FBK Posted June 6, 2004 Posted June 6, 2004 Hej på er! Som sagt så har jag senaste tiden lyssnat runt på en massa olika högtalare, både stativare och golvare, och eftersom man är lite bastokig så är det inte så många stativare som har imponerat på mig när det gäller basresurser,även om en del har haft fantastiska bra ljud om man då inte hänger upp sig på basresurserna som sagt. Nu vet jag inte heller riktigt hur mycket som jag kommer att ha råd att lägga på högtalare, det kommer att klarna angående det de närmaste månaderna. Men jag har lyssnat runt på mycket mellan 5000-23000kr, från början så hade jag tänkt att lägga ett maxtak på 15000kr men skulle jag ha råd så kanske jag lägger lite mer. Och en sak är klar blir det något i den billigare skalan så kommer jag köpa Quad12L, de är grymma för priset. Det som är viktigt är att det är en högtalare som klarar av olika musik stilar Dessa högtalare har imponerat på mig, även om de har helt olika karaktärer. Elac FS208.2 ca12000kr Monitor Audio GR20 23000kr Audivector Mi3Super 21000kr Tar gärna emot info om dessa högtalare om någon har ägt eller äger om hur krävande de är på elektronikkvaliteten osv. Alla intryck och åsikter välkomnas Ps har några allternativ till som även måste provlyssnas på, B&W 700-serie och System Audios högtalare om jag orkar åka till västerås,finns ej i Stockholm Här är i alla fall mina intryck på de högtalare som jag tyckt bäst om hittills. Elacen är den som imponerar mest om man tänker på vad den kostar faktiskt. Den är grymt detaljerad framför allt, sen har den en tydlig värme i ljudet också plus en bas som säkerligen inte passar i för små rum. För den är mäktig, både djup och fyllig, men inte lika snabb som tex Audivector Mi3Supers bas. Audiovector Mi3 Super har en fantastisk rymd i diskanten, med ett klart neutralt mellanregister och en bas som verkligen går djupt och samtidigt är ren, men framför allt snabb och dynamisk. När jag var på besök i Norrköping på Lefflers så jämförde jag Mi3Super mot Infinity Kappa 600. Okej nu ska vi tillägga att Kappan kräver mycket kraft för att låta optimalt, men Audivectorn lät mycket bättre på allt i mina öron. Kappan lät faktiskt lite burkigt i jämförelse om vi ska hårddra det Många högtalare kräver pådrag på volymen för att låta livligt tycker jag, men Audivectorn var det verkligen stampa takten även på låga volymer också. Vill man ha ett klart livligt ljud så är Audivectors nya serie, super intressant enligt mig. Monitor Audio GR20 är lite av ett mellanting mellan Audivector och Elac. Diskanten är lite mjukare än både de andra men lika detaljerad tycker jag. Har även lite mer värme i mellanregistret än Audivector som är klart neutral. Och basen går kanske inte lika djupt som både de andra men där är jag mycket osäker faktiskt. Men det är lite mer punch i mellan basen på Monitor Audio än på Audiovectorn. Nu ska tilläggas att jag jämförde Audiovectorn mot Kappan i Norrköping och jag lyssnade på Elacen, MonitorAudion Och Kappan på Best Sound. Så jag hade Infinityn Kappa600 som en liten reference. Slutsats är om jag satt med 23000kr idag så vet jag inte vad jag skulle köpa, detta med högtalarköp är ruskigt svårt, tycker att det är klart enklare med elektronik. Mvh Per Quote
Guest Zalve Posted June 6, 2004 Posted June 6, 2004 Det finns ett par beg Sonus Faber Grand Piano för under 15k på hififorum.nu Detta borde väl vara prisvärt. Hur det är med bastrycket vet jag inte, men Mr SonusFaber borde väl kunna lite om det Tror mig ha läst att de kräver _LITE_ kraft. Bild från säljarens annons Quote
sampix Posted June 6, 2004 Posted June 6, 2004 Håller med Zalve, då dessa Sonus faber för 15´ är ett löjligt bra köp. Mycket allround högtalare som jag själv lyssnat på vid ett flertal tillfällen. Sedan kanske det finns högtalare med mer bas-resurser.. Å andra sidan är inte Audiovectorn´s bas något som får läppen av fladdra heller Quote
Kero Posted June 6, 2004 Posted June 6, 2004 Har haft ett par Grand Piano. Mycket trevliga högtalare men kräver sin elektronik för att spela. Vad kommer du driva högtalarna med ? Quote
FBK Posted June 6, 2004 Author Posted June 6, 2004 Zalve Jag misstänker att du menar herrn med den gigantiska skivsamlingen Sen kanske jag ska förtydliga mig lite om att om två månader när skatte återbäringen kommer så först då är det tänkt att det ska handlas. Utan jag vill samla så mycket info från er som har erfarenheter om olika högtalare, för visst är det även intressant att handla begagnat. Har kollat på beg. marknaden sista halvåret och det dyker upp mycket prisvärda allternativ emellanåt. Sen är Sonus Faber ett av de få märken som jag aldrig har lyssnat på, det kanske finns nån som bor i Stockholm som har lust att bjuda på en liten provlyssning Samfix och Kero Basresurser, ja jag är ju inte ute efter någon dunka bas som får läpparna att fladdra presis, skulle jag vilja ha det så fixar min Yamaha SW1500 det utan en kvalitets bas som går lite djupare än vad de flesta stativare klara av. Mitt problem är att jag även har ett Hemmabio intresse och det blir för dyrt att ha två annlägningar så jag försöker få till en bra kompromiss. Huvudproblemet är att min Sony333ES skickar bara signal till subben om man använder den interna Da-omvandlaren,kör man analog direkt för bästa tvåkanals ljud så kopplas alla kretsar bort som inte behövs för vanligt musik lyssnande och då går det ingen signal till subben. Och jag hade även tänkt att i framtiden skaffa ett bra slutsteg till frontarna för förstegsdelen är hyffsat bra i Sonyn, eller tex köpa en beg Ampfilix som driver frontarna, den har main in och en knapp som kopplar bort förstegsdelen i den så att man kan använda den som rent slutsteg till frontarna när man tittar på film och då används bara Sonyn till film tittande. Plus att möjligheterna ökar angående twekande med ljudet, då man kan hitta en CD-spelare som passar till högtalarna , annars så är man låst till Sonyns interna DA-omvandlare som i och försig står sig bra idag, men utvecklingen går ju framåt. Ja mycket förklaringar var det, men så är det när man sitter i Hemmabioträsket och försöker förena det med ren Hifi, det blir lätt olika kompromisser. Mvh Per Quote
Ranefjord Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 Glöm absolut inte Carlsson OA52.3 som är grymmt bra i basen, rätt inställda. OA52an har body, en mycket bra bas, fysiskt sväng, m.m. Annars vill jag varmt rekommendera Reference3a Dulcet! De har inte den där storleken/fysiska upplevelsen rent ljudmässigt som OA52.3an, däremot snabbhet/upplösning och emotionell spelglädje. Otroligt trevlig högtalare! Jag köpte ett par! hohoho och jag är duktigt nöjd! :cool: Givetvis ska man ha rörstärkare (helst singelend) för minimal dist och max effekt! Quote
Bravo Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 Gran Piano är ett bra köp, framförallt om de placeras på superspikes som de på bilden, då får de ett fastare grepp om basen och detaljeringsgraden ökar över hela registret. Värda att lyssna på. Quote
DIYamps Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 Strunta i ranefjord, för maximal effekt och minimal dist ska det va transistorer, orkar mer, är inte lika dyrt och låter minst lika bra. Quote
FBK Posted June 7, 2004 Author Posted June 7, 2004 Ranefjord! Reference3a Dulcet! lyssnade jag på för någon vecka sedan på HIend här i stan, och jag håller med dig angående ljudet fullständigt. Jag vad där för att lyssna på Quads L-serie men Robban tyckte att jag även skulle lyssna på dessa röda skapelser, och de hade klart sina fördelar. Zalve! Mr Sonus Faber hörde av sig till mig så jag skall ta en lite lyssning på Sonus Faber också¨för att få en uppfattning om deras ljudkaraktär. Mvh Per Quote
Ranefjord Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 och jag håller med dig angående ljudet fullständigt. Här skulle jag vilja göra ett kaxigt uttalande, men eftersom jag är en så ödmjuk människa så väljer jag några smileys istället :cool: :cool: :cool: Men ärligt. Om du är bas-freak. Glöm inte Carlsson OA52.3! De är verkligen riktigt bra på den punkten och fräckare högtalare får man leta efter. Nu menar jag inte hängbas eller hård diskobas, utan sofistikerad bas, med bra ton som går tillräckligt långt ner i frekvenserna. Kräver sina 150-200W dock och man ska ta sig tid att ställa upp dem korrekt. Man ser Plinius 8200'or beggade lite då o då. En kombo jag själv skulle vilja höra. Tror nämligen mycket på den matchen. Quote
Guest Zalve Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 Mr Sonus Faber = Timbre var det tänkt. Han har en stor skivsammling han oxå, fast jag antog att det var Mattias du skulle besöka. Speciellt med tanke på avståndet. Helt rätt att kolla om SF soundet är nåt för dig. Quote
Timbre™ Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 Jasså...jag som trodde att det var Björn Wiman Kan tyvärr inte svara på frågan men det gäller väl samma regler som för andra högtalare. Avstånd till bakvägg och hörn påverkar. Quote
Guest Zalve Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 Jag tänkte mer på avståndet Stklm - Örebro, Stklm-GBG : Quote
FBK Posted June 7, 2004 Author Posted June 7, 2004 Zalve! Jag trodde att du menade Mattias, jag fick pm av honom och han föreslog butiker som kunde ha SF i Stockholm. Så jag har precis kommit hem efter att ha varit på Lars Bengtsson. Lyssnade på Sonus Faber näst minsta staivare, kommer inte ihåg namnet nu. Lät helt okej, bra bas för att vara en stativare Men det som fick mig att få gåshud var Grand Piano snacka om ett naturligt ljud från toppen till botten och med en perfekt basåtergivning i min smak, varken nertonad eller hissad, utan ren och med den rätta punchen i mellanbasen. Och då körde vi ändå med enkel elektronik och skivor som var medelmåttiga ljudmässigt. Jag vill ha Grand Piano, men det kommer att bli dyrt i så fall , om man nu inte skulle kunna fixa pengar nu, när det finns begagnade. Mvh Per Quote
Guest krelle Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 Jag måste ju bara tipsa om Totem igen . Totem staff, en smal golvare som faktiskt har rejält med bas........Jag hjälpte en kompis att välja högtalare för några år sen och vi provade en hel del högtalare i klassen bla jm lab, canton dali och någon till. Vi var 4 st som lyssnade intensivt och alla var rörande överens, totem gick segrande ur striden. Kan kanske vara värt att kolla upp.......mvh Krelle Ps kostar nya fr ca 16 tkr beroende på val av träslag......... Quote
Guest Zalve Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 Det finns ju alltid Handelsbanken finans... Till Skattepengarna kommer. Quote
Ranefjord Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 fbk: Var det Concerto du lyssnade på? Eller Cremona Auditor? Bra högtalare både två hur som helst. Nån som vet hur kraftig stärkare man behöver till dem egentligen? Concerto imponerade på mig iallafall, med tanke på priset. Quote
Guest Zalve Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 Dom har haft Cremona Auditor tidigare. Fast det vat ett tag sedan jag var där... Quote
FBK Posted June 7, 2004 Author Posted June 7, 2004 Ranefjord! Det var Concerto som jag även lyssnade på. Men det kommer nog att bli golvare för min del. Alla de högtalare som jag tyckt bäst om efter att ha lyssnat runt på en massa högtalare har varit golvare. Nu var ju SF Grand Piano den allra dyraste av alla högtalare som jag lyssnat på, men den hade en grym helhet i ljudet dvs alla register var bra, det händer ju ganska ofta att man har åsikter om något register. Mvh Per Quote
Mattias Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 fbk, kul att de hade dem inne och att du verkade gilla dem :cool: /Mattias Quote
Ranefjord Posted June 7, 2004 Posted June 7, 2004 fbk: Glöm inte Carlsson OA52.3 nu bara... Tror det är HifiArt som har dem i Stockholm. Quote
Kero Posted June 8, 2004 Posted June 8, 2004 Angående Totem Sttaf. Jag har haft både Grand Piano och Totem Sttaf hemma under lite längre tid och jag tycker inte det är ens samma klass. Grand Piano är en flera klasser med komplett högtalare enligt mig. Jag gillar dock Totem men ska man jämföra Grand Piano med en Totem högtalare får det bli den större "Hawk". Jag drev mina Grand Piano ett tag med en Sony TA-VA777ES. Den fungerade men oj vad mycket mer det finns och hämta ur dom högtalarna än vad den förstärkaren levererar, trots att det är en mycket bra hembio stärkare till musik i sitt "Analog Direct" läge. Quote
Guest Zalve Posted June 8, 2004 Posted June 8, 2004 Hificonsult har ett Thiel 2.3 Par ståendes. Nu för 25k:- kanske går att göra nåt på det priset. När jag fick höra Thiel för första gången så blev jag förvånad över hur trevligt de lät. Thiel CS 2.3, Ek ny 48 000:- nu 25 000:- Quote
FBK Posted June 12, 2004 Author Posted June 12, 2004 Mina nya högtalare kommer i veckan, kan avslöja så mycket att det inte blev några Carlsson Jag brukar försöka att inte förhasta mig när det gäller köp, för att det inte skall bli något som man ångrar i efterhand. Men i detta fall så kunde jag inte låta bli. De som är nyfikna på vad det blev kommer att få en liten lyssningsrapport i nästa vecka, mer avslöjar jag inte Samtidigt vill jag tacka för alla förslagen, det är ett mycket trevligt forum med trevliga och hjälpsamma medlemmar. Mvh Per Quote
Matrixen Posted June 19, 2004 Posted June 19, 2004 Är det inte "nästa vecka snart?? Vi är nyfikna!! mvh, /M Quote
Guest Zalve Posted June 19, 2004 Posted June 19, 2004 Med lite läsning mellan raderna på annat forum, så tror jag att jag vet,,, Du lär bli hälsad välkommen i gänget med det märket Quote
FBK Posted June 20, 2004 Author Posted June 20, 2004 Kul att ni är nyfikna. Jag får be lite om ursäkt att jag är sen med att tala om vad det blev för högtalare och första riktiga lyssningsraporten. Hämtade högtalarna i Fredags och har haft fullt upp sen dess, bla varit på 30-årsfest, kom hem i morse dvs söndag morgon, och jag har varit helt uslagen hela dagen man börjar bli för gammal för att festa en hel natt Men i dag ska jag mixtra med placeringen och lyssna så håll ut till måndag kväll så ska jag komma med en rapport då Ps. Jag tror att jag startar en ny tråd om mina lyssnings intryck osv, för jag kommer under hösten försöka att uppgradera en del av elektroniken också, och då vill man ju gärna ha lite hjälp på traven och då kan jag sammla allt i en och samma tråd, med någon smart rubrik. Är det inte smartast att göra så? Mvh Per Quote
Recommended Posts