Jump to content

Densen DP drive med MC 04 kort i

Guest B-200

Recommended Posts

Guest asimov66

Hej fick hem mitt riaa idag med det nya MC 04 kortet i. På kortet sitter DIP Switchar men jag har ingen aning om hur man ställer in dessa på korrekt sätt.

tog denna text från vinyl asylum som kansek borde ge lite info:

"The funky thing about Densen is that they are not very vocal about their MC cards specs, saying that their card's design allows for it to mate well with carts of various specs. Only gain is adjustable at -6,0,+3 or +6 db steps via DIP switches. How much gain 0 represents is not known. I am however, using my 20X-H with the card set in MC mode at -6db and gain seems "right"."

...det är alltså 8 små switchar man kan sätta upp eller ner. Men har ingen aning om vad som är vad. Min pickup är en Benz ACE Low output 0.4mV.

Någon som har tips?

En bild på kortet:

http://www.postimage.org/image.php?v=PqupaZS

Citat från annat forum om inställning av DP 04 - om det nu är samma kort?

There is 2 swiches on the board, they should be adjusted as follows:

S1 1 2 3 4 5 6

MM moving magnet Off Off Off Off On Off

MC moving coil Off Off On On Off On

Gain -6dB Off Off On On Off On

Gain 0dB Off On On On Off On

Gain +3dB On Off On On Off On

Gain +6dB On On On On Off On

S2 1 2 3 4 5 6

MM moving magnet Off On Off Off Off Off

MC moving coil On Off On On Off Off

Gain -6dB On Off On On Off Off

Gain 0dB On Off On On On Off

Gain +3dB On Off On On Off On

Gain +6dB On Off On On On On

The switch have indications for what is switch 1

Guest asimov66

Det är samma kort men det var väl till en 0,8 pickup och det rörde sig om en "increase of gain" vad jag förstod conan?

Precis min tanke calle Jr i detta läge saknar jag min minolta 7000 med macro objektiv :dead:

Jag spelar på det inställda fabriksgainen så får det funka men jag hör att det kan göras bättre. När du hälsar på Iroise någon gång får du gärna titta förbi Calle Jr :D

Det är samma kort men det var väl till en 0,8 pickup och det rörde sig om en "increase of gain" vad jag förstod conan?

Precis min tanke calle Jr i detta läge saknar jag min minolta 7000 med macro objektiv :dead:

Jag spelar på det inställda fabriksgainen så får det funka men jag hör att det kan göras bättre. När du hälsar på Iroise någon gång får du gärna titta förbi Calle Jr :D

Åh, du har 8 switchar ... hmm, hur kan ett företag missa att tala om vad switcharna betyder? Ska man behöva lämna in RIAA:t för att få det rätt inställt?

Jo, Minolta 7000 är en godbit. Tyvärr började min fotografiska bana lite senare och köpte då 7000i. Numera är den förpassad till fotokartongen i garderoben.

Guest asimov66

ja jag tycker också att man borde ge en information om vad switcharna står för och ge tex rekommendationer över de vanligaste pickuperna och vad de skall stå på. Men NÄÄÄ :dead: ...

Den är iallafall inställd på något och jag berättade vad jag hade för pickup innan jag skickade in den så förhoppningsvis är den rätt inställd.

Mvh

Morgan