B.M.F Posted October 4, 2008 Posted October 4, 2008 Snyft.. Fick hem min nyinköpta Edison 60 och har precis kopplat in den. Ifrån förstärkaren hörs ett tydligt brum samt ett svagt från högtalarna. Ljudet från förstärkaren är konstant medan ljudet från högtalarna stiger med volympåslag. Någon som vet vad det beror på? Förstärkaren spelar för övrigt mycket trevligt. Hoppas på lite snabba svar... Quote
Timbre™ Posted October 4, 2008 Posted October 4, 2008 Ifrån förstärkaren hörs ett tydligt brum samt ett svagt från högtalarna. Ljudet från förstärkaren är konstant medan ljudet från högtalarna stiger med volympåslag. Någon som vet vad det beror på? Förstärkaren spelar för övrigt mycket trevligt. Hoppas på lite snabba svar... Upplevde något liknande med mina Classéslutsteg (trafobrum som varierade i styrka men aldrig kom ut i signalvägen) och efter tre stycken A.R.T. Big Feet direkt under bottenplåten försvann det för gott. Du kan ju alltid testa med hockeypuckar ifall det handlar om mekaniska internvibrationer. Quote
conan Posted October 4, 2008 Posted October 4, 2008 Är det ett konstant brum? - Kan det vara en annan nätansluten apparat som stör? - Är det apparaten själv? Är det ett brum som kommer och går? - Ifall det är ringkärnetrafo kan det vara datorer, kylskåp, tvättmaskin, motorer etc? Om du kopplar loss alla signalkablar, en efter en, är brummet kvar? Om du även kopplar loss högtalarkablaget, är brummet kvar? Om du flyttar förstärkaren till andra vägguttag i huset, är brummet kvar? Quote
B.M.F Posted October 4, 2008 Author Posted October 4, 2008 Är det ett konstant brum? - Kan det vara en annan nätansluten apparat som stör? - Är det apparaten själv? Är det ett brum som kommer och går? - Ifall det är ringkärnetrafo kan det vara datorer, kylskåp, tvättmaskin, motorer etc? Om du kopplar loss alla signalkablar, en efter en, är brummet kvar? Om du även kopplar loss högtalarkablaget, är brummet kvar? Om du flyttar förstärkaren till andra vägguttag i huset, är brummet kvar? Provade att lägga dämpande material under. Tyvärr utan något resultat. Brummet är konstant och är där hela tiden. Hjälper inte att koppla bort signal och högtalarbabelar. Det spelar ingen roll i vilket vägurtag förstärkaren är koplad till. Brummet, i förstärkaren, blir något lägre samt ändrar karaktär om jag trycker lätt på vänster ovansida. Är det något över huvud taget i era Edison stärkare? Quote
B.M.F Posted October 4, 2008 Author Posted October 4, 2008 Brummet i förstärkaren försvann nästan helt när jag lossade på skruvarna till övre kåpan. Men brummet i högtalarna finns kvar. Finns det något som heter nätbrum? Säljaren säger att det inte fanns något brum när han packade ner och skickade förstärkaren. Quote
Dast Posted October 4, 2008 Posted October 4, 2008 Provade att lägga dämpande material under. Tyvärr utan något resultat. Brummet är konstant och är där hela tiden. Hjälper inte att koppla bort signal och högtalarbabelar. Det spelar ingen roll i vilket vägurtag förstärkaren är koplad till. Brummet, i förstärkaren, blir något lägre samt ändrar karaktär om jag trycker lätt på vänster ovansida. Är det något över huvud taget i era Edison stärkare? Har inget brum alls i min Edison och det skall det inte vara heller. Vet ej vad som är gjort åt denna maskin, kanske rent utav är felbyggd som min var med klåpar lödningar och äventyrad elsäkerhet men vet att de äldre trafosarna i Edison inte var någon höjdare pga underdimensionering och det kom senare en uppgraderad trafo till dessa men den är inte den heller optimal. Prata med Erik Andersson så fixar han till din Edison så du tror inte det är sant. Erik har uppat min med Silver Night trafo och lite annat godis för en strunt summa. Du kan också montera en extra drossel i nätfiltret för att dämpa lite brum om det mot förmodan skulle komma lite brum ur den. Jag lovar dig, kan du så skickat din rörhäck till Erik och du kommer att bli en enormt lycklig ägare till en korekt fungerande Edison 60 som slår många gånger dyrare konstelationer på fingrarna så det brakar om det. Tyvärrä är många av dessa fel byggda och det skadar inte om mannen som konstruerat dessa får ta en titt på den. Lycka till. MvH Daniel Quote
conan Posted October 4, 2008 Posted October 4, 2008 Provade att lägga dämpande material under. Tyvärr utan något resultat. Brummet är konstant och är där hela tiden. Hjälper inte att koppla bort signal och högtalarbabelar. Det spelar ingen roll i vilket vägurtag förstärkaren är koplad till. Brummet, i förstärkaren, blir något lägre samt ändrar karaktär om jag trycker lätt på vänster ovansida. Är det något över huvud taget i era Edison stärkare? Ändras även karaktären på brummet ut till högtalaren vid lätt tryck på chassiet? Kanske är det bara ett mekaniskt problem med chassiet vs. trafon. Om handlaren är seriös tar han tillbaka den för att fixa till problemet .. Quote
Dast Posted October 4, 2008 Posted October 4, 2008 Du kan ju även slå 2flugor i en smäll och låta konstruktören koppla om den till PSE i samma veva som han ser över förstärkaren! Går ju aldeles utmärkt då utgångstraforna är gap lindade, då slipper du motkoppling och udda övertoner samt en dum splittring av din fina in signal MvH Daniel Quote
B.M.F Posted October 4, 2008 Author Posted October 4, 2008 Ändras även karaktären på brummet ut till högtalaren vid lätt tryck på chassiet? Kanske är det bara ett mekaniskt problem med chassiet vs. trafon. Om handlaren är seriös tar han tillbaka den för att fixa till problemet .. Samma ljudkaraktär vid tryck som utan ur högtalarna. Hoppas på att det är ett mekaniskt problem. Säljaren har erbjudit sig att låta köpet går tillbaka. Men det vill inte jag Quote
Recommended Posts