Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

jag är ny här och tänkte be om lite råd.

Jag har idag en B&O anläggning med Beolab 8000. Jag är nu efter långa förhandlingar med frun redo att köpa en anläggning lite högre upp i hifi ljud skalan.

Rummet jag ska placera anläggningen i är ca 35m3 med 3m i takhöjd. Jag ser inga svårigheter att jobba med placeringen i detta rum.

Då jag nu läst runt och lyssnat lite så är det ett antal namn som återkommande dyker upp, detta indikerar för mig att det kan vara bra köp.

Nu till funderingarna.

Högtalare: B&W 803D, Sonus Fabers Cremona, Dynaudio confidence C2, monitor audio PL300.

Problemet är ju att hinna lyssna runt på alla dessa och dessutom testa kringutrustning så förslag på matchning skulle verkligen uppskattas.

Lyssnade på B&W 803D med NAD M3, tycker detta lät helt ok men det kändes som om det fanns mer att ge. Någon föreslog Mcintosh MA6900 till dessa högtalare andra säger classe. Classe verkar i mitt tycke överdesignade och dyra.

Hifi på denna nivå är en ny mycket härlig värld som jag nu tänker utforska så alla råd jag kan få är välkomna!

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hej,

Att du kan säga att Classe är överdesignat och dyrt när du själv har B&O är väl lite emotsägelsefullt tycker jag. Själv äger jag inget av dom nämda men har lyssnat på alla och kan bara säga att lyssna själv. Det skiljer en del på ljudbilderna på samtliga som du nämner. Alla är riktigt bra men har olika karaktärer, som sagt det är en smaksak. Lycka till och försök ta dig tid till detta annars finns det stor risk att du kommer att ångra dig. Min åsikt är att även det estetiska ska tilltalas för att det ska bli ett långvarigt förhållande :D .

Posted
Hej,

Att du kan säga att Classe är överdesignat och dyrt när du själv har B&O är väl lite emotsägelsefullt tycker jag. Själv äger jag inget av dom nämda men har lyssnat på alla och kan bara säga att lyssna själv. Det skiljer en del på ljudbilderna på samtliga som du nämner. Alla är riktigt bra men har olika karaktärer, som sagt det är en smaksak. Lycka till och försök ta dig tid till detta annars finns det stor risk att du kommer att ångra dig. Min åsikt är att även det estetiska ska tilltalas för att det ska bli ett långvarigt förhållande :D .

B&O var inte mitt val utan en av äktenskapets kompromisser.....

Posted
Hej,

Jag har idag en B&O anläggning med Beolab 8000. Jag är nu efter långa förhandlingar med frun redo att köpa en anläggning lite högre upp i hifi ljud skalan.

Rummet jag ska placera anläggningen i är ca 35m3 med 3m i takhöjd. Jag ser inga svårigheter att jobba med placeringen i detta rum.

Då jag nu läst runt och lyssnat lite så är det ett antal namn som återkommande dyker upp, detta indikerar för mig att det kan vara bra köp.

Nu till funderingarna.

Högtalare: B&W 803D, Sonus Fabers Cremona, Dynaudio confidence C2, monitor audio PL300.

Problemet är ju att hinna lyssna runt på alla dessa och dessutom testa kringutrustning så förslag på matchning skulle verkligen uppskattas.

Lyssnade på B&W 803D med NAD M3, tycker detta lät helt ok men det kändes som om det fanns mer att ge. Någon föreslog Mcintosh MA6900 till dessa högtalare andra säger classe. Classe verkar i mitt tycke överdesignade och dyra.

Hifi på denna nivå är en ny mycket härlig värld som jag nu tänker utforska så alla råd jag kan få är välkomna!

Hej.

har själv ägt McIntochMa 6900, kanon förstärkare. Presenterar mina intryck bättre på min sida Kent_n stereo utveckling.

Föredrar McIntoshen helt klart före Classe som jag lyssnat på, som i mina öron kom ganska ordentligt till korta mt McIntoshen

Posted
Hej.

har själv ägt McIntochMa 6900, kanon förstärkare. Presenterar mina intryck bättre på min sida Kent_n stereo utveckling.

Föredrar McIntoshen helt klart före Classe som jag lyssnat på, som i mina öron kom ganska ordentligt till korta mt McIntoshen

Tack för tipset på din tråd, mycket givande läsning!

Posted

Skall du byta allt?

I så fall så kan en väg vara att fundera på vad skall du ha för källa, vinyl, cd eller nätverks/hårddiskspelare.

Du kommer att hitta förespråkare för alla varianter, så du får lita på ditt eget omdöme, vad är praktiskt, vad låter bra.

För egen del så är det nätverk kryddat med lite vinyl som gäller.

Högtalarna du funderar på är i ett sådant prisläge att du kan säkert hitta riktigt bra grejer.

Det finns ju en del ytterligare alternativ i de prislägena, Focal t ex, eller elektrostater.

När jag for i väg på min senaste Hifi-resa, för drygt ett halvår sedan, hade jag valt ut ett antal dynamiska högtalare att kolla in, elektrostater verkade så begränsade. Men efter att ha lyssnat på Martin Logan fanns ingen återvändo.

Om du vill ha något som verkligen passar dig så finns ingen genväg, det blir att fara runt och lyssna, låna hem om det går, med största sannolikhet låter det annorlunda hos dig än i butiken. Att läsa olika forum kan ge en del och att göra som du har gjort, fråga. Kanske köpa oktobernumret av The Absolute Sound, där ett stort antal produkter i olika kategorier och prislägen listas.

Det är ett pussel där varje liten del kan bidra med ideer och inspiration men även frustration.

Samtidigt är resan kul, om man gillar sånt.

Ett tips av egen erfarenhet, om du har en budget du har bestämt dig för att hålla, lyssna inte på dyrare grejer, det kan bli väldigt frustrerande och/eller dyrt. ^_^

Posted

Japp, det är helt nytt hela vägen som gäller. Det kommer bli CD till största delen men Ipoden kommer väl att kopplas in även om den mest används till tråkiga flygresor.

Nu till en kanske dum fråga, Martin logans högtalare är väl aktiva? Då kan man väl dra ner rejält på effekten på förstärkaren som då inte blir lika dyr?

Posted

Har lyssnat en del på 803D, en mycket trevlig högtalare som räcker mycket långt. Tyvärr kan jag inte säga samma sak om Nads M-serie, i jämförelse med Classés integrerade instegsförstäkare och disc-spelare så kändes dem väldigt andefattiga tillsammans med 803D.. (Har tvärr inte hört 803D med andra än HiFi-klubbens förstärkarsortiment, men en sak är tydlig, B&Ws högtalare, högt som lågt, älskar kraft!)

Nu till en kanske dum fråga, Martin logans högtalare är väl aktiva? Då kan man väl dra ner rejält på effekten på förstärkaren som då inte blir lika dyr?

Många av ML's högtallare har aktiv bas, men lång ifrån alla!

När det gäller förhållandet pris / effekt så finns det igentligen ingen korrolation, några av väldens dyraste (bästa?) förstäkare tex. Audio Notes Ongaku leverarar knappa 30 watt, medan en D-klassförstärkare kan leverara 1000w för mindere än 20 kr per watt... ;)

Förövrigt kan jag bara hålla med vad Porta skirver, vill du bli helt nöjd så är du mer eller tvungen att bege dig på en HiFi-pilgrimsresa, var ungefär i landet befinner du dig? För flera av högtalarna du nämner finns ju hemma hos olika Euphonier, och dom flesta av oss tar gärna emot besök! Och det finns inget som att lyssna på ett presumtivt högtalarköp i hemmiljö!

/ptr

Posted

De jag har, Purity, är helt aktiva så där räcker det med en förförstärkare.

Sedan finns det t ex de nya Spire, där sitter ett slutsteg till baselementen, så det krävs egentligen inte någon väldigt kraftig förstärkare.

Det kan gå med rör, så länge de klarar impedandsdippen i diskanten, reslutatet kan dock bli väldigt bra.

Sedan finns ju CLX... :mm: men så var det ju det där med budget. :D

Posted

Jag bor i Stockholms området, vilka butiker ska man besöka?

Jag har hittat ett Mcintosh MA6900 beggat som jag är sugen på, den borde inte göra bort sig med 803D?

Budget är inte spikad men jag skulle gärna hålla mig under 150´ för högtalare, stärkare samt CDspelare.

Porta, du pratar om att det är ett pussel och jag håller med. Problemet är ju bara att kombinationerna är så otroligt många. Det känns som om man måste börja i någon ände typ högtalarna?

Posted
Hej,

Nu till funderingarna.

Hej!

Av de högtalare du nämner är MA PL300 den enda jag inte kan rekommendera. Har lyssnat på den vid två tillfällen och tycker diskanten är riktigt påfrestande i längden (jag har beskrivit och diskuterat mer utförligt i en annan tråd).

En kommentar på lyssningen av B&W 803D. För det första var det konstigt att du överhuvudtaget fick lyssna på B&W med NAD, som enligt mig inte är någon jättelyckad kombo. För det andra är inte M3an riktigt prismatchad mot 8003D. Jag antar att du lyssnade på hifiklubben? Jag tycker hifiklubben har många riktigt bra högtalare, men dom är betydligt svagare på förstärkar och särskilt förförstärkar sidan i din prisklass, tyvärr.

Själv älskar jag Dalis ljud och skulle varmt rekommendera dig att lyssna på Dali Helicon 800 MK2, som ligger precis i det prissegmentet du letar i. Bor du i sthlm så tror jag det är hifiklubben på Kungsholmen som har dessa inne (senast jag var där i alla fall). Trots att M3an är lite klen skulle jag rekommendera att du lyssnade med NAD till Dali (Ett alternativ är att lyssna med en NAD M25 bi-ampat).

Ett annat mycket trevligt märke är Dynaudio, som du även nämner. Jag lyssnade på Dynaudio Sapphire på Reference Audio för någon vecka sen, det är nog den bästa högtalaren jag någonsin hört (tyvärr något för dyr för dig). De billigare Dynaudio är dock inte heller kattskit och är nog mitt favoritmärke efter Dali.

Samma dag lyssnade jag på Martin Logans monster CLX som inte alls imponerade tyvärr, men de mer normala ML med en bas inbyggd har enligt mig också varit en av de bästa högtalarna jag hört, så länge man stannar i det lilla ljudområde där det låter bra (ställer man sig t.ex. upp så blir ljudet drastiskt mycket sämre).

När du har lyssnat mycket börjar du inse att alla högtalare har olika svagheter och styrkor. Även för och slutstegen har styrkor och svagheter. Det gäller att hitta den högtalare som har de svagheter man inte stör sig på, matchat med elektronik som kanske tar udden av de svagheter högtalaren har, samtidigt som prylarna har styrkor som du älskar. Så tänker jag i alla fall.

Styrkor är för mig områden där högtalaren gör något utöver vad snitten av högtalare i prisklassen gör. Svagheter är vice versa.

Eftersom jag äger ett par Dali Mentor 8, så är det lättast för mig att påpeka styrkor och svagheter med just denna högtalare.

Dalis styrkor:

Extremt stor ljudbild, högtalarna låter större än dom är, det målas upp en väldigt stor ljudscen.

Väldigt bra på röster, kristalklar naturtrogen röst.

Dalis svagheter:

Högtalaren kan bli något vass i diskanten, jag har tagit mig runt det genom att matcha med elektronik som tar udden av detta (NAD)

Mitt råd till dig är att lyssna runt på högtalare. Sedan tar du en helg, lånar hem de kanske 3 bästa. Tillsammans med 2-3 olika elektronikval. Sedan provar du runt det som låter bäst för dig i din egen lägenhet.

Posted

Det bästa rådet jag kan ge är att ta god tid på dig. Det är välinvesterade timmar!

Lyssna aldrig en gång på en högtalare. Jag upplever alltid att det är först andra eller tredje

gången man lyssnar på en ny högtalare som man uppfattar karaktären på den.

Första gången är man oftast ganska ivrig. Speciellt om pengarna bränner lite i fickan.

/Per

Posted

Jag har hittat ett Mcintosh MA6900 beggat som jag är sugen på, den borde inte göra bort sig med 803D?

Budget är inte spikad men jag skulle gärna hålla mig under 150´ för högtalare, stärkare samt CDspelare.

Porta, du pratar om att det är ett pussel och jag håller med. Problemet är ju bara att kombinationerna är så otroligt många. Det känns som om man måste börja i någon ände typ högtalarna?

Hifiklubben har i sina 3 butiker i Sthlm nästan hela deras utbud, dom är bra att besöka.

Om du väl är på Hifiklubben på St Paulsgatan på söder, så ligger Reference Audio på Götgatan bara cirka 50 meter bort, väl värt ett besök där också, eftersom du kan lyssna på Dynaudio t.ex. där!

Vill du prata med en riktig kunnig gubbe, som även tar in en heldel roligt begagnat till försäljning, så ska du besöka Bestsound. När jag var där tyckte jag dock inte han hade särskilt mycket roligt att erbjuda i din prisklass. I Princip det enda han hade var PL-300 med Bladelius utrustning, som jag somsagt tidigare sa att jag inte gillade. Men ändå väl värt ett besök kanske mer för begagnat elektroniken han säljer, samt att gubben är väldigt kunnig och rolig att prata med.

Annars som någon sa är du säkerligen jättevälkommen hem till folk att lyssna, mycket av prylarna i denhär prisklassen är ju väldigt ovanligt och ofta beställningsvaror som inte finns i butik.

Vad lyssnar du på för musik förresten?

Posted

HiFi klubben och Best Sound ärnämnda, Audio Concept är ett par givna eftermiddagar, HiFi Art (om butiken finns kvar), Reference Audio, Sontec och Ljudmakarn har en del intressant i sortimentet. Orkar du åka norr ut, så är Esoterisk HiFi i Uppsala tveklöst värt ett besök!

Men börja hos Audio Concept så kanske dina problem är över... ;)

/ptr

Posted
Lycka till och försök ta dig tid till detta annars finns det stor risk att du kommer att ångra dig. Min åsikt är att även det estetiska ska tilltalas för att det ska bli ett långvarigt förhållande :D .

Vad du än väljer så blir det ju i slutändan ganska mycket pengar och det kan bli en ganska hög timlön om du verkligen tar dig tid att hamna rätt. Med 35 kvadratmeter till förfogande har du ett brett spektrum av högtalare som kan passa in och du kan ju även söka dig utanför stativhögtalarsfären. Av de tillverkare du nämner finns det även andra intressanta modeller som sannolikt skulle fungera utmärkt i ditt rum. Alltid tids- och tålamodskrävande att ge sig ut på andrahandsmarknaden men t.ex. Bowers & Wilkins har ju den utgångna 802:an, en högtalare som jag lätt skulle kunna ha ett livslångt förhållande med. Tror heller inte på automatisk "matchning" bara för att en viss högtalare & elektronik råkar befinna sig i samma butik. Det kan många gånger vara andra faktorer som spelar in. Testa gärna hemma om det går.

Posted
Vad lyssnar du på för musik förresten?

Är väl en typisk allätare klassiskt till hårdrock. Har dock en viss dragning till band som Editors, deth cab for cutie, the killers, Interpol, the national ja ni fattar....

Det blir dock en hel del klassiskt och aukustiskt.

Posted
Är väl en typisk allätare klassiskt till hårdrock. Har dock en viss dragning till band som Editors, deth cab for cutie, the killers, Interpol, the national ja ni fattar....

Det blir dock en hel del klassiskt och aukustiskt.

Ok det du har en dragning åt är inget jag särskilt ofta lyssnar på, förrutom de enstaka hits som tar sig igenom mediabruset, t.ex. låten Somebody told me ;)

Just den musikstilen som Editors, The killers osv, rent spontant tror jag det skulle fungera väldigt bra med ett par riktigt bra stativare. Dock har jag inte mycket tips att komma med på det området.

Posted

Att börja med högtalarna är en vettig utgångspunkt.

Sedan skulle jag strunta i CD och satsa på nätverk (läs Squeezebox), men det är ju jag... :)

Posted
Ok det du har en dragning åt är inget jag särskilt ofta lyssnar på, förrutom de enstaka hits som tar sig igenom mediabruset, t.ex. låten Somebody told me ;)

Som vanligt är det den sämsta låten som tar sig till radion... :)

Posted

Med den typen av musiksmak tänker jag att du är ute efter en anläggning som lägger till så lite som möjligt till musiken. Neutralt och kraftfullt som klarar av orkesterns dynamik och hårdrockens tryck. Men som många redan sagt, det är dina öron som avgör vad just du tycker är bra. Personligen skulle jag se till att hitta högtalare först och sedan välja elektroik som klarar av att driva dem på ett bra sätt (= många watt, lite dist). Tänk även på att begagnade HiFi-prylar ofta är mycket välskötta och nästan alltid bra köp.

Så med en budget på 150k skulle jag satsa på minst 100k till högtalarna, kanske 30k för förstärkaren och 20k på dac/cd. Kablar duger gott med tex Supra 3.4 eller EKK från Biltema. Får du pengar över i framtiden kan du ju tweaka och mysa med dyrare kablar och annat skoj.

Och, inte att förglömma, se till att ta en ordentlig titt på akustiken i rummet. Jag skulle nog passa på att anlita en ljudmiljökonsult i ett par timmar för att se vad du kan göra med små respektive stora medel.

Lycka till!

Posted
Så med en budget på 150k skulle jag satsa på minst 100k till högtalarna, kanske 30k för förstärkaren och 20k på dac/cd. Kablar duger gott med tex Supra 3.4 eller EKK från Biltema. Får du pengar över i framtiden kan du ju tweaka och mysa med dyrare kablar och annat skoj.

100k på högtalare då är man ju uppe i 802D som verkar av vad jag läst en riktigt bra högtalare.

Posted
Att börja med högtalarna är en vettig utgångspunkt.

Fördelen med att börja från bricka ett. Rummet finns ju redan och kan då styra högtalarvalet som i sin tur öppnar dörren för lämplig drivelektronik. Trevliga problem så länge man inte stressar... :cool: :)

Posted
Fördelen med att börja från bricka ett. Rummet finns ju redan och kan då styra högtalarvalet som i sin tur öppnar dörren för lämplig drivelektronik. Trevliga problem så länge man inte stressar... :cool: :)

Tack för alla råd!!

Jag kommer att skjuta in mig på att lyssna på 803D samt 802D.

Jag förstår att bägge dessa kräver rejäla förstärkare men det går ju att växa med tiden och bygga på.

Posted

Och, inte att förglömma, se till att ta en ordentlig titt på akustiken i rummet. Jag skulle nog passa på att anlita en ljudmiljökonsult i ett par timmar för att se vad du kan göra med små respektive stora medel.

Lycka till!

När du säger att det duger med supra eller ekk till en anläggning för 150k är det inte bara ett dumt sätt att lura sig själv? I slutändan så kommer han ju skaffa bättre kablar så i praktiken får han inte ett system för 150k utan ett "renoveringsobjekt" för 150k.

Posted

Eftersom du bor i Stockholms området så tycker nog jag att du ska åka till Audio Concept dom har det mesta av det bästa enligt mig. eftersom du gillar hård rock så tycker jag att du ska lyssna på någon av de större modellerna från JBL. Du kan också om du vill komma hem till mig och lyssna för jag har ett par inte "allt för stora" JBL:er. Dom är bara på 300 liter men spelar ändå av brallorna på allt som jag hittills har hört. Ja det ska möjligen då vara de stora MBL:erna. :)

Posted

Jag vill egentligen inte ge mig in i kabeldebatten eftersom jag har förstått att det finns så många olika och bestämda åsikter. Jag är själv cicilingenjör och har hitills inte sett ett enda verifierbart bevis för det som dyr-kabeltillverkarna påstår. Jag håller mig till beprövad vetenskap tills jag blivit motbevisad. Självklart påverkar olika kablar på olika sätt, därom råder ingen tvivel, dock är det väldigt lätt att göra en kabel som uppfyller de grundkrav som behövs för tex högtalarkablar och signalkablar. Det finns tusentals inlägg i den här debatten som ni alla vet så jag ska nog inte säga mer utan hänvisa den intresserade till egna undersökningar och beslut. Är man ny "i gamet" så tycker jag dock att det kan vara bra att få veta att det inte finns några bevis för det som påstås i hifiaffärerna och att man sannorlikt betalar för placebo och eller färgning liknande en svårkontrollerad equalizer... Sen kan det naturligvis vara mysigt att ha snygga kablar om de måste synas. Man ska bara veta vad man betalar för tycker jag. Allt annat i en ljudkedja är viktigare än kablarna så jag tycker det bör vara det sista man tänker på och inte slentrianmässigt går med på "kablar ska kosta 10% av anläggningens totala värde".

Lycka till igen !

Posted

Jag är själv också civilingenjör, då inom prossesintustrin :app:

Inte jag heller har ”sett ett enda verifierbart bevis för det som dyr-kabeltillverkarna påstår” !?!

Men det är väl kanske där den största skillnaden ligger mellan oss HIFI nördar och vetenskapen :)

Som HIFI nörd så lyssnar jag istället för att leta vetenskapliga tester :):D:)

Och jag hör klara skillnader mellan olika kablar !!

Men hör man ingen skillnad, ja då behöver man ju inte bry sig, genast ett problem mindre ! :):)

//-- Tompa --

Posted

Tompa, om du läste vad jag skrev så hade ditt uttalande varit onödigt. Men det är väl alltid kul att antyda att någon annan inte har "guldöron".

Jag skrev alltså att det är uppenbart att det är skillnad på hur kablar låter. Visst kan de få ljudet att låta annorlunda och ibland färgat på ett sätt som man gillar. Poängen var att det är fel ställe att färga ljudet på. Bättre att använda en equalizer som man kan kontrollera. En kabels enda uppgift som jag ser det är att inte påverka ljudet som den leder överhuvudtaget.

Posted

Skall inte försöka mig på någon prioriteringsordning men en sak är säker. Högtalare och elektronik måste stå på plats innan man ger sig in i kabelsvängen och det kan man ju faktiskt göra på längre sikt.