Innan vi går in på prylarna från Herbie's Audio Labs (det är ett par stycken...) så hittar vi längst ner ett par spikes i M6-format som står där och inte bara leder ner vibrationer i stengolvet utan också rispar detsamma. Ajaj. Men lite Atacama Spike Shoes fixar biffen! Eller golvet Put on your dancing shoes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 5, 2008 Author Share Posted October 5, 2008 När golvet är räddat och racket står som det skall på golvet, återfinns värmekällan från Primaluna på den nedersta hyllan. Originalfötterna är rejäla gummibitar som är ordentligt fastskruvade (med låsmutter på insidan ). Men det är inget som hindrar eder tweak-glada Norrbottning Ner med kardan i gottepåsen bara.... och vad hittar vi där??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 5, 2008 Author Share Posted October 5, 2008 Mina bångstyriga godissugna fingrar har redan plundrat denna gotta när fotot är taget När jag blir stor (eller nåt) så vill jag förstås ha Symposium Rollerblocks, men finanserna är inte ens nära ett sådant inköp. Men polarn Steve har ju Iso-Cup`s till en bråkdel av priset!!! Så varför inte prova? Sa stjärntittaren och plundrade det sista från Paypal-kontot... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 5, 2008 Author Share Posted October 5, 2008 En Iso-Cup består av en vibrationsdämpande "kopp" i ett material som närmast kan liknas vid Basset's Winegum (jag sa ju gottepåse, juh ) fast utan färgämne. I denna "kopp" placerar man en kula av något slag. Herbie's har en mängd att välja på, där jag valt "Lampblack"-kulan. Då ser härligheten ut så här: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 5, 2008 Author Share Posted October 5, 2008 För att citera Steve, så funkar den så här Iso-Cup: Pillowy soft, platimum-cured silicone reduces glare, fuzz, sibilance, and artificial harshness caused by micro-vibrations. Frosted clear blends aesthetically with any audio/video system... Låter ju bra. Men köpimpulsen... vad fick mig "över kanten"? ...Particularly effective with tube amps and tube preamps Ja! Där satt den! Iso-Cup holds ball in place; ball does not roll Man tackar för att inte förstärkaren blir en rullande, svajande fullriggare i storm. Dock skall sägas att den stenhårda ytan på "Lampblack"-kulan glider en smula mot den tjocka, glatta plåten på Primalunans undersida. Så visst, den "vaggar" inte, men om man trycker lite från sidan (inte helt ovanligt då On/Off-knappen sitter just på sidan) så kan den glida lite. Så nu slår jag på stärkaren försiktigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts