toobs Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Hej alla, "Is there anyone out there?" Dubblett mot bloggen (felkod 70 :clown: ) Ny i detta forum vill jag genast slänga ut en fråga. Vill uppgradera från min gamla Dual 505-3 till något överkomligt i 5000kr-klassen. Funderar på Pro-ject RPM5, någon Rega eller en begad Audio Note. Någon som har erfarenheter/synpunkter. Tips på lämplig pickup? Bild på mitt system kommer när jag lärt mig hur man lägger in den...... Har: Audio Space AS8i, MG 12:or, sub från XTZ, Marantz 6002 CD, Riian är från Cambridge, Audioquest Crystal högt. kabel, Linn interconnect från Riian och Transparent Music link från CD:n. Kör strömsladdar från Supra och ett nätfilter till CD:n från Clou Cables. Man gör så gott man kan utifrån en begränsad budget alltså..... Dock väldigt nöjd så här långt även om man känner att det finns mycket att hämta på vinylsidan! Semper HiFi! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Det finns mycket att säga om vinyl ... Här är några trådar: Presentation av vinylriggar ... MM/MC ... Val av RIAA och PU ... Vinylspelaren och dess inställningar ... Välja pickup ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toobs Posted October 3, 2008 Author Share Posted October 3, 2008 Det finns mycket att säga om vinyl ... Här är några trådar: Presentation av vinylriggar ... MM/MC ... Val av RIAA och PU ... Vinylspelaren och dess inställningar ... Välja pickup ... Tackar! Mycket läs- /sevärt. Dock inget om hur olika spelare "låter" i relation till varandra - styrkor/svagheter. Famlar nu i mörkret om skilnaden mellan t ex Fast upphängning och MDF kontra glastalrik alt akryltalrik eller motsvarande i flytande upphängning. Min Dual (med Grado Black) .... förmodligen så mycket budgetspelare det nånsin blir...borde varit blåvit..... är ju flytande men lämnar mycket att önska när det gäller upplösning och kontroll i stökigare partier. Stabilare talrik,styvare tonarm är ett måste - men vilken princip? Jag efterlyser lite vinyl-grundforskning! En som inte riktigt ser ljuset (för allt dis) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Hej! Jag gillar Rega Planar 3 med RB300 armen. Den är prisvärd. Placeras med fördel i deras egen vägghylla. /Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toobs Posted October 3, 2008 Author Share Posted October 3, 2008 Hej! Jag gillar Rega Planar 3 med RB300 armen. Den är prisvärd. Placeras med fördel i deras egen vägghylla. /Shaft Håller med. en kompis har den. Låter bättre via den än via hans Rega Apollo...... Stark kandidat alltså. Toobs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toobs Posted October 3, 2008 Author Share Posted October 3, 2008 Bilder på anläggningen lyckas jag inte få in, men ni kan se dem på kundsystem på Akkelis (södra norrland). Får be om ursäkt för bildkvalitén då jag inte har koll på varken forografering eller överföring av sådana via nätet... Toobs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toobs Posted October 3, 2008 Author Share Posted October 3, 2008 Ivrig som jag är väntar jag inte på råd, utan köper en begad Audio Note TT-one med Clearaudio Classic pickup. Teoretiskt sett tror jag på denna , som blir billigare än mina framfunderade alternativ, men med en förhoppningsvis bättre pickup. Jag återkommer med rapport om lyssningsintryck. Lyssna lugnt! Toobs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts