Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goddag min herrar, sitter just nu och kollar runt på diverse olika sorters högtalar gafflar till mina högtalare, Och just nu står det mellan Furutech FP-201 och WBT-0681 Cu. Har ni några erfarenheter av dessa gafflar? WBT är isolerad vilket jag tycker är bra, men kanske inte nödvändigt.

//Schill

Posted
Goddag min herrar, sitter just nu och kollar runt på diverse olika sorters högtalar gafflar till mina högtalare, Och just nu står det mellan Furutech FP-201 och WBT-0681 Cu. Har ni några erfarenheter av dessa gafflar? WBT är isolerad vilket jag tycker är bra, men kanske inte nödvändigt.

//Schill

Jag äger Furutech FP-201 i rodium. Provspelat dessa några gånger men föredrar alltid återgivningen utan några

kontakter överhuvudtaget.... :)

Posted

Använder bl.a. WBT-0681 och den stora fördelen som jag upplever det är systemet med krympbleck till ledarna som gör det enkelt och praktiskt att snabbt byta kontakter (exempelvis till 0645) ifall det skulle passa bättre.

Deras spadar är dämpade med en syntetisk massa som lätt smetar ut om man drar åt terminalanslutningarna för hårt.

Posted

Ja herr Shill, När det pratas WBT då vurmar jag för dessa,Har lyssnat på dessa under ett antal år nu, och när dom släppte Nexgen kontakterna då var saken klar. Tycker att dessa låter bättre än allt annat.

Bytte mina gammla WBT-0765 mot Nexgen 0710cu trodde inte det var sant, dom var bättre i allt, ska sägas att detta bytte gjordes på mina slutsteg, Jag skulle rek. wbt gafflar om jag var dej :app:

mvh/Ribbon

Posted

WBT-0681 verkar ha lite kraftigare gods vilket kan vara bra om kablarna är tunga.

Om man inte krimpar dem krävs det normalt att man löder så att alla ledare garanterat får kontakt med godset. Om man nu ska löda så har skruvarna ingen funktion och då kan dessa Oyaide SPYT vara ett altalternativ:

211753-origpic-0aef99.jpg

Posted
WBT-0681 verkar ha lite kraftigare gods vilket kan vara bra om kablarna är tunga.

Om man inte krimpar dem krävs det normalt att man löder så att alla ledare garanterat får kontakt med godset. Om man nu ska löda så har skruvarna ingen funktion och då kan dessa Oyaide SPYT vara ett altalternativ/quote]

WBT 0681 (nextgen) är en kontakt med minimalt med gods och är helt annorlunda än den gamla 0680 som inte tillverkas mer.

Den går inte att löda annat än om man klipper sönder isoleringen och då har man förstört finessen med lödfria kontakter.

Kabeländan ska krimpas med speciella krimphylsor och sedan skruvas fast i kontakten.

Ingen av WBT,s högtalarkontakter vare sig spadar eller bananer är byggda för att lödas. Dom ska krimpas allihop.

Posted

Eftersom jag inte har gafflar utan bananer så blir jag nyfiken rent allmänt

Vad är bäst gafflar eller bananer,fördelar nackdelar

Tänker ju inte byta men kan va bra att veta vid ev byte :)

Posted

Har aldrig kunnat ertappa olika WBT-termineringar med någon hörbar skillnad så för min del handlar det enbart om praktiska detaljer som att en del slutsteg inte tar banankontakter.

Posted
Har aldrig kunnat ertappa olika WBT-termineringar med någon hörbar skillnad så för min del handlar det enbart om praktiska detaljer som att en del slutsteg inte tar banankontakter.

JO det är ju givetvis själv klart om man orkar tänka efter :blush har aldrig varit i den sitsen men man vet ju aldrig ;)

Posted

Enda problemet med WBT är just crimpningen. har inte lust att införskaffa WBTs egna crimptång för kanske en handfull crimpningar. Finns det något sätt man kan"fulcrimpa" hylsan på kabeln och ändå få full kontakt mellan hylsa och kabel?

Posted
Enda problemet med WBT är just crimpningen. har inte lust att införskaffa WBTs egna crimptång för kanske en handfull crimpningar.

I vilken del av vårt avlånga land bor du... :?:

Posted
Uppsala

Har du vägarna förbi Göteborg är det bara att plocka med kablaget så gör vi en liten termineringsbildtråd på köpet... :)

Bär det av till Uppsala för min del skall krimpväskan packas ned.

Posted
Ingen av WBT,s högtalarkontakter vare sig spadar eller bananer är byggda för att lödas. Dom ska krimpas allihop.

Bra att få det klargjort.

Jag hade inga krimpverktyg och fick inte ordning på WBT-0645 utan att löda.

Posted

En fördel, om man har nyfikna barn, är att gafflar inte passar i elutag :o En kollega var i kabel-provar-tagen när hans son stoppar in högtalarbananerna i elutaget! 230v baklänges genom stärkaren :o:o Sonen klarade sej bra, men icke stärkaren.

Posted

Vet att WBT numera har en demo av en möjligen Elac högtalare med 3 eller 4 olika parallella anslutningar där man på en del mässor visar publiken vilka ljudmässiga skillnader det är mellan kontakterna. Har själv WBT Nextgen spadar och hylsor. Har beställt nextgen bananer till en del kopplingar också.

En bra och syretät crimpning jämfört med en hygglig lödning kan det nog vara större skillnad på över tiden än mellan många kablar.

mvh/Harry

Posted
Vet att WBT numera har en demo av en möjligen Elac högtalare med 3 eller 4 olika parallella anslutningar där man på en del mässor visar publiken vilka ljudmässiga skillnader det är mellan kontakterna.

Jag har varit på några av dessa demos, men då har det varit Audio Physiks högtalare som användes.

PÅ CESmässan i år var det högtalarterminaler som demades och då var högtalarna försedda med 3 olika terminaler.

Ett par av den gamla typen av WBT, ett par av nextgentyp och ett par piratkopior.

Absolut sämst var piraterna, men det var också en tydlig skillnad mellan den gamla vanliga WBTtypen och nextgen.

Den andra gången var i Munchen i år och då var det jämförelse mellan den gamla 0680spaden och den nya 0681 nextgenspaden och där var skillnaden tydligare än den var med terminaljämförelsen i Vegas.

Det som skilde i ljud vid dessa jämförelser var att det var en tydlig minskning av störningar och att med nextgenkontakterna blev det en tydligare och lugnare återgivning med tydligare placering mellan instrument och att ljudbilden blev betydligt ljupare. Alltså en högre upplösning med ett mindre spretigt

ljud.

Vad det gäller krimpning med WBThylsorna så är WBT,s tång inte speciellt bra för ändamålet. Jag använder en Abiko krimptång med utväxling som ger en mycket tätare krimpning. WBTtången är dyr, och Abikotången är ännu dyrare, men den är ett måste tycker jag för att krimpningen ska vara tät och gjord med tillräckligt tryck. Jag gissar att Abikotången ger ett 3 till 4 gånger högre presstryck än WBT,s snygga förgyllda tång.

Posted
Ja, precis den demon jag tänkte på.

mvh/Harry

PS. Jorma, använder du nextgen eller vad föredrar du idag? DS.

Spadarna av den gamla typen 0680 tillverkas inte mer så det är 0681 Nextgen jag använder.

Jag hade gjort det ändå om det funnits ett val.

Posted

unnskyld OT trådstarter, men..

@Jorma

Hva bruker du for kontakter på dine nyere No1 xlr kabler?, har ett brukt (og noe eldre?) sett her hjemme og tester nu, er det samme på de siste modellene som på de tidligere :) )...

mvh

Posted
Vad det gäller krimpning med WBThylsorna så är WBT,s tång inte speciellt bra för ändamålet. Jag använder en Abiko krimptång med utväxling som ger en mycket tätare krimpning. WBTtången är dyr, och Abikotången är ännu dyrare, men den är ett måste tycker jag för att krimpningen ska vara tät och gjord med tillräckligt tryck. Jag gissar att Abikotången ger ett 3 till 4 gånger högre presstryck än WBT,s snygga förgyllda tång.

Guldtången går att få i en liten plastlåda med en samling krympbleck som förmodligen räcker livet ut för en hobbypysslande Terminator... :D

Posted
unnskyld OT trådstarter, men..

@Jorma

Hva bruker du for kontakter på dine nyere No1 xlr kabler?, har ett brukt (og noe eldre?) sett her hjemme og tester nu, er det samme på de siste modellene som på de tidligere :) )...

mvh

Jag har använt Neutriks XLR med förgyllda kontakter från start och använder fortfarande samma typ på all mina XLRkablar föutom Digital XLR där jag

använder en kontakt som är avsedd för digitalsignaler.

Neutriks XLRkontakter ser lite annorlunda ut utvändig nu sedan ett år tillbaka än dom tidigare, men inuti är dom exakt likadana.

Posted
Jag har använt Neutriks XLR med förgyllda kontakter från start och använder fortfarande samma typ på all mina XLRkablar föutom Digital XLR där jag

använder en kontakt som är avsedd för digitalsignaler.

Neutriks XLRkontakter ser lite annorlunda ut utvändig nu sedan ett år tillbaka än dom tidigare, men inuti är dom exakt likadana.

Takker! spennende er dette iaf...

mvh

Posted

är det någon som upplevt någon som helst skillnad mellan WBTs silver och koppar spadar? Erfarenheter från både next- och förra generationen är välkomna!

Posted
är det någon som upplevt någon som helst skillnad mellan WBTs silver och koppar spadar? Erfarenheter från både next- och förra generationen är välkomna!

Har Cu/Ag ur den förra generationen och eventuella skillnader ligger över min detektionsnivå... :)

Posted

Till alla mina högtalarkablar ger det en liten aning bättre ljud med kopparspadar.

Med silverspadar får jag lite spretigare ljud med ett mindre djup i ljudbilden. Men det är små skillnader vi talar om.

Skillnaden mellan dom gamla 0680 kopparspadarn jämfört med den nya 0681 nextgen är betydligt tydligare.

Med mina RCA signalkablar är det tvärtom. Silver fungerar bättre. Med kopparkontakter blir det ett "rosa" skimmer i ljudet som en del kanske föredrar,

men det gör inte jag så därför andvänder jag silverkontakter.

På alla mina nätkablar hitills så har dom enklare kontakterna med antingen ren mässing eller nickelpläterad mässing fungerat bäst.

Där har jag testat Wattgates förgyllda kontakt och Furutechs förgyllda och också Rodiumbelagda, men dom fungerar sämre med Rodium i usel klass för sig själv. Skillnaderna var stora och lätta att höra.

Med Rodiumkontakter blev ljudbilden helt tvådimensionell och platt med en tydlig distorsion runt 50 Hz och det gav en boomighet åt ljudet som jag inte tycker låter naturligt.

Med förgyllda kontakter blev ljudet lite åt samma håll som med Rodium, men i mindre grad.

Posted
Eftersom jag inte har gafflar utan bananer så blir jag nyfiken rent allmänt

Tänker ju inte byta men kan va bra att veta vid ev byte :)

Jag har svårt att höra skillnader mellan WBT,s spadar och bananer.

Med dom nya vinkelbananerna som finns i nextgentyp är det samma sak i jämförelse mot spadar i nextgentyp.

Dom raka bananerna finns inte ännu i nextgentyp.

• 3 weeks later...
Posted

Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet nu när jag testat WBT's bananer och gafflar. Jag hör ingen som helst skillnad mellan dessa, Men det blev ett lyft i ljudet kontra barkabel som jag hade tidigare. Då denna inte satt optimalt i terminalerna. Nu är det ett mer sammanhållet och en svarta som inte fanns där tidigare.

//Schill

Posted
Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet nu när jag testat WBT's bananer och gafflar. Jag hör ingen som helst skillnad mellan dessa, Men det blev ett lyft i ljudet kontra barkabel som jag hade tidigare. Då denna inte satt optimalt i terminalerna. Nu är det ett mer sammanhållet och en svarta som inte fanns där tidigare.

//Schill

Jag hörde inte heller någon som helst skillnad när jag jämförde WBT´s gafflar mot deras bananer.